مقاله

بررسی تکنیکی شاهکار بلیزارد Overwatch

Overwatch

در آخرین بررسی ما از نسخه بتای بازی Overwatch تغییرات تکنیکی جزئی در کنسول ها شاهد هستیم. در زمان بتا توانستیم بازی را با توجه به آنلاین بودن آن، یک محک واقعی بزنیم. خوشبختانه باید گفت، تجربه ما از بازی نهایی (نسخه ای که اکنون بازی می کنید) بسیار خوب است. بازی به خوبی پولیش شده است؛ بدون اینکه باگ جدیدی بوجود بیاید. این موضوع در تمامی سه پلتفرم بازی صادق می باشد. همچنین ما در زمان بتا، بازی را بر روی PC هم انجام دادیم. همانطور که انتظار می رود ورژن PC بازی سطح بالاتری داشت. می توان گفت تفاوت فاحشی میان کنسول ها و PC به آن صورت دیده نشد ولی قابلیت اجرای بازی با فریم-ریت و رزولوشن بالاتر بر روی PC مشاهده می شد. به طور طبیعی برای مقایسه بازی ها ما بر روی PC هم با کیفیت تصویر 1080p بازی را انجام دادیم. ولی اگر واقعا بخواهید شاهکار هنری بلیزارد را متوجه شوید بازی را باید بر روی کیفیت های 1440p و 4K انجام دهید. در ورژن کنسولی بازی، کیفیت بصری گاهی افت می کند تا از کاهش چشم گیر فریم-ریت بازی جلوگیری کند در حالکیه PC فریم-ریت ثابتی که شما انتخاب کنید را ارائه می دهد. این امر در PC با کمک post-process anti-aliasing و SMAA که بر روی بالاترین تنظیمات قرار می گیرند، اتفاق می افتد. در حالی که بر روی کنسول ها کیفیت بصری بازی مجبور است تا از حاصل ضرب stair-steps در sub-pixel بکاهد. به طور کلی بازی بر روی PC با کیفیت 1080p بسیار شبیه به ورژن کنسولی بازی است. هسته اصلی هنری بازی در هر سه پلتفرم یکسان است و شاهد اختلاف دراماتیکی نیستیم که بر روی کیفیت تجربه بازی تاثیرگذار باشد. اما همانطور که می دانید در بسیار از بازی های امروزی ورزن PC به کمک ویژگی های بیشتری که تعبیه شده است، می توان کیفیت بازی را بالاتر برد. تمامی گزینه های بخش گرافیک در این عنوان فعال هستند. از رندر کردن سایه ها گرفته تا anisotropic filtering.

Overwatch

رفلکشن محیط بر روی PC نیز توسعه یافت تر است، آبجکت ها و بازتاب نور در محیط باعث درخشندگی خاصی شده است. نورپردازی این چنینی بازی باعث شده است تا در بعضی محیط ها کیفیت بصری بازی افزایش یابد. به طور مثال در یکی از مپ ها، ویژگی bloom باعث شده است تا آسمان هرچه طبیعی تر باشد. مشخصا تاثیر depth of field بازی نیز به خوبی کار شده است و جزییات زیبایی را بر روی PC نسبت به کنسول ها مشاهده خواهید کرد. این ویژگی ها باعث می شود تا بازی بر روی PC از لحاظ هنری بسیار پولیش شده باشد و محیط فانتزی بازی Overwatch خود را بیشتر نشان دهد. اما همانطور که گفته شد جای نگرانی نیست و هسته اصلی هنری بازی در هر سه پلتفرم یکسان است. نورپردازی بازی به لطف ژاپنی ها و شرکت های پیشرفته در زمینه تصویر (شرکت های غربی) باعث شده است تا محیط بازی تِمی آرکید گونه پیدا کند. نورپردازی حتی در محیط های داخلی اثرگذار است. یکی از این تاثیرات را می توانید وقتی از محیط سربسته وارد محیط باز می شوید، احساس کنید.

تخریب پذیری عناصر محیط بازی هم یکی دیگر از نقاط قوت آن است که باعث خلق صحنه های جالبی می شود. اسباب بازی ها، کابینت ها و محیط به صورت واقع گرایانه ای به شلیک های شما واکنش نشان می دهند. این موضوع باعث می شود تا حس گیم پلی بازی به خوبی به بازیباز منتقل شود در نتیجه شور و هیجان بیشتری برای او ایجاد شود. هر دو کنسول ها از یک فریم بافر استفاده می کنند که باعث می شود کیفیت بصری بر روی 1080p باقی بماند. بیشتر اوقات تعداد پیکسل ها به صورت کاملا کنترل شده ای کاهش می یابد، خصوصا وقتی بازی تحت فشار است. اما گاهی کیفیت بازی از 1080 هم پایین تر آمده است که این کاهش بیشتر از چند ثانیه طول نخواهد کشید. این موضوع بیشتر بر روی ایکس باکس وان اتفاق می افتد. ولی خب چیزی نیست که بتواند به تجربه عالی شما از بازی ضربه بزند. از ابتدای بازی بیشتر اوقات شما همان کیفیت 1080p را شاهد خواهید بود.

Overwatch_-Beta_20160505013107_1

جالب است که ایکس باکس وان در زمان نمایش صفحه انتخاب کاراکتر شما و ابتدای ورود به بازی کیفیت 720p را نمایش می دهد که فورا به 1080p افزایش می یابد! در محیط های شلوغ بازی، ما شاهد افت فریم خاصی نیستم و خوشبختانه هر دو کنسول بدون اینکه از رزولوشن کم کنند، فریم-ریت خوبی را ارائه می دهند. باید گفت بازی از لحاظ هنری و رعایت اصول آن حرف ندارد. می توان گفت بازی Overwatch بیشتر شبیه به شوتری مثل Team Fortress 2 است تا یک بازی در سبک MOBA-esque. کنترل کاراکتر ها عالی است و گیم پلی بازی بر روی سرعت تاکید دارد. بازی لگ خاصی ندارد. بلیزارد قصد دارد تا فریم-ریت کنسول ها را به 60 برساند. وقتی با کاراکترهای سنگین بازی می کنید به وضوح این حس که شما سنگین تر هستید، منتقل می شود یا در مقابل آن کاراکتر هایی ک سرعت خوبی دارند! خوشبختانه هر دو کنسول برای مدت زمان مدیدی فریم-ریت 60 را به نمایش می گذارند. وقتی بازی تحت فشار است، v-sync به صورت خودکار کمک می کند تا شاهد تغییرات سریع در فریم-ریت و افت و خیز آن نباشیم. البته گاهی اوقات شاهد screen-tear (پارگی تصویر) هستیم. گیم پلی بازی بر روی PS4 گاها با مشکلاتی رو به رو می شود. فریم-ریت در زمان های کیل-کم کاهش می یابد. بر روی ایکس باکس وان هم چنین مشکلاتی وجود دارد.

overwatch-heroes-640x360

می توان گفت تنها چیزی که بین دو کنسول باعث برتری PS4 می شود، پولیش تر بودن این ورژن از بازی است. اما همانطور که انتظار می رفت ورژن PC بازی با کیفیت بصری و گیم پلی بهتری ظاهر شده است. اما هر سه پلتفرم تجربه ای ناب را ارائه می دهند و بلیزارد شما را نا امید نکرده است. باید گفت بر روی PC، وجود موس و کیبورد به افزایش کیفیت گیم پلی بازی کمک کرده است. اما برنده واقعی بلیزارد می باشد، زیرا سیاست های خاص و خوبی را در مورد این عنوان در نظر گرفته است که باعث رضایت گیمرها از این عنوان شده است.

محمد جلیلی
مقاله برگرفته از وب سایت Eurogamer

بررسی تکنیکی شاهکار بلیزارد Overwatch

محمد جلیلی

محمد جلیلی

5 نظر

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

نه + دوازده =

  • سلام یه پستی بود هرماه یا هرچندوقت یبار میزدید که مثلا تو ماه آگوست چه بازی هایی برای PC – PS4 – PS3 – XBOX ONE – XBOX 360 میاد دیگه نمیذاریدش ؟

  • خیلی خوب بود دوست داشتم در مورد این بازی مطلب کسب کنم و بابت زحمتی که کشیدید سپاسگذارم…
    اما در مورد گیم پلی بازی من به شخصه نظرم اینه که خب شما گفتید کیبورد و موس توی PC خیلی کار رو ساده تر کرده اما به نظر من این مسئله میتونه به عادت شخص مربوط باشه یعنی خب کسی که با کیبورد و موس راحته طبیعتا تو PC راحت تر بازی میکنه ولی کسی که با دسته بازی راحته توی کنسول میتونه بهتر بازی کنه
    ولی از نظر گرافیک (و با توجه به این جمله که : همه چیز گرافیک نیست) خب PC همیشه قدرتمند بوده و هست چون همیشه سخت افزارش در حال بروز شدنه و البته گرون هم هست و آدم هر چقدر پول بده آش میخوره
    اما حرف من اینه که کلا چرا توی دنیا PC رو باید با کنسول مقایسه کرد؟! الان مثلا مکینتاش هم با لپتاپ های دیگ مقایسه میکنن و همیشه بین 10 لپتاپ برتر مکینتاش همیشه اوله (خب وقتی همیشه اوله چرا باید بیاد توی لیست؟)
    وقتی PC همیشه توی گرافیک قدرتمنده چرا اصلا باید با کنسول مقایسه بشه؟
    gamespot همین کارو میکنه ign هم همینکارو میکنه در صورتی که نه از نظر نوع بازی کردن و نه از نظر گرافیک هیچ ربطی به هم ندارن به نظرم…کنسول رو شما یه بار میخری دیگ هم قابل ارتقا نیست ، PC رو شما یه بار میخری تا 5 سال بعد هم مدام ارتقاش میدی… خب برای مثال طبیعتا گرافیک بازی ای که شما 5 سال بعد با پی سی ( که ارتقا پیدا کرده) بازی میکنی مقابل گرافیک همون بازی روی PS4 ای که 5 سال پیش خریدی خب خیلی بیشتر خواهد بود و چیز عجیبی هم نیست
    در کل به نظرم مقایسه کنسول با PC کار اشتباهیه کنسول ها رو باید با هم مقایسه کرد؛ و سخت افزار های پی سی رو هم با هم (یعنی مثلا توی پی سی AMD با Nvidia مقایسه بشه , توی کنسول ها PS4 با Xbox One)

    • من خودم از زمانی که یادم میاد کنسول باز بودم اما انصافا توی بازیای FPS و اول شخص، همیشه موس و کیبورد رو ترجیح میدادم. البته بعضی از بازیا روی کنسول از موس و کیبورد پشتیبانی میکنن (بیشتر بازیایی که قبلیت کراس پلی دارن).
      در مورد مقایسه ی گرافیکی کنسول ها و PC هم کاملا موافقم با شما. البته کنسول و PC باید مقایسه بشن با هم، اما نه از نظر گرافیکی، بلکه بیشتر از نظر نوع و کیفیت بازیا (مثلا تعداد بازیای با متای بالای 90 که روی PC هستن رو با کنسول ها مقایسه کنید)
      PC سخت افزار بی نهایت رو جلوی شما میذاره. کنسول همیشه یه سری حد ها داره. (البته بگذریم از اینکه قراره کنسول هارو هم ارتقاع بدن…)
      اما این مقاله هایی که در مورد بررسی تکنیکی هست، صرفا داره اشاره میکنه که ورژن PC و یا کنسول، چه فرقی دارن باهم. چندان تمرکزش روی مقایسه نیست. مثلا میاد میگه توی PC فلان افکت وجود داشته که توی کنسول ها وجود نداره و یا خوب کار نشده و….

    • دوست عزیز مطالب صرفا ترجمه ا سایت یوروگیمر هست و نظر نویسنده بوده ک بازی با موس و کیبورد روون تره!