مقاله

نقش بازی‌های ویدئویی در ارتقای کیفیت تصویر صنعت سرگرمی

چند هفته پیش بود که یوتيوب بعد از مدت‌ها بالاخره پشتیبانی از قابلیت اچ‌دی‌آر را به سرویس پخش ویدئو خود اضافه کرد. قابلیتی که هرچند بررسی فنی آن امری پیچیده است اما به طور کلی می‌توان گفت که باعث افزایش کیفیت و وضوح تصویر می‌شود. امروزه اکثر تلفن‌های همراه می‌توانند به صورت اچ‌دی‌آر عکسبرداری کنند و دوربین‌های حرفه‌ای بسیاری از این قابلیت در حالت فیلمبرداری پشتیبانی می‌کنند اما چه شد که یوتيوب این قابلیت را چند هفته پیش بالاخره اضافه کرد؟ اگر به مراسم معرفی پلی‌استیشن4 پرو در ماه سپتامبر بازگردیم، متوجه می‌شویم که بخش عمده‌ای از قابلیت‌های کنسول جدید سونی به نمایش تصاویر در قالب اچ‌دی‌آر مرتبط می‌شود. بسیاری در آن زمان اعتقاد داشتند که پشتیبانی از وضوح تصویر 4K و قابلیت اچ‌دی‌آر در کنسول جدید سونی برای استفاده عمومی هنوز زود است و پشتیبانی مناسبی از آنها صورت نمی‌گیرد. در مقابل کارشناس‌ها اعتقاد داشتند که سونی به جز ارتقای سطح بصری کنسول خود هدف دیگری را در ذهن دارد و آن هم قراردادن تلویزیون‌هایی است که از فناوری جدید کنسولش پشتیبانی می‌کنند. با وجود ضرر هنگفت بخش ساخت تلویزیون سونی، شرکت ژاپنی همچنان به این حوزه توجه دارد و سعی می‌کند تا محصولات خود را به هر شکلی که شده در اختیار خریداران قرار دهد.

4k-tv

پلی‌استیشن4 پرو وارد بازار شد و باز هم شاهد انتقاد‌های بسیاری از این موضوع بودیم که هیچ‌کس نمی‌تواند از قابلیت‌های گرافیکی این کنسول استفاده کند اما کافیست نگاهی کنیم به تخفیف‌هایی که برای جمعه سیاه در فروشگاه‌های غربی ارائه می‌شود. در حال حاضر فروشگاه‌های معتبر نقاط مختلف جهان با قیمت‌هایی پایینی در حد 400دلار یک تلویزیون 42اینچ با وضوح تصویر 4K و پشتیبانی از اچ‌دی‌آر را برای فروش در جمعه سیاه آماده کرده‌اند. قیمتی در این سطح باعث می‌شود تا درصد بالایی از مخاطبان بازی‌هاي ویدئويي، به سرعت تلویزیون و به طور کلی فرمت تصویری خود را ارتقا دهند. حتی شبکه آنلاینی همچون نتفلیکس هم چندی پیش تایید کرد که از این پس تمام مجموعه‌های تولیدی خود را به صورت 4K در اختیار مخاطب قرار می‌دهد. این مسئله به خوبی نشان می‌دهد که بازی‌های ویدئویی در حال حاضر به عنوان اصلی‌ترین عامل افزایش کیفیت تصویر در محتوای مرتبط با سرگرمی شناخته می‌شوند.

ps4_pro_console-0-0

سونی از همین تاکتیک در نسل گذشته کنسول‌های خانگی و چیزی حدود یک دهه پیش استفاده کرد. جدای از بازی یا تولید تلویزیون، بخش عمده‌ای از درآمد این شرکت مربوط به فعالیت‌هایش در صنعت فیلم می‌شود. 10سال پیش زمانی که دو فرمت دیسک نوری اچ‌‌دی دی‌وی‌دی و بلوری معرفی شده بودند، مایکروسافت از اولی پشتیبانی کرد و سونی به دنبال بلوری رفت که خود یکی از سرمایه‌گذار‌های اصلی‌اش بود. سونی به همراه تعداد زیادی از استودیو‌های فیلمسازی توانست در نهایت بلوری را به عنوان دیسکی معرفی کند که جایگزین دی‌وی‌دی می‌شود. در مقابل مایکروسافت شکست خورد و مجبور به توقف پشتیبانی خود از اچ‌دی‌ ‌دی‌وی‌دی شد. نسل پیش دستاورد دیگری هم داشت که به وضوح تصویر مرتبط می‌شود. در روزهایی که بهترین کیفیت تصویر موجود برای تماشای فیلم یا سریال 480p یا همان دی‌وی‌دی بود، کنسول‌های بازی از وضوح تصویر اچ‌دی پشتیبانی کرده و حجم زیادی از تلویزیون‌هایی که از این کیفیت پشتیبانی می‌کردند را وارد خانه‌های مخاطبان کردند. بعد از آن بود که به مرور فیلم‌ها در قالب بلوری و کیفیت اچ‌دی وارد بازار شدند و شبکه‌های تلویزیون با شروع رویداد‌های مهمی همچون جام جهانی فوتبال یا المپیک کیفیت خود را به اچ‌دی ارتقا دادند.

hd-dvd

این روال سال‌هاست که تکرار می‌شود و می‌توان نشانه‌های آن را در معرفی دی‌وی‌دی یا سی‌دی هم دید. هر زمانی که شرکت‌های تولید‌کننده سخت‌افزار مرتبط با بازی خروجی تصویر خود را ارتقا می‌دهند، مخاطب می‌تواند تاثیر آن را در تمامی نقاط زندگی خود ببیند. سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که صنعت بازی‌های ویدئویی چگونه چنین تاثیر مهمی را در این زمینه می‌گذارد. تولید‌کننده‌های بازی سال‌هاست که به دنبال نزدیک کردن خروجی خود به چیزی هستند که ما در قالب زندگی واقعی می‌بینیم و یکی از بهترین راه‌ حل‌ها برای رسیدن به آن ارتقا وضوح تصویر یا فضایی است که محتوا در آن قرار می‌گیرد. رسیدن به این هدف نیازمند دو عامل است. اولین عامل پخش‌کننده مناسب یا همان تلویزیون است و دومین عامل فضای ذخیره‌سازی است که با عنوان دیسک‌های نوری با آن روبه‌رو هستیم. سونی در هردوی این عامل‌های نقش دارد و توانسته با حضورش، دیگر تولیدکننده‌ها را مجبور به پیروی کند. هرچه شرکت ژاپنی در اکثر بخش‌هایش با ضرر روبه‌رو است، توانسته در اين مسير به یک هدف بزرگ دست یابد و آن هم چیزی جز ارتقای کیفیت تصویر نیست. دستاوردی که بازی‌های ویدئویی در پشت پرده آن قرار دارند.

برچسب‌ها4K HDR PS3 PS4 PS4 Pro sony xbox 360 xbox one
محمد طالبیان

محمد طالبیان

نظری ارسال کنید

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

نه − هشت =