مقاله

هر آنچه که باید در مورد PS4 بدانید

هر آنچه که باید در مورد PS4 بدانید 1

برای اولین بار PS4 در یک رویدادی مهم در شهر نیویورک و در ماه فوریه معرفی شد. ما در آن رویداد اطلاعات زیادی در مورد ویژگی ها و استراتژی های این کنسول به دست آوردیم ولی نتوانستیم خود کنسول PS4 را ببینیم و فقط کنترلر آن یعنی DualShock 4 قابل مشاهده بود. ولی در نهایت در نمایشگاه E3 2013 که در لوس آنجلس برگذار شد، PS4 چهره خودش را نشان داد و توانست توجه عده ی زیادی را جلب کند. در واقع شکل این کنسول مانند یک جعبه سیاه بود که کمی شبیه کنسول 2 نسل قبل خود یعنی PS2 شده بود. قیمت این کنسول 399 دلار اعلام شد که 100 دلار از رقیب خود یعنی Xbox one ارزان تر است.

sony 1

DualShock 4

در اولین نگاه این بسیار دشوار است که تفاوتی بین Dualshock 4 ــه PS4 و 3 DualShock ــه PS3 ببینید، اما اگر شما زمان زیادی را با DualShock 3 گذرانده باشید بعد از چند ثانیه این تفاوت ها خود به خود آشکار می شوند. از جمله تفاوت هایی که حس می شوند تغییر دکمه های L2 و R2 آن است که از شکل پدالی مانند در آمده و همانند Xbox 360 و Xbox One حالت خشابی به خود گرفته اند که این یک خبر خوب برای طرفداران بازی های شوتر می باشد چون دکمه های L2 و R2 در PS3 طوری بود که برای استفاده در بازی های شوتر راحتی لازم را نداشت و همچنین دکمه های R1 و L1 این کنترلر نرم تر شده و احساس بهتری را نسبت به دکمه های PS3 به گیمر القا می کنند.
sony 2

هنوز D-Pad کنترلر (4 دکمه ی جهت داره سمت چپ) بسیار سخت است و استفاده از آنها دشوار می باشد طوری که هنگام فشردن دو دکمه در یک زمان اثری که از دکمه ی دیگر باقی مانده بر دکمه ی دیگر نیز اثر می کند و حس خوبی را به آدم نمی دهد . این نکته یک امتیاز منفی برای این کنسول محسوب می شود چرا که D-Pad کنسول مایکروسافت یعنی Xbox One بسیار نرم بوده و برای استفاده در بازی های مبارزه ای بسیار مناسب است. این کنترلر نسبت به کنترلر های نسل قبل خود بسیار سبک تر است و حس خوبی را به آدم می دهد همچنین این کنترلر از ویژگی بافت Grippier در پایین و پشت کنترلر بهره می برد . یکی دیگر از ویژگی های برتر این کنترلر استفاده از تاچ پد است که در کنسول نسل بعد مایکروسافت این ویژگی وجود ندارد. تاچ پد کنسول دارای سطحی صاف با شیار های جزئی می باشد و هنگام لمس کردن و استفاده آن به راحتی می توانید انگشتانتان را جابه جا کنید.

sony 3

همچنین شکل آنالوگ ها تغییرکرده و فاصله آن ها از یکدیگر بیشتر شده تا احتمال برخورد دو انگشت شست به یکدیگر به 0% برسد همچنین گرفتن و چرخاندن آنالوگ ها با توجه به تغییر شکل آن بسیار راحت ترشده و بازخوردی که آنالوگ ها انجام می دهند بسیار خوب و قابل قبول است و اما از تغییرات دیگر این کنترلر به Light Bar موجود در بالای آن می توان اشاره کرد که به گفته سازندگان میزان انرژی مصرفی اش بسیار کم می باشد و می توان استفاده های مختلفی از آن داشت مثل استفاده به عنوان نوار سلامتی در بازی Killzone. از دیگر تقییرات می توان به نبود دو دکمه Start و Select و اضافه شدن دو دکمه ی Shere و Options اشاره کرد . اما این سوال پیش می آید که به جای دو دکمه ی Start و Select چه چیزی گذاشته شده؟ جواب این سوال به احتمال زیاد می تواند در تاچ پد کنترلر باشد که هنوز اطلاعات زیادی از آن در دسترس نمی باشد و اما دو دکمه ی اضافه شده چه کاربردی دارند؟ دکمه ی Share همان طور که از اسمش معلوم است برای اشتراک گذاری استفاده خواهد شد. تقریبا نوعی دکمه برای دسترسی زودتر به این امکانات به حساب می آید که از تکنولوژی Gaikai بهره خواهد برد. این برای اولین بار است که یک کنسول خانگی از این تکنولوژی استفاده خواهد کرد و البته لازم به ذکر است که این تکنولوژی برای PS3 و PS Vita نیز در دسترس خواهد بود و همچنین سونی قول داده که شما خواهید توانست با فشردن این دکمه، گیم پلی چند دقیقه پیش خود را ضبط کرده و با دیگران به اشتراک بگذارید و اما دکمه Options اینطور به نظر می رسد که به احتمال زیاد جای دکمه ی Start را خواهد گرفت و به جای آن در بازی ها استفاده خواهد شد .

Design

همان طور که می دانید سونی در کنفرانسی که برای رونمایی PS4 برگذار کرده بود خود کنسول را نشان نداد و فقط کنترلر آن یعنی DualShock 4 را نشان داد ولی با این حال باز هم توانست نظر عده زیادی را بخود جلب کند. در نهایت PS4 به طور کامل در نمایشگاه E3 2013 نشان داده شد. شکل این کنسول بسیار زیبا است و از جهاتی به PlayStation 2 شباهت دارد و همانند رقیب خود یعنی Xbox One متشکل از زوایای سخت و زیبا، همراه با رنگ سیاه مات است. این تضاد جالبی برای دو کنسول Xbox 360 و PS3 هست چرا که زوایای آن ها منحنی شکل بود.

sony 4

PS4 بسیار تیز به نظر می رسد و منظور من از تیز بودن هم به معنای جذاب بودن و هم به معنای این هست که دارای یک طراحی تیز در گوشه هایش است. طراحی PS4 همانند این است که دو قطعه پلاستیکی را به طور نامتقارن به یکدیگر وصل کرده باشید. دکمه های Power و Eject هردو شکل عوض کردند و به شکل مستطیل هایی دراز به صورت عمودی در دو قسمت به هم چسبیده کنسول قرار گرفتند همچنین پورت های USB کنسول در فضایی خالی بین دوقسمت به هم چسبیده کنسول قرار گرفته اند که این نکته شکلی مدرن به کنسول می دهد.

sony 5

 Hardware

PS4 همانند Xbox one از یک حافظه داخلی 500 گیگابایتی بهره می برد. سیستم سخت افزاری کنسول شباهت زیادی به PC های مدرنی دارد که با پردازنده و کارت گرافیک AMD مجهر شده اند! و شاید به خاطر همین بتوان آن را از جهاتی به عنوان یک PC نامید! PS4 دارای یک پردازنده 8 هسته ای X86 AMD Jaguar و و دارای یک رم 8 گیگابایتی GDDR5 هست که شاید بخاطر این موضوع، لگ افتضاحی که در کنسول Wii U داشتیم را در این کنسول  نخواهیم دید و همچنین گفته شده که می توانیم چند کار دیگر مثل دانلود کردن , نصب کردن و بازی کردن را به لطف پردازنده و رم قدرتمند PS4 در یکجا و همزمان انجام دهیم.

sony 6

PS4 همان طور که در PS3 بود دارای ورودی Blu-ray هست که می تواند دیسک های Blu-ray و DVD را اجرا کند. البته گفتنی است با توجه به سخنان سونی، امکان این وجود دارد که در آینده ای نزدیک شاهد دیسک ها Blu-ray با حجم 300 گیگابایتی باشیم. حالا این سوال پیش می آید که آیا PS4 توانایی اجرای این گونه دیسک ها را خواهد داشت یا خیر؟ جواب را در آینده خواهیم دید البته با توجه به سابقه سونی می توان گفت که این موضوع تا حدودی به حقیقت نزدیک است چرا که سونی همیشه در این موضوع از همه جلو بوده و در کنسول های خود مثل PS2 یا PS3 نیز جدیدترین تکنولوژی را با خود به همراه آورده بود.

همچنین PS4 دارای امکانات دیگری مثل 3 پورت USB 3 و 802.11b/g/n Wi-Fi and Ethernet و Bluetooth 2.1 و HDMI و خروجی کابل های آنالوگ و و خروجی صوتی اپتیکال دیجیتال است :

PlayStation 4
eight-core X86 AMD Jaguar CPU CPU
8GB GDDR5 Ram
6x Blu-Ray
3.00 Bluetooth
DualShock4 Controller
HDMI
Analogue Outpot
Digital Outpot
AV outpot
1.84-teraflop GPU

Used Games

یکی از موضاعاتی که باعث خوشحالی و امیدواری طرفداران به PS4 شد امکان استفاده بازی های دست دوم در آن بود . سونی هنگامی که در کنفرانس E3 گفت که PS4 از بازی های دست دوم پشتیبانی می کند و نیازی به این نیست که اصالت بازی ها را به صورت آنلاین تایید کنید. فریاد و سر و صدای خوشحالی طرفداران در همه جا پخش شد بعد Jack Tretton ادامه داد که شما می توانید بازی های خود را به خرده فروشی ها بفروشید، می توانید به دوستتان قرض دهید یا به کس دیگری بفروشید و یا برای همیشه برای خودتان نگه دارید. البته با توجه به امکاناتی که DRM به دست بازیکنان می گذارد، فروش بازی ها چندان کار سختی نخواهد بود. البته سونی گفته که به ناشر های Third-party این اجازه را می دهد که قوانین خاصی را برای بازی های دست دوم خودشان بگذارند.

PlaystationPlus
sony 7

همان طور که از کنفرانس E3 یه یاد دارید سونی اعلام کرد که برای بازی کردن بازی های آنلاین و مالتی پلیر شما باید عضوی از PlayStation Plus باشید تا بتوانید به این امکانات دسترسی پیدا کنید. برای عضویت در PlayStation Plus شما می بایستی هزینه ای معادل کم تر از 5 دلار در هر ماه بپردازید. همچنین گفتنی است که اگر شما در PS Vita یا PS3 خود از PS Plus استفاده می کنید و هزینه ای در مقابل آن داده اید این هزینه ها به هدر نمی رود و شما می توانید در PS4 از همان اکانت و PS Plus استفاده کنید. و اما از دیگر امکاناتی که با عضویت در PS Plus دست خواهید آورد می توان به تخفیف های ویژه ، سیو هایی ابری (نوعی فضای مجازی می باشد که به شما اجازه می دهد تا سیو های خود را آپلود کنید تا در صورت از بین رفتن سیو ها دوباره به آن دسترسی داشته باشید)، دسترسی راحت به آپدیت های بازی، دسترسی راحت به برنامه های نسخه بتا، هر 1 ماه 1 بازی رایگان (اولین بازی DriveClub PS Plus Edition می باشد و بعدا بازی هایی مثل Outlast و Don’t starve ) و … . الان این سوال پیش می آید که بدون این که عضو PS Plus باشیم از کدام امکانات می توانیم بهره ببریم؟ شما می توانید بدون عضویت در PS Plus از تمام سرویس های مالتی مدیای سونی از جمله Netflix بهره ببرید. قبل از این که سونی را به عنوان یک کنسول ساز دید سونی را می توان به عنوان یک شرکت موفق در اکثر زمینه ها دید. از صنعت فیلم گرفته تا صنعت گوشی سازی و از صنعت موسیقی گرفته تا دوربین های دیجیتال، سونی دستی در آن دارد و این قابل تقدیر است. حال اگر بیاید این امکانات را با کنسول جدید خود یعنی PS4 بیامیزد چه اتفاقی خواهد افتاد؟ همان طور که در E3 دیدید سونی اعلام کرد که آثار شرکت های دیگرش مثل Sony Pictures Entertainment و Sony Music Entertainment را در اختیار PS4 داران قرار خواهد داد و آن ها می توانند از طریق برنامه هایی مثل Video Unlimited و Music Unlimited به آن ها دسترسی داشته باشید. البته خدمات مالتی مدیای سونی به این ها ختم نمی شوند. شما می توانید از برنامه هایی متل RedBox – FlixStar و … نیز استفاده کنید. (البته این طور به نظر می رسد که این خدمات برای PS3 هم در آینده قابل استفاده خواهد بود.) همچنین سونی قول داده که به وسیله برنامه های مختلف بتوان با اسمارت فون ها و تبلت ها و PS vita ی خودتان بتوانید از قابلیت Remote Play بهره ببرید مثل چیزی که در دموی به نمایش در آمده در بازی واچ داگز دیدید.

sony 8

 

PS4 Games

یکی از مهمترین عامل های موفقیت سونی در چند سال اخیر بازی های آن بوده , در نسل جاری یکی از مهم ترین منابع درآمد سونی را بازی های انحصاری آن تشکیل می دهند و تقریبا می توان گفت که عامل موفقیت آن هستند. ولی آیا سونی خواهد توانست این موفقیت را به نسل بعد ببرد؟ به احتمال زیاد جواب آن را مدتی بعد خواهیم دید. همان طور که در کنفرانس E3 مشاهده کردید سونی اهمیت زیادی به بازی های مستقل داده بود. از جمله این بازی ها می توان به : Don’t starve , Outlast , Octodad و Secret Panchos و … اشاره کرد. یک نکته دیگر و آن هم این بود که بازی های مستقل سونی کمتر از بازی های مستقل مایکروسافت بود. ولی با این حال تعداد کلی بازی های غیر انحصاری PS4 بیشتر بود. شما می توانید لیست کوچکی از این بازی هارا در اینجا مشاهده کنید.

مترجم و نویسنده : مهدی ملکی

میثم قربانی

میثم قربانی

مدیر سایت

59 نظر

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

13 + هشت =

  • سلام من تازه ps4خریدم slim 15 رفتم ۹ تا بازی ریختم بعد اون یارو به من گفت هروقت خاستی بری تو بازی برو با اینwwwوایسا تا گزینه doneبیاد تا قفل بازیات باز شه من وقتی میخوام برم تو بازی یک دفعه خاموش میشه وقتی روشن میکنم یه چیزی تا ۱۰۰ پر میشه .میشه بگید مشکل از کجاست

  • ببخشید از اون جایی که هیچ کدام از جعبع های ps4 پلمپ نیستند از کجا بفهمیم ps4 اصل هست و تقلبی نیست؟ اصلا آیا ps4 تقلبی وجود داره؟ داخل محتوای جعبه ی ps4 دقیقا چه چیز هایی است؟

    • مدل تقلبی و مشکل دار فعلا جایی وجود نداره تقریبا (من که ندیدم) و مواردی که باید چک کنید و ببینید که توی جعبه ی دستگاه موجود باشه، اینا هستن: یک عدد کنسول – فیش پاور – یک عدد کابل HDMI – یک عدد کابل Micro USB – یک هندزفری – دفترچه های راهنما.

  • ممنون. شما گفتین بازی ها بر روی هر دو تا مدل خواهد آمد. این یعنی دو نوع مدل مختلف از هر بازی میزنن مثلا با دو تا دیسک بلوری مختلف یا این که یک مدل میزنن . اون وقت همون یک مدل در هر دست گاه با رزولوشن خودش اجرا میشه؟ این رو باسه این می پرسم که برای تعویض بازی دچار مشکل نشم. چون اگر دو مدل بزنن و هر مدل برای دستگاه خودش باشه اون وقت ممکنه من الآن ps4 بخرم بعد نسل های بعد ps neo بخرن و این جوری اگه پیش بره تعداد دومی ها بیشتر میشه اون وقت دیگه با کمتر کسی میتونم بازی تعویض کنم. حالا به نظر شما صبر کنم تا neo بخرم یا همین معموای رو بخرم؟

    • تا جایی که اطلاعات منتشر شده نشون داده، نسخه های جداگانه از بازی ها برای دو کنسول عرضه نخواهد شد. یک نسخه از بازی عرضه میشه که بر روی هردو کنسول قابل اجراست. یعنی شما اونو توی PS4 معمولی میذاری و با 1080p بازی میکنی، و همون نسخه رو اگه روی neo اجرا کنی، رزلوشن 4k خواهید داشت.

  • با عرض سلام . سونی امسال از PS4 Neo رو نمایی نکرد ولی ممکنه به احتمال زیاد سال بعد این کارو بکنه. آیا وقتی PS4 Neo اومد ، دیگه بازی ها فقط روی PS4 Neo اجرا میشن ؟ و ps4 معمولی دیگه از بازی های جدید پشتیبانی نمیکنه؟ راستی قیمت PS4 Neo چنده؟

    • خیر. طبق اعلام رسمی سونی، بازی ها بر روی مدل معمولی ساخته و توسعه داده میشن اما روی neo هم قابل اجرا هستن. neo برای دارندگان تلویزیون های 4k طراحی شده. وگرنه به جز کیفیت بالاتر رزلوشن، تفاوت دیگه ای ارائه نخواهد داد. بازی ها برای هردو مدل خواهند اومد. قیمت neo هم مشخص نیست چون هنوز چیزی از طرف سونی اعلام نشده.

  • سلام با تشکر از زحماتتون
    من از دوستانم پرسیدم
    ایا میشه بازی هارا ارزان تر خرید اونا هم گفتن یه پک میخری بغد باید از اکانت ها لفت بدی
    ایا درست است یا نه؟
    وایا اگر درس هس پگونه لفت بدهم؟
    باتشکر

  • سلاام،اقا يه سوال،تلويزيون من ٤٢ اينچه ولي وقتي ps4 رو روشن ميكنم تمام صفحه رو نمي پوشونه.تو تنظيمات خود دستگاهم فقط از نظر عرضي ميشه ابعاد منوي ps4 رو تغيير داد.لطفا يه نفر راهنمايي كنه

  • با سلام
    میخواستم بدونم وقتی واسه هر بازی دیسکشم باید داشته باشیمو نمیتونیم از هارد کنسول استفاده کنیم(بازی هارو روی هارد نسب کنیم ) دیگه چرا باید بریم پول بدیم به ps4 با هارد 1 ترابایت

  • من تبدیل hdmi بهav امتحان کردم کار کرد الانم دارم با تلویزیون قدیمی بازی میکنم بدون مشکل

  • ببخشید اگه تبدیلhsmi بهavبخرم میتونم روی تلویزیون های قدیمی بازی کنم؟خوشحال میشم جواب بدید

    از دوستان عزیز هم متشکرم که این اطلاعات رو به من دادن

  • ببخشید یه سوال داشتم من وقتی در ps4وارد بازی میشم فنش که روشن میشه یه چند لحظه بعد یه صدایی نازک مثه سوت مانند خیلی ارومه میاد بعد قطع میشه باز دوباره چند لحظه بعد میاد قطع میشه بعضی جاها بازی هم که کیفیتش بیشتره تند تر صدا میاد از دو سه نفر پرسیدم گفتن وقتی دوره فن میره بالا اینجور میشه شما چی میگید؟

  • سلام. من میخواستم ps4 بخرم می خواستم بدونم صبر کنم تا هک بشه بعد بخرم. یا اگه الان بخرم اون وقت مثلا 2 سال دیگه هک بشه می تونم دستگاه رو ببرم و هک کنم؟ گفتم شاید فقط دست گاه هایی هک بشن که تا حالا روشن نشده باشن. یا مثلا اون آپدیتی که موقع روشن کردن دستگاه برای اولین بار انجام میدی . شاید اون آپدیت باعث بشه دیگه دستگاه هک نشه. آیا این درسته؟

    • چون معلوم نیست که کنسول روی چه فرموری هک بشه نمیشه اینجوری در موردش نظر داد.

      معلوم نیست کنسول کی و چجوری و با چه متدی کپی خور بشه بنا براین چیزایی که شما میگید رو نه میشه گفت غلطه و نه مییشه گفت درسته.
      بخرید و فعلا لذت ببرید

    • نه مثه صدای صوته یزره نازک تره ببینید وقتی دیسک میزارید دیدید اولش یه صدایی نازکی میده تا میخواد بچرخه این صدا تو این مایه هاس .الان یعنی از شما هم این صدارو میده ؟

  • متاسفانه من خیلی عاشق پی اس فورم اما نمیتونم بخرمش فقط برام دعا کنید تا بتونم بخرم اگه کسی خواست کمکم کنه به شماره حسابم پول بریزه اینو واقعا گفتم اگه نخواستید هم دوستون دارم بای

    • میتونید بازی های دست دوم رو بخرید، میتونید دیجیتالی بخرید و Share کنید بین خودتون و دوستتون که در این حالت میتونید دو نفری و یا حتی سه نفری از یه بازی استفاده کنید که خب اگه هرکی یه هزینه ای برای خرید بازی بذاره، در نهایت هزینه ی نهایی برای هر نفر، کمتر درمیاد. یه روش دیگه هم اینه که تعویض کنید بازی هارو. مثلا شما Gta رو دارید، و با یکی که مثلا FarCry رو داره، تعویض میکنید بازیاتون رو.

  • عرض سلام و خسته نباشید
    میخواستم بدونم روی ps4 میشه بدون هیج پرداخت مبلغی از تریغ اینترنت بازی هاشون دان کرد و بازی کرد؟؟
    ممنون میشم جواب بدید
    باتشکر

    • خیر. این کنسول هنوز جیل بریک نشده و نمیشه همچین کاری روش انجام داد. مگر اینکه بازی های Free و یا دمو هارو از طریق PS Store دانلود کنید و بازی کنید. اما بازی های کامل و پولی رو نمیشه.

  • سلام میخواستم بدونم میشه پلی فور رو روی مانیتور کامپیوتر بازی کرد
    و مانیتور هم LCD هست و فول اچ دی و اچ دی ام ای میخوره

  • من یک ماه و خوده ای میخام پی اس فور بخرم ومن یه سوال دارم :
    آیا میشه بدون کابل اچ دی ام ای بازی کرد :heh: :heh:
    یعنی با اوت سیم شبیح پی اس 2 یا چیز دیگه که من که تلوزیون اتاقم قدیمیه و به دلیل برخی اتفاغات خشونتی و .. نمی تونم کنسول رو ببرم تو حال … خومم خوشم نمیاد بزرگترا وایسن کنارم بازیمو نگاه کنن
    لطفا بگید 🙁 🙁 🙁 🙁 🙁

    • خیر متاسفانه نمیشه. ps4 فقط HDMI ساپورت میکنه. البته میتونید یه تبدیل hdmi به vga بخرید و کنسول رو به مانیتور pc وصل کنید که البته باید حدود 50 تا 60 تومن (و شاید هم بیشتر) خرج کنید تا یه باکس تبدیل کننده ی خوب گیر بیارید…

  • من ميخواستم ببينم اگر ps4 رو به اينترنت وصل كنم مشكلاتي مثل هك شدن و بلاك شدن بازي ها و اينا بوجود نمياد ؟
    با تشكر از سايت خوبتون

  • سلام من میخوام یه مبدل hdmi to av بخرم میخواستم بپرسم اونقدر کیفیتش خوب هست که تصویر رو قشنگ ببینم اخه من بودجم کمه و فقط به همین میرسه و تلویزیونم hdmi نمیخوره و samsung 29inch میباسد و از hd هم پشتیبانی میکند ممنون میشم جواب بدهید با تشکر

    • سلام اگه من یه بازی بخرم نصبش کنم دیگه نیازی به اون دیسک ندارم؟ :yes:
      میتونم با یه بازیه دیگه عوضش کنم و اون رو هم نصب و تعویض کنم؟
      دسته ی ps3 به ps4 وصل میشه؟
      اگه در آینده ps4 ک÷ی خور شد میتونم کنسولمو کپی خورکنم؟
      ممنون میشم اگه جواب سوالامو بدید.

      • چرا، باید دیسک هم حتما باشه تا بتونید بازی کنید. (مگر اینکه بازی رو از PSN دانلود کرده باشید)
        تا جایی که من تست کردم دسته ی PS4 به PS3 میخورد، ولی برعکسشو نمیدونم.
        بله میتونید.

  • سلام ببخشید آیا ممکن هست حتی 1 درصد که سونی یه آپدیت عرضه کنه که بازی های پلی 3 روی پلی 4 اجرا بشه
    خواهشن جواب بدین

  • نقد واقعا کاملی بود.ممنون

    بچه ها هر کی حال نداره این نقدو بخونه چون فکر می کنه که تکراریه،باید بگم که چیزایه جالبی در مورد دسته گفته،و کلا چیزای خوب داره،پیشنهاد می کنم حتما بخونیدش…راستی،می شه یه نقد هم به همین شکل از Xbox One بنویسید؟