مقاله

همه آن چیزی که باید درباره کنسول Nintendo Switch‌ بدانید

بیش از یک سال است که نینتندو اعلام کرده مشغول ساخت کنسولی جدید است و تنها اطلاعات رسمی که از آن در اختیار مخاطب قرار داشت، نام رمز «NX» بود. بسیاری اعتقاد داشتند که بعد از شکست کنسول قبلی شرکت ژاپنی و عرضه آن در زمانی نامناسب، نینتندو مجبور کرده تا به فکر کنسول خانگی جدید و قدرتمندی باشد که به واسطه آن از پشتیبانی شرکت های تولیدکننده بازی برخوردار شود. هرچند پروژه ساخت پلی‌استیشن پرو و ایکس باکس اسکورپیو ارتباط چندانی به ان‌ایکس نداشت و تنها به واسطه جا انداختن فرمت الترا اچ‌دی دو شرکت سونی و مایکروسافت سخت افزار خود را ارتقا دادند، بسیاری اعتقاد داشتند که این دو شرکت برای مقابله با کنسول احتمالا قدرتمند و جدید نینتندو از استراتژی بهترین دفاع حمله است، استفاده کرده اند. گیمرها طی ماه های اخیر از جزییات کنسول های دو شرکت اشاره شده باخبر شدند و نینتندو در مقابل و با حرکتی عجیب، ان‌ایکس را به نمایشگاه لس انجلس نیاورد. همه چیز در هاله ای از ابهام قرار داشت تا بالاخره مشخص شد که عصر پنجشنبه بالاخره پروژه ان‌ایکس به صورت رسمی معرفی می شود. بالاخره نینتندو تایید کرد که Switch نام کنسول جدیدش است و احتمالا آن چیزی بسیاری انتظارش را داشتند، نیست !

3146063-nintendoswitch_hardware2-0

در ابتدا باید به این نکته اشاره کنیم که کمپانی ژاپنی هیچ مراسم خاصی را برای معرفی کنسول جدیدش برگزار نکرد و تنها به انتشار یک ویدئو پنج دقیقه ای در کانال یوتوب خود اکتفا کرد. در این ویدئوی کوتاه هرچند کارایی نینتندو Switch به طور کامل نشان داده می شود اما هیچ توضیحی درباره سخت افزار و جزییات آن در اختیار مخاطب قرار نمی ‌گیرد. اصلی ترین مسئله ای که در همان نگاه اول متوجه آن می شوید، تفاوت Switch با اکثر کنسول هایی است که این روزها در بازار جهانی به فروش می رسند. در شرایطی که کنسول ها معمولا در قالب خانگی و دستی قرار می گیرند، Switch ترکیبی از آنها را به نمایش در می آورد. کنسول اصلی نینتندو Switch چیزی شبیه به یک تبلت است که تقریبا به صورت ماژولار طراحی شده. این تبلت که سخت افزار کنسول را در خود جا داده برای استفاده خانگی روی یک پایه قرار می گیرد که در کنار شارژ کنسول، امکان اتصال آن به تلویزیون را فراهم می کند. گیمر می تواند برای استفاده خانگی از همان کنترلرهای استاندارد کنسول های قبلی نینتندو که اینجا کمی پیشرفت کرده اند، استفاده کرده یا از کنترلری بهره گیرد که از دو بخش مجزا تشکیل شده. کنترلرهای کوچکی که Joy-Con نام دارند در هر کدام از آنها چهار کلید اصلی و یک آنالوگ وجود دارد نقش به سزایی را در قابلیت همراه بودن Switch ایفا می کنند.

 

زمانی که کنسول را از پایه شارژ کننده آن جدا می‌کنید تصویر بلافاصله از تلویزیون به نمایشگر تبلت منتقل می شود و می توانید با قرار دادن دو کنترلر Joy-Con در کناره های آن از کنسول در هرجایی استفاده کنید. تفاوت اصلی که Switch با دیگر کنسول های دستی همچون پلی استیشن ویتا دارد، در نوع بازی‌های آن است. در شرایطی که کنسول های دستی معمولا بازی های مخصوص به خود را در اختیار مخاطب قرار می دهند، نینتندو برنامه ریزی کرده تا همان بازی های کنسول های خانگی برای Switch منتشر شوند. البته باید این مسئله را در نظر گرفت که احتمالا بازی های منتشر شده برای Switch از لحاظ کیفیت و جزییات با چیزی که در اختیار دارندگان پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان قرار می گیرد متفاوت هستند. جدای از اینکه بازی های کنسول جدید نینتندو روی کارتریج منتشر می شوند، باید در نظر داشت که سخت افزار کنسول جدید شرکت ژاپنی از پردازنده همراه شرکت Nvidia استفاده می کند که مطمئنا نمی تواند با قدرت پردازشی کنسول های سونی و مایکروسافت رقابت کند.

nintendoswitchpreviewtrailer_292892691-7

Nvidia تایید کرده که نینتندو از پردازنده یک‌پارچه سری Tegra آنها استفاده کرده اما هیچ توضیحی درباره نوع آن ارائه نشده و تنها می توان به شایعات چند ماه اخیر استناد کرد که توضیح داده بودند، کنسول نینتندو احتمالا قدرتی در سطح یک تبلت قدرتمند امروزی را در اختیار دارد. نکته دیگری که بسیاری از توجه ها را به خود جلب کرده، عمر باتری Switch است. نینتندو هیچ توضیحی در این زمینه ارائه نکرده و از سویی در ویدئوی معرفی هیچ نشانه ای از صفحه نمایش لمسی دیده نمی شود که می توان با توجه به آن نتیجه گرفت که احتمالا نینتندو برای افزایش عمر باتری از صفحه نمایش لمسی صرف نظر کرده. هر دو حالت یعنی عمر باتری کم یا نبود صفحه لمسی می تواند به عنوان ضعف بزرگی برای Switch شناخته شود. در نهایت باید به این مسئله توجه داشت که فعلا نینتندو تاریخ انتشار ماه مارچ 2017 را برای کنسول جدید خود اعلام کرده که توضیحی درباره قیمت آن ارائه نکرده است. در همین راستا روز گذشته توئیتر رسمی این شرکت هم اعلام کرد که تا سال آینده میلادی هیچ توضیحی درباره نرم افزار، سخت افزار و قیمت Switch ارائه نمی شود.

 

در روزهای اخیر بسیاری از رسانه ها به این موضوع که نینتندو Switch از صفحه نمایش لمسی استفاده می‌کند، پرداخته‌اند و البته نینتندو به آنها پاسخی نداده. همین موضوع به احتمال فراوان نشان می‌دهد که احتمالا کنسول جدید نینتندو از صفحه نمایش لمسی استفاده نمی‌کند و شرکت ژاپنی برای روبرو نشدن با موج منفی این موضوع از پاسخگویی خودداری کرده. از سوی دیگر توضیح داده شده که بازی های به نمایش در آمده در ویدئو معرفی Switch که توسط نینتندو ساخته نمی‌شوند همچون Skyrim و NBA2K در حال حاضر برای این کنسول تایید رسمی نشده اند احتمال عرضه نشدن آنها وجود دارد. البته باید به این مسئله توجه داشت که بعد از معرفی Switch، سهام نینتندو چیزی حدود یک میلیارد دلار افزایش ارزش داشته و ویدئوی معرفی این کنسول هم در کانال یوتوب شرکت ژاپنی بیشتری میزان بازدید را به خود اختصاص داده است.

 

محمد طالبیان

محمد طالبیان

نظری ارسال کنید

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

2 × سه =