مقاله

20 بازی که احتمالا نام آنها را نشنیده‌اید

20 بازی

هرچند بسیاری اعتقاد دارند که در این نسل تعداد بازی‌های ساخته شده کاهش یافته اما با نگاهی به بازار عناوین مستقل می‌توان متوجه شد که شاید توسعه بازی‌های بزرگ به خاطر هزینه کند شده باشد اما این مسئله برای سازندگان مستقل یا تولیدات کم‌هزینه صدق نکرده و هر سال تعداد زیادی بازی با کیفیت و البته کمتر شناخته شده روانه بازار می‌شوند که تجربه آنها خالی از لطف نیست. در ادامه نگاهی داشته‌ایم به 20 بازی که احتمالا نام آنها را نشنیده‌اید. آثاری که شاید توسط سازندگان مستقل ساخته شده یا هزینه زیادی برای توسعه آنها در نظر گرفته نشده باشد اما می‌توانند ساعت‌ها گیمرها را سرگرم کرده و نشان دهند که همیشه همه چیز به گرافیک و گیم‌پلی بزرگ خلاصه نشده و می‌توان در چنین بازی‌های کوچکی با ایده‌ها و نوآوری‌های خوبی روبرو شد.


60 Parsec
60 Parsec

60 Parsec

زنده ماندن در سرمای فضا با کمترین امکانات به‌خودی‌خود سخت است، ولی این سختی با رهبری تعدادی بازمانده که یکدیگر را تحمل نمی‌کنند سخت‌تر هم می‌شود. به‌عنوان ادامه‌ای غیررسمی بر بازی Survival به نام 60 seconds، سفر فضایی در 60 Parsecs تجربه را توسط درگیر کردن بازماندگان برای پیشروی در فضای ناشناخته و تلاش برای زنده ماندن گسترش می‌دهد. در کنار تلاش برای کنار آمدن با کمبود امکانات که بر روحیه گروه تأثیر دارد، باید با نژادهای مختلف فضایی دست‌وپنجه نرم کنید. باوجود داستان کلی سیاه، این بازی مفرح و خنده‌دار است و حتی اعمال ساده‌ای مانند تعمیر کشتی فضایی می‌تواند سبب اتفاقات خوب-مانند آشنایی با نژادی بی‌خطر به همراه هدیه‌ای از وسایل موردنیاز- و یا بد-مانند منفجرشدن موتور کشتی- شوند. 60 Parsec در سال 2018 و برای PC منتشر می‌شود.


Away: Journey To The Unexpected
Away: Journey To The Unexpected

Away: Journey To The Unexpected

شناخته‌شده به‌عنوان Skyrim انیمه، این بازی کاملا به این اسم وفادار است. از همان ابتدا همه‌چیز تحت تأثیر انیمه‌هاست و دقیقا متوجه می‌شوید با چه اثری مواجه هستید: در نقش یک پسر جوان که در پی گشت‌وگذار در زیرزمین پدربزرگ خود را در سرزمینی رویایی پیدا می‌کند و درگیر ماجرایی بزرگ برای نجات دنیا می‌شود. باوجود هوش بالا، قهرمان داستان فقط یک چوب برای دفاع از خود دارد ولی در حین ماجراجویی با انواع و اقسام کاراکترها آشنا می‌شود که به او می‌پیوندند و برای پشت سر گذاشتن انواع و اقسام چالش‌ها و پازل‌ها تلاش می‌کنند. جالب‌ترین خاصه این بازی دوبعدی بودن کاراکترها در پس‌زمینه سه‌بعدی است که به آن شکل خاص و زیبایی می‌بخشد. Away در سال 2018 برای PC، Ps4 و Switch ارائه می‌شود.


Bad North
Bad North

Bad North

این بازی در سبک rouge-like و استراتژی است که وظیفه شما در آن دفاع از یک جزیره در مقابل لشگری از وایکینگ‌ها خواهد بود. برای این هدف، نیروهای بامزه و کوچکی از انواع سربازها باقدرت خاص را کنترل می‌کنید. در کنار ظاهر زیبا، آنچه این بازی را متمایز می‌کند مکانیک‌های ساده ولی عمیق آن است. قرار دادن نیروها در حالت‌های مختلف و آمادگی برای عکس‌العمل به حملات از جهات مختلف به‌سادگی و سرعت انجام می‌شود که همراه مکانیک سنگ کاغذ قیچی است. قسمت rouge-like بازی به این صورت است که در صورت مردن فرمانده لشگر، تمام آپگریدهای به‌دست‌آمده از بین می‌روند. این به نظر بیش‌ازحد سخت می‌آید ولی آن‌چنان از لذت بازی کم نمی‌کند و در کل تلاش برای بهتر بازی کردن از ابتدا را جذاب می‌کند. اگر علاقه به بازی‌های استراتژی داشته‌اید ولی از پیچیدگی آن‌ها می‌ترسید، Bad North می‌تواند انتخابی خوب برای شما باشد. این بازی در تابستان امسال روی تمامی پلتفرم‌های این نسل منتشر می‌شود.


Bard's Tale 4
Bard’s Tale 4

Bard’s Tale 4

نام Bard`s Tale معمولا داستانی خنده‌دار و هجو انگیز را به یاد می‌آورد ولی این بار IinXile تلاش کرده تا باتجربه‌ای جدید به اصل RPG بازی بیشتر وفادار باشد. این بازی حالت‌های جدید مانند دید اول‌شخص و گرافیک بالاتر را اضافه می‌کند ولی روشی برای حرکت بر روی شبکه را خواهد داشت و برخی نقشه‌های آن بر طبق قسمت‌های قبلی خواهند بود. در کنار این، شماره 4 بازی یک نقش آفرینی خاص با مکانیک‌های جدید است. یکی از این‌ها که در دمو نشان داده شد سیستم آپگرید پازل مانند برای دسترسی به سلاح‌های بهتر بود. سیستم مبارزه از بیشترین تغییر سود برده است که در حین آن، می‌توانید در شبکه محدودی حرکت کرده و استراتژی‌های مختلفی بریزید. همان‌طور که انتظار می‌رود انواع و اقسام مستی و موسیقی در بازی وجود دارد و می‌توانید گروهی نوازنده همیشه مست را به‌عنوان نیروی مبارزه داشته باشید. Bard`s Tale 4 در سال 2018 و روی PC ارائه خواهد شد.


Blazing Chrome
Blazing Chrome

Blazing Chrome

شرکت Joymasher سال‌ها بازی‌هایی به یادآور روزهای خوب 16 و 8 بیتی ساخته است. در آخرین اثرش، به سراغ ترکیبی از Contra و Metal Slug رفته و حتی دیدن عکسی از بازی این عناوین کلاسیک به یاد می‌آورد. علاوه بر ظاهر کلاسیک، Blazing Chrome شامل کنترل خوب و مبارزات عظیم است، مانند Contra 3 از بهترین بازی‌های این سبک. فقط یک مرحله برای تست در GDC در دسترس بود ولی همان تک مرحله به‌علاوه تریلر بازی امید را به بازی شوتر دوبعدی عالی بسیار بالا برد.


Desert Child
Desert Child

Desert Child

زندگی برای یک مرد جوان که فقط یک هاور بایک و اندکی پول دارد در سیاره بیابانی سخت است. به‌عنوان بازی‌ای مسابقه‌ای به همراه اندکی مکانیک نقش آفرینی، Desert Child شما را در نقش یک مسافر قرار می‌دهد که تلاش می‌کند تا به‌اندازه کافی پول جمع کند تا بتواند موتور خود را سرپا نگه‌داشته و شکم خود را سیر کند. در این راستا باید انواع و اقسام مسابقات در مقابل انواع حریفان را به اتمام برسانید که خود هدف مشابه شما دارند. این بازی ساخته‌شده توسط Oscar Brittain، حالت شوتر و مسابقه‌ای را ترکیب می‌کند که در کنار لحظات آرامی قرار دارند که باوجود فقر، می‌توانید از یک‌کاسه نودل ساده و یا گشت‌وگذار برو روی موتور خود لذت ببرید. ازلحاظ ظاهری Desert Child حالتی جذاب از تکنیک روتواسکوپ است که بازی‌های کلاسیک مانند Flashback و Out of This World را به یاد می‌آورد. این بازی در سال 2018 عرضه خواهد شد.


Doctor Who

شاید ماجراهای پیتر کاپالدی در نقش دکتر Who تمام‌شده باشد، ولی بازی Doctor Who با حالتی کامیک بوک مانند داستانی در دنیای این سریال را تعریف می‌کند که در آن نقش‌های اصلی حضور دارند. در ادامه موفقیت Tiny Rebel در Doctor Who Legacy، جدیدترین بازی در این سری بر روی پازل‌های جدید و متفاوت از قبل تمرکز می‌کند. اولین قسمت این بازی در سال 2018 در تاریخی نامعلوم روی PC و موبایل ارائه خواهد شد.


Evasion
Evasion

Evasion

در حین مبارزه با دشمنان بیگانه و یا زامبی، بازی‌های واقعیت مجازی اول‌شخص شباهت خاصی به یکدیگر دارند که تا حدی تکراری می‌شود. ولی Evasion که به‌زودی بر Vive و Oculus ارائه خواهد شد مکانیک شناخته شد در بازی‌های گذشته را گسترش می‌دهد و یکی از بهترین پیشرفت‌ها در این ژانر را نشان می‌دهد. با تمرکز بر سیستم مبتنی بر کلاس‌های مختلف و همکاری گروهی و حرکت در همه جهات، تعداد مختلفی کاراکتر در مقابل موجی از دشمنان مختلف قرار می‌گیرند. در پایان هر مرحله همان‌طور که انتظار می‌رود باید Boss بزرگی را از بین برد و در کل Evasion حالت Run & Gun بازی‌های کلاسیک اول‌شخص را به یاد می‌آورد، ولی این بار در واقعیت مجازی! این بازی در 2018 ارائه خواهد شد.


Lumines Remastered
Lumines Remastered

Lumines Remastered

اگر PSP داشته‌اید، بدون شک بازی شاهکار Lumines را به یاد دارید. یکی از بهترین آثار کنسول مرده PSP، این بازی نمونه‌ای عالی از سبک پازل و rhythm بود. بااینکه کنسول سویچ از کمبود بازی رنج نمی‌برد، ولی ارائه این بازی بر روی کنسول دستی دیگری بسیار مناسب و نوستالژی آور است. ورژن جدید این بازی بر روی باقی پلتفرم‌ها نیز عرضه خواهد شد و بدون شک آن‌ها نیز عالی خواهند بود. ولی بازی بر روی سویچ حس پلتفرم اصلی را دارد. این نکته که می‌توانید تا 8 کنترلر Nintendo Switch را استفاده کنید به‌تنهایی ارزش Lumines روی Nintendo Switch را بالاتر برده است.


The Messenger
The Messenger

The Messenger

گرافیک دوبعدی پیکسلی این روزها بسیار محبوب است و بازی‌های بسیار برای تقلید از بزرگان این سبک تلاش می‌کنند. بااین‌وجود بازی‌های کمتری کاری بیشتر از این دنباله‌روی از سبک و ظاهر گذشتگان می‌کنند. در این میان Messenger متفاوت ظاهرشده و تلاش کرده علاوه بر حال و هوای ظاهری، با شوخی با گزینه‌های معمول در بازی‌های این سبکی تکانی به فضای تکرار بدهد. شما در نقش نینجایی جوان، در درگیری بزرگی گیر می‌کنید و در دو بعد واقعیت 8 بیتی و 16 بیتی درحرکت خواهید بود. شاید تا حدی تکراری به نظر بیاید، ولی این سیستم به همراه حالت Metroidvania قرار دارد و با تغییر میان این دو دنیا باید در طول مراحل پیشرفت کنید. Messenger در سال 2018 و برای PS4 و Nintendo Switch ارائه خواهد شد و ترکیبی از اکشن و پلتفرم خواهد بود.


Mosiac
Mosiac

Mosaic

Mosaic بازی داستانی در مورد قسمت‌های خسته‌کننده زندگی است. سازنده بازی در GDC 10 دقیقه از آن را نمایش داد که شخصی را نشان می‌داد که به‌سوی محل کار خود درحرکت است. این بازی در کل شامل تکه‌های مختلف که در ظاهر در پس یکدیگر نیستند خواهد بود و قسمت مهمی از آن توسط گوشی همراه شخصیت اصلی بازی انجام می‌شود. شما می‌توانید ایمیل‌های اورول وار بخوانید، بازی کلیکر را در هنگام انتظار در آسانسور چک کنید (این بازی حتی به همراه پرداخت درون بازی است!). همانند زندگی واقعی، گوشی همراه درون بازی علاجی برای لحظات خسته‌کننده زندگی است. سازندگان در ساخت بازی از آثاری مانند Inside، Thirty Flights of Loving و بازی قبلی خود استودیو به نام Among the Sleep الهام گرفته است و در سال 2018 بر روی PC و PS4 به بازار می‌آید.


Mutant Year Zero: Road to Eden
Mutant Year Zero: Road to Eden

Mutant Year Zero: Road to Eden

این بازی که توسط Bearded Ladies Consulting ساخته‌شده است، در سبک تاکتیکال نوبتی است. سازندگان آن قبلاً بر روی Hitman و Payday کارکرده‌اند و این بازی را بر اساس بردگیم معروف سوئدی به همین نام ساخته‌اند. بازی شمارا فرمانده تعدادی انسان جهش‌یافته قرار می‌دهد که برای زنده ماندن در دنیای خرابه تلاش می‌کنند. بااینکه در ظاهر شبیه XCOM است، این بازی مکانیک‌های مخصوص خود شامل شخصی‌سازی و گشت و گزار در مراحل را به همراه دارد. یکی از بهترین قسمت‌های بازی، قابلیت مخفی‌کاری است که در حالت خارج از نوبتی انجام می‌شود و می‌توان با تکیه بر این مکانیک، نیروهای خودی را در جاهای استراتژیک مناسب قرار داد. همین مکانیک به‌ظاهر ساده خود سیستم کلاسیک بازی نوبتی را به‌خوبی متفاوت می‌کند و حالتی عمیق‌تر به مبارزات می‌دهد. کاراکترهای موجود در بازی نیز به‌نوبه خود خاص هستند، از انسان‌های خوک نما گرفته تا اردک‌هایی که بر روی دو پا راه می‌روند. در ابتدا حال و هوای شلوغ و دهه 80 مانند بازی کمی شوک‌آور است، ولی مدتی نمی‌گذرد که ترکیب آن با حالت کلاسیک مبارزات نوبتی XCOM مانند نوید از تجربه‌ای خاص درعین‌حال آشنا می‌دهد. این بازی به‌زودی روی PC، PS4 و Xbox One منتشر خواهد شد.


Noita
Noita

Noita

Noita که در زبان فنلاندی جادوگر معنی می‌دهد، بازی rouge-like دوبعدی است که هر پیسکل در آن کاملا شبیه‌سازی‌شده است. این بدان معنی است که می‌توانید هرکدام را بسوزانید، منفجر کنید و به مذاب تبدیل کنید. بهتر از این، می‌شود چوب‌ها را به آتش کشید و یا با غوطه‌ور شدن در خون از آتش گرفتن خود جلوگیری کنید. حین کنترل جادوگر که علاوه بر پرش پرواز مانند مسلح به چوب جادویی است، در بین مراحل می‌توانید جادوهای خود را ارتقا دهید. مراحل همگی به‌صورت تصادفی ساخته می‌شوند و مرگ دائمی است، پس باید کاملاً به هوش باشید. بازی در حال حاضر برای عرضه روی PC برنامه‌ریزی‌شده است.


Pathfinder: Kingmaker
Pathfinder: Kingmaker

Pathfinder: Kingmaker

بازی‌هایی مانند Divinity: Original Sin 2 و Pillars of Eternity نشان دادند که هنوز مخاطبان وفادار بازی‌های سبک کلاسیک نقش آفرینی زنده هستند. در این راستا کسانی که دنبال بازی نقش آفرینی الهام گرفته‌شده از بازی بردگیم معروف Pathfinder هستند، عنوان Kingmaker در خدمتشان خواهد بود. برای مخاطبان Casual که دنبال تجربه‌ای ساده‌شده هستند، Kingmaker سیستم‌هایی ساده‌شده دارد که اجازه می‌دهند به‌سرعت تصمیمات مهم مانند ارتقا کاراکترها را انجام دهید. ولی برای کسانی که دنبال تجربه عمیق‌تر هستند، بازی از جدیدترین قوانین سری Pathfinder استفاده می‌کند. سازندگان امیدوارند بازی در 2018 بر روی PC عرضه شود.


Rune
Rune

Rune

استودیو Human Head در حال زنده کردن عنوان کلاسیک Rune است. این بازی در دنیای افسانه‌های نوردیک و خونین است. تمرکز بازی هنوز بر روی آخر زمان یا رگناراک است ولی توسط اضافه کردن قسمت چندنفره مبارزه‌ای و همکاری گسترش‌یافته است. داستان شما را در مقابل چندین خدا قرار می‌دهد، ازجمله آغازکننده رگناراک، لوکی. سیستم مبارزه بازی تأکید بر روش‌های مختلف مبارزه با برداشتن سلاح‌های گوناگون از دشمنان دارد و البته، بازی حس Rune بودن ندارد بدون اینکه بتوانید دست دشمنان را بکنید و تا حد مرگ او را بزنید! Rune شامل کشتی‌رانی نیز می‌شود و توسط آن می‌توانید سریع‌تر به مقصد خود برسید، ولی چیزی که در دمو اعلام شد این بود که نقشه 3 در 3 کیلومتر بازی تأکید بر پر بودن دنیا به‌جای خالی بودن در کنار بزرگ بودن آن دارد. عرضه بازی بر روی PC برای 2018 برنامه‌ریزی‌شده است.


Shadows Awakening
Shadows Awakening

Shadows Awakening

در این اکشن RPG دیابلو مانند، شما نقش شیطانی به نام Devourer ا بر عهده‌دارید که مبارزان کشته‌شده را زنده می‌کند تا باقدرت بیشتر مبارزات خود را ادامه دهند. بااینکه اکثر بازی‌های این سبکی بر روی یک کاراکتر تمرکز دارند، درShadows Awakening گروهی از کاراکترها در اختیار شما قرار دارند. علاوه بر مبارزه در دنیای فانی، به دنیای سایه‌ها نیز سفر خواهید کرد تا با ارواح نیز مبارزه کنید. با ترکیب داستان و حل پازل‌ها به همراه قسمت اکشن نقش آفرینی، این بازی به مخاطب اجازه می‌دهد تجربه خود را شخصی‌سازی کند.


Travis Strikes Again: No More Heroes
Travis Strikes Again: No More Heroes

Travis Strikes Back

بااینکه ازنظر حال و هوا شبیه شماره‌های قبلی است، Travis Strikes Back این بار در جهتی کاملاً متفاوت حرکت می‌کند. بازی شامل سبک‌های مختلفی خواهد بود و در دمو قسمت بزن‌بکوب از دید بالا برای نمایش انتخاب‌شده بود. بااین‌وجود هنوز قسمت‌های کلاسیک مانند تکان دادن دسته برای شارژ شمشیر و نشستن بر روی توالت برای ذخیره بازی وجود دارد. در حین دیوانه‌تر بودن از بازی‌های قبلی Suda 51، آخرین شماره این سری به‌احتمال‌زیاد تغییر بیش‌ازحدی نسبت به حالت سوم شخص و cell shade قدیمی خواهد بود. بااین‌وجود به نظر می‌آید این تغییر ادامه‌ای مناسب برای دنیای دیوانه آن باشد. این بازی بر روی سویچ عرضه خواهد شد.


Untitled Goose Game
Untitled Goose Game

Untitled Goose Game

غازها به بداخلاقی معروف‌اند! در این بازی شما در نقش یک غاز خرابکار بازی می‌کنید که تمامی اهدافش در زندگی، خرابکاری است. شروع این عملیات باکارهایی از قبیل خیس کردن باغبان، رسیدن به داخل باغ و در کل کارهایی که زندگی را برای بشریت سخت می‌کند آغاز خواهد شد. سازندگان بازی گفته‌اند که Super Mario 64 از بزرگ‌ترین منابع الهام آن‌ها بوده است. غاز قهرمان‌بازی نیز به‌خوبی نشانه‌ای از کاراکترهایی باشخصیت خاص و بامزه است: دکمه‌ای فقط برای صدای بوق مانند غاز در بازی وجود دارد!


What the Golf
What the Golf

What the Golf

چه می‌شود اگر یک شبیه‌ساز گلف درباره همه‌چیز باشد به‌جز گلف؟ What the Golf بازی کمدی ضد گلف (!) است که در آن هر بازیکن طبق دل خود عمل می‌کند. در عین این‌که مکانیک بازی هدف گرفتن و شلیک توپ است، ولی توپ اصلاً بنا به انتظار شما عمل نمی‌کند. گاهی چوب گلف به‌جای توپ به پرواز درمی‌آید، گاهی پورتال‌هایی بر سر راه ایجاد می‌شوند و حتی برخی مراحل هجویه‌ای بر Super Hot هستند.


The World Next Door
The World Next Door

The World Next Door

بازی visual novel و پازل مانند The World Next Door هنوز در مراحل اولیه ساخت به سر می‌برد، ولی سازندگان آن دمویی کوتاه نشان دادند که توجه همه را جلب می‌کنند. داستان در مورد دختری به نام Jun است که به دنیای Monster ها کشیده می‌شود. انسان‌ها فقط می‌توانند تعداد محدودی روز در آن دنیا زنده بمانند و طبیعی است که Jun در آنجا گیر می‌کند. او و دوستان جدیدش باید راهی پیدا کنند که بتوانند Jun را از مرگ نجات بدهند. این بازی سبک visual novel را با مبارزات پازل مانند ترکیب می‌کند و باوجود نمایش قسمت کوتاهی از آن، بنا به گفته کارگردان از Pyre و Banner Saga الهام فراوان گرفته‌شده است.

آیت سلطانی

آیت سلطانی

نظری ارسال کنید

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

12 + یک =