شما اینجا هستید: وی جی مگ > مقاله > AMD: منجی PS5 یا یک قاتل تمام عیار؟
مقاله

AMD: منجی PS5 یا یک قاتل تمام عیار؟

amd

شرکت تولید و تکنولوژی Advanced Micro Devices یا به اختصار ، سالهاست که همراه بی چون و چرای در زمینه تولید پردازنده های مخصوص کنسول PS4 بوده است. این همکاری از نسل هشتم آغاز گردید و حالا که درحال کوچ به کنسولهای خانگی هستیم، هنوز هم پابرجاست.

البته بنظر می‌رسد که سیاست های اخیر در زمینه پیشروی به سوی سیستم پردازش ابری یا همان Cloud Gaming، پتانسیل ضربه بزرگی به کنسول نسل بعدی شرکت یعنی PlayStation 5 را داراست. اما آیا این درنهایت به مرگ ختم خواهد شد؟

AMD

شاید این مطلب نه فقط برای و کنسولش، بلکه برای چرخه و اکوسیستم تمام کنسولها تهدید کننده باشد. ولی اصلی ترین دلایلی که می‌توان درمورد به آنها مظنون بود عبارت‌اند از:

  • بستن قرارداد جدید برای افزایش توجه به سیستم پردازش ابری و تمرکز بیشتر برروی آینده این تکنولوژی
  • مهمترین و بزرگترین تامین کننده قطعات کنسول است
  • پیشرفت تکنولوژی پردازش ابری تهدیدی برای آینده کنسول خواهد بود

با اینکه قرار است همانند نسل حاضر، چیپ پردازشی نیمه سفارشی سازی شده را طراحی و تولید کند، اما طی جدیدترین فعالیت‌هایش در زمینه سرمایه گذاری در Cloud Gaming احتمال آسیب رساندن به آینده این کنسول را نیز داراست. این کمپانی به تازگی با امضاء قراردادی با شرکت Oxide Games که سالهاست در زمینه پردازش های ابری در بازی‌ها فعالیت دارند، خود را یک قدم به گسترش این تکنولوژی نزدیک‌تر کرده است.

با اینکه این قرارداد را چندان به هایپ تبلیغاتی تبدیل نکرد، اما کاملا مشخص است که آنها با جدیت به تکنولوژی پردازش‌های ابری می‌نگرند و همچنین در یک کنفرانس رسانه‌ای اعلام شد که آنها در آینده از تکنولوژی Oxide یعنی Nitrous Engine برای توسعه و ساخت پروژه های مختلف که براساس پردازش و محاسبات ابری خواهد بود، استفاده می‌کنند.

AMD

بنظر می‌رسد که Oxide Games نیز در این زمینه یک شرکت خبره است. آنها از سال 2013 درحال کار و گسترش سیستم پردازش ابری برروی انجین خود هستند و آن را “موتور نسل جدید که قابلیت پردازش حجم عظیمی از جلوه های بصری و محاسبات پیچیده در گیم پلی را داراست” تعریف می‌کنند.

طبق گفته این استدیو، “Nitrous Engine قابلیت پردازش بیش از 10,000 یونیت ساده گرافیکی و 1,000 یونیت فوق پیچیده را بصورت Real-time داراست.” آنها همچنین قول افزایش پرفرمنس یا بهبود اجرای بازی‌های که توسط پلتفرم آنها طراحی خواهند شد را داده‌اند.

AMD

پلتفرم های تحت پوشش Nitrous Engine درحال حاضر شامل PS4، Xbox One و PC هستند. با اینکه بازی‌هایی که از این موتور استفاده می‌کنند تعداد زیادی ندارند، اما همکاری این شرکت با به گسترش استفاده از این انجین کمک بزرگی خواهد کرد و در قبال آن، آنها نیز به در بدست گرفتن قدرت تکنولوژی Cloud Gaming کمک شایانی می‌رسانند.

از این گذشته، خود همین حالا نیز وظیفه تامین دو سرویس بزرگ استریمینگ ابری شرکت‌های گوگل و مایکروسافت یعنی Stadia و را عهده دار بوده و است. Stadia همین حالا از چندین موتور بزرگ همانند Unreal و Unity پشتیبانی می‌کند و احتمال اینکه پشتیبانی از تکنولوژی موتور شرکت Oxide Games را نیز به آنها اضافه کند، بسیار بالاست.

البته پردازش ابری شاید درکنار نکات مثبتش، یکی از بزرگترین عامل نابودی و منسوخ کننده کنسول‌ها (حداقل به نوعی که تا بحال می‌شناسیم) نیز باشد. همین حالا نیز درحال نبرد با بحران مونتاژ و عرضه قطعات کنسول نسل جدیدش مواجه است و این روند به لطف شیوع ویروس کرونا و کمبود منابع انسانی، چندان خوب پیش نمی‌رود.

خرج ساخت هر یونیت از یک کنسول بالا رفته و همین جریان شاید باعث افزایش قیمت نهایی در هنگام لانچ شود. منابع تحقیقاتی اعلام کرده‌اند که احتمال دارد حدود 6 میلیون دستگاه از زمان انتشار کنسول تا ماه مارس سال آینده برای عرضه، در دسترس قرار گیرند.

این عدد درهنگام عرضه PS4 و در بازه زمانی یکسان، 7.5 میلیون بود. همچنین گزارش دیگری حاکی از تاثیر منفی رکود اقتصادی ناشی از ویروس کرونا، برروی فروش کنسول های نسل بعدی است. دسترسی به سرویس های ابری شاید درحاضر حاضر به دلیل قیمت پایینتر از کنسول‌های جدید، مخاطب بیشتری به سمت خود جذب کند.

تنها با ماهانه 10 دلار قابل دسترسی است و نیاز به خرید سیستم ی جدید نیز به واسطه پشتیبانی از موبایل‌ها و دستگاه‌های مختلف صوتی و تصویری و همچنین کنترلر های مختلف، حذف خواهد شد. گوگل همچنین اعلام کرده است که ساپورت بیش از 120 بازی جدید را نیز امسال به این پلتفرم اضافه می‌کند.

AMD

تکنولوژی پردازش ابری پتانسیل بالا و قیمت معقولی دارد و به لطف گسترش شبکه‌های پرسرعت 5G، حداقل کشورهای تراز اول جهان (که در نهایت سرنوشت فروش کنسول به دست آنهاست) قادر هستند تا از این تکنولوژی به خوبی بهره‌برداری کنند.

این امر ممکن است تاثیر منفی بزرگی بر سهم کنسول در بازار سرگرمی‌های خانگی وارد کند. باتوجه به این، شرکت که وظیفه ساخت قلب تپنده نسل بعدی PlayStation را برعهده دارد، شاید بطور مخفی و یا غیرمستقیم، وارد کننده ضربه مهلکی به بازار فروش و آینده این کنسول نیز باشد.

البته طبق معمول، این موضوع فقط در حد یک تئوری باقی است و نمی‌توان آن را قطعی خواند. همانطور که گفته شد، تهدید پلتفرم‌های پردازش ابری و تکنولوژی Cloud Gaming، همچنان روی بازار ، سایه افکنده است. اینکه این تهدیدات تا چه حد به واقعیت تبدیل خواهند شد را زمان مشخص خواهد کرد.

برگرفته و ترجمه شده از CCN

 

نظر شما چیست؟ آیا با مطالب گفته شده در مورد موافق هستید؟ یا این مطلب و نویسنده‌ی آن در سایت CCN را به بزرگنمایی و زردنویسی متهم می‌کنید؟

از به اشتراک بگذارید :))
نیما هاشمی

نیما هاشمی

3
دیدگاه بگذارید

avatar
2 Comment threads
1 Thread replies
2 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
3 Comment authors
میثم قربانیرضا چشمیسروش صمصامی Recent comment authors
  Subscribe  
Notify of
رضا چشمی
Guest
رضا چشمی

این کار بیشتر از همه به خود Amd ضربه می زنه هر چی فروش PS5 پایین تر باشه فروش پردازنده هم میاد پایین تر در نتیجه ضرر دو طرفه است.
یادمون نره که سونی با PSNow می تونه این خلا رو‌جبران کنه.
به نظرم مقاله خیلی فنی نیست

میثم قربانی
Admin

دقیقا همینه
مقاله بیشتر شلوغ کاری هست. شاید نویسنده مقاله فقط میخواسته یه چیزی نوشته باشه. البته نگاهش آنچنان بی ربط نیست ولی خوب خیلی فنی نیست.

سروش صمصامی
Member
سروش صمصامی

سلام نیما لطفا یه مقاله درباره ی سری بازی نینجا گایدن بزار