مقاله

AMD: منجی PS5 یا یک قاتل تمام عیار؟

amd

شرکت تولید سخت افزار و تکنولوژی Advanced Micro Devices یا به اختصار AMD ، سالهاست که همراه بی چون و چرای سونی در زمینه تولید پردازنده های مخصوص کنسول PS4 بوده است. این همکاری از نسل هشتم آغاز گردید و حالا که درحال کوچ به نسل نهم کنسولهای خانگی هستیم، هنوز هم پابرجاست.

البته بنظر می‌رسد که سیاست های اخیر AMD در زمینه پیشروی به سوی سیستم پردازش ابری یا همان Cloud Gaming، پتانسیل ضربه بزرگی به کنسول نسل بعدی شرکت سونی یعنی PlayStation 5 را داراست. اما آیا این درنهایت به مرگ PS5 ختم خواهد شد؟

AMD

شاید این مطلب نه فقط برای سونی و کنسولش، بلکه برای چرخه و اکوسیستم تمام کنسولها تهدید کننده باشد. ولی اصلی ترین دلایلی که می‌توان درمورد PS5 به آنها مظنون بود عبارت‌اند از:

  • بستن قرارداد جدید AMD برای افزایش توجه به سیستم پردازش ابری و تمرکز بیشتر برروی آینده این تکنولوژی
  • AMD مهمترین و بزرگترین تامین کننده قطعات کنسول PS5 است
  • پیشرفت تکنولوژی پردازش ابری تهدیدی برای آینده کنسول PS5 خواهد بود

با اینکه AMD قرار است همانند نسل حاضر، چیپ پردازشی نیمه سفارشی سازی شده PS5 را طراحی و تولید کند، اما طی جدیدترین فعالیت‌هایش در زمینه سرمایه گذاری در Cloud Gaming احتمال آسیب رساندن به آینده این کنسول را نیز داراست. این کمپانی به تازگی با امضاء قراردادی با شرکت Oxide Games که سالهاست در زمینه پردازش های ابری در بازی‌ها فعالیت دارند، خود را یک قدم به گسترش این تکنولوژی نزدیک‌تر کرده است.

با اینکه AMD این قرارداد را چندان به هایپ تبلیغاتی تبدیل نکرد، اما کاملا مشخص است که آنها با جدیت به تکنولوژی پردازش‌های ابری می‌نگرند و همچنین در یک کنفرانس رسانه‌ای اعلام شد که آنها در آینده از تکنولوژی موتور گرافیکی Oxide یعنی Nitrous Engine برای توسعه و ساخت پروژه های مختلف که براساس پردازش و محاسبات ابری خواهد بود، استفاده می‌کنند.

AMD

بنظر می‌رسد که Oxide Games نیز در این زمینه یک شرکت خبره است. آنها از سال 2013 درحال کار و گسترش سیستم پردازش ابری برروی انجین خود هستند و آن را “موتور نسل جدید که قابلیت پردازش حجم عظیمی از جلوه های بصری و محاسبات پیچیده در گیم پلی را داراست” تعریف می‌کنند.

طبق گفته این استدیو، “Nitrous Engine قابلیت پردازش بیش از 10,000 یونیت ساده گرافیکی و 1,000 یونیت فوق پیچیده را بصورت Real-time داراست.” آنها همچنین قول افزایش پرفرمنس یا بهبود اجرای بازی‌های که توسط پلتفرم آنها طراحی خواهند شد را داده‌اند.

AMD

پلتفرم های تحت پوشش Nitrous Engine درحال حاضر شامل PS4، Xbox One و PC هستند. با اینکه بازی‌هایی که از این موتور استفاده می‌کنند تعداد زیادی ندارند، اما همکاری این شرکت با AMD به گسترش استفاده از این انجین کمک بزرگی خواهد کرد و در قبال آن، آنها نیز به AMD در بدست گرفتن قدرت تکنولوژی Cloud Gaming کمک شایانی می‌رسانند.

از این گذشته، خود AMD همین حالا نیز وظیفه تامین دو سرویس بزرگ استریمینگ ابری شرکت‌های گوگل و مایکروسافت یعنی Stadia و Project xCloud را عهده دار بوده و است. Stadia همین حالا از چندین موتور بزرگ همانند Unreal و Unity پشتیبانی می‌کند و احتمال اینکه AMD پشتیبانی از تکنولوژی موتور شرکت Oxide Games را نیز به آنها اضافه کند، بسیار بالاست.

البته پردازش ابری شاید درکنار نکات مثبتش، یکی از بزرگترین عامل نابودی و منسوخ کننده کنسول‌ها (حداقل به نوعی که تا بحال می‌شناسیم) نیز باشد. سونی همین حالا نیز درحال نبرد با بحران مونتاژ و عرضه قطعات کنسول نسل جدیدش مواجه است و این روند به لطف شیوع ویروس کرونا و کمبود منابع انسانی، چندان خوب پیش نمی‌رود.

خرج ساخت هر یونیت از یک کنسول بالا رفته و همین جریان شاید باعث افزایش قیمت نهایی PS5 در هنگام لانچ شود. منابع تحقیقاتی اعلام کرده‌اند که احتمال دارد حدود 6 میلیون دستگاه PS5 از زمان انتشار کنسول تا ماه مارس سال آینده برای عرضه، در دسترس قرار گیرند.

این عدد درهنگام عرضه PS4 و در بازه زمانی یکسان، 7.5 میلیون بود. همچنین گزارش دیگری حاکی از تاثیر منفی رکود اقتصادی ناشی از ویروس کرونا، برروی فروش کنسول های نسل بعدی است. دسترسی به سرویس های ابری شاید درحاضر حاضر به دلیل قیمت پایینتر از کنسول‌های جدید، مخاطب بیشتری به سمت خود جذب کند.

Google Stadia تنها با ماهانه 10 دلار قابل دسترسی است و نیاز به خرید سیستم سخت افزاری جدید نیز به واسطه پشتیبانی از موبایل‌ها و دستگاه‌های مختلف صوتی و تصویری و همچنین کنترلر های مختلف، حذف خواهد شد. گوگل همچنین اعلام کرده است که ساپورت بیش از 120 بازی جدید را نیز امسال به این پلتفرم اضافه می‌کند.

AMD

تکنولوژی پردازش ابری پتانسیل بالا و قیمت معقولی دارد و به لطف گسترش شبکه‌های پرسرعت 5G، حداقل کشورهای تراز اول جهان (که در نهایت سرنوشت فروش کنسول به دست آنهاست) قادر هستند تا از این تکنولوژی به خوبی بهره‌برداری کنند.

این امر ممکن است تاثیر منفی بزرگی بر سهم کنسول PS5 در بازار سرگرمی‌های خانگی وارد کند. باتوجه به این، شرکت AMD که وظیفه ساخت قلب تپنده سخت افزار نسل بعدی PlayStation را برعهده دارد، شاید بطور مخفی و یا غیرمستقیم، وارد کننده ضربه مهلکی به بازار فروش و آینده این کنسول نیز باشد.

البته طبق معمول، این موضوع فقط در حد یک تئوری باقی است و نمی‌توان آن را قطعی خواند. همانطور که گفته شد، تهدید پلتفرم‌های پردازش ابری و تکنولوژی Cloud Gaming، همچنان روی بازار سخت افزار نسل نهم، سایه افکنده است. اینکه این تهدیدات تا چه حد به واقعیت تبدیل خواهند شد را زمان مشخص خواهد کرد.

برگرفته و ترجمه شده از CCN

 

نظر شما چیست؟ آیا با مطالب گفته شده در مورد AMD موافق هستید؟ یا این مطلب و نویسنده‌ی آن در سایت CCN را به بزرگنمایی و زردنویسی متهم می‌کنید؟

نیما هاشمی

نیما هاشمی

8 نظر

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

هفت − 2 =

  • گوگل استدیا و کلا سرویس استریمینگ برای نسل نهم تهدیدی حساب نمی‌شه ولی شاید ده سال بعد قضیه فرق کنه.

  • زردنمايي هست. هميشه amd مظلوم بوده و برنامه نويسا بهش كم لطفي كردن ، وگرنه amd هم سي پوي هست.

  • این کار بیشتر از همه به خود Amd ضربه می زنه هر چی فروش PS5 پایین تر باشه فروش پردازنده هم میاد پایین تر در نتیجه ضرر دو طرفه است.
    یادمون نره که سونی با PSNow می تونه این خلا رو‌جبران کنه.
    به نظرم مقاله خیلی فنی نیست

    • دقیقا همینه
      مقاله بیشتر شلوغ کاری هست. شاید نویسنده مقاله فقط میخواسته یه چیزی نوشته باشه. البته نگاهش آنچنان بی ربط نیست ولی خوب خیلی فنی نیست.

      • ببینید من نیما رو از وقتی که تو اپارات بود دنبال می کردم ایشون واقعا زحمت کش هستند و من مطمعن هستم که خیلی برای این مقاله زحمت کشیده