مقاله

هر آن چیزی که از قیمت و مشخصات PS5 می‌دانیم

ps5 and its price

روزهای پایانی نسل  فعلی کنسول‌های خانگی نزدیک است و از همین حالا شایعات بسیاری پیرامون پلتفرم‌های بعدی سونی و مایکروسافت به وجود آمده. کمپانی آمریکایی در جریان E3 2018 رسما اعلام کرد مشغول توسعه نسل بعد سخت‌افزار خود است و سونی در مقابل چندی پیش به این موضوع اشاره داشت اما هیچ توضیحی درباره نام کنسول بعدی خود که PS5 است یا نه ارائه نکرد. با این وجود رویکرد سونی در صنعت بازی نشان داده که به احتمال فراوان نام کنسول بعدی آنها Playstation 5 (PS5) است. کنسولی که شایعات مختلف و البته پیش‌بینی کارنشناس‌ها نشان می‌دهد که احتمالا همراه با رقیب آمریکایی خود در سال 2020 یا بهتر است بگویم تعطیلات انتهای سال 2020 میلادی روانه بازار می‌شود. همراه وی جی مگ باشید.(ps5 and its price)

در شرایطی که چندی پیش سونی خبر از برگزار نشدن PSX در سال جاری میلادی داد بسیاری انتظار داشتند که آنها حضور قدرتمندی را در E3 2019 تجربه کنند اما نهایتا ژاپنی‌ها رسما اعلام کردند که چنین برنامه‌ای ندارند و برای اولین‌بار در تاریخ 24 ساله نمایشگاه E3، در آن حضور جدی نخواهند داشت و کنفرانسی جداگانه برگزار نمی‌کنند. این در حالی است که طی سال‌های اخیر همواره از دید مخاطب‌ها سونی بهترین کنفرانس‌های E3 را برگزار کرده و ضعف دیگر تولیدکننده‌ها را با عناوین انحصاری خود پوشش داده.

شان لیدن اما چند روز پیش رسما خبر از غیبت سونی در E3 2019 داد و به این نکته اشاره داشت که دلیل اصلی این موضوع نداشتن محتوای جدید برای نمایش است. در حال حاضر سونی و استودیوهای داخلی آن روی آثاری همچون The Last of Us Part 2، Death Stranding و Ghost of Tsushima کار می‌کنند و فعلا خبری از انحصاری جدید برای PS4‌ نیست. به نظر می‌رسد که سونی از وضعیت توسعه هر سه بازی اشاره شده رضایت دارد و در شرایطی که توانسته طی سال‌های اخیر نظر اکثر مخاطب‌ها را با نمایش این عناوین جلب کند، تصمیم گرفته که از تکرار حضور آنها جلوگیری کند. این در حالی است که منابع خبری چندی پیش اعلام کردند هنوز یک انحصاری بزرگ PS4 معرفی نشده و فعلا مشخص نیست که این کار در چه بازه زمانی صورت می‌گیرد. اثری که برخی پیش‌بینی می‌کنند قسمت بعدی بازی Horizon Zero Dawn باشد.

ps5 and its price

در هر صورت تغییرات ایجاد شده در برنامه سونی طی ماه‌های اخیر این فرضیه را به وجود آورده که آنها تمام تمرکز خود را برای آینده و کنسول PS5 قرار داده و از همین حالا خود را آماده معرفی این پلتفرم و بازی‌های آن کرده‌اند. چندی پیش یکی از کاربرهای وبسایت ردیت از غیبت سونی در E3 2019 خبر داد و همین کاربر بعد از اعلام رسمی خبر اشاره شده اطلاعات بیشتری را از کنسول PS5 در اختیار مخاطب‌ها قرار داد که پیش‌تر به آن پرداختیم. با این حال به تازگی اطلاعات و جزئیات بیشتری از کنسول PS5 و پروژه‌های مرتبط به آن در دسترس قرار گرفته که در ادامه سعی کرده‌ایم آنها را مرور کرده و متوجه وضعیت آینده سونی در صنعت بازی شویم.

خبر اولیه به این موضوع اشاره داشت که معرفی اولیه کنسول PS5 در میانه سال 2019 و طی مراسمی کوچک صورت می‌گیرد و اطلاعات کلی از این پلتفرم در اختیار کاربرها قرار می‌گیرد. با این حال معرفی کامل و اعلام جزئیات اصلی به مراسمی بزرگ‌تر در انتهای سال که احتمالا PSX است، موکول می‌شود. درست شبیه به رویکرد سونی برای معرفی PS4 اینجا همه‌چیز به شکلی مشابه برای کنسول PS5 نیز تکرار می‌شود و در ابتدا شاهد معرفی کوتاه و نهایتا رونمایی کامل از بازی خواهیم بود.

شایعات اخیر به این موضوع اشاره دارند که ممکن است تاریخ اولیه عرضه کنسول PS5، مارچ سال 2020 باشد اما به احتمال فراوان با تاخیری چند ماهه نهایتا این پلتفرم در نوامبر 2019 روانه بازار می‌شود. از دید جزئیات سخت‌افزاری اعلام شده که کنسول PS5 جزئیاتی در سطح یک «هیولا» دارد و با استفاده از پردازنده رایزن هشت هسته‌ای می‌تواند به راحتی بازی‌ها را با وضوح تصویر 4K و نرخ فریم 60 اجرا کند. کنسولی که کارنشناس‌ها انتظار دارند در ابتدای کار با قیمتی معادل 500 دلار به فروش برسد.

دیگر بخش مهم برنامه سونی برای نسل آینده کنسول‌های خانگی به نسل دوم هدست‌های واقعیت مجازی این کمپانی ارتباط دارد که فعلا در منابع خبری از آن با عنوان PSVR 2 یاد می‌شود. به نظر می‌رسد که اینبار سونی اشتباه فعلی خود را تکرار نکرده و قرار است که پردازنده جداگانه PS VR به داخل کنسول منتقل شود. کنسولی که ممکن است حتی دوربین را همراه با خود داشته باشد. از سویی به این نکته اشاره شده که کنترلرهای Playstation Move که اولین‌بار برای PS3 عرضه شده بودند و بدون تغییر آنچنانی برای PS4 و PS VR نیز مورد استفاده قرار گرفتند، برای نسل آینده به‌روز شده و حتی ممکن است سونی روی دستکش‌هایی مخصوص به واقعیت مجازی کار کند که منابع خبری می‌گویند فعلا مراحل آزمایش را پشت سر می‌گذارد.

ps5 and its price

در ادامه شایعات موجود به این نکته اشاره شده که هر سه بازی Death Stranding، The Last of Us Part 2 و Ghost of Tsushima هرچند با هدف عرضه روی PS4‌ ساخته می‌شوند اما برای کنسول PS5 نیز در دسترس قرار می‌گیرند. از سوی دیگر این نکته نیز مطرح شده که ممکن است بازی Red Dead Redemption 2 در سال 2020 و احتمالا همزمان با عرضه PS5 به شکلی بهبود یافته در اختیار پلتفرم آینده سونی و دارندگان آن قرار گیرد. چیزی شبیه به اتفاقات پیش آمده برای GTA 5 که در سال‌های انتهایی حیات کنسول‌های نسل گذشته روانه بازار شد و نهایتا نسخه‌ای ارتقا یافته از آن برای PS5 و Xbox One منتشر شد.

از سویی برخی منابع خبری اعتقاد دارند که در حال حاضر کیت توسعه (Dev Kit) کنسول PS5 برای بازیسازها ارسال شده و حتی EA سعی کرده بازی Anthem را روی آن آزمایش کند. از جمله دیگر بازی‌هایی که طی شایعات اخیر با نام آنها روبرو شده‌ایم می‌توان به Ape Escape 4 و Bloodborne 2 اشاره کرد که منابع غیررسمی اعتقاد دارند اولی برای PS5 در حال ساخت است و فعلا به‌ این زودی‌ها خبری از دومی نیست که توسط استودیو From Software احتمالا در آینده توسعه پیدا می‌کند.

نهایتا باید دید که چه سرنوشتی در انتظار کنسول PS5‌ است. پلتفرمی که عرضه در سال 2020 برای آن زمان مناسبی به شمار می‌رود و می‌تواند شرایط را رسیدن PS4‌ به حداکثر فروش خود فراهم کند. سونی فعلا از دید فروش در بازه 80 میلیون قرار دارد و بسیاری اعتقاد دارند که در زمان عرضه کنسول PS5، نهایتا می‌تواند این آمار را به 100 میلیون دستگاه برساند. از سویی شاید تنها نکته نگران‌کننده شایعات اخیر پلتفرم آینده سونی به قیمت آن ارتباط داشته باشد. برچسب قیمتی 500 دلاری شاید با توجه به ارتقای سخت‌افزار و البته پشتیبانی از PSVR2 عجیب نباشد اما می‌تواند در همان ابتدا به ضرر آنها تمام شود.

هنوز هیچ اطلاعاتی از نسل بعدی Xbox نداریم و اگر مایکروسافت از اشتباهات گذشته خود درس گرفته باشد احتمالا نسل آینده را با قیمتی پایین برای کنسول خود شروع می‌کند. عاملی که می‌توان در همان ابتدا فعالیت سونی را تحت شعاع خود قرار دهد. زمان زیادی باقی نمانده و احتمالا می‌توانید پیش از E3 2019‌ شاهد اخبار بیشتری از کنسول PS5‌ باشیم.

محمد طالبیان

محمد طالبیان

9 نظر

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

شانزده + دو =

  • خیلی جالب و حسرت بر انگیز بود .چون فکر کنم بعد از عرضه شدنش توی ایران برای خریدنش باید از همه چیز های دیگه گذشت(مخصوصا با وضعت کنونی اقتصاد در ایران)

  • مقاله خوبی بود اما اشتباه تایپی زیاد داشت،یجاش مثلا پلی استیشن۴ رو اشتباهی نوشتین ۵ و یجاش تاریخ رو بجای ۲۰۲۰ زدین ۲۰۱۹

  • چند روز پیش شایعه امده بود کنسول ps5 میتونه بازی هارو با رزولوشن 8k و با 120 فریم اجرا کنه :sweat:
    من که باورم نمیشه و احتمال خیلی زیاد دروغ بوده.
    نسل قبل هم برای رونمایی از ps3 هم گفته بودن بازی هارو 120 فریم اجرا می کنه ولی در نهایت 60 فریم هم به زور اجرا می کرد.

  • بله درسته سونی هم همیشه با سود کم و گاهی بدون سود و حتی ضرر کنسول میفروخت تا بازار و بدست بگیره و با فروش بازی و سایر خدمات درامد زایی کنه
    البته سودی که پلی۴ برای سونی باقی گذاشته امکان همچین ریسکی و میده
    درکل نسل آینده غیرقابل حدسه چون هر دو شرکت کاملا پخته شدن

  • ممنون از مقاله. به نظرم قیمت گذاری خیلی می تونه توی فروش این کنسول تاثیرگذار باشه. قیمت حتی اگر ۵۰ دلار هم از کنسول مایکروسافت بیشتر باشه کلا می تونه ورق برگرده. باید به این نکته هم توجه کرد که مایکروسافت داره سرمایه گذاری خوبی روی بازی های انحصاری می کنه و به احتمال خیلی زیاد نسل بعد جنگ قیمت باشه .

  • ممنون از مقاله جالب محمد. :yes:
    یه جورایی PS5 از الان میتونه بازار خوبی جلوی خودش ببینه. شاید حجم عظیمی از بازیهای ئنباله دار و جدیدی که قراره برای کنسولهای سونی بیاد و مشخصه که تو این نسل عرضه نمیشن باعث این موفقیت بشه. مثلا اگر قرار باشه GOw تو 3 قسمت عرضه بشه 100 درصد آخرین قسمتش توی PS5 اجرا میشه و دقیقا اتفاقی که برای GOw3 افتاد. و یا دنباله بازیهای مثل Horizon یا حتی شایعه هایی که برای Infamous به گوش میخوره.
    خلاصه که نسل بعد عجیب خواهد بود.