پرونده

تولد دوباره غرب وحشی – پرونده‌ای برای مجموعه Red Dead

راکستار امروزه به تولید بازی‌هایی با سطح استاندارد بسیار بالا مشهور است، اما این ماجرا 15 سال پیش بسیار متفاوت بود. آنها در مورد بازی‌های خود بسیار مخفیانه عمل می‌کردند و بزرگترین اثر آنها یعنی Grand Theft Auto تازه در حال سر و سامان گیری بود و بعد از عرضه نسخه سوم توانست نظر گیمرها و منتقدین را به خود جلب کند. در این آشفته بازار راکستار اثری گمنام را زیر بال و پر خود گرفت که کمتر کسی فکر می‌کرد این بازی به یکی از محبوب‌ترین آثار دنیای بازی تبدیل شود. نام این بازی Red Dead Revolver بود. شاید خیلی از گیمر‌ها از گذشته این عنوان خبر نداشته و اطلاع نداشته باشند که Red Dead Redemption دومین اثر با نام Red Dead بوده که راکستار آن را به بازار عرضه کرد. در این پرونده توضیحاتی کامل در مورد مسائل پشت صحنه و چگونگی ساخت دو عنوان گذشته Red Dead را با هم مرور می‌کنیم.

از آسمان به سوی ستاره

همانطور که می‌دانید سریبازی‌هایRed Dead توسط استدیوراکستارسندیگو ساخته می‌شود. اما قبل از اینکه این استدیو با این نام شناخته شود، با نام Angel Studio به دنیای بازی پا گشود. این استدیو کار خود را در سال 1996 با بازی Mr. Bones شروع کرد. آنها استدیو بسیار کوچک اما با رویاهایی بزرگی بودند. Angel Studio توانست با ساخت و عرضهبازی Midtown Madness نامی برای خود دست و پا کند و در میان گیمرها شناخته شود. بعد از همکاری با مایکروسافت برای عرضه Midtown Madness آنها سراغ راکستار رفتند و توانستند با همکاری آنها عنوان محبوب Midnight Club را به بازار عرضه کنند. این همکاری آغازی بود برای تبدیل شدن این تیم با انگیزه و پر از استعداد به یکی از زیر مجموعه های راکستار که خود نیز قدم‌های اول برای پیشرفت را بر‌می‌داشت. آنها سه عنوان دیگر با همکاری راکستار ساخته و به بازار عرضه کردند تا اینکه این همکاری رنگ و بوی تازه‌ای به خود گرفت. Angel Studio در تاریخ بیستم نوامبر سال 2002 به قیمت 28 میلیون دلار توسط راکستار خریداری شد و اسم خود را به راکستارسندیگو تغییر داد. Sam Houserبه عنوان یکی از موسسانراکستاردر مورد این خرید گفت: ما در همکاری‌های گذشته خود با Angel Studio بسیار راضی هستیم و دوست داریم تا این تیم مستعد از این به بعد فقط برای ما بازی بسازد. بعد از عقد قرارداد نیز راکستارسندیگو طی یک بیانیه اعلام کرد که از پیوستن به راکستار بسیار راضی هستند زیرا راکستاربازی‌هایی را می‌سازد که ما دوست داریم آنها را تجربه کنیم. آنها همچنین گفته بودند که با استعداد ما در بازیسازی و پشتیبانی راکستار، بازی‌هایی در سطح جهانی خواهیم ساخت. بعد از تکمیل شدن انتقال این تیم به راکستار آنها به ساخت ادامه بازی‌هایMidnight Club پرداختند و در این میان اثری به بازار عرضه کردند که آینده کاری آنها را تضمین کرد. Red Dead Revolver در سال 2004 برای پلتفرم‌هایPlaystation 2 و Xbox به بازار عرضه شد.

3146063-nintendoswitch_hardware2-0

هفت‌تیر کشی از آسمان

پروژه ساخت Red Dead Revolver قبل از پیوستن استدیویAngel به راکستار در سال 2001-2002 آغاز شد. در ابتدا قرار بود تا بازی با همکاری شرکت کپکام ساخته شده و به بازار عرضه شود اما همکاری‌های موفق Angel Studio با راکستار در نهایت منجر به پیوستن آنها به راکستار شد و این بازی تا مدت زیادی به فراموشی سپرده شد. در نمایش‌های اولیه این اثر، شاهد یک بازی بسیار آرکید با گیم پلی بسیار سریع بودیم اما بعد از پیوستن این استدیو به راکستار ساختار بازی با تغییرات بسیار زیادی همراه بود و این اثر به یک بازی واقعی‌تر تبدیل شد که از ویژگی‌هایبازی‌هایجهان باز نیز بهره می‌برد. نسخه آزمایشی بازی، حالت On rail و گیمر کنترل بسیار محدودی بر روی حرکات داشتاما بعد از انجام تغییرات هستهگیم پلی با اثری تقریبا اکشن/ادونچر رو به رو بودیم که زندگی در غرب وحشی را به خوبی بازسازی کرده بود. با پیگیری روند ساخت بازی و تغییرات انجام شده عرضه بازی با مشکلاتی مواجه شد و سرانجام این بازی در سال 2004 برای پلتفرم‌هایPlaystation 2 و Xbox عرضه شد. این عنوان آنچنان که باید و شاید نتوانست دل منتقدان و گیمر‌ها را به دست بیاورد و تبدیل به برگ برنده‌ای برای راکستارسندیگو شود اما بیرقه‌هایی از یک اثر با پتانسیل را به دنیای بازی نشان داد. گیم پلی بسیار روان همراه با بازسازی بسیار جالب دنیای غرب وحشی از بزرگترین نقاط قوت بازی بودند.شخصیت‌های بسیار زیادی برای انجام دادن بازی وجود داشتند، گیم پلی دارای المان‌های خاص و متفاوتی برای بازی بود و بازی داستان خوبی را در اختیار داشت اما به نظرمی‌رسیدراکستارسندیگو نتوانست تا همه این ویژگی‌ها را به خوبی در یک اثر جا دهد! Red Dead Revolver تجربه ای بسیار خوب برای راکستارسندیگو بود تا با استفاده از انتقادات اثری را به بازار عرضه کند که به یکی از بهترین بازی‌های جهان باز تبدیل شود. این اثر چیزی جز Red Dead Redemption نیست.

3

مقدمه‌ای برای تحول گرافیکی

بعد از موفقیت نسبی Red Dead Revolver راکستارسندیگو موقعیت خود را بسیار مناسب برای عرضه نسخه دوم دید. از آنجا که عمر کنسول‌های Playstation 2 و Xbox رو به پایان بود و گیمرها انتظار عرضه Playstation 3 و Xbox 360 را می‌کشیدند،سازندگان بازی تصمیم گرفتند تا از تجربه Red Dead Revolver استفاده کنند و ادامه‌ای بسیار بزرگتری برای آن بسازند. پروژه ساخت Red Dead Redemption در سال 2005 آغاز شد. با توجه به اینکه بسیاری اعتقاد داشتند، از تمام قدرت کنسول‌های قدیمی استفاده شده،راکستار تصمیم گرفت تا Red Dead Redemption را فقط برای کنسول‌های نسل هفتم عرضه کند. در ابتدای نسل هفتم راکستار موتور خانگی خود را به Rage Engine تغییر داد که با قابلیت‌هایگسترده‌اشامکان ساخت هر عنوانی را برای استدیو‌هایزیرمجموعه مهیا می‌کرد. در کنار استفاده از موتور جدید استفاده ازموتورهایEuphoriaو Bullet که به ترتیب مربوط به انیمیشن و فیزیک بودند قدرت مانور بسیار زیادی به استدیوراکستارسندیگو داد. نمایش اولیه بازی در کنفرانس سونی در سال 2005 انجام شد و در آن برهه زمانی از این اثر با اسم رمز «Old West Project» یاد می‌شد.این نمایش کهدر واقع یک دموی تکنیکی بسیار کوتاه بود به تعداد محدودی از افراد فرستاده شد تا آن را تماشا کنند. در این دمو،نسخه‌ای بسیار ابتدایی از شهر آرمادیلو نمایش داده شد که شخصیتی با اسب در آن پرسه می‌زد. این شخصیت دارای موهای طلایی بود و از لحاظ ظاهر فیزیکی هیچ شباهتی به جان مارستون که امروزه همه ما او را می‌شناسیم نداشت. روند ساخت بازی بعد از این نمایش تکنیکی به فراموشی سپرده شد تا جایی که در سال 2009 راکستار سکوت خود را شکست و اعلام کرد پروژه‌ای که از آن با نام Old West Project یاد می‌شد در واقع ادامه معنوی برای Red Dead Revolver است و این اثر با نام Red Dead Redemption برای پلتفرم‌هایPlaystation 3، XboX 360 و ویندوز عرضه خواهد شد. اما راکستار بعد از مدت کوتاهی اعلام کرد که لیست پلتفرم‌‌ها اشتباه اعلام شده و این بازی برای ویندوز عرضه نخواهد شد. بعد از چند ماه راکستار اعلام کرد نسخه جدید Red Dead در آپریل سال 2010 به بازار می‌آید در نهایت با یک ماه تاخیر برای انتشار در زمان مناسب به دست گیمرها رسید.

red-dead-redemption2

داستان گاوچران‌های متفاوت

داستان‌های غرب وحشی بیشتر در بین سال‌های 1840 تا 1880 روایت می‌شوند، جایی که بی قانونی و هرج و مرج در غرب وحشی بیشترین نمود را داشت. اما Red Dead Redemption در سال 1911 اتفاق می‌افتد، برهه زمانی که غرب وحشی جای خود را به شهرهای مدرن و متمدن داده بود. تیم سازنده از ایده داستانی استاندارد در فیلم‌های غرب وحشی استقبال خاصی نکرد، دنیایی که همیشه شخصیت‌ها و داستان آن تنها سیاه و یا سفید بودند. آنها برهه‌ای از تاریخ آمریکا را در نظر گرفته بودند که زندگی در حال تغییر بود و قصد داشتند تا در داستان خود نشان دهند چگونه سیاست مداران با تصمیم‌های تاریک خود پایه‌های«رویای آمریکایی» را شکل دادند. در ساخت بازی از فیلم‌هایی همچون The Wild Bunch، High Plains Drifter، The Unforgiven و The Proposition الهام گرفته شده است. هر کدام از این فیلم‌ها خود دارای داستان، روایت بسیار خوب و غنی هستند و نکته‌ای جدید برای عرضه در سبک نخ نمای غرب وحشی داشتند. این آثار توانستد با نوآوری‌های خود بینندگان را جذب کرده و در کنار آن جوایز بسیار زیادی را کسب کنند.در دنیای Red Dead Redemption سعی شده تا تغییر و تحول از حالت خشونت شدید به کنترل عمومی در رفتار مردم به وضوح مشاهده شود. در طول بازی جامعه‌ای را مشاهده می‌کنیم که تمامی تصمیم‌های خود را با خشونت به سرانجام می‌رسانند اما تغییر در سبک و سیاق زندگی در طول بازی باعث شده است تا قسمت زیادی از مردم به کنترل رفتار‌های خود روی بیاورند و از خشونت استفاده نکنند. Dan Houser معاون قسمت خلاقیت شرکت راکستار در مورد داستان توضیح داده که فکر می‌کند در طی روایت آن عمق خشونت و نژادپرستی به واقعیت نزدیک نشده. در غرب وحشی مردم بسیار خشن بودند و استفاده از لفظ‌های نژاد پرستانه بین آنها بسیار رواج داشته. هاوسر همچنین به این مورد اشاره کرده که بیشتر تمرکز داستان روی تبدیل شدن آمریکا از غرب وحشی به یک کشور متمدن است اما در این میان نیز سعی شده به خشونت‌ها و مشکلات جامعه آن زمان نیز پرداخته شود. در طراحی نقشه نیز می‌توان منظور تیم سازنده از داستان را به خوبی درک کرد. New Austin شهری با ساختمان‌های کوچک و پراکنده است که زندگی معمولی مردم را روایت می‌کند. در حالی که Nuevo Paraíso پر از مقر شوروشی‌ها و ارتش مکزیکی‌هاست. در قسمت Port Elizabeth شاهد پوسته جدیدی از زندگی هستیم و آن هم زندگی متمدن است. این سه قسمت نمادی از یک کشور در حال پیشرفت هستند. تیم سازنده برای درک بهتر بازه زمانی که برای Red Dead Redemption انتخاب شده بود به شهر واشنگتن و کتابخانه کنگره مراجعه کردند. آنها با بازبینی فیلم‌ها، عکس‌ها و متون تاریخی ایده کلی خود برای بازسازی دنیای Red Dead Redemption را به دست آوردند.

red_dead_redemption_resource_animations

صدا، قلب تپنده‌ای برای رستگاری

Red Dead Redemption برای طبیعی به نظر رسیدن نیاز به صداگذاری و موسیقی بسیار قوی داشت. بر خلاف بازی پرطرفدار راکستار یعنی GTA که دارای ایستگاه‌های رادیویی بود، Red Dead Redemption در بازه زمانی اتفاق می‌افتد که خبری از رادیو نیست. بنابراین راکستارسندیگو مجبور بود برای پر کردن خلا ایستگاه‌های رادیویی مانور بیشتری بر روی موسیقی متن بازی بدهد. این مورد باعث شد تا Red Dead Redemption به یکی از اولین آثارراکستار تبدیل شود که موسیقی متن مخصوص به خود بازی برای آن ضبط شد. ساخت موسیقی متن بازی بر عهده Ivan Pavlovich بود. Ivan Pavlovich گفته است که آنها در طی روند ساخت بازی متوجه شده‌‌اند که استفاده از موسیقی‌هایی که از قبل ساخته شده‌اند با اتمسفر بازی هماهنگی ندارد و در این موقع بود که تصمیم گرفتیم خودمان برای بازی موسیقی بنویسم. راکستار تصمیم گرفت برای ساخت موسیقی بازی از Bill Elm و Woody Jackson  دعوت به همکاری کند. ساخت موسیقی متن این اثر چیزی نزدیک به 15 ماه طول کشید و نتیجه کار، 14 ساعت موسیقی شد که در دنیای Red Dead Redemption شاهد آن بودیم. بعد از اتمام کار تهیه کننده ایرلندی David Holmes به موسیقی گوش داد و بعد از سه هفته تصمیم گرفت تا 15 قطعه را بر اساس موسیقی جدا کرده و راکستار این قطعات را به عنوان آلبوم موسیقی Red Dead Redemption به بازار عرضه کند. در ساخت موسیقی متن این اثر سعی شده تا از آلات موسیقی مدرن و قدیمی به صورت متعادل استفاده شود. گیمر با گوش دادن به قطعات بازی به راحتی می‌تواندرابطه‌ای عمیق با غرب وحشی برقرار کند که باعث شده است تا اتمسفر بازی بسیار تاثیر گذار باشد. راکستار در ضمینه ساخت موسیقی پا را فراتر گذاشته و برای هر چه طبیعی تر شدن آن، از موسیقی دانانی استفاده کرد که تخصص آنها سازهای مربوط به زمان غرب وحشی بوده است! اما در مورد صداگذاری شخصیت‌ها، راکستارسندیگومی‌دانست که حجم کاری مورد نظر آنها قبلا در بازی GTA IV انجام شده بود و آنها به موفق شدن تیم در قسمت صداگذاری ایمان قوی داشتند. برای استخدام صداگذاران این اثر تستی برگزار گردند که در آن بازیگر‌های بسیار زیادی شرکت کردند. بعد از انتخاب بازیگر‌ها و انتخاب نقش برای هرکدام از آنان هنوز اسمی برای Red Dead Redemption انتخاب نشده بود و آن را با نام«پروژه بازی نامگذاری نشده»صدامی‌کردند. در واقع هیچ کدام ازصداگذاراناین اثر در موقع قبول شدن در تست نمی‌دانستند که قرار است در ساخت چه شاهکاری همکاری داشته باشند.راکستار اهمیت فوق العاده‌ای به قسمت صداگذاری در بازی داده بود و برای مطمئن شدن از کیفیت این قسمت با استخدام کارگردان متخصص کمک شایانی به صداگذاری کرد. پروسه صدابرداری بازی تماما همراه با تکنولوژی Motion Capture ساخته و پرداخته شد.

7245-rsg_rdr_screenshot_331

کارمندانی زیر خط فقر

بیش از 15 سال است که آثار مربوط به راکستار با بالاترین سطح کیفی به بازار جهانی عرضه می‌شوند و گیمرهای بسیار زیادی را ساعت‌ها سرگرم خود می‌کنند. اما در پشت پرده این آثار محبوب مسائل حاشیه‌ای نیز وجود دارد. در سال 2010 سایت گاماسوترانامه‌ای سرگشاده از کارکنان و همسران استدیوراکستارسندیگو منتشر کرد که وضع اسف بار کارکنان این استدیو را شرح می‌داد. این گزارش محیط کار استدیو‌هایراکستار را محیطی غیر اخلاقی نمایش می‌داد که کارکنان در بازه زمانی 4 ساله مجبور به انجام 12 ساعت کار روزانه در 6 روز هفته بودند. آنها تنها یک روز در هفته اجازه استراحت و رسیدگی به خانواده خود را داشتند و در کنار آن سطح پرداختی آنها نسبت به استدیو‌های دیگر بسیار پایین تر بود. این مسائل باعث شده بود تا سطح کیفی زندگی کارکنان این استدیو کاهش یافته و آنها در زندگی شخصی خود با مشکلات بسیار زیادی مواجه شوند. یکی از اعضای سابق استدیوسندیگو اعلام کرده بود که شرایط کاری بسیار بد در این استدیو با منتقل شدن تعداد زیادی از افراد تیم‌های مختلف راکستار برای کمک در پروسه ساخت Red Dead Redemption وضعیت را بسیار حادتر از گذشته کرد. اما راکستار در پاسخ به این گزارش اعلام کرد که «نمی‌توان نظر چند فرد ناشناس را به عنوان یک واقعیت قبول کرد.» آنها وضعیت موجود کارکنان خود را تکذیب کرده و تمامی این مشکلات را در پس پرده نگه داشتند. هیچ گاه مشخص نشد که آیا راکستار به تعهدات خود نسب به کارکنان خود عمل کرده است یا خیر و دیگر خبر خاصی در این ضمینه منتشر نشد.

red-dead

غرب وحشی و تبلیغات چند میلیون دلاری
قبل از عرضه Red Dead Redemptionراکستار با عرضه بازی بزرگ دیگر خود GTA IV بر روی کنسول‌های نسل هفتم به موفقیت بسیار بزرگی دست یافته بود. این عنوان با بودجه 110 میلیون دلاری خود به پر هزینه ترین بازی راکستار تبدیل شده بود. در ساخت عنوان Red Dead Redemption نیز راکستارهزینه‌های بسیار زیادی انجام داد و با استفاده از بهترین امکانات سعی کرد تا بازی بسیار بزرگ و بی نقصی را به بازار عرضه کند. این بازی با بودجه ای 80 تا 100 میلیون دلاری ساخته شد و با هزینه تبلیغاتی بودجه آن به چیزی بالغ بر 110 میلیون دلار رسید.Red Dead Redemption دهمین بازی پر هزینه تاریخ بازی‌هایرایانه‌ای شناخته می‌شود. برای بازگشت این بودجه هنگفت،راکستار قبل از عرضه بازی تبلیغات خود را به شیوه خاصی خود انجام داد. همانطور که اشاره شد روند ساخت بازی در سکوت خبری انجام شد که نزدیک به 4 سال طول کشید. بعد از نمایش این بازی و مشخصی شدن زمان عرضه آن، راکستار با نمایش‌های کوتاه از بازی سعی بر این داشت تا گیمرها را بیش از پیش به این اثر علاقه‌مند کند. در نهایت نمایش کامل بازی در PAX 2010 انجام شد و در کنار نمایش قسمت تکنفره برای اولین بار از قسمت مالتی پلیر نیز پرده برداری شد. سایت مربوط به Red Dead Redemption در سال 2010 چندین بار دوباره طراحی شد و هدف از طراحی دوباره ترغیب گیمرها به پیش خرید بازی بود. همچنین راکستار برای ایجاد علاقه بین گیمرها برای خرید بازی با چندین فروشگاه معتبر قراردادهای مختلفی بست. طبق این قراردادها افرادی که بازی را پیش خرید می کردند می‌توانستند از آیتم‌های خاصی در بازی برخوردار باشند. همچنین راکستار آلبوم موسیقی بازی را به صورت مجانی به افرادی که بازی را پیش خرید کردند هدیه می‌داد. برای انجام تبلیغات بیشتر راکستار پوسترهای مختلف مربوط به بازی را در شهر‌های مختلف بر روی دیوارها نقاشی کرد. همچنین آنها طرح مربوط به Red Dead Redemption را بر روی ماشین جویی لوگانو راننده مسابقات NASCAR پیاده سازی کردند و در کنار آن انیمیشن کوتاهی با نام Red Dead Redemption: A Man from Blackwaterرا ساختند که  توسط شبکه FOX بر روی آنتن رفت. بعد از تمامی این تبلیغات Red Dead Redemption به بازار عرضه شد و توانست موفقیت‌های بیشماری را کسب کند و در دل گیمرها به عنوانی رویایی تبدیل شود. طی گزارشی که در سال 2015 توسط کمپانی مادر راکستار یعنی Take-Two منتشر شد اعداد و ارقام مربوط به Red Dead Redemption بیشتر شگفت‌انگیز بودند. طبق آمار منتشر شده طی 5 سال Red Dead Redemption توانسته است بیشتر از 14 میلیون کپی در سراسر دنیا به فروش برساند! این رقم برای عنوانی که نسخه اول آن تنها 930 هزار نسخه فروخته بود بیشتر شبیه یک معجزه بود. اما این معجزه با زحمات بسیار زیاد و استفاده از استعدادهای نهفته در دل تیم راکستارسندیگو میسر شد.

آماده برای قسمت سوم

همیشه می‌گویند که کار‌های بزرگ آغازی کوچک دارند. سری Red Dead بیش از 15 سال پیش کار خود را آغاز کرد در حالی که راکستارسندیگواستدیو بسیار کوچک بود که تعداد کارکنان آن به سختی به 125 نفر میرسید. این استدیو در مراحل پایانی ساخت Red Dead Redemption چیزی بالغ بر 800 نفر پرسنل داشت! سری Red Dead با پیشرفت‌های بسیار زیاد در چند سال گذشته به یکی از محبوب‌ترین آثار راکستار تبدیل شده است. فروش فوق العاده نسخه دوم باعث شد تا راکستار اعلام کند که سری Red Dead به یک عنوان همیشگی در بین بازی‌هایراکستار تبدیل می‌شود ولی انتظار نداشته باشید که این بازی پا به پای آثاری همچون GTA به بازار عرضه شود. اما همه چیز فروش نیست و محبوبیت در میان گیمرها در مورد بازی‌ها حرف اول و آخر را می‌زند. این بازی توانست نمرات بسیار خوبی را از منتقدان کسب کند و در کنار آن در بسیاری از محافل به عنوان بازی سال انتخاب شود. به تازگی راکستار نمایش کوتاهی از ادامه این سری به نمایش در آورده است که با نام Red Dead Redemption 2 شناخته می‌شود و تاریخ عرضه بازی نیز پاییز 2017 اعلام شده است. با این حساب گیمر‌هامی‌توانند بعد از 7 سال دوری، تجربه‌ای جدید از دنیای Red Dead  داشته باشند.

red-dead-redemption-2-reveal

داستان Red Dead Revolver

داستان Red Dead Redemption

جواد محسنی

جواد محسنی

دبیر بخش خبر وبسایت VGMAG

1 نظر

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

20 + چهار =