بازی ایرانی نقد و بررسی

نقد بازی : بی‌باک و افسانه کهن

نقد بازی : بی‌باک و افسانه کهن 1

یادمه چند سال پیش که تازه موبایل های اندرویدی وارد بازار شدن یکی از اون موبایلها رو خریداری کردم و تصمیم گرفتم که بازی و برنامه های دنیای اندروید رو توی گوشی امتحان کنم ولی به خاطر تازه وارد بودن اندروید خبری از برنامه ها و بازی های قوی و جذاب نبود و همگی خیلی ساده بودن ، به جزء تعدادی انگشت شمار حرفی هم از بازی و یا برنامه های فارسی زبان یا ایرانی هم نبود .اما الان شرایط خیلی تغییر کرده و ما شاهد میلیون ها برنامه و بازی اندرویدی و همچنین هزاران بازی و برنامه ایرانی هستیم که این باعث خوشحالیست . همه این حرفا زده شد تا به بازی ” بیباک و افسانه کهن ” برسیم .این بازی که به تازگی برای سیستم عامل اندروید منتشر شده توسط یک گروه دو نفره به نام ” مونومنت استودیو ” ساخته شده است .

بیباک و افسانه کهن
بیباک و افسانه کهن

این بازی با تمی کودکانه ولی با داستانی سیاه ساخته شده است.این بازی حول محور شخصیت بازی به اسم بیباک که یک پرنده کوچیک هستش ساخته شده .در این بازی به ماجرای پیدا کردن شنلی عجیب توسط بیباک و تغییراتی که این شنل در زندگی بیباک ایجاد میکند پرداخته می شود.بازی “بیباک و افسانه کهن ” از ترکیب چند نوع گیم پلی ساخته شده ولی سبک عمده بازی به شکل Hidden Object Puzzle می باشد که جزء بازی های کژوال محسوب شده و یکی از معروفترین شرکتهای ارائه کننده این سبک از بازی شرکت Big Fish Games می باشد.

بیباک و افسانه کهن
بیباک و افسانه کهن

بازی از جایی شروع می شود که بیباک بی خبر از همه چیز در حال برگشت به خونه خود هستش که در بین راه صدایی شنیده و متوجه می شود که عقاب که نقش دشمن در این بازی را دارد نوک طلا رو دزدیده و بیباک باید برای نجات نوک طلا وارد عمل بشه . شاید فکر کنید که در ابتدا داستان بازی و پایان بازی رو حدس زدید ولی اینطور نیست همونطور که گفتم این بازی با تم شاد و کودکانه ولی با داستانی متضاد با این تم ساخته شده است و شاید بهتر بود که این دو با هم همخوانی داشته باشند ولی خب همیشه تضاد بد نیست و اینجا هم به نظر میاد که خوب و راضی کننده بوده باشه .
روند داستان کمی کند پیشروی میکنه که شاید به خاطر این باشه که تقسیم بندی روایت داستان بین مراحل به خوبی رعایت نشده باشه ولی در کل داستان بازی رو میتوان با توجه به سبک و سیاق بازی خوب قلمداد کرد .

بیباک و افسانه کهن
بیباک و افسانه کهن

در بخش طراحی و گرافیک بازی همونطور که می بینید از المان های بصری خوبی استفاده شده و همه اجزای بازی همخوانی مناسبی با یکدیگر داشته و به خاطر رنگ بندیهای متنوعی که به کار گرفته شده بازی بیش از پیش جذاب و دوست داشتنی شده است ، که باید اضافه کنم که این بازی در بخش طراحی و گرافیک برنده “طراحی بازی برتر” در “نخستین جشنواره بازی سازان مستقل ایران ” شده است که نشان از زیبایی و خلاقیت به کار رفته در طراحی بازی می باشد . شخصیت های بازی به صورت پرنده های مکعبی شکل هستند که شاید در نگاه اول شما رو یاد پرنده های بازی Angry Birds بیاندازد ولی به نظر میاد در این بازی سعی شده که کمی از بازی Angry Birds الگو گرفته و با ایجاد تغییراتی دچار تقلید نشود .

بیباک و افسانه کهن
بیباک و افسانه کهن

در این بازی ما شاهد گیم پلی های مختلفی مثل حل کردن معما ها و پازل ها ، تعقیب و گریز و پیدا کردن اشیاء مخفی هستیم در مراحل ابتدایی بازی شاید در حل کردن معماها و یا پیدا کردن اشیاء گمشده به مشکلی برنخورید ولی با پیشروی در مراحل وضعیت فرق خواهد کرد هر چند که مراحل پایانی هم خیلی سخت نخواهد بود ولی به راحتی مراحل ابتدایی هم نخواهد بود .در کل میانگین سختی معماها و مراحل را نه می شود سخت و نه می شود راحت در نظر گرفت . گیم پلی و کنترل بازی خیلی روان بوده و در حین انجام بازی اذیت نخواهید شد. در قسمت حل معما ها راهنمایی هایی برای کمک کردن به حل معماها وجود دارد و اگر باز هم این راهنمایی ها کارساز نبود میتونید با منتظر موندن در اون مراحل منتظر فعال شدن گزینه رد کردن مرحله باشید و با زدن این دکمه به مرحله بعد بروید . البته به نظر من این راهنمایی ها بیش از حد مراحل را آسان کرده و بهتر بود که راهنمایی ها به صورت غیر مستقیم باشد تا این که به صورت مستقیم راهنمایی کند ، البته استفاده از این راهنمایی ها اختیاری است ولی وجود این گزینه ها باعث وسوسه بازیکن می شود . به نظر من در این بازی باید فکری هم برای جلوگیری از لمس کردن بی هدف بازیکن برای پیدا کردن اشیای مخفی میشد .

بیباک و افسانه کهن
بیباک و افسانه کهن

در بازی مراحل تعقیب و گریزی وجود دارد که این مراحل هم به خوبی طراحی شده و چالش برانگیز است. خوشبختانه در این بازی سعی شده تا با استفاده از مراحل و سبک های مختلف از سر رفتن حوصله بازیکن جلو گیری شود و در این راه هم موفق بوده اند.
در این بازی از موسیقی های آماده استفاده شده است تا در حین انجام بازی این موسیقی ها شما رو همراهی کند .البته فکر میکنم بیشترین نقطه ضعف این بازی همین پیاده سازی بخش موسیقی و صدا گذاری است چرا که ما در طول بازی فقط به پخش مداوم موسیقی های مختلف با کمترین افکت های صوتی دیگر همراه هستیم ، مثل این که چشمامون رو ببندیم و تصور کنیم که در یک کنسرت موسیقی بی کلام نشستیم و داریم از موسیقی های نواخته شده جذاب لذت میبریم. ای کاش از افکتهای صوتی برای محیط و شخصیت ها استفاده میکردند البته به دلیل نبود امکانات نباید توقع زیادی داشت ولی افکتهای آماده زیادی در اینترنت موجود بود که میشد از آنها استفاده کرد.

بیباک و افسانه کهن
بیباک و افسانه کهن

در آخر هم اینکه بازی ” بیباک و افسانه کهن ” به عنوان اولین ساخته گروه “مونومنت استودیو” بازی قابل قبولی بوده است و توانسته اند با ترکیبی خوب از المان های مختلف یک بازی ، یک عنوان خوب بسازند و امیدوارم این گروه و گروه های دیگه با رفع ایرادات خودشون مسیر پیشرفت رو طی کنند.این بازی علاوه بر جایزه “طراحی بازی برتر” برنده جایزه ” فناوری بازی شایسته تقدیر ” نیز در نخستین جشنواره بازی سازان مستقل ایران شده است.
همچنین جای بسی خوشحالی است که این گروه با استفاده از ایده های جدید در بین بازی های ایرانی مخصوص موبایل ظاهر شده است و صرفا شروع به تقلید از عناوین موفق خارجی نکرده اند .همونطور که در ابتدای مقاله گفتم هزاران بازی و برنامه ایرانی وجود دارد ولی متاسفانه تعداد کمی از آنها دارای کیفیت و یا حتی ایده های جدید می باشند و حتی نتونستن یک تقلید موفق هم انجام بدن که باید سازندگان اپلیکیشن های موبایل کیفیت ساخت رو نیز در نظر بگیرند.

در آخر هم برای تهیه این بازی میتونید به لینک زیر در کافه بازار مراجعه کنید.
بیباک و افسانه کهن

مسعود خلیفه

مسعود خلیفه

1 نظر

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

8 − چهار =