بازی ایرانی نقد و بررسی نگاه

اولین نگاه: شتاب در شهر

اولین نگاه: شتاب در شهر 1

بازی ایرانی شتاب در شهر مدتیست در بازار عرضه شده، این بازی با موتور بازی سازی Ogre ساخته شده و از تکنولوژی های PhysX، Bink Video و fmod در آن استفاده شده است. شاید بتوان بازی شتاب در شهر را اولین بازی سبک Racing قابل بازی ایرانی دانست که به گفته ی خود سازنده دارای 10 ساعت گیم پلی است. در این بازی ماشین های مختلف ایرانی و خارجی مطرح برای انتخاب و خریداری وجود دارند و همچنین قابلیت اسپورت کردن ماشین ها نیز در نظر گرفته شده است. برای آشنایی بیشتر با این بازی ایرانی ویدیوی اولین نگاه بازی شتاب در شهر برای شما آماده شده است.

AD_HD_Direct.gif (200×32)

AD_LQ_Direct.gif (200×32)

سید محمد صالح هاشمی

سید محمد صالح هاشمی

68 نظر

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

هشت + پنج =

  • مگه شماره سریال رو پشت جلد ننوشته
    منظورم اون 20 رقمی برای ورود هستش
    مگه برای همه که بازی رو می خرند یکی نیست ?:-)

    • نمیدونم والا
      من به شخصه یه دونه خریدم که نقدش کنم بزارم رو سایت که اصلا نتونستم بازی کنم. دیسکش رو هم شکستم انداختم دور.
      اگر دوستان دیگه دارن اینجا بنویسن که شما ببینی به کارت میاد یا نه.
      ولی بازی خیلی قدیمیه. فکر نکنم کسی داشته باشه.

  • آقایون ببخشید زورتون می یاد یه برید شماره سریال شتاب در شهرو اینجا بنویسید من مطمئنم که کسایی مثل من هستن که می خوان اینو بازی کنن . بازم می گم لطفا بنویسید

    • اقا کی بنویسه؟؟؟؟؟
      باید شرکت سازنده بنویسه.
      باید تلفن بزنید از پشتیبانی بگیرید. یا اینکه دوباره بخرید.
      مگه سریالشو ملت دارن که برای شما بنویسن. چه توقعاتی داری دوست گرامی.
      به پشتیبانی زنگ بزنید که البته نتیجه نمیگیرید. چون خود من هم بازیشو دارم و نمیتونم بازی کنم. سریال اکتیوش نمیکنه و پشتیبانی هم به درد لای جرز میخوره.

  • سلام من شماره سریال این بازی رو گم کردم و الان هم نمی تونم بازی رو بدون اون اجرا کنم.اگر ممکنه یه شماره سریال به من بدین.ممنون. 😕

  • من وقتی وارد بازی می شم کد اکتیویشن می خواد هرچی می زنم نمی ره داخل بازی باید چی کار کرد لطفاً جواب بدید
    ?:-)

  • من با نظر این آقا موافق نیستم از نظر من ایرانی ها در این زمینه پیشرفت های زیادی کرده چون تازه در این زمینه گام نهاده و یک مسئله ی دیگه.ایران که دیگه به اندازه یوبیسافت بودجه نداره بعدش هم شما باید به این مسئله افتخار کنی که کشورت هم وارد این زمینه شده.

  • باید عرض کنم خدمت دوستمون که گفتن من تو استرالیا Call of duty رو 64 دلار خریدم که به پول ایران حدودا میشه180 هزار تومن که تقریبا میشه یک سوم حقوق یک کارمند در حالیکه تو استرالیا شاید به یک دهم هم نرسد این مسلمه که هیچ کس همچین پولی رو برای یه بازی نمیده وهمون میره سراغ کرک و به قوله خودت 2000 میخردش. واسه همین بازی ساز ایرانی هم باید نسبت به درآمد آحاد مردم ایران قیمت بده نه مردم کشور های امریکایی یا اروپایی!!!

  • سلام.وقتی بازی رو نصب می کنم 3 مشکل داره:
    1-یا کد فعال سازی میخواد.هر چی هم بزنی میگه درسته.
    2-میگه نمیدونم فایل تصب نیست که علکی میگه.
    3-وقتی هم شانس اوردم رفت تو بازی پس از انتخاب سطح از بازی خارج میشه.
    لطفا کمکم کنید.

  • با سلام من وقتی بازی را اجرا می کنم این ارور را میده Error(6)directx is not installed correctly failed to create direct 3d9 device invalid call in d3d 9r render windows :: create d3d resource at. در ضمن من دایرایکس را در سیستم نصب کردم

  • به نظر من الان با توجه به حمایتی که از صنعت بازیسازی میشه و سطح کنونی ما
    میشه بهش از 10 بهش 5 یعنی قبولی ناپلئونی داد
    به هیچ وجه نباید این بازی با بازیی مثل need for speed که رتبه ی 1 رو توی این سبک داره مقایسه کرد
    این تازه اول کاره
    باور کنید با دیدن این تریلر یه خورده امیدوار شدم به صنعت بازیسازی در آینده
    امیدوارم تمام بازیسازان ایرانی به سرعت پیشرفت کنند

  • video pardazan
    با سلام
    از نظر من گفت های شما بعضی جا های اش صحیح و بعضی جا های اش به نظر من مورد نقد هست .
    نقاط مثبت : با نظر شما موافق هستم . وقتی ما با این توان نمی توانیم به رقابت بپردازیم بیاییم پایه را درست کنیم . بازی های ۲ بعدی بسازیم . ما تو صنعت گیم مان با طراحی کاراکتر و طراحی های ۳ بعدی مشکل داریم . اگر دیده باشید بازی های ایرانی عکس ها ، طراحی ها و انیمیشن های زیبایی دارند ولی وقتی درون بازی را میبینی متوجه میشوی هیچ کدام از اون طراحی های ۲ بعدی درون بازی استفاده نشده است .
    جدا از این مسئله شخص علاقه ای برای بازی سازی ندارد . وقتی شما بازی ای را میسازی و می بینی حمایت نمیشوی و … دچار دلسردی میشوی .
    اگر از حمایت بگذریم بازی سازانی هستند که پول زیاد براشان مهم نیست ولی وقتی بازی را میسازند توسط بنیاد مجوز نمیگیرد . بازی های زیادی در این سبک هستند .
    نمی خواهم وارد بحث های حاشیه ای شوم ولی تا وقتی پارتی نداشته باشی هیچ کاری نمی تونی تو این صنعت انجام بدی . من خودم تخصص این کار را دارم و برای انتشار و … به مشکل بر خوردم . همچنین اگر از همه ی این ها بگذریم ناشر بازی واقعا پول زیاد بازی را برای خود می کند و به سازنده چیزی نمی رسد . از هر دیسک ۲۰۰۰ تومانی فقط ۵۰۰ تومان به سازنده میرسد و بقیه به ناشر . تازه برای یک تیم ۵ ۶ نفره اگر هر چقدر بازی بفروشند باز هم کم میاد . پس دلسرد میشود .
    نقاط منفی :
    از نظر من بازی سازان ایرانی توان و قدرت بالایی دارند . اگر توجه کنید می فهمید . از نظر قدرت و علم نباید مورد بحث قرار گیرد که ما واقعا بازی سازاین داریم که در جهان هم نام دار هستند .
    ایده هایی داریم که در جهان تک هستند .
    اگر به ایده های اقای مهدی بهرامی میفهمید بازی سازی یعنی چه .
    متاسفانه بنیاد اشخاص متخصص ندارد که معنای واقعی بازی را بفهمد . هنوز جامعه ی ما فکر میکند دنیای گیم برای کودکان هست و بس . مانند کارتون . گیم هم مثل کارتون می ماند . شاید کارتون های کودکانه وجود داشته باشد ولی کارتون های بزرگی مثل up و هزار نوع
    جور وا جور موجود است . مشکل ما مشکل پایه است . وقتی پایه صحیح نباشد همین میشود .
    حداقل اگر بنیاد توان مالی ندارد که حمایت کند ، حداقل تبلیغ ، حداقل مجوز دادن به بازی ها و هزار تا کار دیگری که می تواند به عنوان خدمات انجام دهد انجام دهد .
    از یک نظر شما کاربران هم باید نقطه ی قوت بازی سازان باشید . وقتی شخصی ببیند کسی از این بازی خوش اش نیامده با خودش حتما می گوید که چرا نسخه ی بعدی بسازم ؟
    وقتی اگر حداقل حمایت لفظی شما کاربران باشد شاید جای امیدواری باز شود و تلاش بازی ساز بیشتر شود و خودش را در برابر جامعه مسئول بداند . نمیگم دروغ بگید ولی …
    موفق باشید

    با همه حرفه ات موافقم داداش دقیقا ما تو کار دو بعدی عالی هستیم شما نمونش هم پوستر هارو نگاه کن یا بازی کوهنورد من از گرافیک اون خوشم اومد چون بازی دو بعدی بود متخصصین ما دو بعدی خیلی عالی میتونن بسازن اما در سه بعدی مشکل دارن اونم فقط به خاطر علم و تجهیزات کمی که دارن و حمایتی که نمیشن و باید بشن و یکی دیگه از مشکلات ایران فرهنگ بدی هستش که جا افتاده 98% مردم ایران فکر میکنن بازی های کامپیوتری مال کودکان هستش و اصلا جدی نمی گیرند و این خودش یک نوع ضعف هستش .

  • KhosRoO
    دقیقا!
    مشکل دیگه ی گیمر های ایران (البته بیشترشون) اینه که فک میکنن خوبی بازی به فقط گرافیکشه!!! حالا هر چی بیا توضیح بده که نه گرافیک مهم نیست و اینا مگه تو مخشون میره؟؟ تقصیر ندارنا چون اولین بازیی که دستشون اومده underground2 و امثال اینا حدود ۵ سال بعد از تولیدشون بوده بخاطر همین فک میکنن ایران نسبت به اونا در زمان خودشون خیلی عقبه
    واقعا برای این طرز تفکرشون متاسفم.
    دوست عزیز این بازی با این همه حمایت این همه تبلیغ خیلی ضعیف بود شما تو مختون میره؟؟ بعد از این همه مدت باید یک بازی میساختن که از گرشاسب بهتر باشه

    از نظر فنی عالی بود. شما فقط عقلتون به چشمتونه؟
    اگه از نظر گیم پلی میگید بله درسته کمی ایراد داره ولی به هیچ وجه نباید به گرافیک بازی ایراد گرفت چرا؟ چون اونقدری حمایت نشده بودن که بتونن یه مدلساز بیارن درست و حسابی مدل بسازه. از نظر فنی که خیلی خیلی بهتر از گرشاسپ پر باگ بود (باگستان!). گرشاسپ هم چون گرافیک داشت خیلیا دوست داشتن ولی من به شخصه بخاطر باگ های فراوونی که داشت بیش از 4-5 مرحلشو نتونستم برم!!!

  • دقیقا!
    مشکل دیگه ی گیمر های ایران (البته بیشترشون) اینه که فک میکنن خوبی بازی به فقط گرافیکشه!!! حالا هر چی بیا توضیح بده که نه گرافیک مهم نیست و اینا مگه تو مخشون میره؟؟ تقصیر ندارنا چون اولین بازیی که دستشون اومده underground2 و امثال اینا حدود ۵ سال بعد از تولیدشون بوده بخاطر همین فک میکنن ایران نسبت به اونا در زمان خودشون خیلی عقبه
    واقعا برای این طرز تفکرشون متاسفم.

    دوست عزیز این بازی با این همه حمایت این همه تبلیغ خیلی ضعیف بود شما تو مختون میره؟؟ بعد از این همه مدت باید یک بازی میساختن که از گرشاسب بهتر باشه

  • Ali

    مهدی پیروزی
    آقای سید محمد صالح هاشمی عزیز من در ملبورن استرالیا زندگی می کنم اینجا بازیه کال آف دیوتی بلک ۲ ۶۴ دلار قیمت داره کاش بازی ها همون طور که شما گفتین ۱۰ دلار بود!

    دقیقا ! ایرانی ها فکر می کنند که بازی های ایرانی گرون هست×! چرا؟ چون ما خودمون بازی های خارجی که اگر به قیمت واقعی بودن یه ۵۰۰ هزارتومنی هر کدومشون حداقل میشد را می دزدیم و با کرک کردن و کپی کردن میدیم مردممون! این دقیقا یکی از مهم ترین دلیل هایی هست که صنعت بازی سازی با اون سرعتی که باید پیشرفت نمی کنه ! مثلا اگر یکی بره بانک دزدی کنه و پول گیرش بیاد که دیگه نمیره کار کنه!
    مردم ایران هم بازی های ۵۰۰ -۶۰۰ هزارتومانی را ۱-۲ هزارتومن با دزدیدن حق Copy Right
    گیرشون میاد وقتی بهشون یه بازی واقعی ایرانی و اورجینال ۵۰۰۰ هزارتومانی میدی میگن وایییییییییی چقدر گرونه و …
    واقعا جای تاسف و پشیمانی داره

    دقیقا!
    مشکل دیگه ی گیمر های ایران (البته بیشترشون) اینه که فک میکنن خوبی بازی به فقط گرافیکشه!!! حالا هر چی بیا توضیح بده که نه گرافیک مهم نیست و اینا مگه تو مخشون میره؟؟ تقصیر ندارنا چون اولین بازیی که دستشون اومده underground2 و امثال اینا حدود 5 سال بعد از تولیدشون بوده بخاطر همین فک میکنن ایران نسبت به اونا در زمان خودشون خیلی عقبه
    واقعا برای این طرز تفکرشون متاسفم.

  • مهدی پیروزی
    آقای سید محمد صالح هاشمی عزیز من در ملبورن استرالیا زندگی می کنم اینجا بازیه کال آف دیوتی بلک ۲ ۶۴ دلار قیمت داره کاش بازی ها همون طور که شما گفتین ۱۰ دلار بود!

    دقیقا ! ایرانی ها فکر می کنند که بازی های ایرانی گرون هست×! چرا؟ چون ما خودمون بازی های خارجی که اگر به قیمت واقعی بودن یه 500 هزارتومنی هر کدومشون حداقل میشد را می دزدیم و با کرک کردن و کپی کردن میدیم مردممون! این دقیقا یکی از مهم ترین دلیل هایی هست که صنعت بازی سازی با اون سرعتی که باید پیشرفت نمی کنه ! مثلا اگر یکی بره بانک دزدی کنه و پول گیرش بیاد که دیگه نمیره کار کنه!
    مردم ایران هم بازی های 500 -600 هزارتومانی را 1-2 هزارتومن با دزدیدن حق Copy Right
    گیرشون میاد وقتی بهشون یه بازی واقعی ایرانی و اورجینال 5000 هزارتومانی میدی میگن وایییییییییی چقدر گرونه و …
    واقعا جای تاسف و پشیمانی داره

  • آقای سید محمد صالح هاشمی عزیز من در ملبورن استرالیا زندگی می کنم اینجا بازیه کال آف دیوتی بلک 2 64 دلار قیمت داره کاش بازی ها همون طور که شما گفتین 10 دلار بود!

  • ولی در کل بازی خیلی قشنگی هست! توی بازی های ایرانی جزو رتبه های اول هست و مطمئن هستم ازش لذت می برید! تازه ثبت رکورد اینترنتی هم داره که جوایز هم میدن
    امیدوارم که بچه های بازی ساز کارشون را ادامه بدن تا ما ایرانی ها هم حرفی توی صنعت بازی سازی داشته باشیم

  • سلام
    دوستان من نظرات زیادی را خوندم و بزارید یه چندتا چیز جاب بهتون بگم!
    1- علم فنی بازی ساز ها پایین نیست! فقط نکته اینه که ساپورت مالی نمیشن این بندگان خدا! (بله نمیشن! من اطلاعات کافی و دقیقی دارم مثلا همین بازی حدود 10-20 میلیون بیشتر بهش بوجه نرسیده! باورتون میشه ؟ این داستان های سایت های مختلف را باور نکنید!)
    2- شتاب در شهر 2 : بهتون اطمینان میدم در سطح جهانی باشه و 10-20 برابر از شتاب در شهر 1 بهتر باشه! (من آشنایی در شرکتشون دارم که اطلاعات جالبی را دریافت کردم!)
    3- فکر می کنید توی یک شهر ستان 50000 نفره (شهر محلات که سازندگان بازی اونجا هستن)
    چند نفر برنامه نویس و آرتیس هستن ؟! بله اینجور چیز ها هم داره وقتی بخوای از داخل یک شهرستان بازی بسازی !

  • گیم پلی بازی وقتی میری جلو خیلی بهتر میشه ، صداگذاری و انتخاب گویندگان فوق العادست
    من که به عنوان حمایت 2 تا خریدم.بالاخره باید از یه جایی شروع بشه پیشرفت که بدون حمایت ما نمیشه

  • alireza
    سلام خدمت دوست عزیز اگر گرافیک این بازی ها پایین به نظر میاد باید بگم که ما از چند سال پیش در تحریم بودیم همانطور که میدانید شرکتی مثل یوبی سافت از نرم افزار های فوق پیشرفته استفاده میکنه و متاسفانه این نرم افزار ها به دلیل تحریم به دست کشور ما نمیرسه شما بهتره که بدونید بازی خارجی در خارج ایران بسیار قیمت داره حتی من در جایی خوانده بودم که قیمت بعضی از بازی ها به ۲۰ دلار هم رسیده و شما میایید بازی را در ایران میخرید ۲۰۰۰ تومان یا بیشتر اما شما برید خدا را شکر کنید که بازی های ایرانی به این قیمت نرسیده اند و اگر میخواهید بازی های با کیفیت بالاتر بخرید سعی کنید با خرید این بازی ها از ان ها حمایت کنید

    10رتبه دهی

    دوست عزیز، 20 دلار؟
    بازی های خرجی معمولا قیمت خیلی بالاتری دارن در حدود 50 تا 200 دلار برای کالکشن ها
    شما مثلا همین سایت http://www.ebgames.com رو چک کن

  • انصافا بازی خوبی بود از تمامی جهات نباید بطور مثال با بازی نید فور اسپید که میلیون ها دلار خرج ساختش میشه در یک کفه بذاریم

  • سلام خدمت دوست عزیز اگر گرافیک این بازی ها پایین به نظر میاد باید بگم که ما از چند سال پیش در تحریم بودیم همانطور که میدانید شرکتی مثل یوبی سافت از نرم افزار های فوق پیشرفته استفاده میکنه و متاسفانه این نرم افزار ها به دلیل تحریم به دست کشور ما نمیرسه شما بهتره که بدونید بازی خارجی در خارج ایران بسیار قیمت داره حتی من در جایی خوانده بودم که قیمت بعضی از بازی ها به 20 دلار هم رسیده و شما میایید بازی را در ایران میخرید 2000 تومان یا بیشتر اما شما برید خدا را شکر کنید که بازی های ایرانی به این قیمت نرسیده اند و اگر میخواهید بازی های با کیفیت بالاتر بخرید سعی کنید با خرید این بازی ها از ان ها حمایت کنید

  • EZIO
    این نظر منه و بعضیا به غرورشون بر نخوره
    این بازی خیلی مبتدیانه ست وقتی تریلر هاشو میبینم یاد PS1 میفتم .
    مثل زمانی که ده سال پیش واسه PS1 سری بازی های درایور میومد و هروقت هم برنده میشدی عین بچه ها آفرین پسر گلم میگفتن .
    حالا اگه ما هرچقدر بگیم (این چه بازی ایه), فایده ای نداره .
    صنعت گیم ایران ده سال عقبه و دوباره ده سال دیگه همین آش و همین کاسه .
    ده سال دیگه گیمُ سیستم کامپیوترها وکنسول های بازی تو دنیا اونقدر پیشرفت میکنه که تو کَفِ تکنولوجی شون میمونیم و تازه ایرانیا میتونن یه بازی در حد AC1 بسازن ودوباره ما میگیم این چه بازی ایه ودوباره یکی پیدا میشه و همین نظر رو میده .
    اگه بنیاد ملی بازی های رایانه ای اینقدر حساس باشه به داستان بازی و گرافیک و خلاف قانون اساسی و بگه (زیاد روش کار نکن ,وگرنه باید قیمتشو ببریم بالا ,اونوقتم هیشکی نمیخره) تا صد سال دیگه هم ایران هیچ پیشرفتی نمیکنه
    من خودم به شخصه میگم (بازی ایرانی اگه روش کار کرده باشن و آدم با داستان وشخصیت هاش خاطره داشته باشه( مثل Ezio توی AC یا مثل CPT.Price توی COD) اگه یه بار نصب باشه و قیمتش هم حتی اگه ۲۰۰ هزار تومن هم باشه باز هم میخرمش و دیگه شاید اصلا طرف بازی های خارجی نرم )
    و کاش یه روز بتونم بگم بازی های ایرانی سگشون به بازی های خارجی می ارزه.

  • این نظر منه و بعضیا به غرورشون بر نخوره
    این بازی خیلی مبتدیانه ست وقتی تریلر هاشو میبینم یاد PS1 میفتم .
    مثل زمانی که ده سال پیش واسه PS1 سری بازی های درایور میومد و هروقت هم برنده میشدی عین بچه ها آفرین پسر گلم میگفتن .
    حالا اگه ما هرچقدر بگیم (این چه بازی ایه), فایده ای نداره .
    صنعت گیم ایران ده سال عقبه و دوباره ده سال دیگه همین آش و همین کاسه .
    ده سال دیگه گیمُ سیستم کامپیوترها وکنسول های بازی تو دنیا اونقدر پیشرفت میکنه که تو کَفِ تکنولوجی شون میمونیم و تازه ایرانیا میتونن یه بازی در حد AC1 بسازن ودوباره ما میگیم این چه بازی ایه ودوباره یکی پیدا میشه و همین نظر رو میده .
    اگه بنیاد ملی بازی های رایانه ای اینقدر حساس باشه به داستان بازی و گرافیک و خلاف قانون اساسی و بگه (زیاد روش کار نکن ,وگرنه باید قیمتشو ببریم بالا ,اونوقتم هیشکی نمیخره) تا صد سال دیگه هم ایران هیچ پیشرفتی نمیکنه
    من خودم به شخصه میگم (بازی ایرانی اگه روش کار کرده باشن و آدم با داستان وشخصیت هاش خاطره داشته باشه( مثل Ezio توی AC یا مثل CPT.Price توی COD) اگه یه بار نصب باشه و قیمتش هم حتی اگه 200 هزار تومن هم باشه باز هم میخرمش و دیگه شاید اصلا طرف بازی های خارجی نرم )
    و کاش یه روز بتونم بگم بازی های ایرانی سگشون به بازی های خارجی می ارزه.

  • به عنوان کسی که این بازی رو بازی کردم باید از سطح انتظارم بالاتر بود و خیلی خوشحال شدم که ایران تونسته به همچین سطحی برسه و از بازی به جز سختی بالانس نشدش واقعا لذت بردم.
    نظرات جناب amin.v رو هم کاملا تایید میکنم.

  • *** چرا ما نمیتونیم در حد AC و COD بازی بسازیم ***

    – چون اکثر گیمرهای ایرانی عادت کردن به مفت خوری ( متاسفم ولی با توجه به پست هایی که خیلی ها اینجا گذاشتن فکر میکنم منصفانه گفته باشم ! )

    – چون صنعت گیم یک صنعت پر خرج/پر درآمد هست اما تو ایران برای تولید کننده فقط پرخرج هست و کم در آمد … از طرفی برای عده ای دلال که اسم خودشون رو ناشر ( سی دی فروش ) گذاشتن بی خرج اما پر در آمد هست !!

    – چون اکثر گیمر های ایرانی فقط بازی AAA رو بازی میدونن در صورتی که توی هرجای دنیا بازی تو سطوح مختلف ساخته میشه … منظورم بازی های Mid-Class یا Casual و Indie هست …

    – چون هنوز توان فنی ، هنری و … وجود نداره در حد بازی های AAA … تنها راه کسبش هم زمان + هزینه + پشتکار هست …

    با این اوصاف بله ما 100 سال دیگه هم نمیتونیم بازی AAA در حد بازیهای روز بسازیم …

    *** هرکسی نباید بیاد واسه خودش بازی بسازه و انتشار بده اون بازی رو که ***

    خیلی جالبه وقتی یه تولید کننده میخواد بازی بسازه میگید نباید !!! این نباید رو از کجا و چه منطقی میگید ؟ فرضا که بازیشون ضعیف هم باشه رو چه حساب میگید نباید ؟

    از اون طرف عده ای دلال میرن بازی کرک شده میدن دست مردم درآمد های هنگفت و باد آورده ای هم دارن کسی نمیگه نباید این کارو بکنن !!! در صورتی که این کار خود دزدی هست !!

  • علیرضا رمضانی
    اینطوری نمیشه
    بازی سازی که بچه بازی نیست
    برای ساخت یه بازی باید ۲۰۰ نفر روش کارکنن
    ۴۰ نفر رو گرافیک
    ۴۰ نفر برای گیم پلی
    ۶۰ نفر برای داستان بازی و…
    هرکسی نباید بیاد واسه خودش بازی بسازه و انتشار بده اون بازی رو که
    بازی سازی به حداقل ۲۰ نفر گرافیست نیاز داره
    به مدیر نیاز داره
    به داستان پردازی زیبا نیاز داره و …
    حالا ما هرچقدر بگیم هیچ فایده ای نداره

    آره با حرفت کاملا موافقم ولی از جایی که ایرانیا بلد نیستن کار تیمی انجام بدن فعلا هیچ کس همچین کاری نمیکنه در ضمن سلیقه ها متفاوته! یکی ماشینی میخواد بسازه یکی شمشیری یکی اول شخص و… این اختلاف سلیقه ها منجر به عدم همکاری برای یه پروژه ی بزرگ میشه. اگه مشکل کار گروهی توی ایران حل بشه در مدت زمان کوتاهی با پیشرفت چشمگیری روبرو خواهیم بود…

  • AMG
    اره دیگه میرین سی دی فروشی با یه دست بر از بازی میایین بیرون اونم بهترین بازی های دنیا رو به قیمت کیلویی میخرین همین میشید دیگه
    ۱-از بازی لذت نمیبرید
    ۲-ارزش کار بقیه رو لگد مال میکنید
    ۳-اصلا به فکر بیشرفت یه کشور به عنوان ایران نیستید
    ۴-به جای اینقدر ناسزا گفتن انتقاد کنید اونم سازندش نه بی خود بی جهت بگید بازی …..بود
    متاسفام که گیمر های نوب میان اینطوری نظر میدن

    بازی خوبی نیست دوست عزیر چرا عصبانی میشید؟ این بازی نسبت به حمایتی که برای ساختنش انجام شده خیلی خیلی ضعیف چشماتونو باز کنید متوجه خواهید شد.
    بنیاد باید بازیهای عالی را حمایت کند حیف پول

  • اره دیگه میرین سی دی فروشی با یه دست بر از بازی میایین بیرون اونم بهترین بازی های دنیا رو به قیمت کیلویی میخرین همین میشید دیگه
    1-از بازی لذت نمیبرید
    2-ارزش کار بقیه رو لگد مال میکنید
    3-اصلا به فکر بیشرفت یه کشور به عنوان ایران نیستید
    4-به جای اینقدر ناسزا گفتن انتقاد کنید اونم سازندش نه بی خود بی جهت بگید بازی …..بود
    متاسفام که گیمر های نوب میان اینطوری نظر میدن

  • اینطوری نمیشه
    بازی سازی که بچه بازی نیست
    برای ساخت یه بازی باید 200 نفر روش کارکنن
    40 نفر رو گرافیک
    40 نفر برای گیم پلی
    60 نفر برای داستان بازی و…
    هرکسی نباید بیاد واسه خودش بازی بسازه و انتشار بده اون بازی رو که
    بازی سازی به حداقل 20 نفر گرافیست نیاز داره
    به مدیر نیاز داره
    به داستان پردازی زیبا نیاز داره و …
    حالا ما هرچقدر بگیم هیچ فایده ای نداره

  • Navid
    نیگا کنید
    تو ایران نزدیک امتحانات همه ی مقاطع بازی میدن بیرون

    چطور شرکت های خارجی رو نمیبینید که به محض باز شدن مدرسه ها بازی میدن بیرون؟ فقط بلدید به کارای ایرانیا ایراد بگیرید؟
    خارجیا عالی! ایرانیا اخ اخ؟؟؟ واقعا که.
    دوستانی که میگن جلوی بچه 5 ساله بذاری بازی نمیکنه خب شما هم بازی نکنید نیازی نیست یه شرکت رو بخاطر علایق شخصی خودتون له کنید
    Navid ۷ جان. بله کاملا حق با شماست چون این بازی ها هنوز جای کار بسیار بیشتر دارن و فقط در حد تجربه هستن و تیم سازنده هم نباید به همین یه بازی اکتفا کنه
    ali ۷ جان. متاسفانه خیلیا انتظار دارن بازیی که تیم های ایرانی با بودجه های کم و تیم های کوچیک میسازن با بازی هایی که تیم های چند صد نفری و بودجه های میلیاردی داره برابری کنه!
    مهران: دقیقا. منم خیلی از بازیش لذت بردم. کاملا از چیزی که انتظار داشتم فاصله داشت خیلی خوب بود. بعضی قسمت هاش واقعا خلاقانه بود

  • چهار سال كار كردن اين بازي رو ساختن ولي چرا اينجوري. چرا بنياد ملي بازي هاي رايانه اي پولاشو عشقي خرج ميكنه يكي يه اعتراض بزنه به اين بنياد چرا ما نميتونيم در حد AC و COD
    بازي بسازيم . چرا ما نميتونيم يه بازي در حد بدترين نسخه NFS بسازيم . به اميد اينكه روزي ايران در اينجور زمينه ها موفق عمل كنه و يه كشور خارجي خواستار بازي هاي ايراني باشه

  • یه چیزه دیگه تجربه ای است که افراد با ساختن این بازی ها بدست می آورند اگر قرار باشه پس از ساختن این بازی ها کار بازی سازیو رها کنند …..
    دیگر هیچ

  • خیلی مسخره بود این بازی با حمایت بنیاد ساخته شده!!!تا زمانی ارگان های دولتی دستشون تو کاره گیم های ایرانی هیچ پیشرفتی نمی کنه فقط یک مشت دلال سود کلان میبرند

  • سلام من امروز بازی رو خریدم بازی از آنچه که تو تریلر دیدم قشنگ تر بود بازیش به پا بازیهای خارجی که نمی رسه اما سرگرم کننده است پیشنهاد می کنم بخرینش

  • بابا اینا دیگه چین!آقا بازیسازهای ایرانی بازی نسازند بهتره.آخه آدم اینارو میبینه خجالت میکشه.این بازی رو بذاری جلوی بچه5ساله بازی نمیکنه

  • cpt.ghost
    از گرافیکش بگیر تا رابط کاربریش همش مزخرفه .
    مطمئن باشید صنعت بازی تو ایران با این بازی ها به هیچ جا نمیرسه .
    مگه چی میشد از موتور آماده برای ساخت بازی استفاده میکردن ؟
    وقتی همچین بازی هایی رو میبینم حالم به هم میخوره از بازی
    خدا خیرشون نده که باعث سرافکندگی ماها میشن .

    کار شاخی کردن موتور نوشتن!!! الان اکثر بازی های ماشینی خارجی انجین های مخصوص خودشونو دارن! چه عیبی داره ما هم برای بازی هامون داشته باشیم؟ قبول دارم بازیشون هنوز جای کار داره اما نمیشه تیم سازنده رو بخاطر نوشتن انجین سرزنش کرد

  • گرافیک و گیم پلی اریلر ابن بازی با خودش زمین تا زیر زمین تفاوت داره
    حیف این زحمت یکی دو ساله نبود اخرش همچین بازیی بدن بیرون؟!

  • از گرافیکش بگیر تا رابط کاربریش همش مزخرفه .
    مطمئن باشید صنعت بازی تو ایران با این بازی ها به هیچ جا نمیرسه .
    مگه چی میشد از موتور آماده برای ساخت بازی استفاده میکردن ؟
    وقتی همچین بازی هایی رو میبینم حالم به هم میخوره از بازی
    خدا خیرشون نده که باعث سرافکندگی ماها میشن .

  • من نظر شخصی خودم رو میگم.
    من این بازی رو بازی کردم و تا آخرش هم رفتم. بازی نسبتا خوب بود. اگه گرافیک و صداگذاری رو در نظر نگیریم بازی خیلی خوبی بود. شاید برای اونایی که زیاد NFS بازی میکنن از نظر گیم پلی جالب نباشه چون یه سری قوانین توی nfs برای دست فرمون تعیین شده ولی در این بازی از اون قوانین استفاده نشده و ممکنه از نظر گیم پلی لذت کافی رو نبرید. من به شخصه خیلی از بازیشون خوشم اومد و نزدیک به 14 ساعت وقتم رو پای بازی گذروندم و بنظرم واقعا ارزش خرید داشت چون بعد از حدود 5 سال بهترین بازی ماشینی ایرانی عمرم رو بازی کردم! ولی خب نواقصی داره که باید با تیم سازنده درمیون بذاریم و اونا هم سعی در حل مشکلات بازیشون کنن…
    از نظر گرافیکی هم بازی خوب بود میدونید چرا؟ چون تیم سازنده اصلا مدلساز متخصص نداشت!!! جدی میگم! به لیست سازندگان نگاه کنید متوجه منظورم میشید!!!!
    و البته شیدر ها هم هنوز جای کار دارن مخصوصا بدنه ماشین ها زیادی diffuse بود و تقریبا رفلکشن توش حس نمیشد! ولی در کل بنظرم بازی از همه جهت خوب بود بازم میگم نظر شخصی من بود…
    برای تیم سازنده آرزوی موفقیت های روز افزون دارم 😉

  • مهران گیمر
    سلام من یک سوال داشتم لطفا جواب بدید بازی ایرانی انتقام و مامور ویژه نسخه اول آن وجود دارد اگر وجود دارد یک آدرس بدید که خرید پستی اش کنم

    مامور ویژه 1 اصلا ارزش نگاه کردن هم نداره! بیخیالش شو انتقام رو هم نمیدونم

  • بر عكس پوستر هاش كه گرافيك خوبي نشون ميداد، گرافيك فني اصلا خوب نيست.
    در ضمن اين رو هم به دوستاني كه ميگن بازي دوبعدي بسازيم بگم كه اون موقع كه كوهنورد منتشر شد به همين دو بعدي بودنش گير دادن و گفتن قديميه !
    متاسفانه برخي گيمر هاي ايراني هركاري كني ساز مخالف واسه بازي هاي ايراني ميزنن

  • من دیدم اولین نگاه رو
    والا نظری که بخوام بگم صرفا شخصیه
    توی خیلی از بازی ها میبینیم جیزی که جلوی دید گیمر ه خیلی روش کار شده نمونش اویل 4 خیلی گرافیک داغونی داره اما کندی رو با گرافیک بالا میبینم یا همین بازی بازگشت که اینو رعایت کرده
    برعکس این شتاب در شهر اصلا روی گرافیکی که قراره گیمر ببینه حساب باز نکرده نمونش مدل سازی بیسار بد براید یا بقیه ماشین ها که معلوم بود دست کاری شدن
    مشکل اساسی اینا موتور بازیه که میخوان حتما خودشون بسازن
    اقا دنیا رو بگیم همین دیس انرد ایا موتور ساخت؟
    بوردرلند2 ایا موتور ساخت ؟
    فارکرای3 ایا موتور ساخت؟
    خب نتیجه چیه این که برید از موتور های اماده استفاده کنید بجای وقتی که میخوایید موتور بسازید روی گرافیک یا گیم بلی یا داستان … کار کنید
    کو گوش شنوا اگه سال دیگه یه بازی با موتور نصف نیمه نیومد
    ولی کلا امید وارم به صنعت بازی کشورمون اگه 2 تا ادم باقالی مزاحم ساخت بازی ها نباشند
    قول میدم یه کوجیما یا یه میوموتو داریم توی ایران

  • خیلی بازی چرتیه حیف پول گرافیک بازی در حد gta 3 هم نیست !!!
    آدم پوستر بازی میبینه گول میخوره!!!
    بنیاد خجالت نمیکشه!

  • با سلام
    از نظر من گفت های شما بعضی جا های اش صحیح و بعضی جا های اش به نظر من مورد نقد هست .

    نقاط مثبت : با نظر شما موافق هستم . وقتی ما با این توان نمی توانیم به رقابت بپردازیم بیاییم پایه را درست کنیم . بازی های 2 بعدی بسازیم . ما تو صنعت گیم مان با طراحی کاراکتر و طراحی های 3 بعدی مشکل داریم . اگر دیده باشید بازی های ایرانی عکس ها ، طراحی ها و انیمیشن های زیبایی دارند ولی وقتی درون بازی را میبینی متوجه میشوی هیچ کدام از اون طراحی های 2 بعدی درون بازی استفاده نشده است .
    جدا از این مسئله شخص علاقه ای برای بازی سازی ندارد . وقتی شما بازی ای را میسازی و می بینی حمایت نمیشوی و … دچار دلسردی میشوی .
    اگر از حمایت بگذریم بازی سازانی هستند که پول زیاد براشان مهم نیست ولی وقتی بازی را میسازند توسط بنیاد مجوز نمیگیرد . بازی های زیادی در این سبک هستند .
    نمی خواهم وارد بحث های حاشیه ای شوم ولی تا وقتی پارتی نداشته باشی هیچ کاری نمی تونی تو این صنعت انجام بدی . من خودم تخصص این کار را دارم و برای انتشار و … به مشکل بر خوردم . همچنین اگر از همه ی این ها بگذریم ناشر بازی واقعا پول زیاد بازی را برای خود می کند و به سازنده چیزی نمی رسد . از هر دیسک 2000 تومانی فقط 500 تومان به سازنده میرسد و بقیه به ناشر . تازه برای یک تیم 5 6 نفره اگر هر چقدر بازی بفروشند باز هم کم میاد . پس دلسرد میشود .

    نقاط منفی :
    از نظر من بازی سازان ایرانی توان و قدرت بالایی دارند . اگر توجه کنید می فهمید . از نظر قدرت و علم نباید مورد بحث قرار گیرد که ما واقعا بازی سازاین داریم که در جهان هم نام دار هستند .
    ایده هایی داریم که در جهان تک هستند .
    اگر به ایده های اقای مهدی بهرامی میفهمید بازی سازی یعنی چه .
    متاسفانه بنیاد اشخاص متخصص ندارد که معنای واقعی بازی را بفهمد . هنوز جامعه ی ما فکر میکند دنیای گیم برای کودکان هست و بس . مانند کارتون . گیم هم مثل کارتون می ماند . شاید کارتون های کودکانه وجود داشته باشد ولی کارتون های بزرگی مثل up و هزار نوع
    جور وا جور موجود است . مشکل ما مشکل پایه است . وقتی پایه صحیح نباشد همین میشود .
    حداقل اگر بنیاد توان مالی ندارد که حمایت کند ، حداقل تبلیغ ، حداقل مجوز دادن به بازی ها و هزار تا کار دیگری که می تواند به عنوان خدمات انجام دهد انجام دهد .
    از یک نظر شما کاربران هم باید نقطه ی قوت بازی سازان باشید . وقتی شخصی ببیند کسی از این بازی خوش اش نیامده با خودش حتما می گوید که چرا نسخه ی بعدی بسازم ؟
    وقتی اگر حداقل حمایت لفظی شما کاربران باشد شاید جای امیدواری باز شود و تلاش بازی ساز بیشتر شود و خودش را در برابر جامعه مسئول بداند . نمیگم دروغ بگید ولی …
    موفق باشید

  • من با نظر علی آقا کاملا موافقم… خیلی بی طرفانه بازی رو نقد شد.اصلا ما همه چیزرو می ذاریم کنار(گرافیک.صداگذاری.نورپردازی…) ولی گیم پلی بازی خیلی ضعیف بود.با این همه تبلیغ!!!میگن چرا حمایت نمیشه.ولی در کل با این امکانات خوب بود و جای پیشرفت زیادی داره.

  • سلام
    به نظر من این طور که ما داریم در صنعت بازی سازی پیش میریم حالا حالا ها به جایی نمیرسیم.
    اول ببینیم با این توانایی که داریم می توانیم بازی ای بسازیم که گیمر ها را راضی کند یا نه ؟ اگر نداریم( که حتما هم نداریم بیاییم ) به جای 4 سال وقت صرف کردن برای ساخت بازی تیم نرم افزاریمان را گسترش دهیم یا با دیگران هم کاری کنیم! آخه وقتی کسی راضی نباشد که نمیاد بازی شما را بخره آنوقت خودتان هم پشیمان میشوید
    از این بازی به طور خاص نقد نمیکنم اما تا زمانی که ما تیم های بازی سازیمان را تجمیع نکنیم و دست از بازی سازی با تیم های کوچک و انجین های جور وا جور دست برنداریم همین آشه و همین کاسه . یه تیم 50 تا 100 نفره جمع کنیم ببینیم دست ها چه صدایی میدهد!

    بنیاد داره راه رو اشتباهی میره !!!!!!!! چرا بنیاد به طور پایه ای رو آموزش کار نمیکنه ؟
    بازی جدید میاد نه گرافیک دارد نه گیم پلی درست و حسابی نه داستان دارای سر و ته . چرا ؟ چون که دانش فنی بازی ساز ها پایین است
    اگر اشتباه میگوییم به بازی های ایرانی نگاهی بیاندازید ببینید تا کی میتوانیم برای حمایت از بازی سازان بازی هایی که توان رقابت با بازی های 7 یا 8 سال پیش را هم ندارد بخریم؟

    با آرزوی موقیت بازی های ایرانی

  • سلام من یک سوال داشتم لطفا جواب بدید بازی ایرانی انتقام و مامور ویژه نسخه اول آن وجود دارد اگر وجود دارد یک آدرس بدید که خرید پستی اش کنم