اخبار بازی

سرویس بازی Stadia توسط Google معرفی شد

سرویس بازی Stadia توسط Google معرفی شد

وی جی مگ: در جریان برگزاری رویداد GDC 2019 در شهر سان فرانسیسکو کمپانی گوگل از سرویس بازی Stadia رونمایی کرد. رئیس این کمپانی تکنولوژی بزرگ یعنی ساندار پیچای از این سرویس در کنفرانس ویژه‌شان رونمایی و آن را به عنوان پلتفرمی که به همه تعلق دارد توصیف کرد.

به گزارش وی جی مگ، فیل هریسون که پیش از این سابقه کار در دو شرکت سونی و مایکروسافت را داشته در ادامه روی استیج ظاهر شد. ایشان توضیح داد که شرکت گوگل با استفاده از یوتیوب و تولیدکنندگان محتویات ویدئویی به تقویت سرویس بازی خود خواهد پرداخت. در چند ماه اخیر نیز این سرویس تحت عنوان Project Stream توسط گوگل تست شده بود به طوری که به کاربران مرورگر کروم اجازه می‌داد تا بازی‌ها را در این مرورگر استریم کنند. بازی Assassin’s Creed Odyssey اولین و تنها عنوانی بود که به صورت عمومی توسط این سرویس گوگل تست شد و فرایند آن در سال ماه ژانویه به اتمام رسید.

لازم به ذکر است سرویس بازی Stadia تنها به یک عنوان محدود نخواهد شد. گوگل قابلیت‌های جدیدی را در یوتیوب به نمایش گذاشت که طی آن مخاطب می‌تواند بخشی از کلیپ ویدئویی مربوط به یک بازی را مشاهده کرده و سپس با فشردن گزینه Play Now بلافاصله به استریم بازی بپردازد. این سرویس به نصب و دانلود هیچ بازی نیاز نخواهد داشت. در زمان عرضه بازی‌های روی لپتاپ‌ها، کامپیوترهای رومیزی، تلویزیون‌ها، تبلت‌ها و گوشی‌های موبایل قابل استریم خواهند بود.

هم‌چنین گوگل از کنترلر جدیدی نیز برای سرویس بازی Stadia رونمایی کرد که از نظری ظاهری شباهتی میان کنترلرهای PS4 و Xbox One دارد. این کنترلر به طور مستقیم با استفاده از Wi-fi به سرویس متصل می‌شود. این کنترلر به شما اجازه می‌دهد تا به صورت مستقیم یک کلیپ را ضبط کرده و روی یوتیوب به اشتراک بگذارید و یا به سرویس Google Assistant دسترسی پیدا کنید.

برای این سرویس استریم ابری، گوگل از زیرساخت‌های جهانی داده‌های مرکزی بهره می‌گیرد تا اطمینان حاصل کند سرورها در نزدیک‌ترین فاصله ممکن از پلیر در سرتاسر دنیا قرار داشته باشند. این یکی از اجزای اصلی Stadida به شمار می‌رود زیرا برای استریم بازی‌ها در یک سرویس ابری کمترین زمان تاخیر ضرورت اساسی دارد. این سرویس در زمان انتشار از رزلوشن 4K و نرخ فریم 60 پشتیبانی می‌کند اما گوگل برنامه دارد تا پشتیبانی از رزلوشن 8K و نرخ‌ فریم 120 را نیز به آن اضافه کند.

گوگل با همکاری AMD یک GPU اختصاصی برای داده‌های مرکزی این سرویس تولید کرده است که توان پردازشی آن برابر با 10.7 ترافلاپس است. این قدرت از توان پزدازشی کنسول PS4 PRO با 4.2 ترافلاپس و Xbox One X با 6 ترافلاپس بیشتر است. هم‌چنین این سرویس از یک پردازنده 2.7GHz x86 به همراه 16 گیگ رم برخوردار خواهد بود. بازی Doom Eternal نیز یکی از اولین عناوینی خواهد بود که هنگام این سرویس روی آن عرضه خواهد شد و از مواردی هم‌چون رزلوشن 4K، قایلیت HDR و نرخ فریم 60 پشتیبانی خواهد کرد.

فرداد معبودی

فرداد معبودی

2 نظر

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

نوزده − 10 =