اخبار بازی

کوجیما: حق تالیف باید به بازی‌ها اضافه شود

کوجیما: حق تالیف باید به بازی‌ها اضافه شود

Hideo Kojima یکی از بزرگ‌ترین افراد صنعت گیم به‌شمار می‌رود. او همیشه کارهایش به نوعی از نویسندگی خودش ارائه می‌کند و برای اشاره به موضوع نیز، پیام “A HIDEO KOJIMA GAME” در ابتدای تمام بازی‌های وی نمایش داده می‌شود. البته که برخی از او به دلیل انجام اینکار انتقاد می‌کنند چرا که تلاش تیم زیردستش را به نوعی زیرسوال می‌برد اما اکنون Kojima، کاملا توضیح داده که به چه دلیل این‌کار را انجام می‌دهد.

Kojima در مصاحبه با Glixel، توضیح می‌دهد که توسعه بازی، نیاز به یک خط تولید دارد. اما بازی‌های خوب، نیاز به کارگردان، نویسندگی و پیامی دارد که با غرور نشان دهد چه کسی مسئولیت ساخت بازی را برعهده داشته است. «در بازی‌های AAA، تقسیم‌بندی نیروی کار به خوبی ایجاد می‌شود. اما به مانند سینما هیچ کارگردانی وجود ندارد که بتواند مثل James Cameron یا Guillermo del Toro مسئولیت کارگردانی و پروسه ساخت از مراحل ابتدایی کار تا زمان عرضه را برعهده بگیرد. برای چنین کارگردانی هیچ چیز معنی ندارد. این یکی از دام‌هایی است که صنعت گیم در آن گیر افتاده است. فرآیند خط تولید و ساخت دیجیتالی جفت موثر هم هستند. اما در پایان، تنها کارگردان باید نماینده کار باشد. درست به مانند صنعت فیلم‌سازی در هالیوود، کارگردان، در برنامه‌ریزی، مفهوم‌سازی، تولید، نویسندگی و حتی ساخت موسیقی شرکت دارد. اما درصنعت گیم در چنین مواردی حتی ترفیع گرفتن هم موثر نیست و تنها وقت را هدر می‌دهد و حتی برای شرکت سازنده نیز امر موثری نیست.

این نوع تفکر شاید در نگاه اول درست باشد، اما اشتباه بزرگی محصوب می‌شود. از زاویه دیگر نیز، حتی ممکن است باعث شود که بسیاری به این نتیجه نادرست برسند که خلق آثار دیجیتال به نویسندگی و تالیف نیاز ندارد و صرفا یک محصول است. اما تنها اثری که به سختی طراحی و تولید شده و بی‌مانند باشد می‌تواند یک کار خلاقانه باشد.

فیلم‌ها و بازی‌ها نوعی از سرگرمی هستند که نیاز مهمی دارند تا مخاطب وقت خود را روی آنان هزینه کند. بنابراین باید علاقه قلبی سازنده در اثرش موجود باشد. یک انسان با روح بزرگ، باید در اثرش علاقه و عشق خود را به صورت غیرقابل توصیفی برای مخاطبی که حتی ندیده ابراز کند. برای موفقیت، ذره ذره یک اثر باید با روح سازنده آمیخته شده باشد. در ابتدای فیلم‌ها نیز عبارت “برای کسانی که به فیلم‌ها عشق می‌ورزند” یا مثلا عبارت “A Guillermo del Toro Film” در صفحه نمایش به چشم می‌خورد. اما این به دلیل غرور سازنده نیست. این موضوع نشان‌دهنده این است که در این اثر، عشق و روح خالق وجود دارد. دلیلی که من نیز عبارت “A HIDEO KOJIMA GAME” را در آثارم قرار می‌دهم همین است. من می‌خواهم بازی که علاقه قلبی شخصی با نام HIDEO KOJIMA در آن قرار دارد برای مخاطبی عرضه کنم که به بازی‌ها عشق می‌ورزد.»

منبع

فرداد معبودی

فرداد معبودی

نظری ارسال کنید

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

پنج × سه =