پیش نمایش

نگرشی متفاوت از آینده – پیش نمایش Call of Duty: Infinite Warfare

اکتیویژن امسال یک دوره چرخشی سه ساله را که وعده آن را پیش از سال 2014 داده بود، تمام می‌کند. با توجه به این برنامه، در هر دوره یکی از استودیوهای اینفینیتی وارد، تری آرک و اسلج‌همر مسئولیت ساخت Call of Duty جدید را عهده‌دار بودند. امسال پس از گذشت دو دوره که با نسخه‌های Advanced Warfare و Black Ops 3 آینده تکنولوژی را در قاب بازی‌های این سری دیدیم، باز هم شاهد یک بازی با محوریت آینده هستیم. اینفینیتی وارد که بیش از هر چیزی به خاطر ساخت سه‌گانه Modern Warfare معروف است، سوژه‌ای را برای ساخت بازی جدیدش انتخاب کرده که با توجه به شرایط فعلی سری ریسک بزرگی به شمار می‌رود. جدیدترین پروژه این استودیو با پسوند Infinite Warfare شناخته می‌شود و ما را به سال‌هایی از آینده دور می‌برد.

call-of-duty-infinite-warfare

بخش داستانی چند سالی است که از اولویت‌های این سری کنار رفته است، اما هنوز هم CoD نسبت به رقیبان‌اش اهمیت بیشتری به بخش تک نفره می‌دهد. دو نسخه قبلی سیر تکاملی تکنولوژی و دنیای سایبرپانک را برای مخاطب به تصویر می‌کشید، اما IW حتی پا را فراتر از این مرزبندی‌ها گذاشته و کاملا آخرالزمان دیگری را شرح می‌دهد. در وضعیت فعلی تقریبا هیچ شوتر دیگری نتوانسته ایده آینده دور را به این شکل پیاده کند. بازی چندین دهه دورتر از سال‌هایی که ما در زمین مشغول زندگی هستیم جریان دارد. تقریبا تمام منابع طبیعی از بین رفته‌اند و ملل مختلف جهان با هدف کمک به حل این وضعیت سازمان متحدی را تشکیل داده‌اند که آن را UNSA می‌نامند. هدف اصلی این سازمان کند و کاو در سیاره‌ و سیارک‌های دوردست و دست‌یابی به منابع جدید برای حفظ بقای بشر است. اما ماجرا به اینجا ختم نمی‌شود. گروهی از شبه نظامیان که به صورت خودسرانه قصد جلوگیری این کاوش‌های بین کهکشانی را دارند، کار را برای UNSA سخت می‌کنند. این دسته که توسط آنتیاگونیست اصلی با بازی کیت هرینگتون رهبری می‌شوند، به نام سازمان SDF معروفند. بدون در نظر گرفتن دیگر عوامل موثر در داستان بازی، روایت این نسخه کاملا روی درگیرهای فضایی این دو سازمان با یکدیگر تمرکز دارد. بازیکن کنترل کاپیتان Nick Reyes که سابقه چندین همکاری موفق را با UNSA داشته، در دست می‌گیرد تا در برابر حملات دشمن مقاومت کند. با وجود این که بخش تک نفره بازی در اولین نگاه و حذف عامل جاذبه، کاملا متفاوت از بازی‌های قبلی مجموعه جلوه می‌کند، اما ساختار کم و بیش بدون تغییر است.  مثل همیشه اکثر مراحل با جست‌و جو کوتاهی در محیط شروع می‌شوند و در ادامه با چاشنی اکشن کامل می‌شوند. نمایش‌هایی که اکتیویژن در E3 امسال و پس از آن به عنوان بخش تک نفره IW در معرض عموم قرار داد، حاکی از آن است که بزرگترین تغییر بازی در حذف جاذبه و اضافه شدن ایستگاه‌های فضایی خلاصه می‌شود. با این حال هنوز هم اهمیت به بخش داستانی جزو اولویت‌های سازندگان این سری به حساب می‌رود.

maxresdefault

کیت هرینگتون که بیش از هر چیزی به خاطر بازی کردن نقش جان اسنو در سریال Game of Thrones شناخته شده است، نقش منفی اصلی IW را بازی می‌کند و ظاهرا خیلی هم خوب از پس این کار برآمده است. هر چند که هرینگتون تنها ستاره‌ای نیست که امسال با اکتیویژن قرارداد همکاری بسته است. همان طور که در سال‌های گذشته شاهد حضور ستاره‌های ورزشی مثل مارشاون لینچ در سری CoD بودیم، امسال نیز حضور لوئیز همیلتون – راننده فرمول یک – در بازی تایید شده است. هر چند که همیلتون احتمالا جزو نقش‌های دسته اول نیست و حضور کاراکتر او تنها در چند برداشت مهم بازی تایید شده است. از دیگر تغییرات مهم بخش تک ‌نفره می‌توان به حذف امکان بازی کو-آپ اشاره داشت. این قابلیت را تری‌آرک برای اولین بار در Black Ops 3 معرفی کرد و البته بازخوردهای آن نیز جالب بود. با این حال IW تعدادی مراحل فرعی با امکان تکرار خواهد داشت که می‌توانید پس از اتمام کمپین وقت بیشتری را با بازی صرف کنید.

بخش چندنفره‌ Infinite Warfare‌ امسال رقیبان بزرگی مثل Battlefield 1 و Titanfall 2 را در برابر خود دارد. هر چند که نمی‌توانیم خیلی انتظارات خود را از این بخش بالا ببریم، اما اینفینیتی وارد پروژه جدیدش را دست‌خوش تغییرات جالبی کرده است. مثل همیشه این بار هم بازیکن باید کلاس مورد نظر خود را انتخاب کند که مهم‌ترین تفاوت‌های میان آن‌ها در نوع تاکتیک، اسلحه و قدرت ویژه خلاصه می‌شود. بازی در هنگام عرضه 6 کلاس مختلف به نام‌های Stryker، Phantom، Merc، FTL، Synaptic و Warfighter خواهد داشت که انتظار می‌رود به مرور زمان به تعدادشان اضافه شود. بازیکن با انتخاب هر کلاس می‌تواند تجهیزات و ادوات نظامی‌اش را به سلیقه خود شخصی‌سازی کند. بازی از این نظر تفاوت‌های چندانی با نسخه‌های قبلی ندارد اما در نظر داشته باشید که در IW تعویض لودآوت به صورت درجا انجام می‌شود و نیازی به منتظر ماندن برای ریسپاون نیست. کلاس Synaptic یکی از حرکات نوآورانه بازی به حساب می‌آید. این کلاس که کنترل یک روبات را به بازیکن می‌دهد، برای اولین بار است که در این سری دیده شده و قابلیت‎‌های جالبی هم دارد. بازیکن علاوه بر این که حس کنترل یک روبات را تجربه می‌کند، قابلیت این را خواهد داشت که حریف را از راه دور به سمت خود کشانده و آن‌ها را دو تکه کند! در مجموع کلاس‌های بازی نسبت به Black Ops 3 پیشرفت قابل قبولی داشته‌اند و تنوع بیشتری را  شامل می‌شوند. تجهیزات جدیدی که بنا به سیاق بازی – آینده دور – در بخش چندنفره گنجانده‌ شده‌اند یکی از عواملی است که ما را به بهبود وضعیت بخش چندنفره IW امیدوار می‌کند. گیم‌پلی حتی سریع‌تر از قبل به نظر می‌آید و به نسبت BO3 هیجان بیشتری را منتقل می‌کند. بخشی از این هیجان مضاعف در گرو طراحی مپ‌های بازی است. مپ‌های Infinite Warfare طراحی دقیق‌تر و مینیمالی دارند. در چند نمایش اخیر بخش چندنفره می‌توان به وضوح متوجه تغییرات ابعاد و جزئی‌نگری در نقشه‌های بازی شد. مکانیزم‌هایی مثل دابل جامپ و یا راه رفتن روی دیوار تقریبا از دو سال پیش به بخش جدایی‌ناپذیر از گیم‌پلی CoD تبدیل شده‌ و حالا تاثیر آن‌ها در بازی حتی بیشتر از قبل واضح است.

14886228881_cf34089528_o-1

بازی علاوه بر بخش چندنفره، مود زامبی هم خواهد داشت. زامبی‌ها در سری Call of Duty بیش از هر چیز یادآور خاطرات سه‌گانه Black Ops و نوآوری‌هایی هستند که تری‌آرک برای اولین بار چاشنی بازی کرد. بخش زامبی در هر سه نسخه BO جزو پرطرفدارترین‌ها در میان هواداران بود و حس همکاری و تم نوآر آن‌ها حتی دلیل خرید بازی را به بسیاری از مشتری‌های سالانه می‌داد. اینفینیتی وارد اولین بار است که قصد وارد کردن چنین بخشی را به یکی از پروژه‌های‌ خود دارد و به نظر می‌رسد که آن را بر اساس سلایق خود طراحی می‌کند. بخش زامبی IW شباهت زیادی به تم تیره سابق ندارد و بیش از هر چیزی برای سرگرم کردن مخاطب طراحی شده است. داستان زامبی مود از جایی شروع می‌شود که بازیکن به عنوان یکی از چهار نفری که برای تست بازیگری در فیلم جدید کارگردان خیالی بازی ویلارد وایلر حاضر شده‌اند، باید در برابر موج زامبی‌های کلاسیک دهه هشتاد مقاومت کند. ویلارد وایلر در خط داستانی بازی کارگردانی عجیب و غیر منتظره‌ای است که به خاطر ساخت دو فیلم کلاسیک مشهور است.

فضای زامبی مود Infinite Warfare کمی تا حدودی از جو فضا خارج می‌شود و بیشتر حالت کلاسیک و رترو به خود می‌گیرد. بازیکن در یک پارک بزرگ گیر افتاده و باید در حین حفظ بقا و سالم ماندن از حمله زامبی‌ها، برق اصلی پارک را دوباره راه‌اندازی کند. سبک آرکید بازی و چراغ‌های نئونی طراحی فوق‌العاده‌ای در نمایش‌های این بخش داشتند و حتی قسمت‌هایی از بازی حاوی محتوای مخفی یا Easter Egg بود.  به نظر می‌رسد که زامبی‌ها در Infinite Warfare خود یک کمپین جداگانه را در کنار بخش تک‌ نفره و چندنفره تشکیل می‌دهند. این بخش حکم یک مکاشفه طولانی را دارد که آزادی عمل بالایی را در تمام کردن آن دارید. چیزی که همیشه از بخش تک نفره بازی انتظار می‌رفت و هیچ وقت نهایی نمی‌شد. باید دید که عملکرد این بخش در محصول نهایی چگونه خواهد بود.

codiwzomb_01

این نسخه هم مثل دیگر بازی‌های سری CoD با هر عملکردی فروش تضمین شده‌ای خواهد داشت. حتی حواشی پیرامون دیس‌لایک‌های ویدئوی بازی در یوتیوب و فراتر از این‌ها هم نمی‌توانند جلوی میلیون‌ها هواداری که هر ساله بازی را خریداری می‌کنند، بگیرد. امسال اینفینیتی وارد تمام تلاش خود را به کار بسته تا Infinite Warfare حتی به عنوان یک بازی با تم تکراری، عملکرد خوبی را در بین مخاطبان داشته باشد. حضور چهره‌های سرشناس در بخش تک نفره، تغییرات گیم‌پلی و به‌خصوص بخش چندنفره در کنار زامبی مود همه از جمله‌ مواردی هستند که بازی را از نسخه‌های قبلی متمایز می‌کنند. با در نظر گرفتن این تغییرات، بخش دیگری از موفقیت بازی وابسته به عملکرد رقیبان اصلی IW یعنی بتلفیلد 1 و تایتان‌فال 2 است که هر دو نمایش‌های خیلی خوبی را از خود ارائه داده‌اند. این عنوان در تاریخ 4 نوامبر برای رایانه‌های شخصی، پلی‌استیشن 4 و ایکس‌باکس وان عرضه خواهد شد.

بازسازی یک حماسه

در نقطه مقابل Infinite Warfare که بخش زیادی از حواشی آن را نظرات ضد و نقیض فرا گرفته، اکتیویژن در نمایشگاه E3 امسال از نسخه‌ بازسازی شده‌ Call of Duty 4: Modern Warfare پرده‌برداری کرد. این نسخه از بازی پس از گذراندن زمانی نزدیک به یک دهه قرار است در دست بازسازی قرار بگیرد و مرکز توجهات را به خود اختصاص داده است. جنگاوری نوین شاید امروزه دیگر نوین به حساب نیاید، اما هنوز هم یکی از بزرگ‌ترین شوتر اول شخص‌های دوران است. با این که کمپین و بخش چندنفره بازی کاملا از نو بازسازی شده و به عنوان یک بازی مستقل از آن نام برده خواهد شد، اما برای تجربه این ری‌مستر حتما باید Infinite Warfare را خریداری کنید. این سیاست به نظر تنها برای تضمین کردن فروش بازی اصلی در نظر گرفته شده و حتما باید یکی از نسخه‌های Legacy و یا Legacy Pro (شامل محتوای سیزن پس) را خریداری کنید. بازسازی Modern Warfare علاوه بر کمپین بخش چندنفره را نیز شامل می‌شود. بازی اصلی که در سال 2007 منتشر شد، پیشرفت بزرگی در بخش چندنفره به حساب می‌آمد و هنوز هم طرفداران بسیاری دارد. نسخه ری‌مستر در هنگام عرضه تنها 10 مپ از 16 مپ بازی اصلی را در اختیار بازیکن قرار می‌دهد و 6 مپ باقی‌مانده با یک بسته الحاقی رایگان در ماه دسامبر عرضه می‌شوند. بخش چندنفره بازی با وجود این که تغییرات زیادی را از حیث ظاهری به خود دیده، اما هنوز هم رنگ و بوی بازی قدیمی را می‌دهد. تفاوت‌های اصلی این بخش از ری‌مستر با بازی اصلی را می‌توان در اضافه شدن چند کنترل پوینت جدید و سرورهای اختصاص دانست.

پیش نمایش Call of Duty: Infinite Warfare

 

ناشر: Activision

سازنده: Infinity Ward

پلتفرم: PC, Playstation 4, Xbox One

تاریخ عرضه: 4 نوامبر 2016 (14 آبان)

پیش نمایش Call of Duty: Infinite Warfare

مسعود تیموری

مسعود تیموری

نظری ارسال کنید

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

14 − شش =