پیش نمایش

پیش نمایش بازی City of Brass

پیش نمایش بازی City of Brass

در سال‌های اخیر تعداد قابل‌توجهی از افرادی که در ساخت سری بازی Bioshock نقش داشته‌اند دست به تولید آثار مستقل در قالب شرکت‌های کوچک‌تر زده‌اند. یکی از این شرکت‌ها Uppercut Games است که پس از ساخت بازی Submerged در سال 2015 در سبک ماجرایی و Walking simulator با City of Brass به میدان بازگشته است. برخلاف اثر قبلی، بازی جدید دست‌اندرکاران Uppercut Games در سبک کاملاً متفاوت Rouge-like اول‌شخص ساخته‌شده و در حال حاضر به صورت Early Access در استیم عرضه شده است. با پیش نمایش بازی City of Brass همراه وی جی مگ باشید.

پیش نمایش بازی City of Brass

در City of Brass داستان نیم‌بندی برای پس‌زمینه گیم پلی وجود دارد که در طول قسمت آموزشی توسط متون مختلفی بازگو می‌شود. شهر محل وقوع بازی، توسط پایه‌گذاران آن برای رسیدن به قدرت و ثروت توسط غول‌های چراغ جادو به حالت نامیرا درآمده است. کم‌کم این شهر که از اطراف کاملاً جدا افتاده پس از مدتی در زیر انبوهی شن مدفون‌شده است. قهرمان ‌بازی در میان پرده ابتدایی توسط مدال خاصی شهر را از زیر شن به بیرون می‌کشد و برای تصاحب ثروت انباشته‌شده به درون آن قدم می‌گذارد.

با وجود این پیش‌زمینه کوتاه، تمرکز اصلی City of Brass بر گیم پلی است نه موارد جانبی و دنبال کردن داستان خاصی. این بازی کاملاً به شاخصه‌های Rouge-like وفادار است و براساس مکانیک‌های به کار رفته در این سبک پایه‌گذاری شده است. هر مرحله به‌صورت تصادفی ساخته می‌شود و امکان ذخیره کردن پیشرفت در طول مراحل وجود ندارد.

مبارزات با استفاده از شمشیر و شلاق انجام می‌شود و در حال حاضر سیستم چند ضرب یا دفاع وجود ندارد اما به ازای آن شلاق نقش بسیار پررنگ‌تری در مبارزات و دیگر قسمت‌های بازی ایفا می‌کند. با استفاده از آن می‌توان دشمن‌ها را برای لحظات کوتاهی گیج کرد، به نزدیک خود کشید، غنائم خارج از دسترس را جمع‌آوری کرد و تله‌ها را به کار انداخت. این تله‌ها در جای‌جای مراحل قرار دارند و می‌توانند وسیله خوبی برای از بین بردن دشمن‌ها بدون درگیری باشند و البته گیرکردن در آن‌ها نیز به شخصیت اصلی آسیب می‌رساند.

پیش نمایش بازی City of Brass

از بارزترین قسمت‌های بازی در شرایط فعلی حال و هوای ظاهری آن است. معماری و شکل و شمایل شهر اصلی بازی، از ظاهر عربی دوران باستان الهام گرفته و کارتون علاالدین اثر دیزنی را به یاد می‌اندازد. گنبدهای گرد و طلایی‌رنگ، خیابان‌های پوشیده از شن و درخت‌های نخل در کنار آهنگ‌های اندک ولی گوش‌نواز با تم عربی به طرز بسیار مناسبی موفق شده‌اند تا حس و حال حضور در شهری عربی زمان باستان را انتقال دهند.

در کنار این شکل ظاهری گیم پلی قرار دارد که اولین نکته قابل اشاره سختی بسیار بالای آن است. سلامتی در بین مراحل پر نمی‌شود و در صورت کشته شدن باید از ابتدا بازی را آغاز کرد! دشمنان در طول پیشروی در مراحل کم‌کم قوی‌تر می‌شوند و هرکدام تکنیک خاصی برای مبارزه نیاز دارند. برخی فقط به نزدیک می‌دوند، برخی می‌توانند دفاع کنند و برخی از راه دور تیر شلیک می‌کنند.

در حین پیشروی در مراحل انواع و اقسام ظروف و جعبه‌های حاوی طلا وجود دارند که با جمع‌آوری آن‌ها می‌توان در مکان‌های خاصی از میان 1 تا 3 وسیله مختلف از غول چراغ جادویی خرید کرد. این وسایل به‌صورت تصادفی انتخاب می‌شوند و شامل سلاح‌های مختلف، زره‌های گوناگون و توانایی‌هایی مانند ظهور روحی که در مبارزه کمک می‌کند، از کار انداختن تله‌های مرحله و غیره هستند. برای پیشرفت نیاز است که تا حد امکان با جمع آوردی پول از این امکانات قابل‌خرید استفاده کرد.

پیش نمایش بازی City of Brass

نکته‌ای که بیشتر از همه به نظر ما آمد، سختی بیش‌ازحد بازی در حال حاضر است. با توجه به اینکه امکانات جانبی و پر شدن سلامتی فقط با خرید آیتم‌ها میسر است و در هیچ جای بازی امکان به دست آوردن آن‌ها وجود ندارد، بسیار عجیب است که در هر مرحله زمان محدودی برای تمام کردن آن وجود دارد. از همه مهم‌تر، قیمت بسیار بالای امکان پر کردن سلامتی، 1100 سکه، نیاز به گشت و گزار برای جمع آوردی طلاهای قرار شده در مرحله را ضروری می‌کند تا بتوان علاوه بر آن، امکانات دیگر را خریداری کرد.

در این حال محدود کردن زمان گشت و گزار در روال بازی تأثیر منفی بسیاری گذاشته است. به‌خصوص اینکه در برخی مراحل امکان پیدا کردن میانبر به مراحل بعدی وجود دارد که خود آن نیازمند سرکشی به قسمت‌های مختلف است. البته باید اشاره کرد که به‌محض به اتمام رسیدن زمان بازی تمام نمی‌شود ولی دشمنان قدرتمندی ظاهر می‌شوند و همه‌جا شخصیت اصلی را دنبال می‌کنند و تمامی ندارند.. مسئله دیگر عدم قرار دادن آیتم‌ها به‌صورت تصادفی برای پیدا کردن در مراحل است که خود می‌تواند تکرار مکرر بازی از اول را خسته‌کننده کند.

دربازی‌هایی مانند Binding of Isaac سازندگان به‌خوبی موفق شده بودند تا در کنار قرار دادن امکان خرید آتیم های جدید، به‌صورت مداوم به مخاطب تعدادی از این آیتم‌ها را عرضه کنند. پس در هر شروع دوباره حتی در صورت کاملاً بدشانس و ناموفق بودن در به دست آوردن پول امکان به دست آوردن موارد قابل‌توجهی از آیتم‌ها و امکانات وجود داشت. در حال حاضر در City of Brass همیشه باید در حال جمع آوردی پول برای خرید سلامتی در مراحل بالاتر باشید و نمی‌توان از خرید آیتم‌های مختلف و امتحان آن‌ها لذت برد چون همیشه نگران کم‌آوردن پول برای پر کردن سلامتی خودخواهید بود.

پیش نمایش بازی City of Brass

باوجود این نکات منفی، باید گوشزد کرد که City of Brass در حالت Early Access قرار دارد و طبیعتاً مشکلاتی در آن وجود دارد ولی آنچه در حال حاضر در دسترس قرار دارد نوید بازی Rouge-like بسیار خوبی را می‌دهد. سیستم مبارزه به‌خصوص ترکیب حرکات شمشیر با شلاق از نقاط قوت این بازی است. تأکید مبارزات در استفاده از تله‌های مختلف، درگیری‌ها را از حالت ساده خارج می‌کند و حالت استراتژیک خاصی به آن‌ها می‌بخشد. کشاندن دشمنان به مکان مناسب و پرت کردن آن‌ها توسط شلاق به درون تله از لذت‌های خاص بازی است که هیچ‌وقت قدیمی نمی‌شود! سلاح‌های مختلف نیز تأثیر خوبی در تغییر نحوه مبارزه با دشمنان می‌دهند(برای مثال یکی از این سلاح‌ها چماق چوبی است که آسیبی به کسی نمی‌رساند ولی می‌تواند دشمنان را به اطراف پرتاب کند). این سلاح‌ها در کنار آیتم‌های مختلف از موارد اصلی تازه ماندن تجربه بازی در هر بار شروع دوباره آن است. در همین زمان کوتاه از عرضه بازی سازندگان دو آپدیت برای آن ارائه کرده‌اند و به نظر می‌آید که به‌سختی در حال تلاش برای تکمیل اثر خود هستند. ما پیشرفت بازی را تحت نظرخواهیم گرفت و به‌محض عرضه آن با نقدی در خدمت شما خواهیم بود.

Engish Section

City of Brass is a prime example of Early Access done right. What is offered here is a very competent first person rouge-like with a focus on melee fights, set in an Arabian city that resembles the classic Disney animation, Aladdin. The addition of a whip that is crucial during fights plus the numerous traps strewn in the levels which can be used against enemies, give the game play a certain uniqueness and fun feel.

The enemies have good variety and slowly get tougher as the later levels are reached, requiring new strategies. There are down sides however, such as the limited time given to finish each level which prevents exploration and somewhat broken economics of the game that severely limit the item accusation rate.

Overall, the game at its current state is a very tough but enjoyable Rouge-like that requires numerous tries and a bit of luck to progress further and further. Amazing art direction, music and tight combat with focus on environmental interactions make this game stand out but it obviously requires more content and balance. For now there are high hopes that the final product will be a very competent title in its genre.

آیت سلطانی

آیت سلطانی

نظری ارسال کنید

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

یازده − 10 =