در مورد آثاری خاص، به کار بردن کلمه بازی چندان مناسب نیست و گاهی اصطلاح Interactive experience (تجربه تعاملی) بیشتر صادق است. اینگونه آثار که Walking simulator ها جزئی از آنها هستند، فاقد مکانیک گیمپلی خاص بوده و بیشتر مشغول ارائه داستان به همراه تجربهای بصری و شنوایی هستند. Old man’s Journey ازایندست آثار است که برخلاف معمول، بهصورت دوبعدی ساخته شده.
Old man’s Journey با پیرمرد داستان آغاز میشود که در خانه خود نامهای از پستچی دریافت میکند. او پس از خواندن این نامه به سرعت شال و کلاه کرده و به سمت مقصدی در ابتدا نامعلوم حرکت میکند. این پیرمرد در طول سفر از محیطهای مختلفی عبور میکنند و سوار بر قطار و کشتی به سمت هدف خود میرود. اگر بخواهیم از گیمپلی صحبت کنیم، فقط میتوان از یک مکانیک کلی در این بازی نام برد: هر صفحه از هر قسمت از چندلایه تشکیلشده که میتوان هر لایه را تا حدی بالا و پایین کشید. در صورت ایجاد تقاطع بین دولایه (مثلاً دو تپه) از لایهای به دیگری حرکت میکنیم.
این کل مکانیک Old man’s Journey در طول تجربه یک ساعت و نیمه آن است. در نیمه دوم بازی، گلههایی از گوسفند به بازی اضافه میشوند که برای پیشرفت باید با جابهجا کردن لایهها از سر راه برداشته شوند. همچنین بشکههایی که برای شکستن دیوار مقابل راه، کاربرد دارند. مجموعا گیمپلی در Old man’s Journey بسیار ساده است به همین موارد نامبرده شده خلاصه میشود.
در پایان هر مرحله، با دیدن صحنهای در مقابل دید پیرمرد داستان، فرازی از زندگی او نشان داده میشود که مخاطب را با گذشتهاش بیشتر آشنا میکند. در هر قسمت، کمی وقت صرف بالا و پایین کردن لایهها و تفکر برای پیدا کردن راه صرف خواهد شد، ولی در کل پازلهای بازی آنچنان سخت نیستند. در مواردی عدم اطلاع از اینکه تپههای تا کجا میتواند به بالا یا پایین کشیده شود و یا اینکه برخی از این لایهها قابلیت تغییر ارتفاع در قسمتهای مختلف را دارند سبب جلوگیری از پیشرفت میشود. این مسئله در مورد کنترل بدون لمسی (این بازی بر روی موبایلها نیز ارائهشده است) بیشتر مشخص است و تجربه بازی بر موبایل یا بر روی سویچ بهتر است.
با توجه به این گیمپلی ساده، دلیل اصلی تجربه Old man’s Journey داستان آن و گرافیک هنری بسیار زیبا و چشمنواز آن است. بازی از سبک آبرنگ مانندی استفاده میکند و در مواردی مدلهای سهبعدی با دوبعدی بهگونهای نامحسوس ترکیبشدهاند که زیبایی خاصی به آن میبخشد. حرکت در عمق مراحل و کشیده شدن دوربین به عقب برای نشان دادن قسمتهای بیشتر از مرحله حس خوبی به دست میدهد و حرکت در طول مراحل مختلف را زیبا کرده است. موسیقی زیبای بازی نیز مکملی خوب برای جذابیت بصری آن است در بهجز موارد اندکی که آهنگها تکراری میشوند در کل مناسب با فضای بازی است. داستان بازی نیز باوجود ساده بودن کمکم در طول مراحل مشخص میشود و مخاطب را به دنبال کردن خود جذب میکند.
Old man’s Journey بیشتر از یک بازی، تجربهای کوتاه (کمتر از دو ساعت) است که تکیه بر شمای بصری و شنوایی دارد. حتی داستان چندان پیچیدهای در پیش آن وجود ندارد و بیشتر کنجکاوی در مورد دلیل سفر این پیرمرد مخاطب را به دنبال خود میکشاند. در طول سفر نیز به جز تصاویر نشان داده شده در پایان هر مرحله اطلاعات چندانی برای درک داستان وجود ندارد. ارزش داشتن قیمت بازی با توجه به طول کوتاه آن و گیمپلی مینیمالیستی اش، کاملاً به نظر شما بستگی دارد. اگر به دنبال گیمپلی پیچیده و طولانی نیستید و از تجربه زیباییهای ظاهری و شنوایی لذت میبرید، Old man’s Journey عنوانی مناسب برای شما خواهد بود.
PC Review
Old man’s Journey به صورت رسمی توسط سازنده برای نقد در اختیار VGMAG قرار گرفت.
-
65%
خلاصه
مثبت:
گرافیک هنری بسیار زیبا و نقاشی مانند
آهنگهای گوشنواز که بهخوبی در کنار گرافیک ظاهری به انتقال حس و حال بازی کمک میکند
مکانیک گیمپلی پایهای نو و جالب
منفی:
سادگی بیشازحد گیمپلی
کوتاهی بازی که کمتر از دو ساعت است
کنترل بدون صفحه لمسی تا حدی سخت است
نظری ارسال کنید