نقد و بررسی

نقد و بررسی بازی Old man’s Journey

نقد و بررسی Old man's Journey

در مورد آثاری خاص، به کار بردن کلمه بازی چندان مناسب نیست و گاهی اصطلاح Interactive experience (تجربه تعاملی) بیشتر صادق است. این‌گونه آثار که Walking simulator ها جزئی از آن‌ها هستند، فاقد مکانیک گیم‌پلی خاص بوده و بیشتر مشغول ارائه داستان به همراه تجربه‌ای بصری و شنوایی هستند. Old man’s Journey ازاین‌دست آثار است که برخلاف معمول، به‌صورت دوبعدی ساخته‌ شده.

نقد و بررسی Old man`s Journey

Old man’s Journey با پیرمرد داستان آغاز می‌شود که در خانه خود نامه‌ای از پستچی دریافت می‌کند. او پس از خواندن این نامه به ‌سرعت شال و کلاه کرده و به سمت مقصدی در ابتدا نامعلوم حرکت می‌کند. این پیرمرد در طول سفر از محیط‌های مختلفی عبور می‌کنند و سوار بر قطار و کشتی به سمت هدف خود می‌رود. اگر بخواهیم از گیم‌پلی صحبت کنیم، فقط می‌توان از یک مکانیک کلی در این بازی نام برد: هر صفحه از هر قسمت از چندلایه تشکیل‌شده که می‌توان هر لایه را تا حدی بالا و پایین کشید. در صورت ایجاد تقاطع بین دولایه (مثلاً دو تپه) از لایه‌ای به دیگری حرکت می‌کنیم.

این کل مکانیک Old man’s Journey در طول تجربه یک ساعت و نیمه آن است. در نیمه دوم بازی، گله‌هایی از گوسفند به بازی اضافه می‌شوند که برای پیشرفت باید با جابه‌جا کردن لایه‌ها از سر راه برداشته شوند. همچنین بشکه‌هایی که برای شکستن دیوار مقابل راه، کاربرد دارند. مجموعا گیم‌پلی در Old man’s Journey بسیار ساده است به همین موارد نام‌برده شده خلاصه می‌شود.

نقد و بررسی بازی Old man's Journey 1

در پایان هر مرحله، با دیدن صحنه‌ای در مقابل دید پیرمرد داستان، فرازی از زندگی او نشان داده می‌شود که مخاطب را با گذشته‌اش بیشتر آشنا می‌کند. در هر قسمت، کمی وقت صرف بالا و پایین کردن لایه‌ها و تفکر برای پیدا کردن راه صرف خواهد شد، ولی در کل پازل‌های بازی آن‌چنان سخت نیستند. در مواردی عدم اطلاع از اینکه تپه‌های تا کجا می‌تواند به بالا یا پایین کشیده شود و یا اینکه برخی از این لایه‌ها قابلیت تغییر ارتفاع در قسمت‌های مختلف را دارند سبب جلوگیری از پیشرفت می‌شود. این مسئله در مورد کنترل بدون لمسی (این بازی بر روی موبایل‌ها نیز ارائه‌شده است) بیشتر مشخص است و تجربه بازی بر موبایل یا بر روی سویچ بهتر است.

نقد و بررسی Old man`s Journey

با توجه به این گیم‌پلی ساده، دلیل اصلی تجربه Old man’s Journey داستان آن و گرافیک هنری بسیار زیبا و چشم‌نواز آن است. بازی از سبک آبرنگ مانندی استفاده می‌کند و در مواردی مدل‌های سه‌بعدی با دوبعدی به‌گونه‌ای نامحسوس ترکیب‌شده‌اند که زیبایی خاصی به آن می‌بخشد. حرکت در عمق مراحل و کشیده شدن دوربین به عقب برای نشان دادن قسمت‌های بیشتر از مرحله حس خوبی به دست می‌دهد و حرکت در طول مراحل مختلف را زیبا کرده است. موسیقی زیبای بازی نیز مکملی خوب برای جذابیت بصری آن است در به‌جز موارد اندکی که آهنگ‌ها تکراری می‌شوند در کل مناسب با فضای بازی است. داستان بازی نیز باوجود ساده بودن کم‌کم در طول مراحل مشخص می‌شود و مخاطب را به دنبال کردن خود جذب می‌کند.

نقد و بررسی Old man`s Journey

Old man’s Journey بیشتر از یک بازی، تجربه‌ای کوتاه (کمتر از دو ساعت) است که تکیه ‌بر شمای بصری و شنوایی دارد. حتی داستان چندان پیچیده‌ای در پیش آن وجود ندارد و بیشتر کنجکاوی در مورد دلیل سفر این پیرمرد مخاطب را به دنبال خود می‌کشاند. در طول سفر نیز به ‌جز تصاویر نشان داده‌ شده در پایان هر مرحله اطلاعات چندانی برای درک داستان وجود ندارد. ارزش داشتن قیمت بازی با توجه به طول کوتاه آن و گیم‌پلی مینیمالیستی اش، کاملاً به نظر شما بستگی دارد. اگر به دنبال گیم‌پلی پیچیده و طولانی نیستید و از تجربه زیبایی‌های ظاهری و شنوایی لذت می‌برید، Old man’s Journey عنوانی مناسب برای شما خواهد بود.

PC Review

Old man’s Journey به صورت رسمی توسط سازنده برای نقد در اختیار VGMAG قرار گرفت.

 

English Section

Old man’s Journey

is more of an interactive experience than a fully-fledged game. Yes, there is an interesting base mechanic in the game that involves manipulating the different level layers and moving from one to the other. However, the gameplay never goes beyond this and does not evolve this mechanic in a meaningful way. What is there in the game is the beautiful graphics that give each level an oil painting look, and beautiful music tracks that complement this look.

There is also a minimal story that slowly unfolds at the end of each level, but its effect stays the same and more acts like a curiosity for advancing through the levels. Overall, Old man’s Journey is more about taking in the scenes and the story than an involving gameplay, and considering its relatively short duration, appeals to those who enjoy these “experiences” rather than those looking for a deep and long gameplay.

  • 65%
    - 65%
65%

خلاصه

مثبت:
گرافیک هنری بسیار زیبا و نقاشی مانند
آهنگ‌های گوش‌نواز که به‌خوبی در کنار گرافیک ظاهری به انتقال حس و حال بازی کمک می‌کند
مکانیک گیم‌پلی پایه‌ای نو و جالب

منفی:
سادگی بیش‌ازحد گیم‌پلی
کوتاهی بازی که کمتر از دو ساعت است
کنترل بدون صفحه لمسی تا حدی سخت است

آیت سلطانی

آیت سلطانی

نظری ارسال کنید

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

4 + نوزده =