نقد و بررسی

نقد و بررسی Thymesia

Thymesia

بعد از تجربه انواع و اقسام عناوینی که اکنون با سبک Souls شناخته می‌شوند، هنوز هم یک عنوان اصلی وجود دارد که جایگاه خاصی را قلب طرفداران تسخیر کرده و آن عنوان چیزی نیست جز Bloodborne. دلیل به میان آوردن نام این عنوان، شباهت بسیار بالای عنوان Thymesia به آن است و اتفاقا در به نمایش گذاشتن این شباهت هیچ شاعبه‌ای وجود ندارد و Thymesia کاملا بصورت علنی منبع الهام خود را در همان چند دقیقه ابتدایی بازی به نمایش می‌گذارد!

داستان ما روایتگر دکتری به نام Corvus است که برای یافتن راه حلی برای مقابله با طاعونی که همه جا را فراگرفته، باید خاطرات از دست داده خود را بازیابد. از نظر عمق داستان نباید انتظار زیادی از این عنوان داشته باشید زیرا تمرکز این بازی بیشتر از هرچیزی، برروی سیستم مبارزات آن است. اما با این وجود، در بطن آن داستانی وجود دارد که به مانند دیگر عناوین هم‌سبک خود، با اکتشاف در محیط می‌توانید جزئیات بیشتری از آن را بدست آورید.

در مورد سیستم مبارزات و گیم‌پلی اگر بخواهم به زبان ساده آن را خلاصه کنم، می‌توان آن را شبیه به نسخه‌ای بسیار اکشن و سریعتر از Blooborne دانست. کاراکتر ما دارای یک سلاح اصلی و یک سلاح فرعی است. سلاح اصلی ثابت و بدون تغییر است اما سلاح دوم را با پیشوری در بازی می توانید تا حدودی تغییر دهید.

Thymesia

سلاح دوم که با عنوان سلاح طاعون شناخته می‌شود، برای از بین بردن میزان سلامتی دوم دشمنان مورد استفاده قرار خواهد گرفت. حتی می توانید با انجام حرکات خاصی، سلاح دشمن مقابل را برای استفاده یکباره از اون گرفته و برعلیه‌اش استفاده کنید. دشمنان دارای دو خط سلامتی هستند. خط ابتدایی که توسط ضربات معمولی با شمشیر کم می‌شود، و خط سلامتی دوم که در زیر خط اصلی قرار دارد و برای از بین بردن آن باید با ضربات سنگین و استفاده از سلاح دوم آن را از بین ببرید. دشمنان تنها زمانی خواهد مرد که شما هر دوی این خط سلامتی‌ها را خالی کنید و اگر سریع نجنبید، دشمنان سلامتی خود را بازخواهند یافت.

در کنار این سلاح‌ها، کاراکتر ما قادر به استفاده از چندین سلاح فرعی است که این سلاح‌ها را از دشمنان بدست خواهید آورد و هرکدام از آن‌ها دارای قابلیت ارتقا هستند. به علاوه چیزی به نام feather که کارکردی مشابه سلاح گرم در بلادبورن دارد را در اختیار خواهید داشت. سیستم مبارزات بیشتر برپایه حمله و جاخالی بنا شده و با وجود اینکه بازی دارای دفاع و deflect است، متاسفانه این سیستم به خوبی عمل نکرده و در ۹۹ درصد مواقع باعث مرگ شما خواهد شد، پس پیشنهاد می‌کنیم که بیهوده زمان خود را پای یادگیری آن تلف نکنید و تمرکز خود را بر جاخالی دادن معطوف کنید.

کلیت گیم‌پلی Thymesia با اینکه دارای ایراداتی است اما قابل قبول و لذت‌بخش است و از نظر نگارنده مهمترین نکته همین است که بتوانید از گیم‌پلی لذت ببرید! در سوی دیگر قابلیت ارتقا برای Corvus وجود دارد. در بخش درخت مهارت‌ها با ده‌ها قابلیت جدید مواجه هستید که می‌توانید با توجه به سبک بازی خودتان، آن‌ٔها را ارتقا دهید. از سوی دیگر سه نوع مختلف Potion در نظر گرفته شده خود آن‌ها نیز دارای ارتقا هستند!

Thymesia

تنوع دشمنان تا حدودی قابل قبول است اما سبک مبارزه با آن‌ها تقریبا یکسان و بدون تغییر خاصی است. البته با توجه به مدت زمان کوتاه این بازی، بسیاری از مواردی که می‌توانستند نکته منفی به حساب بیایند، بصورت پیشفرض چشمپوشی شده و قابل قبول خوانده خواهد شد. مخصوصا اینکه بدانید این عنوان توسط گروه بسیار کوچک و مستقلی ساخته شده و با قیمتی بسیار کم و معقول بفروش می‌رسد!

حتی کمبود بودجه در بخش‌هایی همچون صداگذاری و دیالوگ کاملا مشخص است زیر بازی هیچ صداپیشه‌ای ندارد و حالات کاراکترها با ایما و اشاره و نوشته های خطی برای مخاطب توضیح داده می‌شوند.

نقد و بررسی Thymesia 1

بازی از چهار منطقه مختلف تشکیل شده که بازیکن باید هر کدام از این مناطق را گشته و Boss آن منطقه را از بین ببرد. نکته‌ای که به ارزش تکرار آن می‌افزاید، وجود ماموریت‌های فرعی در هر منطقه است که باعث باز شدن بخش‌های جدیدی درآن منطقه شده و در نهایت شما را به یک Bossاصلی هدایت خواهد کرد. طراحی این مناطق نیز دقیقا به سبک بازی های سولز انجام شده و با گشت و گذار می‌توانید از مکان‌های مخفی آن، آیتم‌ها و میانبرهای زیادی را پیدا کنید.

کلام آخر

عنوان Thymesia بشدت یادآور عنوان Bloodborne است و حتی سازندگان در نشان دادن این مهم هیچ ابایی ندارند. گیم‌پلی بازی با اینکه بشدت اکشن و شبیه به عناوین H&S است، اما روح سبک سولز را در خود جای داده، که همین قضیه باعث بوجود آمدن تنوع لازم برای نجات یافتن این عنوان از ورطه تکرار شده است. تکراری که در سال‌های اخیر گریبان‌گیر صنعت گیم شده و تقریبا هر چندماه یکبار شاهد انتشار یک عنوان که سعی در تکرار موفقیت ساخته‌های Fromsoftware را هستیم.

این عنوان بدون مشکل نیست و بخش‌هایی از گیم‌پلی می‌تواند بهبود یابد اما نکات مثبت زیادی که Thymesia با خود بهمراه دارد را نیز نباید از یاد برد. با توجه به تیم کوچکی که پشت این عنوان است و قیمت معقولی که برای آن در نظر گرفته شده، اگر از طرفداران بلادبورن هستید، می‌توانید این عنوان را تجربه کنید، اما انتظارات خود را در حد معقولی نگاه دارید!

English Section

Thymesia is very reminiscent of the Bloodborne, and even the creators have no qualms about showing this. Although the gameplay is very action-like and similar to H&S titles, it contains the spirit of the Souls style, which has created the necessary variety to save this title from the abyss of repetition.

The repetition that has plagued the game industry in recent years and almost every few months we see the release of a title that tries to repeat the success of Fromsoftware’s creations. This title is not without problems and parts of the gameplay can be improved, but the many positive points that Thymesia brings with it should not be forgotten. Considering the small team behind this title and the reasonable price tag, if you’re a Bloodborne fan, you can give this title a try, but keep your expectations reasonable!


نقد و بررسی بازی Thymesia روی PS5 و بر اساس نسخه ارسالی ناشر انجام گرفته.

Thymesia Review

برخی نکات برجسته و قابل ذکر در بازی

گیم‌پلی جذاب و سریع
ارزش تکرار مراحل بالا
قیمت و مدت زمان معقول!
مشکلات ریزی در گیم‌پلی

فردین باقریان

فردین باقریان

فردین باقریان - نویسنده و منتقد در حوزه ویدئو گیم

2 نظر

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

2 + چهارده =

  • نقد خیلی خوبی بود و من خودم بازی رو تجربه نکردم ولی ی چند تایی گیم پلی ازش دیدم و از آرت و کلیت بازی خوشم اومد. ولی نمیتونم راجع به جزعیات نظر بدم مخصوصا بخش نقش آفرینی بازی، ولی تا جایی که دیدم بازی rpg ساده ای داشت از سیستم ارتقای شخصیت گرفته تا چیزای دیگه.
    امید وارم موفق باشید