نقد و بررسی

جنگی برای هیچ – نقد و بررسی Battlefield 1

«بیش از 38 میلیون نفر در جنگ جهانی اول زخمی و کشته شدند که تعداد زیادی از آنها غیر نظامیان بودند. همین امر سبب شد تا جنگ جهانی اول را به عنوان خونین ترین جنگ در تاریخ بشریت نامگذاری کنند. اثرات این جنگ سبب تغییرات بنیادی در جهان قرن 20 شد و تا همین امروز هم این تغییرات اثر گذار بوده اند.» Battlefield 1 اثری است که شما را به صد سال گذشته باز می‌گرداند، جایی که گیمر در نقش نیروهای متفقین (انگلستان،فرانسه،روسیه) در مقابل نیروهای متحدین (عثمانی،آلمان،اتریش) قرار می‌گیرد. داستان بازی در شش نقطه دنیا با خط داستانی کاملا متفاوت اتفاق می افتد. همین نکته باعث شده با وجود کوتاه بودن بخش داستانی بازی ، حس یکنواختی در مخاطب به وجود نیاید. مراحلی مثل سوار شدن هواپیماهای جنگ جهانی اول، تانک که شما را به یاد فیلم Fury خواهد انداخت، اسب سواری در کویرهای خاورمیانه در کنار لورنس عربستان و استفاده از المان های جذاب دیگر سبب شده تا جذابیت بخش تک نفره بازی دوچندان شود . نحوه پرداختن به شخصیت ها در داستان گرچه می‌توانست به شکل بهتری باشد اما با این وجود در سطح قابل قبولی قرار دارد . از آنجایی که هدف از داستان بازی نشان دادن ماهیت جنگ بوده و نه نگاه شخصی هر شخصیت به جنگ و روایت به نفع گروهی خاص، این شخصیت پردازی ضعیف تا حدودی پوشانده می‌شود. همانطور که در سکانس‌های ابتدایی هر مرحله از بازی اطلاعاتی واقعی از جنگ به مخاطب داده می شود تا به گیمر القا کند که ماهیت جنگ چه ضربه‌ای می تواند به هر دو طرف وارد کند . جنگی که در واقع برای هیچ به وجود آمد و جان میلیون‌ها نفر را گرفت. در کنار این موضوع نشان دادن جبهه‌های جنگ در قسمت‌های مختلف دنیا حس جهانی بودن آن و عمق کشتار وسیعی که صورت گرفته را نمایان می‌کند . اگر از مشکلات جزئی داستان بازی بگذریم می توان گفت که استودیوی DICE به خوبی از پس بخش تک نفره بازی برآمده است، برخلاف شماره های گذشته که بخش تک نفره بازی به بخشی معمولی و بدون جذابیت‌های لازم تبدیل شده بود این بار بخش داستانی بازی Battlefield 1 به یکی از نقاط قوت بازی تبدیل شده است .

3058959-battlefield1_reveal_03


همچنان پیشتاز در جلوه های بصری

همانند شماره های گذشته DICE بار دیگر نشان داد که در بخش گرافیک و جلوه های ویژه رقیبی ندارد . بدون شک گرافیک در بازی Battlefield 1 به بهترین شکل ممکن به نمایش گذاشته شده است.  Battlefield 1همانند شماره های گذشته خود از موتور Frostbite  استفاده می کند، موتور گرافیکی که حالا پس از چند سال، امتحان خود را پس داده است و به نهایت خود نزدیک می شود . نورپردازی در بازی در اوج قرار دارد، افکت آب، آتش و انفجار ها به زیبایی هر چه تمام تر طراحی شده و گاها مخاطب احساس می کند در یک جنگ واقعی حضور دارد . اما مهمترین بخش شاید تخریب پذیری عالی باشد که در بازی گنجانده شده به طوری که اکثر ساختمان ها و آبجکت هایی که در نقشه بازی حضور دارند تخریب می شوند . تخریب جز به جز ساختمان ها حس لذت بخش حرکت با تانک یا پرتاب نارنجک در یک ساختمان را برای شما چندین برابر میکند . بازی با فریم ریت 60 بر روی PS4 اجرا می شود و در برخی صحنه های شلوغ تا 40 فریم بر ثانیه هم کاهش می یابد . کیفیت تکسچر ها و انیمیشن کارکترها و ابجکت ها در نسخه PS4 بازی قابل قبول هستند ، هرچند که در نسخه کامپیوترهای شخصی در بالاترین حالت گرافیکی شاهد کیفیت بسیار بالاتری خواهیم بود . گرچه گرافیک بازی در بالاترین درجه قرار دارد اما همچنان باگ هایی در بازی دیده می شوند که در بعضی مواقع آزار دهنده هستند. غیب شدن دشمنان در زمین ، معلق ماندن اجسام در هوا و افت فریم در برخی صحنه های شلوغ کمی توی ذوق می زنند که احتمال می رود در آپدیت های بعدی برطرف شوند.  با این حال حتی اگر بخواهیم سختگیرانه در مورد گرافیک بازی صحبت کنیم باید گفت که در اکثر صحنه های بازی، گرافیک چشم نواز و زیباست.

3058963-battlefield1_reveal_07

بازگشت به جنگ های گذشته

یکی از قوی ترین بخش ها در بازی های استودیوی DICE طراحی گیم پلی روان و منطبق با خواست گیمرهاست.  در این شماره از بازی Battlefield هم این موضوع به خوبی رعایت شده و شاهد گیم پلی بسیار باور پذیر از جنگ جهانی اول هستیم.  در صورتی که علاقه ای به سبک Run and Gun ندارید نگران نباشید چرا که گیم پلی بازی به شکلی طراحی شده است که در مراحلی از بخش تک نفره  بازی می توانید به صورت مخفیانه دشمنان را از پا درآورید و مرحله را به پایان برسانید .اسلحه های زیادی در بازی گنجانده شده که هر کدام کارکرد خاص خود را دارند ، بعضی از اسلحه ها از دقت و برد بسیار کمتری نسبت به نمونه امروزیشان برخوردارند که این امر به خوبی در بازی رعایت شده است .اگر از اسلحه های نیزه دار استفاده کنید می‌توانید با سرعت به سمت دشمن حمله کنید.اگر طرفدار حملات دور برد هستید می توانید از یک نسخه قدیمی اسلحه تک تیرانداز استفاده کنید . لگد هر تفنگ با توجه به نوع آن اسلحه طراحی شده است . همچنین  یکی از نکات جالبی که در بازی گنجانده شده مدت زمان عوض کردن خشاب اسلحه های بازی است که از روی نوع واقعیشان طراحی شده است . هواپیما، تانک، موتور و اسب از جمله تجهیزات استفاده شده در بازی هستند که در مراحل مختلف بخش تک نفره استفاده می شوند . همینطور این تجهیزات در بخش چند نفره بازی همانند گذشته قرار داده شده است . استفاده از المان های شماره های گذشته Battlefield و اضافه کردن المان های جدید برای باور پذیر تر کردن هر چه بیشتر بازی به روان شدن گیم پلی کمک شایانی کرده است.

1472118145_114


صدا گذاری هماهنگ با محیط

یکی از برجسته ترین قسمت های بازی که به جذابیت بخش تک نفره و چند نفره بازی افزوده است صداگذاری عالی و بی همتای بازی است. DICE به بهترین شکل ممکن صدای جنگ را تداعی کرده است .اگر از یک هدفون استفاده کنید یا صدا را بر روی سینمای خانگی بیندازید خود را در میدان جنگ خواهید دید، جایی که هر لحظه گلوله ای به سمت شما شلیک می شود،صدای هواپیماها، بمب افکن ها،شلیک تانک ها ، صوت موشک ها و فریاد هم رزمان و دشمنانتان در هنگامی که مورد اصابت گلوله قرار می‌گیرند، هیجان بازی را برای شما به بالاترین حد خود می رساند . موسیقی بازی در کنارصدا گذاری فوق العاده مجموعه ای بی نظیر را تشکیل داده اند. موسیقی ای که در برخی صحنه ها حماسی و هیجان انگیز و در برخی صحنه ها آرامش بخش و زیباست .

battlefield-1-rent-a-server-not-available-at-launch_xwq4

بخش چند نفره شگفت انگیز

عجیب نیست اگر استودیوی DICE را استاد خلق بخش چند نفره در بازی های اول شخص دانست . شما در Battlefield 1   قادر خواهید بود با 64 بازیکن در یک نقشه بازی کنید . شاید به نظر کمی شلوغ برسد اما این امکان در نقشه ای بسیار بزرگ محیا شده تا نهایت لذت در یک دنیای آنلاین برای شما فراهم شود. شاید بتوان این بخش را یک جنگ تمام عیار نام نهاد . چرا که لحظه ای غفلت و یا عجله در پیشروی بدون تاکتیک تیمی 100 درصد شکست را برای تیم شما در بر خواهد داشت . مُد های بازی در بخش چند نفره همانند شماره های گذشته هستند . تنها ماد اضافه شده به این بخش ماد  Operation  است. هدف در این مُد پیشروی و تصرف تمامی Base های دشمن است که گاهی امکان دارد تا 1 ساعت هم به طول انجامد.  نقشه های متنوع و زیبایی در بخش چند نفره بازی قرار داده شده است، از اقلیم های خشک خاورمیانه تا مناطق سر سبز اروپا در نقشه های بخش چند نفره بازی قرار دارند.
بازی در بخش چند نفره با فریم ریت ثابت 60 اجرا می شود و خوشبختانه در این بخش شاهد افت فریم در صحنه های شلوغ یا پرجزئیات نیستیم . تجهیزاتی مثل تانک، هواپیما ، موتور و اسب در اکثر نقشه های بازی قرار داده شده اند ، همچنین در برخی از نقشه های بخش چند نفره بالون های غول پیکر زپلین و قطاری پر از تجهیزات تیر اندازی قرار داده شده که قابل استفاده هستند .
اسلحه های زیادی نیز در این بخش قرار داده شده که با پیشروی در بخش داستانی یا بازی کردن بخش چند نفره میتوانید به دست آورید و شخصی سازی کنید .بخش چند نفره Battlefield 1 را می توان اعتیاد آور و لذت بخش توصیف کرد . بخشی که به بهترین شکل ممکن در بازی گنجانده شده و می تواند ماه ها شما را سرگرم کند .

  • 90%
    - 90%
90%

خلاصه

نکات مثبت:
گرافیک خوب
صداگذاری عالی
بخش چند نفره فوق العاده

نکات منفی:
افت فریم در برخی صحنه های شلوغ بازی
داستان و شخصیت پردازی ساده

Sending
User Review
83.13% (8 votes)
محمد سلیمی

محمد سلیمی

گیمر و منتقد بازی-عکاس,فیلم بردار و تدوینگر

نظری ارسال کنید

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

یک × 1 =