نقد و بررسی

نقد و بررسی ‏The Pathless

The Pathless review

شرکت Giant Squid که پیشتر آنها را با عنوان Abzu شناخته بودیم، اینبار بر خلاف Abzu که دنیایی آرامش‌بخش و آرام داشت، با عنوانی تاریک و طلسم شده بازگشته تا مخاطبان را با یک سفر تقریبا هفت ساعته در The Pathless همراه کند.

شخصیت ما که آن را با نام «شکارچی» می‌شناسیم پا به جزیره‌ای می‌گذارد که توسط قدرتی سیاه و تاریک طلسم شده و تا کنون هیچ‌کس موفق به شکستن آن نشده است. در طول بازی و گشت و گذار با اجساد و نامه‌های پیشینیانی که سعی در شکست این طلسم داشته‌اند برخورد کرده و داستانی کوتاه از ناامیدی و شکست خوردنشان را نظاره‌گر خواهید بود.

حالا این شمایید که باید بر این ترس غبله کرده و این دنیای زیبا و عظیم را از دست این طلسم نجات دهید. داستان با اینکه بسیار ساده، شروع و روایت می‌شود، اما رفته‌رفته عمق مورد نیاز برای اینچنین عنوانی را بدست آورده و با پیام‌های خوبی برای مخاطب همراه است.

در ابتدای ورود به جزیره و گذر از مراحل آموزشی ابتدایی، عقابی که نقش مهمی را در داستان ایفا خواهد کرد، به شما ملحق شده و برای گذر از معماها و موانع به شما کمک خواهد کرد. گیم‌پلی بازی بسیار ساده و سرراست است. در همه‌جای این دنیای زیبا، اما نفرین شده، نشان‌های نفرین پخش شده‌اند که با تنها سلاحی که در دست دارید، یعنی تیرکمان، باید به آن‌ها تیر زده و برای حرکت در محیط بسیار بزرگ بازی، به سرعت خود بی‌افزایید.

The Pathless review

نگران نباشید، نشانه‌گیری به خودی خود انجام می‌شود و شما تنها باید با زمانبندی خاصی کمان را کشیده و رها کنید. اگر این زمان بندی با دقت انجام شود سرعتی که بدست خواهید آورد حتی بیشتر شده و این کار کم‌کم به یک حالت ریتمیک تبدیل شده و لذت را بریتان دوچندان می‌کند.

محیط بسیار بزرگ The Pathless از 4 منطقه متفاوت تشکیل شده که در هر یک از آن‌ها موجودی عظیم‌الجثه که پیشینیان آن‌ها را الهه‌های این سرزمین نام‌گذاری کرده بودند، حکمفرمایی می‌کنند. اما این موجودات توسط قدرتی سیاه تسخیر شده و به نفرین او دچار شده‌اند. هدف رها کردن این موجودات از دست نفرین و برگرداندن نور به جزیره و شکست قدرت سیاه است.

برای این کار باید سه برج بسیار بلند که در هر منطقه وجود دارد را با نورهایی که در جا‌ی‌جای نقشه وجود دارند، نورانی کنید تا بتوانید با آن موجود به مبارزه بپردازید. یافتن این نورها با حل پازل‌ها و معماهایی همراه است که در عین سادگی، لذت بخش هستند. شاید حل آن‌ها گاهی زمان بیشتری از شما بگیرند اما در نهایت موفق به حل آن‌ها خواهید شد. از این منظر سازنده تعادل خوبی را بین درجه سختی معماها برقرار کرده است.

در کنار معماهای اصلی در The Pathless، در خرابه‌های این جزیره که تعدادشان هم بسیار زیاد است، معماهای کوچکی وجود دارند که با حل آن‌ها جایزه‌ای به شکل الماس‌های طلایی به شما تعلق خواهد گرفت. با جمع‌آوری آن‌ها قدرت عقاب خود را افزایش داده و در نهایت خواهید توانید بیش از 10 بار به واسطه عقاب خود، بال زده و به نقاط بسیار بالای نقشه دسترسی پیدا کنید.


[namasha id=”HkKuxoQB” responsive=”true”]

همانطور که در ابتدا گفته شد عقاب نقش بسیار مهمی را در این سفر ایفا خواهد کرد. از کمک به شما برای گذر سریع از مناطق مختلف گرفته تا یاری در حل معماهایی که بدون او امکان پذیر نخواهد بود. مبارزه با موجودات یکی از لذت‌بخش‌ترین و هیجان‌انگیزترین بخش‌های بازی است که نیاز به سرعت و دقت بالایی دارد.

همین امر باعث می‌شود تا با وجود کار‌های تکراری‌ای که تا پایان بازی انجام خواهید داد، همچنان به راه خود ادامه دهید. هرچند بهتر بود کمی تنوع بیشتری برای گیم‌پلی در نظر گرفته می‌شد زیرا احتمال دارن بعضی از مخاطبان این تکرار را نکته منفی در نظر گرفته و گاهی خسته شوند.

محیط بازی The Pathless همانطور که پیشتر اشاره کردیم بسیار بزرگ و عظیم است. با کمک عقاب و بعضی المان‌های دیگر می‌توانید به بلندترین نقطه نقشه رسید و از آنجا کل جزیره را تماشا کنید. این مهم زمانی هیجان‌انگیزتر می‌شود که از آن ارتفاع با پیوستن به عقابتان به آسمان پریده و بر فراز نقشه پرواز کنید.

اتفاقا یکی از المان‌هایی که سازندگان چه خوب و چه بد برای بازی در نظر گرفته‌اند، رسیدن به ارتفاعات است. در بازی هیچ نقشه‌ای برای چک کردن محل کنونی خود ندارید و تنها راه یافتن راه و یا نقاط مهم بازی برای گرفتن نور‌ها، رسیدن به ارتفاعات است.

این قضیه شاید در طی روند داستانی مشکل خاصی برایتان ایجاد نکند اما بعد از اتمام بازی اگر قصد کامل کردن تمامی معماها را داشته باشید، برایتان بشدت آزار دهنده خواهد بود زیرا ساعت‌های زیادی را صرف پیدا کردن مکان‌هایی خواهید کرد که گاها در بین جنگل‌ها و کوه‌ها مخفی شده‌اند. بهتر است اشاره‌ای هم داشته باشیم به طراحی خود جزیره و تفاوت رنگ‌بندی و فصلی هر منطقه که از نکات مثبت بازی به شمار می‌رود.

The Pathless review

از این موارد که بگذریم، میرسیم به موسیقی و صداگذاری بسیار زیبای The Pathless که همخوانی کامل با موقعیت‌هایی که در آن‌ها هستید دارند. مخصوصا موسیقی‌هایی که در حین مبارزه با موجودات نواخته خواهند شد، هیجان را دوچندان کرده و آدرنالین را در خونتان پمپاژ خواهند کرد.

استفاده از موسیقی‌های فولکلور به خوبی خودشان را نشان داده و از بخش‌های قدرتمند این عنوان به شمار می‌روند. جالب است که بدانید کار موسیقی این عنوان را آقای Austin Wintory که پیشتر برروی عنوان Journey و Abzu امضای خود را زده بود، انجام داده است.

کلام آخر

عنوان The Pathless یک عنوان زیبا از یک شرکت مستقل است که توانسته در حد و اندازه‌های خود به خوبی ظاهرا شود. از گیم‌پلی عجیب اما در عین حال جذاب و در عین حال تا حدود کمی تکراری بازی گرفته تا موسیقی‌ها و گرافیک چشم‌نواز و داستان آن همگی دست به دست داده‌اند تا مخاطب را در یک سفر هیجان‌انگیز همراهی کنند. حل پازل‌ها و کامل کردن آن‌ها از دیگر نکاتی  است که حتی بعد از اتمام بازی خودبه خود جذب آن خواهید شد.

اگر شما هم از دوست‌داران عناوین مستقل این‌چنینی هستید، تجربه لذت‌بخش The Pathless را از دست ندهید.

نقد و بررسی بازی The Pathless  روی PS4 و بر اساس نسخه ارسالی ناشر انجام گرفته.

The Pathless Review
  • 8/10
    امتیاز نهایی - 8/10
8/10

برخی نکات برجسته و قابل ذکر در بازی

داستان نسبتا خوب
گرافیک چشم‌نواز
معماهای جذاب
موسیقی فوق العاده
نبود نقشه گاهی آزار دهنده خواهد بود
گیم‌پلی می‌تواند برای گروهی از مخاطبین تکراری شود

رتبه ارزشی بازی: بسیار خوب

فردین باقریان

فردین باقریان

فردین باقریان - نویسنده و منتقد در حوزه ویدئو گیم

نظری ارسال کنید

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

چهار + دوازده =