نقد و بررسی

نقد و بررسی A Plague’s Tale Requiem

A Plague Tale Requiem

عنوان A Plague’s Tale Requiem  ادامه مستقیمی بر عنوان قبلی با پسوند Innocence است که توسط تیم Asobo در سال ۲۰۰۹ منتشر شد. عنوانی که با توجه به کوچک بودن تیم سازنده و مشکلات ریز و درشت، توانست نظر همگان اعم از بازیکن و منتقد را به خود جلب کرده و موفقیت خوبی را برای شرکت به ارمغان آورد.

در همین ابتدا باید گفت که اگر قصد تجربه این عنوان را دارید، بهتر است ابتدا به سراغ شماره اول بروید، [مخصوصا اینکه شماره قبلی با دریافت یک بروز رسانی، برای کنسول‌های نسل جدید نیز در دسترس قرار گرفت]؛ تا با داستان و اتفاقا آن آشنا شوید، یا حداقل سعی کنید با تماشای ویدئوها بصورت انلاین از اتفاقات افتاده باخبر شوید!

A Plague's Tale Requiem

 اتفاقات A Plague’s Tale Requiem شش ماه بعد از پایان شماره اول دنبال می‌شود. «آمیسیا» و برادر کوچکش «هیوگو»، که از بیماری‌ای که با طاعون در ارتباط است رنج می‌برد، به همراه مادر و دوست همراهشان «لوکاس»، به دنبال درمان و زندگی‌ای آرام راهی شهری هستند که یکی از اعضای فرقه ادعا کرده می‌تواند به آن‌ها کمک کند. اما همانطور که پیش‌بینی می‌شود همه چیز بر وفق مراد پیش نرفته و با حمله دوباره موش‌ها، کابوس این خواهر و برادر آغاز می‌شود.

بر طبق رویایی که هیوگو دائما از آن صحبت می‌کند، این خواهر و برادر راه خود را از خانواده جدا کرده و برای یافتن جواب‌ها و درمان، راهی یافتن جزیره‌ای مرموز می‌شوند! از اینجا به بعد داستان چهره واقعی خود را نشان داده و جذابیت آن برای مخاطب دوچندان می‌شود.

روایت A Plague’s Tale Requiem از ابتدا تا انتها بسیار خوب پیش می‌رود و با اینکه در نیمه‌های ابتدایی بازی با تا حدودی آرام است‌، اما نیمه دوم، این کمبود را به خوبی پوشش داده و تا آخرین لحظه شما را میخکوب خواهد کرد. در کنار روایت بسیار عالی، شاهد ست‌پیس‌ها و صحنه‌های حماسی هستیم که به این جذابیت افزوده و هیجان لازم را به مخاطب منتقل می‌کند.

از سوی دیگر کاراکترهای جدید و دوست داشتنی‌ای در این راه به شما ملحق خواهند شد که به لطف صداپیشگی و دیالوگ‌ها، رابطه خوبی بین آن‌ها و مخاطب شکل می‌گیرد و سرنوشت هر یک از آن‌ها برایتان از اهمیت خاصی برخوردار خواهد بود. در این میان هیوگو به تنهایی می‌تواند اثباتی بر شخصیت پردازی فوق‌العاده قوی این عنوان باشد و به جرئت محبوبترین و عاطفی‌ترین کاراکتر این بازی بشمار می‌رود.

نقد و بررسی A Plague's Tale Requiem 1

هسته گیم‌پلی A Plague’s Tale Requiem تغییرات چندانی به خود ندیده و با همان گیم‌پلی تا حدودی خشک و سنگین طرف هستیم، اما این مهم هیچ مشکلی برای بازیکن ایجاد نکرده و با یادگیری می‌توان با آن سازگار شد. همانند شماره ابتدایی تمرکز گیم‌پلی برروی مخفی کاری و استفاده از مهارت قلاب سنگ آمیسیا است. در این میان چندین قابلیت جدید نیز اضافه شده که ترکیب آن‌ها با دیگر قابلیت‌ها، موقعیت‌ها و لحظات اکشن خوبی را می‌تواند بوجود آورد.

همچنین هیوگو نیز قابلیت‌های جدیدی را در طول داستان بدست خواهد آورد اما بخش بد ماجرا این است که قابلیت‌های بسیاری که او در شماره قبلی داشت را از دست داده است! از قابلیت‌هایی که هیوگو بدست آورده این است که اینبار برخلاف گذشته می‌توانید بطور مستقیم از چشم موش‌ها، آن ها کنترل کرده و بر دشمنان آوار کنید!

از سوی دیگر تقریبا نیمه ابتدایی بازی را بدون هیوگو سپری خواهیم کرد که نبود او بشدت عذاب آور خواهد بود، مخصوصا اینکه رابطه عاطفی عجیبی را با کاراکترهای بازی برقرار خواهید کرد! بخش ارتقای قابلیت‌های آمیسیا هنوز هم وجود دارد، به علاوه سیستم ارتقای جدیدی نیز به او اضافه شده که تنها با ادامه و تداوم بازی به یک سبک خاص ارتقا میابد. برای مثال اگر تصمیم به درگیری مستقیم با دشمن بگیرید، بخش حمله شما پیشرفت کرده و راحتتر با دشمنان مبارزه خواهید کرد.

نکته مهمی که اینبار خودنمایی می‌کند، بزرگتر شدن محیط‌های بازی در A Plague’s Tale Requiem، مخصوصا در نیمه دوم آن است. اغراق نکرده‌ام اگر بگویم در بعضی از مراحل با محیط‌هایی نزدیک به یک اپن‌ورلد کوچک طرف هستیم. گشت و گذار و حل چند معما در این این محیط‌ها و گوش دادن به دیالوگ‌هایی که بین کاراکترها رد و بدل می‌شود لذت خود را تا پایان حفظ می‌کند. معماها و پازل‌ها نه تنها برای گذر از برخی مراحل بلکه حتی برای رویایی با دشمن نیز می‌تواند به کمکتان بیاید.

در محیطی که پر از دشمنان مختلف با سیستم مقابله متنوع هست، کشف اینکه چگونه با آن‌ها روبرو شوید و یا بدون خونریزی از آن‌ها گذر کنید، به خودی خود می‌تواند پازل و چالشی برایتان باشد. خاموش کردن آتش مشعل دشمنان و بعد تماشای خورده شدنشان توسط موش‌ها هیچ‌گاه برایتان تکراری نخواهد شد! همچنین در برخی از مراحل به سبک بازی‌های کلاسیک و کرش باندیکوتی! باید از  دست دشمنان و موش‌ها فرار کنید که به تنوع در گیم‌پلی کمک می‌کند.

در سوی دیگر ما گرافیک بشدت چشم نواز و زیبایی در A Plague’s Tale Requiem داریم. جزئیاتی که در طراحی محیط‌ها و کاراکترها بکار گرفته شده، برای تیم کوچکی مثل Asobo قابل تقدیر و ستایش است. از محیط‌های مرده و بیرنگ گرفته تا محیط‌های رنگارنگ و پر از شور و نشاط و تغییر چهره و ماهیت این محیط‌ها در ادامه اتفاقات، کلکسیونی از صحنه‌های زیبا و حماسی برایتان بوجود خواهند آورد.

شاید تنها نکته بد این بخش، پایدار نبودن فریم ریت آن است که این مهم با نبود هیچ گونه تنظیمات گرافیکی و قفل برای فریم ریت برروی کنسول‌ها، می‌تواند به بزرگترین کابوس شما تبدیل شود. نبود ثبات در بخش فریم ریت باعث شده تا شاهد اعداد متفاوتی از بازه ۳۰ تا ۶۰ باشیم. از سوی دیگر به طرز عجیب و غیرمنطقی‌ای بازی سیگنال ۱۲۰ هرتز برای تلویزیون و خروجی ارسال میِ‌کند که در تضاد با میزان فریم خروجی خود بازی است!

در این موضوع حتی VRR هم نمی‌تواند کمک خاصی بکند و افت فریم‌های پی در پی با اعصاب و روانتان بازی خواهد کرد. در این بخش ناحقی کرده‌ایم اگر اشاره‌ای به میزان و تعداد موش‌های همزمان در تصویر نکنیم. تعداد این موش‌ها نسبت به شماره ابتدایی بازی بشدت بیشتر شده و اینبار با موجی عظیم از دریای موش طرف هستیم که تمامی ندارند! این میزان به حدی است که گاها عاج و واج به صفحه میخکوب خواهید شد!

همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد بخش صداپیشگی یکی از نقاط قوت این عنوان است که تاثیر بسیار زیادی بر ایجاد رابطه‌ای عمیق بین کاراکترها و بازیکن میگذارد. از این سو باید صداپیشگان را تمجید کرد. در بخش موسیقی نیز هیچ کم کاری‌ای حس نمی‌شود و با بسته‌ای کامل از انواع موسیقی‌ها در موقعیت‌های مختلف هستیم. مخصوصا لحظه‌هایی که درآن خاطراتی ماندگار (این صحنه‌ها به عنوان Collectable در بازی گنجاده شده‌اند) برایتان رقم خواهد خورد، گوش‌هایتان با موسیقی‌های زیبا و آرام نوازش داده خواهند شد.

کلام آخر

اگر شماره قبلی این عنوان را تجربه کرده بودید و آن را دوست داشتید، بدون شک از A Plague’s Tale Requiem بیشتر لذت خواهید برد. از روایت داستان گرفته تا کاراکترهای جدید و بخش‌های جدیدی گیم‌پلی، همگی دست در دست داده‌اند تا با وجود مشکلات ریزی که در بطن خود جای داده‌اند، تجربه‌ای لذت بخش و طولانی برایتان بوجود آورند. ماجراجویی‌ای ۲۰ ساعته که پر است از احساس و هیجان و موش! اگر هم موفق به تجربه این بازی نشده بودید، الان فرصت خوبی است تا با دنیای این خواهر و برادر آشنا شوید!

English Section

If you have experienced Innocence and liked it, you will undoubtedly enjoy Requiem even more. From the story’s narration to the new characters and new aspects of the gameplay, they have all worked to create a pleasant and long experience for you despite the small problems they have in their heart. A 20-hour adventure that is full of feelings and excitement and rats! If you haven’t managed to experience this game, now is a good opportunity to get to know the world of these siblings!


نقد و بررسی بازی A Plague’s Tale Requiem روی PS5 و بر اساس نسخه ارسالی ناشر انجام گرفته.


A Plague's Tale Requiem Review

برخی نکات برجسته و قابل ذکر در بازی

داستان و روایت فوق العاده
شخصیت پردازی بسیار خوب
گرافیک چشم نواز و پرجزییات
کنترل موش‌ها توسط هیوگو!
فریم ریت ناپایدار
تغییرات نه چندان زیاد در بطن گیم‌پلی و خشکی آن!
حذف شدن بعضی از قابلیت‌های اصلی شماره پیشین

فردین باقریان

فردین باقریان

فردین باقریان - نویسنده و منتقد در حوزه ویدئو گیم

10 نظر

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

هشت − 3 =