نقد و بررسی

نقد و بررسی Divinity Original Sin 2

نقد و بررسی Divinity Original Sin 2 1

آثار نقش‌آفرینی (RPG – Role Playing Game) از روز‌های اولیه آغاز کار صنعت بازی، حضور پررنگی داشتند و در این همه سال طی شده می‌توان آثار بسیار زیادی را نام برد که هر کدام در زمان خود بهترین بودند اما بهترین بودن در طول تمام تاریخ آرزویی بزرگ برای بسیاری از این بازی‌هاست. در چند سال گذشته شاهد جان گرفتن استودیو‌های مستقل و ساخت بازی‌های خارق‌العاده و نوآور از آنها بودیم. گرچه کسی انتظار نداشت که این استودیو‌های کوچک با بودجه نسبتا محدود خود هیچگاه به ساخت بازی‌های بزرگ و البته بسیار موفق دست بزنند اما قبلا Larian Studios خیز خود به سمت آینده‌ای روشن برداشته بود. مدت زیادی از عرضه Divinity Original Sin نمی‌گذرد، اثری که توسط بسیاری از محافل مورد تحسین قرار گرفت و گیمر‌ها نیز بسیار خوب از آن پشتیبانی کردند. گرچه این بازی بدون ایراد نیز نبود و همین ایراد‌ها جای پیشرفت را برای نسخه دوم باز گذاشتند. Divinity Original Sin 2 در حالی به تازگی عرضه شده که گیمر‌ها علاقه فراوانی به آن نشان داده‌اند گرچه شاید سبک و سیاق آن شاید با ذائقه خیلی از گیمر‌ها همخوانی نداشته باشد.

نقد و بررسی Divinity Original Sin 2 2

اگر نسخه اول را بازی کرده باشید می‌دانید که محوریت اصلی داستان، منبعی جادویی به اسم Source است. در دنیای Divinity Original Sin از افرادی که از این منبع جادویی استفاده می‌کردند با نام Sourcerers یاد می‌شود. Sourcererها با استفاده از قدرت جادویی Source باعث به وجود آمدن موجودات پلید و خطرناکی به اسم Voidwoken می‌شوند که امنیت همگان را تهدید می‌کنند. به همین خاطر تمامی Sourcererها از دید جامعه افرادی بسیار خطرناک به شمار می‌روند. در نسخه اول گیمر به نوعی شکارچی این افراد به شمار می‌رفت و باید آنها را نابود کرده و یا دستگیر می‌کرد. البته اینبار در Divinity Original Sin 2 اینبار شاهد روایت داستان چند قرن بعد از اتفاقات نسخه اول هستیم و گیمر بر خلاف نسخه اول، در نقش یک Sourcerer ظاهر خواهد شد. با توجه به اختلاف زمانی موجود بین دو بازی نیاز چندان خاصی به دانش زیاد از داستان نسخه اول نیست و می‌توانید بدون هیچ مشکلی از نسخه دوم لذت ببرید. اتفاقات Original Sin 2 همچنان در سرزمین Rivellon دنبال می‌شود و به همین خاطر مشکلات استفاده از جادوی Source و البته زندانی شدن اکثر Sourcerer وجود دارد. همه افرادی که قابلیت استفاده از این نوع جادو را دارند با استفاده از یک گردنبند شناسایی می‌شوند. این گردنبند قابلیت استفاده از جادوی Source را برای این دست از شخصیت‌ها غیر ممکن می‌کند. در ابتدای این اثر گیمر سه نفر از اعضای گروه خود را انتخاب کرده و با استفاده از یک کشتی به منطقه‌ای به اسم Fort Joy منتقل می‌شود. در این بین و بسیار سریع گیمر متوجه می‌شود که شخصیت تحت کنترل او، یک شخصیت عادی نیست و از قدرتی بسیار بالا برخوردار است. سرنوشت او زندانی بودن در یک جزیره نیست و باید همراه با یاران خود کاری بسیار بزرگ را انجام دهد. بعد از طی چند ماموریت اصلی اولیه مشخص می‌شود که شخصیت اصلی بازی در واقع یک Godwoken است. Godwokenها افرادی هستند که قابلیت استفاده از جادوی Source را داشته و در عوض انتخاب شده توسط یکی از هفت خدای موجود در دنیای Original Sin هستند و بدین ترتیب آنها قدرت مبارزه با Voidwoken را خواهند داشت. همه این موارد فقط پایه‌های تشکیل دهنده داستان بسیار قوی و البته غنی Divinity Original Sin 2 است. به جز شخصیت اصلی هر کدام از سه همراه گیمر در بازی دارای داستانی بسیار خاص و البته تاثیرگذار هستند، در کنار آن نیز ماموریت‌های اصلی را نیز به این مجموعه اضافه کنید تا در نهایت چند صد ساعت از این بازی لذت ببرید. به پایان رساندن داستان اصلی Divinity Original Sin 2 بدون هیچ ماموریت جانبی حداقل به 60 الی 80 ساعت زمان نیاز دارد. باید گفت که داستان این اثر در طول مسافرت بسیار طولانی گیمر در همه مواقع تازگی خود را حفظ می‌کند و می‌توان به راحتی گفت که در هیچ نقطه از روایت داستان حس تکراری بودن به گیمر القا نخواهد شد. ماموریت‌های فرعی و به خصوص زیر شاخه‌های داستانی که مربوط به همراهان گیمر می‌شود می‌توانند بُعد جدیدی را به تجربه Divinity Original Sin 2 اضافه کنند. در اینجا باید اشاره کرد که تصمیم‌های مهم گیمر در مقاطع حساس داستانی، روی فرآیند روایت و ادامه داستان و برخورد با شخصیت‌های مختلف تاثیر گذار خواهد بود که به تنهایی باعث می‌شود Divinity Original Sin 2 بارها و بارها قابل تکرار باشد. در نهایت باید گفت که این بازی در زمینه ارائه داستانی عالی و چند لایه که از ویژگی‌های بسیار بارز آثار نقش‌آفرینی است، بسیار بی نقص عمل کرده است.

نقد و بررسی Divinity Original Sin 2 3

یک نقش‌آفرینی خوب نیاز به گیم‌پلی عالی دارد تا همیشه در یاد‌ها باقی بماند. بازی‌هایی که از سیستم مبارزه نوبتی استفاده می‌کنند معمولا با استقبال خوبی روبرو نشده و گیمر‌ها علاقه‌ای به آنها ندارند که البته این عدم استقبال شامل استثنا‌ نیز می‌شود. Divinity Original Sin 2 به صورت کامل از مبارزات نوبتی و قوانین D&D استفاده می‌کند. شاید در ابتدا عادت به این سیستم برای افرادی که تجربه خاصی در آن ندارند، کار بسیار سختی باشد اما در حقیقت می‌توان گفت که استودیوی Larian به راحت‌ترین شکل این سیستم را پیاده سازی کرده است. اول به تیم همراه با گیمر می‌پردازیم، هر کدام از شخصیت‌ها در موقع نوبتشان برای مبارزه در اختیار گیمر قرار خواهند گرفت و همه آنها به صورت یک شخصیت کامل برای مبارزه آماده هستند. برخی از قابلیت‌ها در هر دور مبارزه قابل استفاده هستند و برخی دیگر بعد از یکبار استفاده روی Cooldown قرار گرفته و تا مدتی قابل استفاده نخواهند بود. همین مورد می‌تواند باعث شود تا لایه‌های جدیدی به گیم‌پلی اضافه شود. گیمر در مورد انتخاب قابلیت‌های جدید در موقع افزایش سطح (Level up) دقت بیشتری به خرج داده و هر شخصیت را بر اساس نیاز‌های گروه در پرورش خواهد داد که در ادامه متن بیشتر به آن اشاره خواهیم کرد. در حالی که یادگیری سیستم مبارزات و استفاده از قابلیت‌های مختلف برای گیمر بسیار راحت خواهد بود، باید گفت که اصلا انتظار مبارزات آسان را نداشته باشید. مبارزات حتی در کوتاه‌ترین و آسان‌ترین حالت چالش خوبی برای گیمر فراهم می‌کند. گیمر در ابتدای مبارزه باید درک درستی از شرایط محیطی داشته باشد، بداند که کدام منطقه از محلی که در آن مبارزه می‌کند ممکن است آتش بگیرد و یا دید شخصیت‌های مختلف را نسبت به دشمن خود کور کند. دوم اینکه گیمر باید بر اساس نوبتی که به شخصیت‌های حاضر در گروه داده می‌شود استراتژی حمله و یا دفاع خود را آماده کند، همیشه در قسمت بالای صفحه در مبارزات، نوبت شخصیت‌های مختلف مشخص می‌شود. سوم نیز درک درست از قابلیت‌های دفاعی دشمن است تا بتوان راحت‌تر آن را نابود کرد، برخی نسبت به آتش ضعف دارند و برخی نیز نسبت به مسموم شدن و … .

نقد و بررسی Divinity Original Sin 2 4

در ستایش سیستم گیم‌پلی، عمق مبارزات، قابلیت‌های مختلف هر شخصیت و … می‌توان یک مقاله جدا نوشت اما در اینجا باید گفت که سیستم استفاده شده در گیم‌پلی Divinity Original Sin 2 می‌تواند برای هواداران سبک نقش‌آفرینی یک بهشت بی انتها باشد. نکته بعدی که از ویژگی‌های اصلی سبک نقش‌آفرینی است، انتخاب ویژگی‌های مختلف برای هر شخصیت است. همانطور که می‌دانید این بازی نیز به صورت سنتی از سیستم کسب مهارت و در نهایت Level Up استفاده می‌کند. بعد از کسب هر سطح جدید، گیمر می‌تواند چند قابلیت مختلف از شخصیت خود و یا اعضای حاضر در گروه را افزایش دهد که کمی قبل‌تر نیز به آن اشاره شد. استودیوی Larian دقت بسیار بسیار زیادی در این بخش به خرج داده و به راحتی می‌توان گفت که امکان ساخت صد‌ها شخصیت‌ بسیار متفاوت در بازی وجود دارد. گیمر‌ می‌تواند هر شخصیت را نسبت به نیاز‌های خود رشد دهد، می‌تواند شخصیت اصلی خود را به یک تانک تبدیل کرده که در خط مقدم مبارزه قرار می‌گیرد و شخصیت دیگر را به نوعی پرورش دهد که از او و دیگران پشتیبانی کند. تنوع در سیستم رشد و پروش شخصیت‌ها به حدی زیاد است که شاید برخی از ویژگی‌های در یک دور تمام کردن این بازی به چشم گیمر نمی‌آید. البته Divinity Original Sin 2 در قسمت گیم‌پلی بدون ایراد نیست و شاید یکی از مشکلات این بازی در قسمت Journal آن باشد. در حالی که شاید انتظار داشته باشید Journal در پیدا کردن و به سرانجام رساندن ماموریت‌ها به گیمر کمک کند، باید گفت که در این بخش شاهد ارائه متن‌هایی تقریبا گنگ هستیم که در نهایت باعث می‌شود انجام ماموریت‌ها به زمانی بیشتر از حد معمول نیاز داشته باشند. دومین مشکل مربوط به دوربین در مبارزات است. در برخی از مواقع به خاطر طراحی خاص دوربین و استفاده از حالت ایزومتریک، دسترسی به دشمن‌ها و دید درست نسبت به مکان حضور آنها مختل خواهد شد که در نتیجه می‌تواند استراتژی حمله و یا دفاع گیمر را تا چند دور از مبارزه با اختلال مواجه کند.

نقد و بررسی Divinity Original Sin 2 5

بعد از اجرای Divinity Original Sin 2 بعد از چند دقیقه عاشق گرافیک و ویژگی‌های بصری آن خواهید شد. گرافیک کلی بازی از لحاظ فنی شاید نزدیک به آثار پر هزینه امروزی نباشد چون توسط یک استودیوی مستقل ساخته شده است. طراحی محیط، شخصیت‌ها، نقشه‌ها و … همگی با عشق و علاقه سازندگان همراه بوده‌اند. طراحی هنری Original Sin 2 بی‌نظیر است به راحتی می‌توان گفت که در چند سال گذشته کمتر شاهد آن بودیم. محیط‌ها و نقشه‌های مختلف این اثر با وسواس زیادی طراحی شدند و جزئیات به خوبی در همه آنها قابل مشاهده است. جلوه‌های بصری و به خصوص آب و آتش در Divinity Original Sin 2 به راحتی خودنمایی می‌کنند. با توجه به ذات بازی و تغییر نقشه در هر Act، شاهد طراحی‌های بسیار خوب و پرجزئیاتی هستیم و تیم سازنده بازی صرفا نخواسته که با ایجاد نقشه‌های مختلف از تکراری شدن این اثر جلوگیری کند بلکه آنها با عشق و علاقه قبلی دست به طراحی نقشه‌های مختلف زدند. هر کدام از این نقشه‌های دارای ویژگی‌های منحصر به فرد هستند و می‌توان گفت که تماشای آنها واقعا چشم نواز است. یکی از پیشرفت‌های اساسی Divinity Original Sin 2 نسبت به نسخه اول، صداگذاری است. تمام شخصیت‌های حاضر در بازی که با گیمر صحبت می‌کنند دارای صدا‌گذاری آن هم با سطح بسیار بالایی هستند. همچنین برای اینکه درک داستان برای گیمر راحت‌تر باشد، یک راوی برای بازی در نظر گرفته شده است که اتفاقات مختلف را با صداگذاری کامل و البته حماسی روایت می‌کند. اضافه شدن صدا‌گذاری باعث شده که تجربه نسخه دوم و البته پیگیری داستان اصلی و زیر شاخه‌های داستانی بسیار بسیار عالی به نظر برسد. در کنار آن باید از کار بسیار قوی تیم صدا‌گذاری تشکر کرد. در Original Sin 2 صرفا شاهد یک صداگذاری سطحی نیستیم بلکه تمام شخصیت‌ها با عشق و علاقه خاصی صداگذاری شدند و می‌توان روح واقعی آنها را با این صداگذاری درک کرد. در کنار صدا‌گذاری، موسیقی متن خارق‌العاده می‌تواند گیمر را حتی از منو اصلی میخ کوب این بازی کند.

نقد و بررسی Divinity Original Sin 2 6

انتخاب بهترین نقش‌آفرینی تاریخ بدون شک کار بسیار بسیار سختی است اما تنها آثاری در لیست نامزد‌ها قرار خواهند گرفت که واقعا در نوع خود بی نظیر باشند. استودیوی Larian با عشق و علاقه کار روی Divinity Original Sin 2 را انجام داده است و باید گفت که نتیجه آن یک تجربه خاص است. اثری که بدون شک لیاقت حضور در میان لیست بهترین بازی‌های نقش ‌آفرینی تاریخ را دارد. اثری که می‌تواند گیمر‌های غریبه با سبک نقش‌آفرینی را دیوانه این سبک کند. همچنین این بازی برای عاشقان سبک نقش‌آفرینی بهشتی بی انتها خواهد بود. در حالی که در چند مدت اخیر شاهد عرضه یک بازی عالی در این سبک نبودیم که بتواند تجربه‌ای کامل و کم نقص را ارائه کند اما Divinity Original Sin 2 آن اثری است که حتی قدرت مبارزه برای کسب بهترین بازی سال را دارد. تجربه این بازی را به همه گیمر‌ها توصیه می‌کنیم.

PC Review

  • 95%
    - 95%
95%

خلاصه

نکات مثبت:
داستان بسیار عمیق و غنی
شخصیت پردازی بسیار خوب
دنیای بسیار بزرگ با جزئیات فراوان
گرافیک هنری عالی
موسیقی و صداگذاری بی نظیر
سیستم مبارزات نوبتی که بهترین شکل پیاده سازی شده

نکات منفی:
پیاده سازی نه چندان جالب Journal و توضیحات بسیار گنگ برای ماموریت‌های مختلف
مشکلات مربوط به دوربین که در برخی از مبارزات خودنمایی می‌کنند

Sending
User Review
100% (3 votes)
جواد محسنی

جواد محسنی

دبیر بخش خبر وبسایت VGMAG

8 نظر

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

چهار × یک =