نقد و بررسی

نقد و بررسی بازی PUBG

نقد و بررسی بازی PUBG

همانند سبک Survival که چند سال پیش داغ بود و سازندگان بسیاری برای استفاده از تب این‌گونه بازی‌ها به سراغ آن رفتند، امسال نوبت Battle Royal بود. این سبک که نام و مکانیک‌های خود را از فیلم ژاپنی معروفی قرض می‌گیرد در مورد مبارزه شرکت‌کنندگان در محیطی محدود است که در پایان یک نفر یا یک گروه با زنده ماندن برنده می‌شوند. با نقد و بررسی بازی PUBG همراه وی جی مگ باشید.

پس از گذراندن چند ماه در حالت Early access، PUBG  (PlayerUnknown’s Battlegrounds) رسماً با ورژن 1.0 عرضه‌شده است و همچنان موفقیت خیره‌کننده خود را ادامه می‌دهد. به‌عنوان پایه‌گذار و فراگیر کننده این سبک، می‌توان گفت این بازی جذابیت‌های بسیاری را همراه با مشکلات فراوان پیش روی شما قرار می‌دهد.

نقد و بررسی بازی PUBG

هر مسابقه PUBG با حرکت هواپیمایی حامل 100 نفر دست‌خالی روی جزیره‌ای عظیم آغاز می‌شود. این افراد به‌دلخواه در قسمتی از این جزیره فرود می‌آیند و در ابتدا همه به‌سرعت در حال گشتن در ساختمان‌های مختلف برای پیدا کردن اسلحه، جلیقه ضدگلوله، انواع و اقسام امکانات اضافه شونده به سلاح‌ها و بسته‌های سلامتی های مختلف می‌شوند. در طول مسابقه، دایره‌ای بزرگ در مکانی تصادفی پدیدار می‌شود که پس از مدت‌زمانی کوچک‌تر می‌شود. کوچک شدن این دایره همراه با آسیب دیدن تدریجی افرادی است که بیرون آن باقی‌مانده‌اند.

بدین ترتیب است که بازی شرکت‌کنندگان را مجبور می‌کند تا کم‌کم در محیط کوچک‌تری قرار بگیرند و با یکدیگر مبارزه کنند. علاوه بر این، قسمتی کوچک از نقشه نیز به‌صورت تصادفی بمباران می‌شود و هرچند وقت یک‌بار هواپیمایی جعبه‌ای حاوی سلاح‌ها و تجهیزات بسیار خوب را در قسمتی از نقشه می‌اندازد و طبیعتاً حرکت به سمت این محموله و برداشتن آن ریسک بالایی دارد. این قضیه آن‌قدر ادامه پیدا می‌کند تا در پایان یک نفر و یا یک گروه باقی بمانند و برنده مسابقه شوند. با توجه به بزرگ بودن نقشه بازی، انواع و اقسام وسیله نقلیه در جای‌جای آن وجود دارند که می‌توانند برای حرکت سریع در طول مرحله استفاده شوند که البته دارای بنزین محدودی هستند.

نقد و بررسی بازی PUBG

متفاوت بودن تجربه بازی یکی از بزرگ‌ترین نقاط قوت PUBG است. درست است که در بازی‌های PVP همیشه اتفاقات مختلف و غیرقابل‌پیش‌بینی رخ می‌دهند اما در PUBG با توجه به تصادفی بودن اجزای تشکیل‌دهنده آن، این موضوع شدت بیشتری دارد. با توجه به عظمت محیط و عدم نشان دادن دشمنان و تجهیزات در نقشه بازی، گیم پلی آن تاکتیکال و نفس‌گیر است. عدم درگیری با دشمنان در حین جمع‌آوری تجهیزات خود هیجان بسیار بالایی دارد که این هیجان با پیدا کردن تجهیزات مناسب دوچندان می‌شود. در این حال با توجه به‌زحمت فراوان و کمی شانس مناسب در جهت پیدا کردن مثلاً اسلحه‌ای مناسب، هیجان شرکت درگیری که به همراه ترس از شکست است شدت می‌گیرد.

همه شرکت‌کنندگان در حال برنامه‌ریزی برای پیدا کردن مکان مناسب و دارای پوشش هستند تا دست بالا در حین درگیری ها داشته باشند، در حین اینکه تلاش می‌کنند در داخل دایره قرار گیرند. روال PUBG به‌قول‌معروف آرامش پیش از طوفان است، برای مدتی همه‌چیز آرام و بدون اتفاق خاصی است و ناگهان در حین حرکت توجه شما به دشمن جلب می‌شود و یا بدتر از آن موردتهاجم قرار می‌گیرد، پس زمان درگیری آغاز می‌شود. هر چه تعداد افراد باقی‌مانده کمتر شود، طبیعی است که هیجان مسابقه نیز افزون‌تر می‌شود.

نقد و بررسی بازی PUBG

این روال کلی برای افرادی که اهل بازی واقع‌گرا هستند بسیار مناسب و جذاب است. البته در این میان تعدادی مکانیک قرار داده‌شده در بازی این لذت را تا حدی کم می‌کند. بزرگ‌ترین گناه‌کار در این میان، نحوه کنترل ماشین‌هاست. ماشین‌ها آن چندان کنترل مناسب ندارند و در کنار فیزیک عجیب‌وغریب بازی لذت استفاده از خود را کم می‌کنند. بسیار اتفاق می‌افتد که در صورت برخورد با کوچک‌ترین ناهمواری ماشین به سمتی شلیک می‌شود! در کنار این کوچک‌ترین برخورد با موانع و یا پیاده شدن از ماشین حتی با سرعت کم سبب آسیب می‌شود.

مشکلات دیگر وفور انواع و اقسام باگ در این بازی است. باوجود بهبود قابل‌لمس نسبت به دوران Early Access هنوز به نظر می‌آید که بازی برای عرضه نهایی آماده نیست. در حال حاضر مشکل لگ در اکثر موارد حس می‌شود و سرورهای بازی چندان پایدار نیستند. در کنار این، باگ‌های فراوانی مانند گیرکردن کاراکتر در محیط، کرش کردن بازی، به هم ریختن دوربین بازی و… در بازی به چشم می‌آیند. ٍ علاوه بر این مشکلات فنی، خود روال کند بازی ممکن است برای بسیاری جذاب نباشد. همان‌طور که گفته شد برای موفقیت در بازی باید در جهت حداقل کردن درگیری‌ها و یا حتی عدم درگیری تا زمان پیدا کردن تجهیزات مناسب عمل کرد.

بسیار پیش می‌آید که شرکت‌کنندگان از مبارزه تا لحظات آخر پرهیز می‌کنند تا ریسک کشته شدن را به حداقل برسانند. در جهت مقابل، گذراندن بیشتر از 10-20 دقیقه و ناگهان کشته شدن توسط تیر غیب بسیار ناراحت‌کننده است و حس تلف کردن وقت را می‌دهد. در کل زمان بیکاری زیادی در بازی وجود دارد که البته این خود هیجان را در هنگام درگیری‌ها چند برابر می‌کند، ولی از حس بد کشته شدن در بازی آن‌هم در اواسط نمی‌توان به‌عنوان نکته منفی نام نبرد.

نقد و بررسی بازی PUBG

در کنار گیم پلی، گرافیک بازی وجود دارد که با توجه به عظمت دو نقشه موجود در آن تا حد زیادی قابل‌قبول است. در هنگام خارج شدن از Early Access رنگ‌های محیط گرم‌تر و چشم‌نوازتر شده است و دو محیط بیابان و جنگل مانند دو نقشه از جزییات مناسبی برخوردار هستند. البته با توجه به مسافت دید تقریباً طولانی، مشکل ظاهر شدت ناگهانی درخت‌ها و ساختمان‌ها وجود دارد که تا حد زیادی قابل‌انتظار است. متأسفانه هنوز مشکل افت فریم باوجود بهبود نسبی پابرجا است که این مسئله به‌خصوص در سیستم‌های متوسط پررنگ‌تر است.

با توجه به مقدار سلامتی کم و کمبود تیرها، کند شدن بازی در حین تلاش برای هدف‌گیری می‌تواند به مشکل بزرگی تبدیل شود. در مقابل صداگذاری بازی وجود دارد که کاملاً مناسب طراحی‌شده است. با توجه به نیاز به نشانه‌های بصری و شنوایی برای پیدا کردن دشمنان، خوشبختانه صداگذاری تیرها، صدای پاها و وسایل نقلیه به‌خوبی از جهت تقریبی هدف خبر می‌دهند.

نقد و بررسی بازی PUBG

بازی PUBG پدیده عجیبی است. گیم پلی آن خاص است ولی آن‌قدر پیچیده و درگیر کننده به نظر نمی‌آید، حداقل در ابتدا. بیشتر وقت شما در حین هر مسابقه چیزهای مختلف به‌جز درگیری می‌گذرد و در مواردی بسیار خسته‌کننده می‌شود. مشکلات فنی فراوان آن نیز اضافه بر نقاط منفی آن است ولی نمی‌توان از جذابیت غریب ایده کلی آن چشم‌پوشی کرد. سادگی یادگیری بازی در ابتدا بدون نیاز به تمرین ولی حرفه‌ای شدن کم‌کم در حین ادامه دادن آن، عظمت محیط، تکیه قسمت قابل‌توجهی بر شانس و حالت تاکتیکان گیم پلی به نظر آن‌قدر به مذاق برخی خوش آمده که PUBG را به موفق‌ترین بازی سال تبدیل کرده است که تا زمان طولانی‌ای از بالاترین تعداد بازیکن‌ها حداقل بر روی استیم برخوردار خواهد بود.

البته نگارنده شخصاً اعتقاددارم که مقداری از این علاقه به امکان داشتن درآمد درون استیم از طریق خریدوفروش جعبه‌های شانسی و محتوای آن برمی‌گردد و در موفقیت بی‌نظیر آن بی‌تأثیر نبوده، ولی در کل از جذابیت و نوآوری PUBG که منبع الهام بسیاری پروژه‌های دیگر شده نمی‌توان چشم‌پوشی کرد.

PC Review

   

English Section

PUBG is the number one phenomenon of the year, and probably for the years to come it will stay one of the top played games. Taking inspirations from the Japanese classic movie Battle Royale, PUBG sets out to replicate a similar experience and mostly succeeds. The premise of the game seems simple enough: 100 players dropping on a huge island with nothing but their clothes on and scrambling to find weapons and various equipment.

The play area gets smaller and smaller and the last man/team standing is the winner. Most of the time in each match is spent without anything exciting, and since a run with getting lucky enough to get great equipment can be ruined by a bullet from a player who you don`t even see, many players actively try to avoid getting engaged in fights.

All this leads to a great build up and leads to high tension when a fight actually ensues. This is the main positive point of PUBG, how it manages to create exciting scenarios at every turn. All is not sunshine though, as the game comes with numerous bugs and gameplay quirks. The vehicle handling leave a lot to be desired, and numerous technical problems can ruin the experience. The camera can go insane at times, game can crash and the characters can get stuck into objects, which are not rare to happen.

There is a nasty lag currently happening in almost every match that can ruin an otherwise highly tactical gunplay. Finally, the long pauses between fights can just wondering around can prove boring, and frustrating when a good run suddenly ends by a stray bullet and you could not predict. In the end, one cannot deny the allure of the Battle Royale mode. In spite of its shortcomings, PUBG knows exactly what it wants to do and tries almost successfully in achieving it. There is a reason that this game is the top played games on Steam, beating the likes of Dota 2 and CS:Go, and that is an impressive feat


نقد و بررسی بازی PUBG

  • 70%
    - 70%
70%

خلاصه

نکات مثبت:
اجرای تقریباً بی‌نقص Battle Royal در دنیای بازی‌ها
گیم پلی تاکتیکال بسیار عمیق
احتمال ایجاد سناریوهای مختلف و پرهیجان در هر لحظه‌ای
ترکیب مناسب شانس و تصادف با گیم پلی مبتنی بر استراتژی

نکات منفی:
مشکلات فنی فراوان
ضعف‌های سرورها در ابتدای عرضه بازی
خسته‌کننده بودن روال بازی در بسیاری موارد و کند بودن آن

Sending
User Review
69.71% (7 votes)
آیت سلطانی

آیت سلطانی

نظری ارسال کنید

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

18 + 15 =