نقد و بررسی

نقد و بررسی بازی Star Wars Battlefront 2

نقد و بررسی Star Wars Battlefront 2

هنگامی‌که در سال 2015 شماره اول Star Wars Battlefront عرضه شد، باوجود مشکلات  فراوان مانند نبود قسمت تک‌نفره، کمبود محتوا در ابتدا و جدا افتادن مخاطب‌ها باعرضه هر بسته قابل دانلود، توانست نظر مثبت بسیاری از گیمرها را به خود جلب کند. حال پس از دو سال باعرضه Star Wars Wars Battlefront 2، استودیو DICE سعی کرده با رفع ضعف ‌های شماره پیشین و از همه مهم‌تر رایگان کردن تمامی محتواهای قابل دانلود آینده در جهت بهبود تجربه مخاطبان حرکت کند. باوجود بهتر و بزرگ‌تر بودن شماره دوم Battlefront در تقریباً تمامی موارد، متأسفانه رایگان بودن محتواهای آینده به قیمت اضافه شدن جعبه‌های شانسی به بازی تمام‌شده است. از همه بدتر وابستگی تمامی ابعاد بازی به این سیستم است که کاملاً از حالت تزیینات ظاهری خارج‌شده و در روال اصلی بازی تأثیر می‌گذارد. با نقد و بررسی بازی Star Wars Battlefront 2 همراه وی جی مگ باشید.

بررسی بازی Star Wars Battlefront 2

این بار در Sar Wars Battlefront 2 مبارزات در قالب چند کلاس مختلف مانند Assault، Heavy، Specialist و Officer انجام می‌شوند. هرکدام از این کلاس‌ها دارای سه قدرت مختلف شارژ شونده و قابلیت استفاده از تعداد مختلفی اسلحه را دارا هستند. این قدرت‌ها انواع مختلفی مانند پرتاب نارنجک، استفاده از یک mini-gun قوی و یا نصب یک تفنگ خودکار روی زمین را دارند که مختص کلاس‌های خاص هستند. علاوه از آن، با توجه به نحوه عملکرد در طول مبارزه، مقداری پول درون بازی به دست می‌آید که می‌توان برای خرید سفینه‌های مختلف، جنگ‌افزارها و انواع و اقسام شخصیت‌های معروف دنیای Star Wars (مانند Darth Vader و Luke Skywalker) استفاده شود.

همین امکان تغییر شخصیت‌ها بدون نیاز به محدود کردن آن‌ها به آیتم قابل برداشتن در نقشه که در شماره قبل انجام شد مبارزات را بسیار لذت‌بخش‌تر کرده است و انتخاب را به مخاطب می‌دهد تا بنا به نیاز و علاقه خود از آنها استفاده کند. طبیعتا این شخصیت ها قوی تر از کلاس های معمولی موجود در بازی هستند، ولی در کنار آن انتخاب آن ها شما را به هدف مهمتری برای دشمنان تبدیل می کند و توجه همه به سمتشان معطوف خواهد شد. البته با توجه به قیمت بالای برخی، زیاد پیش می آید که فقط کسانی که عملکرد بسیار خوبی دارن موفق به انتخابشان شوند که ممکن است این مسئله برای برخی کلافه کننده باشد.

در کنار آن تعداد محدودی از هر کدام از این شخصیت ها و جنگ افزار ها می توانند در یک زمان در میدان نبرد حضور داشته باشند و در مواردی حتی با داشتن پول کافی قادر به انتخاب آن ها نخواهید بود. بر خلاف شماره قبل این بار مبارزات در فضا و با سفینه ها از همان ابتدا در قالب مد جداگانه ای در بازی وجود دارد که مانند مد های روی زمین کلاس های مختلف با قابلیت های گوناگون و سفینه های معروف (مانند Millennium Falcon) در این قسمت حاضر هستند.

بررسی بازی Star Wars Battlefront 2

مبارزات قسمت چندنفره در چند مد مختلف انجام می‌شوند. بهترین و جامع‌ترین مد Galaxy Conquest است که در آن دو طرف در سناریوهایی الهام گرفته‌شده از فیلم‌های مختلف Star Wars برای انجام اهداف مختلف با یکدیگر مبارزه می‌کنند. این اهداف شامل چند مرحله هستند و در صورت موفقیت حمله‌کننده‌ها دریکی، قسمت بعدی مسابقه آغاز می‌شود. قدرت و زیبایی Sar Wars Battlefront 2 در این مد مشخص می‌شود. پرواز سفینه‌ها در آسمان، لیزرهای رنگین شلیک‌شده از هر طرف و شرکت شخصیت‌های معروف در طول مبارزه حال و هوای فیلم‌ها را به‌خوبی ایجاد می‌کند.

انتخاب اهداف خاص مربوط به هر نقشه یکی از بهترین تصمیم‌ها برای متفاوت کردن روال مبارزات در نقشه‌های مختلف بوده است. باوجوداینکه در بسیاری موارد این اهداف در مراحل دوم و سوم به حالت تکراری کنترل کردن قسمت خاصی در نقشه تبدیل می‌شوند، ولی بازهم برای مثال تلاش انجام‌شده برای از بین بردن AT AT های غول‌آسا در نقش ارتش Rebel که سکانس به‌یادماندنی Star Wars: The Empire Strike را به یاد می‌آورد برای بخشیدن حس و حال خاص به هر نقشه قابل‌ستایش است. البته متأسفانه تمامی نقشه‌ها باوجود زیبایی ظاهری، ازنظر طراحی در حد بالایی قرار ندارند. بسیاری در مراحل پایانی محدود به محیطی بسته و کوچک می‌شوند که توانایی گنجایش 40 نفر را ندارند.

در این قسمت‌ها کلاس‌های Specialist و Officer تقریباً بدون استفاده هستند و مبارزات به هیاهویی گیج‌کننده تبدیل می‌شوند که از فرط شلوغی هیچ‌گونه نظم و هماهنگی ندارند. خوشبختانه این مسئله در مبارزات مد مخصوص به فضا وجود ندارد و باید اذعان کرد که سازندگان موفق شده‌اند در این مد سنگ تمام بگذارند. باوجود یکسان بودن روال بازی در این قسمت، حس و حال و نحوه مبارزات کاملاً متفاوت است و طراحی ظاهری، صداگذاری و مکانیک‌های مبارزه در سفینه‌ها بسیار عالی هستند. این مد آن‌قدر خوب کارشده که قابلیت تبدیل به بازی جداگانه‌ای را دارد! در کنار این‌ها، مدهای کوچک دیگری مانند Heroes VS Villain (مبارزه بین دو گروه 4 نفره متشکل از شخصیت‌های اصلی)، Strike مانند Conquest ولی در نقشه‌های کوچک‌تر و Arcade (مبارزه با AI) وجود دارند که باوجود نداشتن جذابیت Conquest برای تغییر ذائقه مناسب‌اند.

بررسی بازی Star Wars Battlefront 2

متاسفانه تمامی قسمت های مثبت بازی زیر سایه سیستم جعبه های شانسی قرار گرفته است. پیشرفت و ارتقای تمامی شخصیت ها و سفینه ها در گروی کارت های مختلف است که تاثیرات مختلفی در نحوه عملکرد می گذارند. این کارت ها شامل موارد معمول مانند Rare، Epic و… هستند و از طرفی توسط مواد اولیه قابل ارتقا به level بعدی را دارند. در حرکتی واقعا بی سابقه، کارت ها به طور مستقیم در قدرت شخصیت ها و سفینه ها تاثیر دارند و کاملا می توانند سبب برتری یک طرف نسبت یه حریفی بشوند که دقیقا همان اسلحه و کلاس را دارد ولی به کارت ها مجهز نیست.

برای مثال کارتی هست که می تواند سبب شود Darth Vader در ضربه دوم خود از 20 تا 40 درصد آسیب بیشتری به حریف برساند و یا کارتی که می تواند اسحله سفینه Interceptor را تا 40  درصد قوی تر کند! البته در طی آخرین تغییرات DICE برخی از قوی ترین کارت ها را از درون جعبه ها در آورده و فقط با رسیدن به Level مخصوص قابلیت ساخت و استفاده از آنها را خواهید داشت، ولی این مسئله باز باقی است که می توان با باز کردن تعداد زیادی جعبه به سرعت به Level بالا رسید و مواد اولیه مورد نیاز برای ساخت این گونه کارت ها را بدست آورد. از طرف دیگر خرید جعبه ها و تعدادی شخصیت معروف مانند Luke Skywalker و Darth Vader که در حرکتی بسیار زننده قفل هستند توسط پول درون بازی ممکن است که روال بدست آوردن آن بسیار کند است.

هر مسابقه به طور متوسط 250 پول در اختیار قرار می دهد که ربطی به عملکرد حین مبارزه ندارد و حتی در صورت اول شدن در بین هم تیمی ها افزایشی نخواهد داشت. باکس ها بین 2 هزار تا 4 هزار قیمت دارند و شخصیت های قفل شده بین 15 هزار تا 5 هزار، پس زمان بسیار زیادی برای خرید آن ها نیاز است. البته مانند روال بازی های F2P (Free to Play)، در اوایل کار پول زیادی در در اختیار مخاطب توسط انجام اهداف مختلفی (مانند کشتن 50 نفر در قسمت چند نفره، انجام دستورات حین مسابقه و …) قرار داده می شود ولی کم کم تعداد آن به همان مقدار اندک پس از هر مسابقه محدود می شود. این مسئله هنگامی بدتر می شود که بدانید درآوردن پول بازی در قسمت آرکید به 500 در هر 15 ساعت محدود شده است!

از طرفی قابلیت خرید هیچ چیز در بازی وجود ندارن به جز کریستال (نوع دیگر پول درون بازی!) که از آن برای خرید جعبه ها استفاده می شود، به عبارتی حتی توانایی خرید مستقیم جعبه ها نیز در بازی وجود ندارد! تمامی این مسائل دست به دست هم می دهد که بازی 60 دلاری به طور کامل تبدیل به P2W (Pay to Win) شود. لازم به ذکر است که در حال حاضر قابلیت خرج کردن پول واقعی به طور موقت از بازی بیرون آورده شده است که در صورت بازگشت آن و تغییرات احتمالی در سیستم اقتصادی متن نقد به روز خواهد شد.

بررسی بازی Star Wars Battlefront 2

شاید تنها قسمتی که کاملاً بدون حاشیه در بازی به‌طور قوی حضور دارد گرافیک خیره‌کننده آن است. پس از Battlefield 1 فکر نمی‌کردیم که DICE بتواند بازی عظیم با گرافیک بالاتری را به این زودی‌ها ارائه دهد ولی Sar Wars Battlefront 2 خلاف این مسئله را ثابت کرد. محیط‌های مختلف چه زمین و چه در فضا به نحو احسن طراحی‌شده‌اند و ازنظر فنی و هنری بسیار زیبا و بی‌نقص هستند. جزییات فراوانی در بازی وجود دارد که در مواردی مخاطب را انگشت‌به‌دهان می‌کند، مانند مراحل برفی که در حین حرکت ذرات برف بر روی اسلحه می‌نشینند و یا برگ‌های گردان در باد در Naboo که به‌طور طبیعی تحت تأثیر نارنجک‌ها به اطراف حرکت می‌کنند.

افکت‌ها و صداگذاری آشنای فیلم‌های Star Wars باقدرت در بازی حضور دارند و به‌خوبی می‌توانند حس و حال حضور درصحنه‌های مبارزه فیلم‌ها را به یاد بیاورند. در این میان شاید یکی از معدود نقاط ضعف حالت غیرطبیعی برخی شخصیت‌های آشنا باشد که حالتی مصنوعی دارند و در کنار آن صداگذاری آن‌ها چندان مناسب کار نشده است. به نظر می‌رسد صداپیشگان سعی فراوانی در تقلید از صدای هنرپیشه‌های معروف آن نقش‌ها را داشته‌اند که نتیجه کار چندان مناسب درنیامده است. به‌طور خلاصه باید گفت که ازنظر بصری و صوتی Battelfront 2 یکی از بهترین آثار موجود در بازار است.

بررسی بازی Star Wars Battlefront 2

صحبت در مورد Sar Wars Battlefront 2 بدون توجه به تأثیر جعبه‌های شانسی و سیستم کارت‌ها در آن بسیار سخت است. هرچقدر که تلاش کنید تا فقط به تجربه لذت‌بخش بازی توجه کنید، ندید گرفتن بخش P2W بازی امکان‌پذیر نیست. متأسفانه تمامی بخش‌های بازی برای عرضه کردن جعبه‌ها و متمایل کردن مخاطب به خرید آن‌ها مبتنی می‌شوند، از نشان دادن کارت‌های حریفی که شمارا کشته است گرفته تا تاریک شدن منوی اصلی بازی برای در دید قرار دادن جعبه‌های باز نشده، همه و همه این حس را می‌دهند که تمامی تلاش بازی در ورای گرافیک زیبا و گیم پلی پایه‌ای مناسب برای کلافه کردن مخاطب و سوق دادن او به خرج کردن پول واقعی است. متأسفانه تغییرات چندباره سیستم اقتصادی بازی حتی قبل از عرضه رسمی بازی (کم شدن قیمت شخصیت‌ها در حد 75 درصد) و برداشتن کامل قابلیت خرید کریستال با پول واقعی با نوید تغییر سیستم کارت‌ها نظر دادن نهایی در مورد این بازی را بسیار سخت می‌کند.

بااین‌وجود پایه‌ریزی نحوه پیشرفت بر اساس سیستم کارتی گیم پلی Sar Wars Battlefront 2 را به‌گونه‌ای تخریب کرده که حتی بدون وجود امکان خرید جعبه‌ها، به دست آوردن کارت‌های قوی کاملاً در گروی جمع‌آوری طاقت‌فرسای پول درون بازی و به دست آوردن شانسی کارت‌ها در جعبه‌های مختلف است. حتی اگر کارت‌ها تأثیر چندانی در طول بازی نداشته باشند، فکر اینکه حریف شما با استفاده از برتری به دست آورده توسط کارت خاصی و بدون تکیه از توانایی خود موفق به شکست شما شده احساس بسیار بدی به دست می‌دهد که تجربه بازی را تلخ می‌کند. سبب تأسف بسیاری است که بازی‌ای که می‌توانست به یکی از بهترین عناوین سال تبدیل شود این‌گونه برای درآمدزایی بیشتر دچار مشکل شده است.

PC Review


بررسی بازی Star Wars Battlefront 2


 

  • 50%
    - 50%
50%

خلاصه

نکات مثبت:
گرافیک خیره‌کننده و بی‌نظیر که به‌خوبی حال و هوای فیلم‌ها را به یاد می‌آورد
صداگذاری عالی و وفادارانه به منبع اصلی
سیستم کلاس‌بندی مناسب که استراتژی بازی کردن را متفاوت می‌کند
وجود تعداد زیادی شخصیت‌های معروف فیلم‌ها، سفینه‌ها و جنگ‌افزارهای مختلف
تفاوت مد جنگ در فضا با دیگر بخش‌های بازی
طراحی اهداف مختلف نقشه‌ها الهام گرفته‌شده از سناریوهای معروف سری Star Wars

نکات منفی:
طراحی نه‌چندان مناسب برخی از نقشه‌ها
انجام اهداف در مراحل آخر مسابقه محدود به محیطی کوچک می‌شود که روال بازی را به هرج‌ومرج می‌کشاند
وابستگی پیشرفت در بازی به جعبه‌های شانسی و کارت
قوی بودن آشکار برخی از کارت‌ها که بازی را کاملاً غیرمنصفانه می‌کند
قفل بودن تعدادی شخصیت بسیار معروف دنیای Star Wars در پی هزاران پول بازی
P2W بودن واضح بازی!

آیت سلطانی

آیت سلطانی

نظری ارسال کنید

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

هجده − ده =