مقاله

نهنگ آبی شما را وادار به خودکشی می‌کند

نهنگ آبی

توجه: این مقاله ممکن است حاوی عکسهای مشمئز کننده‌ای باشد

نگاهی به بازی ویدئویی نهنگ‌ آبی (Blue Whale) که باز هم قربانی گرفت و حالا ترند تلگرام ایران است.

نهنگ آبی شما را وادار به خودکشی می‌کند 1

برای سال‌هاست که بسیاری از روانشانس‌ها و جامعه‌شناس‌ها در تلاش هستند که از نکات و تاثیرات منفی بازی‌های ویدئویی بگویند. بارها در پرونده‌های تیراندازی در مدارس آمریکا، بازی‌های ویدئویی به عنوان مقصر اصلی افزایش خشونت معرفی شدند اما در نهایت تحقیقات عملی نشان داده که این دسته از سرگرمی‌های دیجیتال به صورت کلی نکات مثبت بسیاری را به همراه داشته و استفاده نادرست از آنها مشکل‌ساز می‌شود. Blue Whale اما شبیه به هیچکدام از بازی‌هایی که تا امروز دیده‌اید نیست.

بازی که از طریق اینترنت قابل بازی است و مخاطب‌ها در آن به صورت مستقیم با ادمین‌های بازی در ارتباط هستند. بازی که کاربر را در مسیری عجیب قرار داده که نهایتا به خودکشی منتهی می‌شود. به تازگی ویدئویی از خودکشی یک نوجوان در تلگرام پخش شده که احتمالا به کشور انگلیس ارتباط دارد و فردی را نشان می‌دهد که برای پشت سر گذاشتن مرحله 50 و آخر Blue Whale خودکشی کرده است. در ادامه نحوه شکل‌گیری، فرایند بازی و قربانی‌های Blue Whale را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

نهنگ آبی شما را وادار به خودکشی می‌کند 2

نهنگ آبی شما را وادار به خودکشی می‌کند 3

بازی Blue Whale که در اینترنت با نام Blue Whale Challenge (چالش نهنگ آبی) نیز شناخته می‌شود و بر اساس گزارش‌ها در چندین کشور مختلف مخاطب دارد، بازی است که در آن کار‌ها و وظایف مختلفی به صورت روزانه به گیمر اختصاص پیدا می‌کند. این کار‌های روزانه در دوره زمانی 50 روزه در نظر گرفته شده‌اند و در آخرین مرحله به مخاطب وظیفه می‌دهد که خودکشی کنند!

کلمه Blue Whale در واقع مربوط به نهنگ‌هایی است که با رساندن خود به ساحل خودکشی می‌کنند. این بازی اولین بار در روسیه با گروهی به نام F57 کار خود را آغاز کرد. گروهی که به نوعی با خودکشی‌های دست جمعی که از طریق فضای مجازی برنامه‌ریزی می‌شوند ارتباط دارد.

نهنگ آبی شما را وادار به خودکشی می‌کند 4 نهنگ آبی شما را وادار به خودکشی می‌کند 5

فردی با نام فیلیپ بودکین، دانشجوی اخراج شده از رشته روانشناسی ادعا می‌کند که این بازی را ساخته است. هدف او از ساخت این بازی خودکشی افرادی است که ارزش خاصی برای جامعه ندارند! در سال 2016 استفاده از بازی نهنگ آبی در بین نوجوانان افزایش پیدا کرد. این بازی از زمانی مورد توجه قرار گرفت که یک روزنامه‌نگار با مطلبی بسیاری از پرونده‌های خودکشی نوجوانان را با این بازی مرتبط دانست.

این مطلب باعث به وجود آمدن موجی از وحشت در روسیه شد. کمی بعد بودکین بازداشت شد و به تحریک 16 نوجوان به خودکشی اعتراف کرد. بعد از این اتفاقات، قانون جدید برای جلوگیری از خودکشی در روسیه تصویب شد و نگرانی‌های زیادی در نقاط مختلف جهان به وجود آمد. Blue Whale همچنین به پرونده‌ای عجیب از خودکشی در چین نیز ارتباط پیدا کرده است.

نهنگ آبی شما را وادار به خودکشی می‌کند 6 نهنگ آبی شما را وادار به خودکشی می‌کند 7

Blue Whale در اصل بر اساس ایجاد رابطه بین گیمر‌ها و ادمین‌های بازی ساخته شده. در طول مدت 50 روزه، ادمین کار‌های مختلفی را برای انجام به گیمر واگذار می‌کند و کاربر باید آنها را انجام دهد (البته اجباری در این مسیر وجود ندارد). معمولا هر روز یک کار به گیمر واگذار می‌شود که برخی از این کارها شامل صدمه زدن به بدن خود خواهد بود.

برخی از این کار‌ها شامل بیدار شدن در ساعت 4.20 صبح، بالا رفتن از یک جرثقیل، نوشتن یک جمله روی دست یا بازو، فرو کردن سوزن در دست یا پا، ایستادن روی پل یا پشت بام، تماشا کردن ویدیو‌هایی که از سمت ادمین فرستاده می‌شود و … خواهند بود. تا به امروز کشور‌های مختلفی درگیر این مشکل شده‌اند که از میان آنها می‌توان به آرژانتین، برزیل، بلغارستان، شیلی، چین، کلمبیا، گرجستان، هند، ایتالیا، کنیا، پاراگوئه، پرتغال، روسیه، عربستان، صربستان، اسپانیا، آمریکا، اروگوئه و ونزوئلا اشاره کرد.

اخبار منتشر شده نشان می‌دهد که یکی از کاربرهای عربستانی این بازی در نهایت بعد از گذشت 50 روز با سیم برق Playstation 4 خود را خفه کرده است. گزارش‌های انجام شده در کشور‌های مختلف به این نکته اشاره دارند که در اکثر مواقع نوجوانانی بین سن 13 تا 18 سال قربانی این بازی وحشتناک شده و در نهایت خودکشی کرده‌‌اند. با توجه به حجم گزارش‌های ارائه شده می‌توان گفت که بیشتر قربانیان این بازی در کشور‌های هند، چین، روسیه، ایتالیا و برزیل حضور داشتند.

نهنگ آبی شما را وادار به خودکشی می‌کند 8 نهنگ آبی شما را وادار به خودکشی می‌کند 9 نهنگ آبی شما را وادار به خودکشی می‌کند 10 نهنگ آبی شما را وادار به خودکشی می‌کند 11

جواد محسنی

جواد محسنی

دبیر بخش خبر وبسایت VGMAG

12 نظر

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

7 + 1 =

  • واقعا تعجب میکنم که مرجعی تخصصی مثل شما به یه چالش میگن بازی. این چالش نه سایتی داره و نه اپلیکیشنی. لطفا اصلاح کنید

    • شما یه جستجویی تو اینترنت انجام بدید تا متوجه بشید که نهنگ آبی یه بازی اینترنتی هست. لزومی هم نداره که بازی هم تو فضای سایت یا اپلیکیشن انجام بشه. اگر گفته بودیم بازی ویدئویی بله حرف شما درست میشد ولی تو متن هم اشاره شده که بازی اینترنتی.

      The Blue Whale Game, also known as “Blue Whale Challenge”, is an Internet “game” that is claimed to exist in several countries.

  • این چالش و کلا موضوع این بازی منو یاد Danganronpa میندازه
    هرجا صحبت از مسائل روانشناسی هست آدم یاد انیمه های فلسفی میفته
    از بسکه ژاپنیا عشق این چیزان

  • حالا گیریم ما تمومش کردیم و به دیار باقی هم شتافتیم….بعدش چی؟
    هیچ اچیومنتی چیزی نمیده واسه تموم کردن بازی ؟ :evilgrin: :evilgrin:

  • از تیم وی جی مگ درخواست میکنیم که این بازی رو تجربه کنن و یه پرونده اساسی در موردش برن (البته امیدواریم این وسط مشکلی پیش نیاد واسشون 😀 )

  • یاد Suicide Club و 13 Sins میندازه آدمو
    میشه تجسم اچیومنت و تروفی و سیستم جایزه دادنی که بی ارزشه تو دنیای واقعی حسابش کرد.
    کل بازی بر پایه ی حس دست یافتن به هدفیه که بازی برای مخاطب ارزشگذاریش می کنه.
    شاخکای رسانه های ایرانی هم شروع کرده به لرزیدن و پخش این خبر بعنوان ” مضرات بازی های رایانه ای ” . 🙂

      • اخه هيجانم نداره بدبختي…?
        چه فازي دارن ملت خدا داند…???
        اين بازي خوراك ژاپنياست..اونا ساخته شدن واسه ي اين بازيا