بازی ایرانی موبایل

بازی موتوری و رکوردی جالب در بازیسازی کشور

بازی موتوری و رکوردی جالب در بازیسازی کشور 1
بازی موتوری توانست در عرض ۱۰ روز از زمان پخش خود،به رقم ۲۰۰۰۰۰ بار دانلود در سایت کافه بازار دست پیدا کند.

خبر بسیار ساده و کوتاه است:

بازی موتوری توانست در عرض ۱۰ روز از زمان پخش خود،به رقم ۲۰۰۰۰۰ بار دانلود در سایت کافه بازار دست پیدا کند.

این خبر به ظاهر ساده دارای معانی بسیاری است.در تاریخ بازیسازی کشور،پرفروش ترین بازی های کامپیوتری کشور حدود ۲۰۰هزار نسخه فروش به صورت فیزیکی(دیسک) داشته اند .حال نگاه کنید که پخش دیجیتال با روندی مناسب می تواند فقط در عرض ۱۰ روز به این رقم دست پیدا کند.(پر فروش ترین بازی های ایران مبارزه در خلیج عدن،لانه شیطان و گرشاسب بوده اند)

اما نکته ی مهم تر که قصد اصلی بنده برای نوشتن یادداشتی در خصوص انتشار این خبر بود،این است که اگر بازیساز ایرانی بازی با کیفیت مناسب ساخته و سپس عرضه نماید، هیچ گاه دچار تزلزل در فروش نخواهد شد. به عبارت دیگر اگر بازیساز برای گیمر ایرانی ارزش قایل باشد و محصول با کیفیت بسازد،گیمر ایرانی نیز با حمایت همیشگی خود از این محصول به چرخه درآمدی بازیساز و این صنعت  کمک خواهد کرد.

گیم ایمگ به تیم سازنده این بازی،تیم گلیم گیمز،مخصوصا ابراهیم مسجدیان مدیر این تیم تبریک گفته و  امیدوار است که شاهد بازی های با کیفیت تری از این تیم در آینده باشد.

بازی موتوری و رکوردی جالب در بازیسازی کشور

علی ذاکری

علی ذاکری

منتقد - گیمر- بازیساز

7 نظر

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

پانزده − سیزده =

  • البته یک نکته هم باید دقت کنید عددی که کافه بازار نشان می دهد «تعداد نصب های فعال» است و نه «تعداد دانلود». این عدد همواره از تعداد دانلود کمتر است اگر کسی بازی را دانلود کند و بعد از چند روز بازی آن را پاک کند آمارش از ان عدد کم می شود.
    مثلا ممکن است یک بازی در طول زمان ۵۰۰ هزار بار دانلود شده باشد اما تعداد نصب های فعال کنونی برای آن ۲۰۰ هزار تا باشد.

    • در کافه بازار معمولا بازی ها یا مجانی هستند یا قیمتی کمتر از ۱۰۰۰ توامن دارند. اما هیچ بازی با قیمت بالای ۳۰۰۰ تومان سراغ ندارم که بیشتر از ۵۰۰۰ تا دانلود شده باشد (توجه کنید که کافه بازار نصب های فعال را نشان میدهد نه تعداد کل دانلود ها یا نصب ها را). بنابراین این برای shadow blade در حد بازار کوچک داخلی یک موفقیت خوب است.

  • این قضیه ” فقط ” مربوط به کیفیت نمیشه ، بازیهایی بودن که کیفیت به مراتب بالاتری نسبت موتوری داشتن اما موفقیت چندانی کسب نکردن . نمونش بازی Shadow Blade

    • سلام خدمت شما دوست عزیز
      شما با چه مدرکی مدعی هستید که بازی Shadow Blade ساخته تیم امیر حسین فصیحی موفقیت چندانی نداشته است؟!!!!
      درآمد چندصد هزار دلاری و بودن در لیست پرفروش ترین بازی های appstore و چندین بار انتخاب سردبیر این سایت موفقیت کمی است؟
      آیا اعتبار کسب شده در این بازی و گرفتن مبلغی بیش از ۱۶۰ هزار دلار در سایت کیک استارتر برای بازی child of morta در کمتر از یک هفته موفقیت کوچکی است؟!!!!اگر این بازی و اعتبار این بازی نبود بازی child of morta نمی توانست اینقدر سریع به جمع آوری این مبلغ برسد.

    • سلام خدمت شما
      ۱- اینکه خیلی راحت و بدون داشتن میزان و معیار مناسبی بگوییم مخاطبین بازی های موبایل گیمر نیستند درست نیست.در تمام تحقیقات بازی های رایانه ای در دنیا معیار اینکه فرد کاربر تخصصی بازی های رایانه ای(گیمر)هست یا نیست تفاوت وجود دارد. مثلا در بعضی از تحقیقات ملاک گیمر بودن ۴ ساعت انجام بازی در طول هفته است و در تحقیقی دیگر روزی حدود ۲ ساعت.تازه خیلی از ما گیمر های حرفه ای هم به سراغ بازی موبایل می رویم مثلا مکان هایی که نیاز به صرف وقت داریم برای مثال مترو یا اتوبوس و…
      ۲- در این یادداشت قصد اصلی بنده این بود که باید برای احیا روند پخش بازی های ایرانی در کشور دست به تغییر شرایط پخش در کشور زد. به این معنا که باید به مانند شبکه جهانی استیم که از سیستم های اطلاعاتی نوین جهانی پیروی می کند(MIS &DSS)به دنبال راه اندازی شبکه پخشی منسجم در کشور برای پلتفرم های مختلف نمود. مقایسه بین پلتفرم موبایل و کامپیوتر صورت نگرفت فقط به این نکته اشاره شد که آینده فروش بازی های رایانه ای در ایجاد بستر فروش دیجیتال بازی های رایانه خواهد بود.