بازی ایرانی

نشست خبری نخستین کنفرانس ملی تحقیقات بازی‌های دیجیتال برگزار شد+یادداشت

نشست خبری نخستین کنفرانس ملی تحقیقات بازی‌های دیجیتال برگزار شد+یادداشت

صبح دیروز ۷ خرداد ماه در نشستی خبری در محل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، جزییات نخستین کنفرانس ملی تحقیقات بازی‌های دیجیتال که با همکاری دایرک و دانشگاه علم و صنعت برگزار می‌شود، تشریح شد. این نشست خبری با حضور دکتر سید محمد علی سیدحسینی به‌عنوان دبیر، دکتر بهروز مینایی به‌عنوان دبیر عملی و دکتر محمد حسین رضوانی به‌عنوان دبیر اجرایی این کنفرانس برگزار شد. در ابتدای این نشست، سید محمدعلی سیدحسینی با اشاره به فعالیت مرکز پژوهشی دایرک از دو سال قبل در بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای گفت: این مرکز از ابتدا دو مأموریت اصلی برای خود در نظر گرفته بود که یکی رونق در فضای پژوهشی پیرامون بازی‌های دیجیتال بوده و دیگری تهیه آمار و اطلاعات مرتبط با این حوزه. مرکز دایرک در این مسیر محصولاتی از قبلی آمار و داده‌های خارجی و پیمایش‌های داخلی و نیز حمایت از پژوهش‌های دانشگاهی و تألیف کتاب داشته است. در تکمیل فرآیند مأموریت‌های این مرکز کنفرانس تحقیقات بازی‌های دیجیتال برگزار خواهد شد. سیدحسینی در ادامه به برخی داده‌های آماری مرتبط با وضعیت صنعت بازی‌های رایانه‌ای در ایران پرداخت و گفت: از ابتدای فعالیت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای سه پیمایش در سطح ملی و کشوری در حوزه بازی انجام شده که امروز می‌توان داده‌های آماری این گزارش‌ها را با یکدیگر مقایسه کرد. این پیمایش‌ها در سال‌های ۸۹، ۹۲ و ۹۴ انجام شده‌اند که به ترتیب در این سال‌ها ۱۶، ۱۸ و ۲۳ میلیون نفر مخاطب بازی‌های ویدیویی در کشور بوده‌اند و هرسال این رقم رو به رشد بوده است. وی افزود: در سال‌های اخیر با مشاهده افزایش شرکت‌های ثبت شده و همچنین رشد صادرات بازی‌های موبایلی و PC در کشور می‌توان متوجه رشد بازی‌سازی در کشور شد و به همین دلیل با برگزاری این کنفرانس قصد داریم نشان دهیم در این حوزه پتانسیل بالایی از نظر آکادمیک و علمی وجود دارد و می‌خواهیم با این کنفرانس یک شبکه‌سازی بین کسانی که در حال پژوهش هستند اتفاق بیفتد. سیدحسینی با اشاره به این‌که اولین دوره کنفرانس در سطح ملی برگزار می‌شود گفت: این کنفرانس از دوره دوم به صورت بین‌المللی برگزار خواهد شد و به همین دلیل تلاش کرده‌ایم نام‌گذاری آن را به‌نحوی انجام دهیم که در زبان انگلیسی نمونه مشابه نداشته باشد. عنوان اختصاری «DGRC» نیز به همین منظور انتخاب شده است. وی ادامه داد: این کنفرانس قرار است به صورت سالانه با حمایت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برگزار شود و در این مسیر شورای سیاست‌گذاری کنفرانس با حضور نمایندگانی از دانشگاه‌های مطرح کشور تشکیل شده است. این کنفرانس هر سال در یک دانشگاه برگزار خواهد شد و دایرک به‌عنوان دبیرخانه دائمی فعالیت خواهد کرد. اولین دوره این کنفرانس با میزبانی دانشگاه علم صنعت و در تاریخ دوم آذرماه برگزار می‌شود و همزمان مرکز دایرک به‌عنوان دبیرخانه مستقر و ثابت این رویداد فعالیت خود را آغاز خواهد کرد. دبیر کنفرانس تحقیقات بازی‌های دیجیتال هوش مصنوعی، جنبه‌های فنی و معماری، گرافیک رایانه‌ای، پردازش بازی‌ها، بازی‌های جدی و بازی‌وارسازی، ابعاد رفتار اجتماعی بازی‌ها، تعامل پژوهشی در بازی‌ها، هنر و طراحی بازی‌ها، اقتصاد و مدیریت و کسب و کار در بازی های دیجیتال را 9 محور اصلی این کنفرانس دانست و افزود: اعضای کمیته علمی این کنفرانس نماینده رشته‌هایی همچون علوم کامپیوتر، ارتباطات، اعصاب، علوم شناختی، روانشناسی، علوم پزشکی، مدیریت، انیمیشن و سینما، علوم تربیتی و ریاضی هستند.

نشست خبری نخستین کنفرانس ملی تحقیقات بازی‌های دیجیتال برگزار شد+یادداشت

یادداشتی کوتاه

به وجود آمدن مراکز علمی برای تحقیق و بررسی شرایط موجود در هر صنعت و رشته ای، همواره اتفاقی مبارک بوده و هست. اینکه بنیاد ملی بازی های رایانه ای اقدام به تاسیس مرکزی برای بدست آوردن آمار و اطلاعات دقیق در حوزه بازی‌های رایانه‌ای کرده است، جزوه نکات مثبت فعالیت این بنیاد بوده، اما به راستی تمام تحقیقات این مرکز علمی در بخش های مورد نیاز، مورد استفاده قرار می‌گیرد؟ به شخصه برخی از تحقیقات این مرکز را دنبال کرده ام و مواردی از تحقیقات این  واحد کاربردی و جامع بوده‌اند، اما خلاء اصلی این واحد از دیدگاه غالب بر فعالیت این مرکز است که بیشتر از اینکه تحقیقاتی در باب همکاری با بازیسازان کشور باشد، به شکلی ارائه یک سری آمار برای سازمان های بالا دستی بنیاد ملی بازیهای رایانه‌ای ست. البته نباید این نکته را فراموش کرد که این  واحد باید تا حدودی دید مدیران کشور را به مقوله مهم بازی های رایانه ای معطوف کند و این بدون دادن انواع مختلف آمار میسر نیست، ولی در صورتی این مرکز علمی می‌تواند به شکوفایی کامل برسد که علاوه بر مورد قبلی سعی بر تحقیقات گسترده جهت کمک به بازیسازان کشور نماید و به مشکلی به یک مرکز مرجع علمی جهت مراجعه بازیسازان به این مرکز تبدیل شود. برای مثال بسیاری از جنبه های بازار بازی‌های رایانه‌ای در کشور مقفول مانده‌اند و آینده بازیسازی کشور به  درک این جنبه ها منوط می‌شود. بسیار خوب است که این واحد علمی بتواند هر چه بیشتر وارد تحقیق در این حوزه‌ها شده و باعث نزدیکی بیشتر بازیسازان و گیمرهای کشور به این مرکز علمی و به طبع آن باعث بهبود این رابطه با بنیاد ملی بازی‌ها شود، موردی که در چند سال گذشته شاهد آن نبوده‌ایم و بیشتر شدن اختلافات و فاصله‌ها بین گیمرها و بازی‌سازان با بنیاد ملی بازی‌سازی را نظاره گریم. گویا قرار نیست این فاصله کم شود!

امیدوارم در آینده شاهد قوی تر شدن این مرکز علمی باشیم و فعالیت های این واحد باعث بهبود وضعیت بازیسازی در کشور شود.

علی ذاکری

علی ذاکری

منتقد - گیمر- بازیساز

2 نظر

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

18 + بیست =