چالش: قسمت اول
بازی ایرانی چالش

پادکست تحلیلی چالش قسمت اول

برنامه چالش برنامه ای صوتی است، که به چالش های بازیسازی در ایران و سایر نقاط جهان به صورت کاملا علمی پاسخ می دهد.
این پادکست به صورت دو هفته یکبار به چالش های مهم بازیسازی در ایران و خارج از ایران می پردازد. آیا دوست دارید وارد یکی از بخش های اقتصاد بازی های رایانه ای در سطح جهان شوید؟پس دیگر وقت آن رسیده است که دیدمان را به این حوزه عوض کنیم و تنها از بازی های رایانه ای لذت نبریم ، بلکه یکی از تاثیر گذاران این صنعت در جهان شویم.
لطفا از طریق ایمیل رسمی برنامه به آدرس chalesh [-a-t-] gameemag.ir در ارتباط باشید و سوالات و موضوعاتی که دوست دارید در حوزه بازی های رایانه به پاسخ آن ها دست یابید، مطرح نمایید.

در این قسمت به سراغ دیدگاه یکی از مدیران میانی بنیاد می رویم که چرا بازی های غیرمجاز خارجی از سطح بازار جمع آوری می شوند؟!

دانلود

میثم قربانی

میثم قربانی

مدیر سایت

12 نظر

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

هفت + 2 =

  • با سلام خدمت علی آقا ذاکری بسیار برنامه ی خوبی را تدارک دیده اید ما حداقل در بازار گیم ایران مشکلات بسیار زیادی داریم که البته به نظر من بیشتر این موضوعات به بنیاد ملی بازی های رایانه ای بر می گردد در مورد مصاحبه ی آقای کرد میهن هم می توانم بگویم که واقعا این حرف بسیار مسخره است که ما همه ی مشکلات را به خاطر بازی های خارجی است به جای آن که بنیاد این بازی ها را به عنوان یک نمونه آموزشی در اختیار بازیساز ها قرار دهد با کارها و حرف های بیهوده وضعیت را روز به روز بدتر میکنند ممنون از برنامه خوب و آموزنده ی شما.

    • مرسی از شما که برنامه چالش را گوش کردید
      همه مشکلات فعلی بازیسازی قطعا تقصیر بنیاد نیست ولی چیزی که مهمه است این است که مشکلات را شفاف بیان کنیم و برایش راه حل ارایه کنیم. اینکه برای برخی کاستی ها بخواهیم مشکلات بازیسازی را حضور محصول خارجی معرفی کنیم روش اصلا درستی نیست.

  • در زمانی که بازی گرساشب و… هم عرضه شدند وضع بازی های خارجی خیلی بدتر از حال حاضر بود ولی چرا فروش بالایی داشتند؟چون بازی گرشاسب برای مخاطب ساخته شده بود و به کاربر خودبا کیفیت خوب خود،احترام گذاشته بود. بازار ایران از بازی ایرانی زده شده است به خاطر بازی های بی کیفیت برخی دوستان بازیساز ،که معلوم نیست به چه هدفی دست به ساخت این دست محصولات می زنند.
    در آخر امیدوارم که موارد مطرح شده را با دقت مطالعه کرده باشید و در ادامه برنامه چالش همراه باشید
    یا علی

    • برنامه چالش برنامه بسیار خوبی بود و امیدوارم این حرکت رو با قدرت ادامه بدید.
      فقط در مورد مثال خاصی که زدی (گرشاسپ) باید بگم که شرایط بازار در اون زمان بسیار متفاوت با الان بود و ناشرهای مجاز، هنوز ویترینی برای عرضه بازی داشتن. الان که به خاطر مسایل بسیار زیادی که وجود داره (و هر کدومش می تونه یه برنامه چاللش رو به خودش اختصاص بده) و باعث نابودی بازار مجاز ما شده، طبیعتاً بازی های ایرانی نمی تونن توی بازار مجاز ما مثل اون زمان فروش داشته باشن. فارغ از بحث کیفیت.

  • در خصوص اینکه با حضور بازی غیزمجاز (به قول دوستان) و قیمتی اندک در کنار بازی ایرانی ،باعث فروش کم بازی ایرانی می شود باید به این اصل اشاره کنم که باید همواره از کشورهای پیشرو اقتصاد درس گرفت. بازار با رقابت تعریف می شود. اگر بازار انحصاری تعریف کنیم و تنها از محصول داخل حمایت صرف کنیم نه تنها باعث افزایش کیفیت محصول ایرانی نمی شویم بلکه به صنعت کشور خیانت می کنیم.(حکایت خودرسازان که نیاز به توضیح بنده نیست)
    نقد بنده این بود که نباید کیفیت بازی ایرانی را به حضور بازی خارجی ربط دهیم. کدام کشور جهان بازی کشورهای دیگر را جمع آوری می کند تا کیفیت بازیسازان خود را بالا ببرد!(در صورتی که واقعا دلیل این باشد!)

    • سلام به شما دوست گرامی
      بله کاملا درست می فرمایید که در زمان عرضه گرشاسب ، وضعیت با امروز کاملا متفاوت بود .ولی نکته مهمی که باید اشاره کرد این است که روند پخش و مارکتینگ و هم چنین کیفیت ضعیف محصولات سبب این وضعیت در بازار گیم کشور شد.
      ممنون از همراهی شما

  • پس از اشاره این موارد باید به این مورد اشاره کنم که بازیسازان کشور از نبود قانون کپی رایت کم بهره نبردن.شاید حتی بیشتر از گیمرهای ایرانی! عماد خان رحمانی با حساب من حداقل در سال های فعالیت شرکت شما یعنی رسانا شکوه کویر، شما ۶ بازی تولید کرده اید که پخش شده است. اگر فرض کنیم در بدترین حالت از هر بازی حداقل ۳۰ میلیون تومان سود خالص شما بوده باشد( که طبیعتا باید بیشتر باشد تا فعالیت شما در این صنعت توجیح اقتصادی داشته باشد)حدود ۱۸۰ میلیون تومان خواهد شد.این رقم تنها کفاف تمام نرم افزارهای تخصصی می شود که شرکت شما در حال حاضر مثل اکثر مردم ایران به صورت کرک و غیرمجاز استفاده می کنند.البته فروش بازی شما به رقم های بالاتر در صورت اجرا کپی رایت در کشور ممکن خواهد بود ولی اگر کیفیتی قابل قبول برای جامعه هدف داشته باشد.

  • ۲- ایران بعد از ورود به سازمان تجارت جهانی باید قانون کپی رایت را در کشور اجرا کند. ولی مشکل اساسی تر اینجا به وجود می آید که با قبول کردن قانون کپی رایت ، تحت تعقیب قرار دادن افراد مجرم در زمینه کپی رایت توسط پلیس فدرال آمریکا(FBI) و پلیس بین الملل(Interpol) صورت می پذیرد که احتمالا دولت ایران به دلیل حضور افرادی در لیست مجرمین تحت تعقیب این دونهاد(چه درست و چه غلط) به احتمال زیاد نمی تواند این قانون بین الملی را اجرا کند.
    ادامه دارد و..

  • سلام خدمت عماد جان رحمانی،کسی که با بازی های ادونچر خوبش میشناسیمش.
    اول چند نکته اساسی که باید ذکر کنم:
    متاسفانه باور غلطی در بین مردم،بازیسازان و… وجود دارد در خصوص قانون کپی رایت . برای اینکه قانون کپی رایت به شیوه و نوع جهانی،در ایران الزامی شود باید ایران به عضویت سازمان تجارت جهانی دربیاید. به دو دلیل احتمال عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی (wto) به این زودی ها میسر نیست.
    ۱-هر کشوری برای عضویت در سازمان تجارت جهانی نیاز به رای تمامی اعضا دارد( به علاوه بسیاری اقدامات اولیه )با این شرط و این اصل که ایران با بعضی از کشورهای عضو روابط سیاسی خوبی ندارد نمی توان به زودی امیدوار به عضویت ایران در wto بود.(ایران در حال حاضر عضو ناظر سازمان تجارت جهانی است)

  • در مورد بخش توزیع ، صد در صد حق با آقای کرد میهن هست . زمانی که بازی خارجی AAA با قیمت نازل در قالب یک هارد ، با تخفیف های فروشنده عزیز در میاد 2 هزار تومان! تردیدی نیست شانسی برای بازی ایرانی وجود نداره ! در واقع اگر بازی خارجی به قیمت واقعی بود اما غیر مجاز جمع کردنش اصلا توجیهی نداشت اما بالطبع در مقابل هجمه بازی های فوق العاده و فوق العاده ارزان هیچ شانسی برای بازی ایرانی نیست( توجه داریم که بازی مجاز و غیر مجاز یعنی تایید بنیاد ملی روی بازیها که در مورد موضوع و محتواشونه و ارتباطی به کپی یا غیر کپی بودنشون نداره ، در واقع بازی میدان نبرد 3 حتی اگر ارجینالش هم باشه باز هم غیر مجازه ) .
    علی ای حال امیدوارم حرکت پایدار باشه . خسته نباشید ، یا حق

  • 3) اما در مورد موضوع ، کاملا نیمی از صحبت ها رو قبول دارم و نیمی رو کاملا خیر ! در اینکه جمع کردن بازی خارجی ربطی به کیفیت بازی ایرانی نداره قطعا با شما مواتفقم ، تردیدی نیست که ما خودمون باید فضای بازیها رو به سمتی ببریم که مخاطب از اونها لذت ببره و همراه بشه ، شاید شرکت خود ما ، رسانا شکوه کویر ، مثال خوبی باشه ، تو هشت عنوان کاملا ذائقه مخاطبمون رو درک کردیم و الان در عناوین جدید سعی کردیم با دقت بیشتری رفتار کنیم ” اما”
    ادامه دارد 🙂

  • سلام و احترام خدمت دوستان عزیز در سایت گیم ایمگ
    خسته نباشید به علی ذاکری و میثم قربانی که در یک شب طوفانی دو کار رو ارائه دادن.
    اما در مورد چالش
    اجازه میخوام در قالب دسته بندی مسائل رو بیان کنم :

    1) در ابتدا یه آفرین به علی ذاکری بابت طرح جالبش ، حرکت مثبت و خوبیه که میتونه به فضای مرده و بی رمقی که در اون قرار دادیم کمی جون بده

    2) موضوعاتی که انتخاب میشه اگر در سایت گیم ایمگ به نظر سنجی گذاشته بشه شاید بهتر باشه ، هر چند علی چندین بار تاکید کرد که با ایمیل میتونیم باهاش در ارتباط باشیم اما با این اوصاف فکر میکنم برای جلوگیری از جوسازی ها میشه از نظر سنجی در مورد چالش استفاده کرد

    ادامه دارد 🙂