پیش نمایش

المپیک زمستانی زامبی‌ها – پیش نمایش Dead Rising 4

عنوان Dead Rising 4 یکی از بازی‌هایی بود که مایکروسافت در E3 امسال به آن توجه ویژه‌ای نشان داد. جدیدترین بازی کپ‌کام با تم آخرالزمان ما را به کریسمس می‌برد و این بار قصد زنده کردن آرمان‌های قدیمی مجموعه را دارد. در حالی که Dead Rising 3 یکی از بازی‌های هنگام عرضه‌ی کنسول اکس‌باکس وان بود و نتوانست جایگاه واقعی خود را پیدا کند، نسخه‌ی چهارم با تغییرات جدی و با سه سال فاصله‌ی زمانی نسبت به نسخه‌ی قبلی منتشر خواهد شد.

Dead Rising 3 که بیشتر نقش استفاده‌ی تبلیغاتی را برای ایکس‌باکس وان اجرا می‌کرد، با نقدهای زیادی همراه بود و در نهایت نتوانست از پس انتظارات بالایی که پیرامون آن به وجود آمده بود، برآید. Dead Rising 3 علاوه بر این که کاراکتر جدیدی را برای اولین بار به عنوان شخصیت اصلی بازی معرفی می‌کرد، کمی از تم فان و طنز حاکم بر بازی دور شده بود. علاوه بر این حواشی زیادی مثل اجرا شدن با وضوح تصویر 720p از دیگر دلایلی بودند که باعث کمتر دیده شدن این بازی شدند. با این حال این نسخه در عین این که تغییرات زیادی به خود دیده بود، هم‌چنان یک بازی سرگرم کننده و روایت زیبایی از آخرالزمان بود. علاوه بر این که بازی جهان بزرگ و پر از جزئیاتی داشت، راه‌های بی‌شمار و جدیدی را هم برای کشتن زامبی‌ها در اختیار مخاطب خود گذاشته بود.

4

پس از گذشت سه سال کپ‌کام ونکوور که در بازی قبلی شخصیت‌ جدیدی را به نام نیک راموس معرفی کرده بود، به قصد یک تغییر ناگهانی جلو آمده و این بار دوباره با فرانک وست – شخصیت اصلی قدیمی سری – قصد روایت داستان در نسخه‌ی چهارم را دارد. فرانک عکاس خبری که در دو نسخه‌ی اول سری Dead Rising نقش شخصیت اصلی را ایفا می‌کرد و علاوه بر آن در بازی‌های دیگر کپ‌کام هم حضور پیدا کرده است، مجددا وارد یک ماجرای بقای دیگر شده است. تقریبا 16 سال پس از ماجراهای اولین نسخه‌ی دد رایزینگ، فرانک وست که حالا شکسته‌تر به نظر می‌رسد گرفتار حمله‌ی دوباره زامبی‌ها شده است. نکته‌ی جالب داستان این نسخه در بازه‌ی زمانی آن است که تعطیلات سال نو و کریسمس را در کلرادو به تصویر می‌کشد. شهر ویلمت مبدا اصلی تمام ماجراهای این نسخه است و جریان شیوع زامبی‌ها نهایتا به دست‌های پشت پرده در دولت ختم می‌شود.

قهرمان سال‌خورده‌ی ما که حالا کمی از روزهای اوج خود فاصله گرفته اما هنوز هم هویت خودش را حفظ کرده است. فرانک با پیدا کردن مدارک و استنباط کردن از تنش‌هایی که به وجود آمد‌ه، به نتایجی می‌رسد که دولت آمریکا را در شیوع این بیماری آن هم در برهه‌ی زمانی سال نو میلادی مقصر جلوه می‌دهد.

3

نمایش E3 بازی در کنفرانس مایکروسافت فرانک وست را در یکی از مراکز فروش بزرگ شهر نشان می‌دهد. هنوز هم شوخ‌طبعی خاصی در حرکات و ژست او موج می‌زند. فرانک در حالی که اکانت توییترش را چک می‌کند، تعدادی از ویدئوهایی که قبلا گرفته را دوباره پخش می‌کند و ما در آن‌ها نماهای کوتاهی از بازی را می‌بینیم. این شیوع بیماری به وضوح مدت زمان زیادی نیست که به راه افتاده است. هنوز بسیاری از مغازه‌ها و ساختمان‌ها فرم قبلی‌شان را حفظ کرده‌اند و می‌توان نشانه‌هایی از حیات قبلی را در آن‌ها دید. نمایش بازی در شب جریان دارد اما سازندگان از تم تیره برای بازی استفاده نکرده‌اند. به جای آن ما با چند نمای نیمه موزیکال رو‌ به‌رو هستیم که نشان می‌دهند هنوز هم راه‌های احمقانه‌تری برای از بین بردن زامبی‌ها به ذهن بشر می‌رسد!

گیم‌پلی بازی از یک فرم نسبتا ثابت و البته انعطاف‌پذیر بهره می‌برد. مثل همیشه در سری بازی‌های دد رایزینگ می‌توان در هنگام نبرد از یک ترکیب خاص برای اجرای چندضرب‌ها استفاده کرد. فرانک می‌توان از ضربات تن به تن استفاده کند و یا دشمنان را با سلاح گرم از پا در آورد. هم‌چنین امکان پرتاب اجسام دیگر به آن‌ها نیز وجود دارد که در مجموع ترکیب عجیب و غریبی از ضربات و تمام‌کننده‌ها را در Dead Rising 4 خلق می‌کند. هم‌چنین مثل قبل امکان رانندگی با انواع وسایل نقلیه وجود دارد. تفاوت این نسخه با دیگر عناوین سری در اضافه کردن برخی ترکیب‌های عجیب و غریبی است که در نمایش‌های بازی دیده‌ایم. مثلا نمایش E3 فرانک را در حال هدایت یک باگی آف‌-رود مجهز به تیربار نشان می‌داد. تعداد زامبی‌هایی که در همان چند ثانیه توسط این وسیله از بین رفتند نشان می‌داد که بازی هنوز هم اصالت خودش را در این زمینه حفظ کرده است.

2

بخش زیادی از تحولات Dead Rising 3 علاوه بر نسل هشتمی شدن آن، به گزینه‌های زیاد در شخصی‌سازی سلاح‌ها مربوط می‌شد. نیک راموس می‌توانست از بی‌استفاده‌ترین وسایلی که در اطراف می‌بیند یک اسلحه‌ی قوی با قدرت تخریب بالا بسازد که حتی فکر کردن به آن هم غیر ممکن جلوه می‌کرد. کپ‌کام برای Dead Rising 4 هم این فرمول را دوباره پیاده کرده است. مثلا فرانک می‌تواند یک تبر دو لبه درست کند که به یک دستگاه شوک الکتریکی وصل شده است. این دو اسلحه بدون هم شاید قدرت زیادی نداشته باشند اما در کنار یک‌دیگر به یکی از بهترین سلاح‌های کشتار جمعی تبدیل می‌شوند. سیستم کرفتینگ Dead Rising 4 به همین منوال یکی از کلیدی‌ترین بخش‌های آن به حساب می‌رود که دست بازیکن را در ساخت و ساز ناممکن‌ترین ترکیب‌ها نیز باز می‌گذارد. از سوی دیگر برای سلاح‌های دوربرد نیز چنین سیستمی پیاده شده است. دمو بازی با نمایش یک زوبین دست‌ساز و شخصی‌سازی شده آغاز می‌شود. این زوبین هرچند معمولی نیست و به یک آتش‌انداز مجهز شده است که به کمک آن می‌توان باعث انفجار شد. هر بار که یکی از تیرهای انفجاری را از این زوبین شلیک می‌کنید، باعث انفجار شده و اطراف را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد. به این‌ ترتیب سلاح‌های دوربرد هم می‌توانند برای کشتار جمعی استفاده شوند.

نمایش‌های بازی به صورت تکه تکه نماهایی از سیستم کمبو بازی را نشان داده‌اند. Dead Rising 4 سیستمی برای شمارش چندضرب دارد که با کشتن زامبی‌ها به صورت متوالی به شما امتیاز می‌دهد. استفاده از سلاح‌هایی که نبوغ بیشتری در ساخت آن‌ها صورت گرفته است، به شما اجازه می‌دهد تا برای کشتن زامبی‌ها امتیاز Special دریافت کنید. این امتیاز در ادامه می‌تواند برای اجرای تمام‌کننده‌ها استفاده شود. مثلا فرانک می‌تواند با استفاده از این امتیاز با یک دور کامل به تمام زامبی‌هایی که دور او را گرفته‌اند شوک الکتریکی وارد کند. تمام اجزای سیستم کمبو Dead Rising برای تبدیل آن به اثری با خشونت بالا که بخش زیادی از آن را بار طنز تشکیل داده کمک می‌کنند.

5

اگر نمایش‌های بازی را به طور مرتب دنبال کرده باشید، حتما از روز اول متوجه لباس اگزو (Exo Suit) فرانک شده‌اید. این لباس که البته یکی از نوآوری‌های سازندگان در نسخه‌ی چهارم به حساب می‌آید، به فرانک در ارتقا دادن قدرت‌هایش کمک می‌کند. تقریبا همانند چیزی که در Saints Row 4 دیده بودیم، فرانک در Dead Rising 4 می‌تواند با این لباس پرش‌های بلندتری انجام دهد، مشت‌های محکم‌تری بزند و در کل قدرت‌هایی نزدیک به یک ابر قهرمان داشته باشد. طبق اعلان بسیاری از کسانی که پیش از عرضه توانسته‌اند بازی را تست کنند، لباس اگزو فرانک صرفا یک مکانیزم اضافی در بازی نیست و در مراحل داستانی نیز به کار می‌آید. اگزو هم‌چنین می‌توانند هم‌چنین نقش مهمی را در مواجهه با گروه بزرگ زامبی‌ها ایفا کند. اجسام بزرگ و سنگینی که در بازی می‌بینید، اکثرا می‌توانند به کمک این لباس وسیله‌ای برای کشتار جمعی باشند. این لباس با وجود تمام نکات مثبتی که تا به اینجا از آن ذکر شد، معایبی هم دارد که بزرگ‌ترین آن‌ها تمام شدن انرژی است. زمانی که نتوانید این لباس را به هر نحوی شارژ کنید، تقریبا مثل پاور آرمورهای Fallout بلااستفاده می‌شود و شاید مثل بازی‌های دیگر بتوانید آن را پس از استفاده منفجر کنید!

هم‌چون بازی‌های قبلی مجموعه، Dead Rising 4 هم در یک محیط جهان باز سندباکس روایت می‌شود. بازیکن‌ها می‌توانند به راحتی در هر جای آن گشت و گذار کنند و به دنبال سلاح و وسایل نقلیه‌ی جدید برای اضافه کردن به کالکشن خود باشند. از طرفی مراحل جانبی که بخش زیادی از روند هر نسخه‌ی دد رایزینگ را تشکیل می‌دادند، در نسخه‌ی چهارم هم به قصد بسط دادن بازی گنجانده شده‌اند. بعضی از قسمت‌های بازی که خارج از شهر ویلمورت قرار دارند، فرانک را برای مدتی از مراحل اصلی دور می‌کنند و به او اجازه‌ی گشت و گذار بیشتر را می‌دهند. مثلا بخشی از مپ بازی که قبلا پایگاه نظامی بوده و حالا با ورود به آن می‌توانید به تجهیزات و جنگ افزارهای جدید دسترسی پیدا کنید. Dead Rising 3 از قابلیت کو-آپ برای تمام کردن بخش کمپین بهره می‌برد. در عین حال که برای دیگر بخش‌های بازی تا 4 نفر هم می‌توانستند به بازی یک‌دیگر بپیوندند. بازی جدید تقریبا از سیستم مشابهی بهره می‌برد، با این تفاوت که تا 4 نفر می‌توانند در بخش کمپین با هم بازی کنند. این همکاری چندنفره شامل به پایان رساندن مراحل اصلی و جانبی می‌شود و معمولا بیشتر از بازی اصلی لذت‌بخش است. مثل نسخه‌ی دوم و سوم، Dead Rising 4 هم نسخه‌ی پی‌سی خواهد داشت. این بار اما به دلیل سیاست‌های جدید مایکروسافت در راستای یک‌پارچه‌سازی پلتفرم‌های خود، نسخه‌ی پی‌سی به جای استیم روی استور مایکروسافت عرضه می‌شود. کپ‌کام با این حال وعده داده که نسخه‌ی ویندوز 10 بازی از هر Dead Rising قبلی روی پی‌سی بهتر پورت شده است. با توجه به تاثیر موتور پایه‌ Forge و البته پیشرفت‌های DX11 چنین حرفی چندان دور از ذهن به نظر نمی‌رسد.

 

 

ناشر: Microsoft

سازنده: Capcom Vancouver

پلتفرم: PC, Xbox One

تاریخ انتشار: 6 دسامبر 2016 (16 آذر)

مسعود تیموری

مسعود تیموری

نظری ارسال کنید

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

18 − 4 =