پیش نمایش

جشنواره ورزش‌های زمستانی – پیش نمایش STEEP

ورزش­های زمستانی دسته­ای از ورزش­های بسیار هیجان­انگیز هستند که علاوه بر سرعت و هیجان بسیار زیادی که دارند، بسیار خطرناک بوده و هر کسی تمایل به ریسک کردن و انجام آنها ندارد. ورزش‌ها و تفریحاتی مانند اسنوبورد سواری، پاراگلایدینگ و… که حتی اگر علاقه و جرات انجام آنها را نیز داشته باشیم، الزاما امکانات لازم برای انجام آنها را در دست نداریم. اما آیا این نبود امکانات بدین معناست که باید امکان تجربه این تفریحات جالب و هیجان انگیز را کاملا از فکر خود بیرون کنیم؟ شاید بگویید آری اما صبر کنید! خوشبختانه در عصری زندگی می‌کنیم که تکنولوژی، بسیاری از کار­ها را برایمان ساده کرده و به مجمو‌عه‌ای از خواسته‌های به ظاهر امکان ناپذیرمان جامع عمل پوشانده. مسلما در این زمینه نیز می‌توانیم دست به دامان تکنولوژی شده و با کمک آن، آنچه را نمی توان در واقعیت تجربه کرد، به صورت مجازی تجربه کنیم. در E3 امسال یوبی­سافت با معرفی STEEP به خواسته عاشقان ورزش های زمستانی پاسخ داد. پاسخی که شاید به اندازه کافی جامع نباشد و تمام ورزش های متنوع زمستانی را در­بر نگیرد، اما مسلما برای علاقه­مندان بسیار جذاب خواهد بود. این عنوان توسط استودیوی فرانسوی Ubisoft Annecy و همکاری شعبه کیف(Kiev) یوبی­سافت و Ubisoft Montpellier ساخته می‌شود. استدیویی که فاصله چندانی با مون­بلان(Mont Blanc) بلندترین کوه در میان رشته­کوه های آلپ­(یکی از اصلی‌ترین مکان‌ها برای انجام ورزش‌های زمستانی) ندارد. کار اصلی اعضای این استدیو در طی 20 سال گذشته شبیه­سازی و همکاری در ساخت بازی های مختلف یوبی­سافت بوده اما این­بار به آنها این فرصت داده ­شده تا برای خود کار کنند و آنچه که به آن علاقه دارند را بسازند و به این ترتیب STEEP پا به عرصه وجود گذاشت!

3

حرف اول و آخر، گیم‌پلی

مطابق آنچه که در اکثر بازی های ورزشی مشاهده می شود، بازی دارای داستان چندان قوی­ نیست و قرار است که گیم‌پلی جذاب بازی بار این کمبود را به دوش بکشد. در همین ابتدا لازم به ذکر است که قابلیت طراحی شخصیت در بازی وجود دارد و سازندگان قول وجود امکانات زیادی برای طراحی کرکترها را داده اند. تمرکز بازی روی چهار ورزش اسکی، اسنوبورد، چتربازی(پاراگلایدینگ) و پرواز با Wingsuit است. برای هر کدام از این ورزش‌ها فعالیت‌های متنوعی طراحی شده و گیمر می‌تواند در دو زاویه دید اول و سوم شخص (به دلخواه) به انجام آنها بپردازد. خوشبختانه بازی جهان باز است و می‌توان آزادانه به سراسر محیط رفت. طراحی محیط بازی برگرفته از محیط برفی کوهستان‌های آلپ بوده و مساحت 256 کیلومتری آن به هفت قسمت تقسیم می‌شود.از جمله مناطق حاضر در بازی می‌توان به بخش هایی از سوئیس، اتریش و ایتالیا اشاره کرد. با توجه به وسعت زیاد نقشه بازی، می‌توان انتظار مکان‌های متنوعی مانند کوه‌های مرتفع، جنگل‌ها، دریاچه‌ها و… را داشت. به گفته سازندگان بازی، آلاسکا نیز پس از عرضه بازی در قالب DLC در اختیار گیمرها قرار می‌گیرد. خوشبختانه محیط بازی به صورت پویا و با توجه به شرایط آب و هوایی تغییر می‌کند که این امر تاثیر بسزایی در جذاب­تر شدن بازی خواهد داشت. خوشبختانه سازندگان قول آزادی عمل بسیار زیادی را داده‌اند و طبق گفته آنها گیمرها می‌توانند به دلخواه و به راحتی بین هرکدام از چهار ورزش یکی را انتخاب کنند.

4

بازی دارای دو بخش آنلاین وآفلاین است که می‌توان به دلخواه به انجام فعالیت‌های موجود در هر کدام پرداخت. با این حال تمرکز بازی به شدت بر بخش آنلاین گذاشته شده و بخش آفلاین بازی بیشتر حکم دستگرمی و آمادگی برای بخش آنلاین بازی را دارد. حدود 30 داستان/مرحله مختلف در بخش آفلاین در سراسر محیط قرار گرفته که به نظر می‌رسد هدفشان بیشتر ایجاد مهارت و آماده کردن گیمر برای بخش آنلاین باشد. در بخش آنلاین بازی گیمرها در دنیایی یکسان قرار گرفته و می­توانند با یکدیگر به رقابت بپردازند. به گفته یوبی‌سافت سیستم Match Making بازی با توجه به سطح مهارت، زبان و مواردی از این قبیل، رقیبانی را به شما پیشنهاد خواهد داد که می‌توانید به رقابت با آنها بپردازید. از دیگر ویژگی‌های جالب این اثر می‌توان به قابلیت برخورد با سایر گیمرها حتی زمانی که در حال انجام فعالیت‌های متفاوت از یکدیگر هستید اشاره کرد که به واقع گرایی بازی کمک به سزایی می‌کند اما اگر خواستار این قابلیت نیستید، می‌توانید آن را به سادگی غیر فعال کنید. ازجمله مواردی که سازندگان تاکید بسیاری بر آن دارند، توانایی ایجاد صحنه‌های ترکیبی و جالب توسط افراد مختلف است. بدین صورت که گیمرها می توانند با انجام حرکات تکنیکی مختلف و ترکیب آنها با یکدیگر صحنه‌های بدیع و اعجاب انگیز خلق کنند. با توجه به جهان باز بودن STEEP، این اثر از Fast Travel نیز بهره می برد. با فعال کردن Mountain Mode ، Drop Zone ها نمایش داده می‌شوند که در واقع حکم نقاط Fast Travel  را دارند و با استفاده از آنها می‌توان بین نقاط مختلف نقشه جا به جا شد. در طول بازی مکان‌ها و مسابقات مخفی متعددی وجود دارد که می‌توان با جست و جو در محیط به آنها دست یافت. برای تسهیل این کار دوربین دو چشمی نیز در بازی قرار داده شده است!

5

خوشبختانه بازی فقط به انجام فعالیت های ساده ختم نمی شود و می توان در زمان انجام هر کدام از چهار ورزش، تکنیک‌ها و حرکات جالبی را نیز پیاده کرد. در بازی بخشی به نام سیستم شعبده­بازی ((Trick System وجود دارد که با توجه به حرکات خاص و تکنیکی گیمر به او امتیاز می­دهد. همچنین با قرار گرفتن در جایگاه اول تا سوم، بازی مدالی را با توجه به جایگاه کسب شده به گیمر اهدا خواهد کرد. همانطور که انتظار می­رود، بازی دارای لیدربورد برای ثبت رکوردها نیز خواهد بود که مسلما جذابیت‌های بسیاری دارد و می­تواند بیش از پیش گیمر را درگیر بازی کند. همچنین مسیری که گیمر در هنگام انجام فعالیت­های مختلف طی می‌کند به صورت خودکار توسط سیستمی به نام Trail ذخیره می شود و با فعال کردن Mountain Mode می توان این مسیر را مشاهده کرده و با مراجعه به قسمت های مختلف عملکرد خود را ارزیابی کرده و یا فعالیت هایی از قبیل تهیه عکس و ویدئو از موقعیت های جالب و اشتراک‌گذاری آنها را انجام داد. به طور کلی اشتراک گذاری لحظات جذاب نقش مهمی در بازی دارد و ابزارهای گوناگونی بدین منظور قرار داده شده است. همچنین می توان مسیر طی شده را به عنوان یک چالش با دیگران به اشتراک گذاشت. طبق اطلاعاتی که یوبی سافت درباره بازی به اشتراک گذاشته، چهار حالت بازی ( (Play Styleمختلف در بازی وجود دارد:

1.Free Styler : بر تکنیک ها و انجام حرکات خاص و با دقت بالا تمرکز دارد.

2.Explorer : به اکتشاف مراحل و مکان های جدید اختصاص می­پردازد.

3.Bone Collector : با انجام حرکات جالب و خنده دار و برخورد با سایرین و محیط به گیمر امتیاز می‌دهد.

4.Free Rider : که ترکیبی از سه حالت فوق است و در آن باید به کشف محیط،انجام حرکات تکنیکی و دقیق پرداخت.

6

ضربان قلب خود را بشنوید!

سازندگان STEEP توجه ویژه ای به بخش صداگذاری داشته‌اند. صدا­های محیطی با بهترین کیفیت ممکن ضبط شده و در بازی قرار گرفته­اند و علاوه بر آن، ریزه کاری‌هایی مانند صدای نفس­نفس زدن و ضربان قلب شخصیت اصلی نیز در بازی گنجانده شده است. همچنین بخش موسیقی نیز در بازی مورد توجه بوده و با­توجه به عملکرد گیمر در طی بازی ریتم آن آهسته یا سریع می شود. گرافیک بازی طبق نمایش‌ها دارای کیفیت مطلوبیست. جزئیات نورپردازی، بافت‌ها، سایه‌پردازی، تاثیر برخورد شخصیت‌ها با اجزای محیط، رد به جامانده از فعالیت‌های صورت گرفته در برف، فیزیک و… همگی در سطح مطلوبی قرار دارند. شاید نتوان گفت که گرافیک بازی در بالاترین سطح در میان بازی‌های این نسل قرار دارد اما با توجه به ابعاد عظیم بازی، مسلما گیمرهای سخت‌گیر این روزها را راضی خواهد کرد. STEEP  در 2 دسامبر(12 آذر) سال جاری میلادی به بازار عرضه می­شود و با توجه به نمایش های آن می توان انتظار عنوانی خوش ساخت را داشت که علاقه‌مندان به ورزش‌های اکستریم زمستانی را راضی کند. در صورت موفقیت عنوان فعلی می توان روی اضافه شدن STEEP به مجموعه‌های اصلی یوبی‌سافت امیدوار بود و با توجه به نبود عنوان خاصی در این سبک، می‌توان انتظار تبدیل شدن این عنوان به اثری پرفروش را نیز داشت.

2

ناشر: Ubisoft

سازنده: Ubisoft Annecy

پلتفرم: Xbox One – Playstation 4 – PC

تاریخ انتشار: 2 دسامبر (12 آذر)

برچسب‌هاpc PS4 Steep UbiSoft xbox one
محمد کیانی

محمد کیانی

نظری ارسال کنید

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

پنج + دو =