پیش نمایش

عدالت در اوج بی‌عدالتی – پیش نمایش Injustice 2

پیش نمایش Injustice 2

یکی از سبک‌هایی که طرفداران زیادی دارد ولی بازی‌های چندانی برای آن عرضه نمی‌شود، سبک مبارزه‌ای (Fighting) است. این سبک به خاطر ذات رقابتی خود، همواره توجه بسیاری از گیمرهای حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای را به خود جذب می‌کند، ولی کمتر سازنده‌ای به خود جرئت معرفی یک IP جدید در این سبک را می‌دهد چرا که چند سردمدار بزرگ این ژانر آن قدری خوب هستند که رقابت با آن‌ها بسیار دشوار باشد. ولی در نسل پیش، استودیو موفق NetherRealm به رهبری Ed Boon به سراغ جمع کردن قهرمانان کمیک‌های DC در یک بازی مبارزه‌ای رفت. به پشتوانه سری Mortal Kombat معلوم بود که با عنوانی جدی سر و کار داریم که آمده تا با بزرگان این سبک رقابت کند، ولی آیا همین سابقه برای موفقیت دستپخت جدید NetherRealm یعنی Injustice: Gods Among US کافی بود؟ مسلماً خیر. با عرضه بازی، مشخص شد که بیخود نیست NetherRealm و Ed Boon از بزرگان سبک مبارزه‌ای هستند. حالا کم کم باید منتظر جدیدترین تلاش NetherRealm برای تسخیر بازار بازی‌های مبارزه‌ای باشیم، تلاشی که Injustice 2 نام دارد و اتفاقاً یک رقیب سرسخت به نام Tekken 7 هم دارد که تقریباً با فاصله کمی از آن عرضه خواهد شد.

پیش نمایش Injustice 2
Injustice 2

شب یک روز سخت

می‌دانید چه چیزی از ساخت یک بازی مبارزه‌ای باکیفیت و جذاب سخت‌تر است؟ ساختن یک دنباله برای آن! عناوین مبارزه‌ای از آن دست عناوینی هستند که همیشه ساختن یک دنباله برای آن‌ها کاری بس سخت و دشوار محسوب می‌شود، چرا که نسخه قبلی توانسته برای خود طرفدارانی دست و پا کنند که آن طرفداران، به طور کلی از بازی و روند آن راضی بوده و اعمال تغییرات مختلف در آن می‌تواند در نهایت منجر به از دست دادن تعدادی از مخاطب‌ها شود. از طرف دیگر، اگر بازی بدون تغییر بماند، عملاً بازی شانس به دست آوردن مخاطب جدید را نیز از دست خواهد داد و آن‌هایی که پیش‌تر هم با بازی ارتباط برقرار نکرده بودند، باز هم به سمت آن کشیده نخواهند شد. البته اعمال نکردن تغییرات موجب تشکیل یک موج منفی علیه بازی نیز می‌شود و عده‌ای می‌گویند که «این بیشتر به مانند یک بسته الحاقی برای نسخه قبل است، تا یک بازی جدید!» که البته از برخی جهات حق هم دارند. این مسئله برای Injustice 2 هم می‌تواند دردسرساز شود، به هر حال نسخه اول توانست طرفداران زیادی را برای خود دست و پا کند و به موفقیت‌هایی دست پیدا کند. نسخه قبل از لحاظ گیم پلی بسیار خوب و کم‌نقص بود و همین کار را برای پیشرفت در قسمت جدید، سخت می‌کند. البته وقتی در مورد Injustice 2 صحبت می‌کنیم، باید یک تفاوت بزرگ را میان این بازی و دیگر عناوین مبارزه‌ای قائل شویم. اینجا ما با Ed Boon و هم‌قطاران‌اش سروکار داریم، کسی که اعتماد نکردن به او و تصمیمات و بازی‌ها‌یش یک اشتباه بزرگ محسوب می‌شود.  او سال 2015 و با Mortal Kombat X به خوبی نشان داد که خوب بلد است تا با وفادار نگه داشتن بازی‌اش به ریشه‌‎ها، ویژگی‌هایی نوین و جدیدی را ارائه دهد تا بازی رنگ و بوی تازه‌ای به خود بگیرد.

پیش نمایش Injustice 2
Injustice 2

قبل از اینکه وارد مقوله گیم پلی شویم، بهتر است نگاهی به داستان بازی بیندازیم. هم در Mortal Kombat X و هم در Injustice: Gods Among Us داستان نسبت به بسیاری از عناوین مبارزه‌ای دیگر یک سروگردن بهتر بود و بخش داستانی این دو بازی توانست تجربه جالبی را برای مخاطب به ارمغان آورد. با توجه به این موضوع، NetherRealm باز هم آمده تا یک بخش داستانی جالب را به طرفداران ارائه دهد. در این نسخه، ماجراهای نسخه قبلی تمام شده ولی هنوز هم بتمن و یارانش در حال بازسازی تخریب‌هایی هستند که جنگ‌های نسخه قبل به وجود آورده بود. در این میان اما برخی از شخصیت‌های منفی دنیای DC به دنبال آن هستند تا ارتش ضعیف و شکست خورده سوپرمن را بار دیگر قدرتمند سازند تا بتوانند به اهداف شوم خود برسند. این شخصیت‌ها گروهی به نام The Society تشکیل داده‌اند و رهبری آن‌ها هم بر عهده Gorilla Grodd است. به هر حال خیلی‌ها هستند که به دنبال آنلاین بازی کردن نبوده و از محتویات بخش تک‌نفره و داستانی استقبال زیادی به عمل می‌آورند، پس NetherRealm این دسته از افراد را فراموش نکرده و بار دیگر قصد دارد تا یک بخش داستانی جذاب را ارائه دهد. شاید خط اصلی داستانی این نسخه هم کمی کلیشه‌ای به نظر برسد، ولی به هر حال همیشه این جزئیات بسیار داستانی و نحوه روایت جالب آن بوده که در عناوین NetherRealm یک بخش داستانی جذاب را خلق می‌کنند و همین ما را نسبت به داستان این نسخه نیز امیدوار می‌سازد.

پیش نمایش Injustice 2
Injustice 2

مبارزه‌ای یا نقش‌آفرینی؟ مسئله این است!

از لحاظ گیم پلی بازی تا حد زیادی به نسخه قبلی وفادار است. بسیاری از المان‌های جالب و دوست داشتنی نسخه قبلی در این نسخه نیز وجود خواهند داشت پس اگر با نسخه قبلی بازی انس گرفته بودید، در زمینه برقراری ارتباط با این نسخه هم مشکلی نخواهید داشت و به سرعت به گیم پلی بازی عادت می‌کنید. البته این باعث نشده تا درب تغییرات مثبت به روی بازی بسته شود. در ابتدا بهتر است راجع به ویژگی‌های قدیمی صحبت کنیم. در این نسخه هم شاهد نوار ویژه‌ای خواهیم بود که در صورت پر شدن، مبارز شما می‌تواند حرکت ویژه خود را اجرا کند. نحوه عملکرد این نوار و حرکات ویژه تا حد زیادی به نسخه‌های قبلی شبیه است ولی حرکات ویژه جدیدی برای شخصیت‌ها تعبیه شده تا بازی تکراری به نظر نرسد. از سوی دیگر استفاده از وسایل موجود در محیط برای حمله به حریف نیز در این نسخه وجود دارد. در هر استیج مبارزه، آیتم‌های محیطی مختلفی وجود دارند که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. برخی از آن‌ها سبک‌تر هستند و سریع‌تر می‌توان با آن‌ها به حریف حمله کرد، برخی نیز سنگین‌تر هستند و حمله به حریف با آن‌ها زمان بیشتری خواهد برد. تفاوتی که در این زمینه نسبت به نسخه قبلی در Injustice 2 وجود دارد، این است که بر خلاف نسخه قبلی که اکثر قریب به اتفاق اینگونه حملات به ثمر می‌نشست، اکنون حریف می‌تواند از خود در برابر این حملات دفاع کند. پس دیگر نمی‌توان با استفاده از هر آیتم محیطی، به حریف ضربه وارد کرد و این سیستم بسیار متوازن‌تر شده است. البته، آن آیتم‌های سنگین قطعاً به حریف ضربه وارد می‌کنند و حریف شما قادر به دفاع کردن در برابر آن‌ها نخواهد بود، ولی به هر حال همان‌طور که گفتیم استفاده از این آیتم‌ها ریسک زیادی دارد چرا که مدت زمان بیشتری طول می‌کشد تا این حملات صورت پذیرند.

پیش نمایش Injustice 2
Injustice 2

بازی یک تغییر جالب در گیم پلی نسبت به نسخه قبلی دارد و آن هم مکانیزمی به نام Gear System است که شبیه به مکانیزم Loot در بازی‌های نقش‌آفرینی عمل می‌کند؛ به این ترتیب که شما با غلبه بر هر دشمن به چند آیتم جدید که عمدتاً قطعات لباس هستند دسترسی پیدا می‌کنید. این مکانیزم جالب می‌تواند به کلی این بازی را از دیگر عناوین مبارزه‌ای جدا کند و در صورت درست از آب درآمدن، همان برگ برنده Injustice 2 باشد. بعد از به دست آوردن این قطعات جدید، می‌توانید از آن‌ها برای شخصیت خود استفاده کنید. این آیتم‌ها فقط جنبه تزئینی ندارند؛ به طور مثال یک آیتم می‌تواند قدرت حرکات ویژه شما را بهبود بخشد یا به شما کمک کند تا بیشتر امتیاز XP بدست آورید. بله، درست خواندید! در بازی سیستم ارتقای سطح به کمک کسب امتیاز XP نیز وجود خواهد داشت و به این ترتیب، بیش از پیش به عناوین نقش‌آفرینی شباهت پیدا می‌کند. درخت توانایی‌های هر شخصیت در بازی 4 شاخه دارد که می‌توان سطح هر یک از آن‌ها را ارتقا داد: قدرت (Strength)، سلامتی (Health)، دفاع (Defense) و توانایی (Ability که همان حرکات ویژه شخصیت‌هاست). با به دست آوردن امتیاز XP می‌توانید هر کدام از این شاخه‌ها را ارتقا دهید تا به سطح‌های بالاتری برسید. استودیو NetherRealm سعی زیادی داشته تا به بازی‌بازان این حس را انتقال دهد که می‌توانند به همان شیوه‌ای که دوست دارند، بازی کنند و صرفاً به اتخاذ یک سیستم ساده مبارزه بسنده نکنند. مثلاً، کسی که دوست دارد تا بیشتر حمله کند، می‌تواند روی شاخه قدرت تمرکز بیشتری کند، در حالی که کسی ممکن است دوست داشته باشد تا هوشمندانه‌تر بازی کند (به هر حال حمله زیاد، فرصت‌های بیشتری را برای حریف به وجود می‌آورد تا با حملاتی سنگین یا حمله با آیتم‌های محیطی، ضربات سهمگینی به شما وارد کند) و روی مکانیزم دفاع تمرکز ویژه‌ای داشته باشد، پس می‌تواند بیشتر امتیازهای خود را در آن شاخه خرج کند. وجود سیستم ارتقای توانایی باعث می‌شود تا مبارزات از حالت یکنواخت خارج شده و پویایی خاصی به خود بگیرند. دیگر نیازی نیست تا یک نفر، فقط به یک شیوه بازی کند بلکه می‌تواند با برخی شخصیت‌ها هجومی‌تر و با برخی نیز، دفاعی و سبک‌تر بازی کند.

پیش نمایش Injustice 2
Injustice 2

توضیحات‌مان در مورد Gear System را به یاد دارید؟ اکنون وقت این است که آن را کامل کنیم. هر آیتمی که با شکست دادن حریف به دست می‌آورید، روی یکی از این شاخه‌ها تاثیر مثبت دارد. البته نه فقط یکی، بلکه ممکن است که یک آیتم روی دو شاخه تاثیر مثبت داشته باشد. ممکن است یک آیتم روی یک شاخه تاثیر مثبت داشته باشد و روی یک شاخه دیگر تاثیر منفی و به همین ترتیب. دو سیستم Gear System و ارتقای شخصیت به نوعی مکمل یکدیگر هستند و شیوه کلی بازی شما را تعیین می‌کنند. حال این شما هستید و سلیقه‌تان که دوست دارید چطور بازی کنید. بنا بر شیوه بازی خود، باید آیتم‌های مناسبی را انتخاب کرده و شاخه‌های خاصی از درخت توانایی خود را ارتقا دهید. در بازی سیستم منفور پرداخت درون‌برنامه‌ای وجود دارد. البته سازندگان سعی کرده‌اند تا حد امکان جو را آرام کنند و علناً اعلام کرده‌اند این یک سیستم «پول بده تا پیروز شوی» نیست و آیتم‌های خریداری شده فقط جنبه تزئینی و ظاهری خواهند داشت. در بازی می‌توانید با پرداخت پول واقعی، آیتمی به نام Source Crystal را خریداری کنید که هم می‌توان با آن به طور مستقیم پوشش‌های مختلف را خریداری کرد، هم می‌توان از آن در بخش Transfer Gear استفاده کرد. این بخش همان‌طور که از نام آن پیداست، برای آن ساخته شده تا بتوانید ظاهر پوشش شخصیت خود را تغییر دهید. مثلاً یک آیتم پیدا می‌کنید که دارای ویژگی‌های مورد نظر شما است ولی ظاهر آن خوب نیست، شما در این بخش می‌توانید ظاهر آن را تغییر دهید.

پیش نمایش Injustice 2
Injustice 2

در این بازی علاوه‌بر بخش داستانی، حالت‌های Arcade و البته بخش چندنفره، حالتی به نام Multiverse نیز وجود دارد که ساز و کار آن شبیه به Living Towers در Mortal Kombat X است و در آن بازی‌بازان می‌توانند در جهان‌های موازی کمیک‌های DC سفر کرده و با دشمنانی که هر یک ویژگی‌ها و اهداف خاص خود را دارند مقابله کنند. در بخش آنلاین بازی هم می‌توان گزینه‌ای را فعال کرد که به وسیله آن، تمامی ارتقاها و آیتم‌های استفاده شده در زره و پوشش شخصیت و … همگی فعال می‌شوند و به نوعی شخصیت‌ها به همان حالت اول خود بازمی‌گردند، که این باعث به وجود آمدن یک بخش آنلاین متوازن‌تر می‌شود. بازی در مناطق مختلفی جریان خواهند داشت که البته همگی جزو لوکیشن‌هایی هستند که در دنیای DC شاهد آن‌ها بوده‌ایم. از مناطقی چون Metropolis و Gotham گرفته تا دیگر شهرهای مربوط به کمیک‌های DC، اکثراً در این بازی وجود خواهند داشت آن هم با جزئیات بالا. به مانند نسخه قبلی، امکان جابه‌جایی بین بخش‌های مختلفی از یک لوکیشن به واسطه ضربات سنگین و … وجود خواهد داشت. از لوکیشن‌ها که بگذریم، به شخصیت‌های معرفی شده برای این نسخه می‌رسیم. تقریباً هر شخصیت معروفی از کمیک‌های DC که فکرش را بکنید در این بازی وجود خواهد داشت (برای آشنایی با لیست کامل این شخصیت‌ها به اینجا مراجعه کنید) و علاوه بر آن، شاهد حضور شخصیت‌هایی کمتر شناخته شده‌تر نیز در این بازی خواهیم بود که خود نکته مثبتی تلقی می‌شود، چرا که باعث آشنایی بیشتر طرفداران با این شخصیت‌ها شده و به نوعی با یک تیر، دو نشان می‌توان زد: 1. بالا بردن تعداد شخصیت‌های بازی 2. افزایش محبوبیت برخی شخصیت‌های مهجور بین بازی‌بازان. با یک بازی از سوی استودیو NetherRealm طرف هستیم، یعنی باید منتظر عرضه بسته‌های الحاقی مختلفی باشیم که شامل شخصیت‌ها و اسکین‌های جدید است. همین حالا هم محتویات اولین بسته الحاقی این بازی مشخص شده و قرار است شخصیت‌های Sub-Zero و Redhood و البته Starfire را به بازی اضافه کند. حداقل 6 شخصیت دیگر هم در آینده برای بازی در دسترس قرار خواهند گرفت. یک نسخه موبایلی از بازی نیز قرار است بزودی عرضه شود. به هر حال، چیزی تا داغ شدن تنور بازی‌های مبارزه‌ای 2017 باقی نمانده است. در تاریخ شانزدهم ماه مِه امسال، می‌توانید روی دو پلتفرم Xbox One و PS4 بی‌عدالتی در دنیای DC را تجربه کنید.

پیش نمایش Injustice 2
Injustice 2
دانیال دهقانی

دانیال دهقانی

2 نظر

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

دو − یک =

  • امسال 3 تا بازی فایتینگ خوب داریم
    یکیش همینه یکیش هم مارول ورسوس کپکام و تیکن
    این خودش یه فضای رقابتی خوب ایجاد میکنه که باعث میشه شاهد بازی های با کیفیتی باشیم