پیش نمایش

کشف هویت گم‌شده زمین – پیش‌نمایش Horizon Zero Dawn

پیش‌نمایش Horizon Zero Dawn

آخرالزمان همیشه در نظر ما دنیایی تاریک و تار است. دنیایی خاکستری که عموما زامبی‌ها در آن مشغول فرمانروایی هستند. در این چند سال چه در کتاب‌ها، چه در فیلم‌ها و چه در بازی‌ها هر عنوانی که مربوط به آخرالزمان بوده عموما هیولاهایی بی شاخ و دم را به معرفی کرده و انسان‌ها با حداقل امکانات مشغول زندگی و بقا هستند. اما این‌بار استودیو گوریلا گیمز تصمیم گرفته تا تعریف جدیدی از آخرالزمان را به نمایش بگذارد. این استودیو که با کارنامه درخشانش برای ساخت بازی کیلزون طرفداران زیادی دارد، این دفعه عنوانی جاه‌طلبانه را انتخاب کرده است و تاچندی دیگر عرضه خواهد شد. با پیش‌نمایش Horizon Zero Dawnهمراه ما باشید.

اثر جدید گوریلا گیمز، یعنی Horizon Zero Dawn یک بازی آخرالزمانی است. اما آخرالزمانی که کاملا متفاوت است. این دفعه تکنولوژی کار دست انسان‌ها داده است و لشکری از ربات‌های در حال فرمانروایی روی زمین هستند. با سابقه‌ای که از گوریلا گیمز به خاطر داریم به نظر می‌رسد با عنوانی فوق‌العاده روبه‌رو باشیم.

کشف هویت گم‌شده زمین - پیش‌نمایش Horizon Zero Dawn 1

دختر کماندار

بازی روایت‌گر زندگی دختری کماندار و شکارچی به نام Aloy است. او در دنیایی که حکمران آن ربات‌ها هستند زندگی می‌کند و حالا دیگر به شکارچی این ربات‌ها تبدیل شده است. الوی همواره در تلاش است تا راز اتفاقات اخیر و افزایش تعداد ربات‌ها را بفهمد و به همین خاطر دست به اکتشافات زیادی می‌زند. نکته جالب داستان بازی که در برخی تریلرها شاهد هستیم این است که الوی از انسان‌هایی صحبت می‌کند که با پیشرفت تکنولوژی و ساختمان‌های بلند باعث نابودی زندگی و بشریت شدند و این انسان‌ها دقیقا ما هستیم!

این رویکرد بازی قابل تحسین است و به نوعی در حال اخطار به انسان‌ها است. بازی ۱۰۰۰ پس از سقوط تمدن و نابودی تکنولوژی و انسان‌ها رخ می‌دهد. جایی که انسان پیشرفته آینده به سبک عصر حجر زندگی می‌کند و حیات وحش نیز دستخوش تغییر شده است. مشکلات به وجود آمده باعث شده تا تعداد بسیار کمی از انسان‌ها زنده باشند و به‌خاطرا تفاقات رخ داده مجبور هستند به‌صورت قبلیه‌ای زندگی کنند. ما نیز در نقش الوی در یکی از همین قبایل زندگی می‌کنیم و یکی از برترین شکارچی‌های قبیله به شمار می‌رویم. قبیله ما که نورا نام دارد یکی از قبایل اصلی و مهم است.

تمامی افرادی که در قبیله نورا حضور دارند از تکنولوژی، مبارزه با ربات‌ها و همین‌طور رسیدن به دلیل این اتفاقات خودداری می‌کند. اما دختر جوان و سرکش داستان هزاران سوال در سر خود دارد. خانواده او کجا هستند؟ چه بلایی سر زمین آمده است؟ ربات‌ها توسط چه کسی خلق شده‌اند؟ سوالات بی‌شماری که افراد قبلیه از پاسخ به آن‌ها یا سر باز می‌زنند و یا پاسخی برای آن‌ها ندارند. پاسخ به این سوالات چیزی است که ما تا چند روز دیگر همراه الوی از آن‌ها مطلع خواهیم شد.

کشف هویت گم‌شده زمین - پیش‌نمایش Horizon Zero Dawn 2

جنگ نابرابر

چیزی که باعث شده تا Horizon Zero Dawn به این اندازه محبوب شود و همه منتظر تجربه آن باشند دنیای شگفت‌انگیز و گیم‌پلی فوق‌العاده‌اش است. استفاده از لفظ شگفت‌انگیز برای توصیف دنیای این بازی، واقعا حد مطلب را ادا می‌کند. ویدئوها و تریلرهای منتشر شده از بازی دال بر شگفت‌انگیز بودن دنیای بازی هستند. چیزی که باعث این موضوع شده حضور ربات‌های غول پیکر و عظیم هستند. این ربات‌ها یک حس تازگی در بازی ایجاد کرده‌اند. شاید با خود بگویید مگر تا به حال در بازی‌ها ربات ندیده‌ایم؟ موضوع این است که در این بازی خبری از ربات‌هایی در ماهیت و ظاهر انسان نیست و ربات‌هایی در هیبت و عظمت دایناسورها و حیوانات را شاهد هستیم که دشمنانی جدید به شمار می‌آیند. این تنوع و خلاقیت ایجاد شده در بطن بازی باعث شده بیشتر از هر زمان دیگری منتظر عرضه آن باشیم.

همان‌طور که ذکر شد الوی یک شکارچی است و در طول بازی دست به شکار انواع و اقسام ربات‌ها می‌زند. از ربات‌های کوچک گرفته تا ربات‌هایی در حد و اندازه‌های یک ساختمان! اما مبارزات شما در بازی فقط به جنگ نابرابر با این ربات‌های غول پیکر خلاصه نمی‌شود. همان‌طور که پیش‌تر ذکر شد، زندگی قبیله‌ای جای زندگی متمدن و شهری انسان‌ها را گرفته است و در این بین مجبور هستیم با افراد دیگر قبایل نیز مبارزه کنیم که در نوع خود بسیار جذاب و دوست‌داشتنی هستند. البته در برخی از مبارزات با سایر قبایل دوستان شما نیز همراهتان می‌شود و می‌توان با استراتژی‌های خاصی به دشمنان حمله کرد.

کشف هویت گم‌شده زمین - پیش‌نمایش Horizon Zero Dawn 3

الوی همانند لارا کرافت یک دختر بی‌باک و نترس است و ارتشی تک نفره را تشکیل داده. او از کودکی مشغول کار با کمان است و به کمانداری قهار و زبده تبدیل شده است. از همین‌رو در اکثر مبارزاتش به کمان خود تکیه می‌کند. البته هرچه در بازی پیشروی می‌کنید تجهیزات پیشرفته‌تری می‌توانید به کمان خود اضافه کنید و این کمان را به یک ماشین کشتار تبدیل کنید. علاوه بر کمان از انواع و اقسام‌های سلاح گرم و سرد نیز می‌توانید استفاده کنید. که آن‌ها قابلیت ارتقا را دارند. الوی مانند قهرمان دیگر بازی‌ها، قلابی دارد که توسط آن می‌تواند در برخی نقاط نقشه از زیپ‌لاین استفاده کند.

از این‌ها گذشته او دست کمی از لارا و نیتن ندارد و به راحتی سکوبازی می‌کند. از این‌ها گذشته این قابلیت وجود دارد تا برخی از مراحل بازی را به‌صورت مخفی جلو ببرید. بازی در دنیای وسیع و گسترده خود دست شما را باز گذاشته است. در کنار مراحل اصلی، مراحل فرعی و همین‌طور قلمرویی پهناور پیش‌روی شماست که می‌توانید مدت زمان زیادی در آن گشت و گذار کنید. این گشت و گذارهای در طول نقشه نیز توسط برخی ربات‌ها که مانند چهارپایان هستند صورت می‌گیرد. شاید بتوان گفت دنیای Horizon Zero Dawn، دنیایی است که به جای حیوانات، شاهد انواع و اقسام ربات‌ها هستیم. گیم‌پلی جذاب بازی در کنار مبارزات نفس‌گیر و هیجان‌انگیز آن چیزی است که باعث شده تا این بازی به یکی از عناوین مورد انتظار کنسول پلی‌استیشن ۴ تبدیل شود.

کشف هویت گم‌شده زمین - پیش‌نمایش Horizon Zero Dawn 4

روی خوش زیبایی

بازی در بخش هنری کم نگذاشته است. از همان تریلرهای ابتدایی تا تریلرهایی که چند روز پیش منتشر شدند، فقط و فقط زیبایی به چشم می‌خورد. خیزش طبیعت در زندگی مدرن انسان کاملا به چشم می‌خورد  و محیط‌های بازی به زیبایی هرچه تمام‌تر ساخته شده‌اند. محیط‌های کوهستانی، جنگلی و صحرایی بازی با جزئیات زیادی طراحی شده‌اند و از کیفیت خوبی برخوردارند. همین‌طور شخصیت‌های درون بازی، از شخصیت اصلی یعنی الوی گرفته تا شخصیت‌های فرعی همگی طراحی قابل قبول و خوبی دارند.

انیمیشن‌های حرکات ربات‌ها، دشمنان و مخصوصا الوی نیز در در سطح بسیار بالایی هستند و بازی حالتی بسیار طبیعی دارد. صداگذاری بازی نیز بسیار خوب کار شده است. صداهای محیطی، ربات‌ها، سلاح‌ها و البته صدای گویندگان همگی عالی هستند. بازی تا به اینجای کار عملکرد بسیار خوبی از خود به جا گذاشته و طرفداران زیادی بی‌صبرانه منتظر تجربه آن هستند. امیدواریم که نسخه نهایی انتظارهایمان از این بازی را برآورده کند.

 

سازنده: Guerilla Games

ناشر: Sony Interactive Entertainment

پلتفرم: PS4

سبک: اکشن نقش‌آفرینی

تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۹۵

سپهر ترابی

سپهر ترابی

نظری ارسال کنید

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

9 + دو =