پیش نمایش

سفری به کهکشان همسایه – پیش‌نمایش Mass Effect Andromeda

پیش‌نمایش Mass Effect Andromeda

پیش‌نمایش Mass Effect Andromeda

پرواز از زمان‌های دور جز بزرگترین آرزو‌های بشریت به حساب می‌آمد. وقتی هواپیما اختراع شد این جاه طلبی به سطحی بالاتر رسید و انسان دوست داشت که حالا به بیرون از کره زمین برود. در نهایت نیز انسان‌ها توانستند پا را فراتر از کره زمین گذاشته و به ماه برسند. حالا نیز تمام تمرکز انسان‌ها دست‌یابی به  نقاط دیگر از منظومه شمسی مخصوصا کره مریخ است اما در دنیای وهم و خیال، داستان بسیار متفاوت است. انسان‌ها در فکر خود که در قالب کتاب، فیلم و یا بازی به نمایش گذاشته می‌شود سال‌های سال است که حتی کهکشان‌های دوردست را نیز مورد جستجو قرار داده و تمدن‌هایی مخصوص به خود ساخته‌اند. Mass Effect نیز از لحاظ داستانی جز همین طیف از محصولات هنری عملی/تخیلی قرار می‌گیرد. در سه‌گانه اول این بازی که در نسل قبلی برای کنسول‌ها و کامپیوتر‌های شخصی ارائه شد شاهد داستان حماسی فرمانده شپرد و نجات نسل انسان‌ها از خطر نابودی مطلق بودیم. حالا داستان کمی متفاوت است و Mass Effect Andromeda همانطور که از نامش پیداس دیگر در کهکشان راه شیری دنبال نمی‌شود. حالا دیگر باید سرنوشت نسل انسان‌ها را در کهکشان همسایه یعنی Andromeda دنبال کنیم. کهکشان آندرومدا در واقع یک کهکشان مارپیجی در همسایگی کهکشان راه شیری است که حدود 2.5 میلیارد سال نوری با یکدیگر فاصله دارند. دانشمندان احتمال می‌دهند که در 3 تا 5 میلیارد سال آینده این دو کهکشان با یکدیگر برخورد کنند.

سفری به کهکشان همسایه – پیش‌نمایش Mass Effect Andromeda 1

از شپرد به رایدر، به گوشم

اگر از طرفداران سری Mass Effect باشید حتما با فرمانده شپرد، قهرمان بلا منازع سه بازی اول کاملا آشنایی دارید. شخصیتی که با رفت و آمد‌های زیادش بسیاری از گیمر‌ها را نگران کرد و در آخر نیز با نسخه سوم این بازی از دنیای Mass Effect خداحافظی کرد. حالا Bioware تصمیم گرفته تا ستاره‌های جوانی را به عنوان شخصیت‌ اصلی این بازی جدید معرفی کند. Bioware دوقلو‌های Ryder را به برای نقش اصلی بازی جدید خود در نظر گرفته است. انتخاب دوقلو‌ها باعث شده تا گیمر‌ها بر اساس نظر شخصی خود جنسیت شخصیت مورد نظرشان را انتخاب کنند و دیگر شاهد مشکلات پیش آمده با فرمانده شپرد نباشیم. داستان در Mass Effect Andromeda در سال 2185  دنبال می‌شود. در واقع داستان این بازی در بازه زمانی نسخه دوم و سوم از سه گانه اصلی شروع می‌شود. Citadel Council با ترس از برنامه Reaperها و نابودی همیشگی قصد دارد تا چهار نسل را به کهکشان آندرومدا بفرستد. در این برنامه هر نسل می‌تواند 20هزار نفر را به سفری 600 ساله راهی کند که در انتهای این سفر، کهکشان آندرومدا در انتظار این نسل‌ها خواهد بود. هر سفینه فضایی که برای این ماموریت در نظر گرفته شده Ark نام دارد و فرمانده هر Ark نیز با نام Pathfinder شناخته می‌شود. وقتی این چهار نسل به مقصد خود رسیدند باید ایستگاه فضایی به نام Nexus را با کمک هم دیگر بسازند و این ایستگاه فضایی به عنوان مرکز دولت شناخته خواهد شد. جایی که این چهار نسل به خوبی کنار یکدیگر زندگی خواهند کرد. شخصیت اصلی بازی همانطور که اشاره شد یکی از دوقلو‌های Ryder به نام‌های Scott یا Sara خواهد بود. پدر آنها Alec Ryder در واقع Pathfinder نسل بشریت است. رایدر در سفر طولانی خود بعد از 634 سال از خواب بیدار می‌شود و می‌بیند که انسان‌ها در کنار نسل‌های دیگر تقریبا خانه جدید خود در کهکشانی جدید را برپا کردند. حالا انسان‌ها باید بار دیگر خود را در کنار نسل‌های دیگر ثابت کرده و نشان دهند که ارزش زندگی کردن در میان نسل‌های دیگر را دارند. رایدر در این مسیر با مشکلات زیادی روبرو خواهد شد. نکات زیادی از داستان Mass Effect Andromeda فاش نشده است اما با توجه به سابقه Bioware در ساخت بازی‌ها با داستانی بسیار خوب و همچنین المان‌های نقش آفرینی می‌توان انتظار داشت که Andromeda نیز داستانی چند لایه با قدرت بسیار خوب را برای گیمر‌ها روایت کند.

سفری به کهکشان همسایه – پیش‌نمایش Mass Effect Andromeda 2

به دور از خانه، نزدیک به ریشه‌ها

تقریبا پنج سال از عرضه آخرین نسخه Mass Effect می‌گذرد. این بازی در طی سه گانه  اول دچار تغییر و تحول بسیار زیادی در قسمت مبارزات شد. باید به این نکته اشاره کنیم که نسخه اول این بازی تقریبا اثری ناپخته بود که تعادل در میان المان‌های اکشن و نقش‌آفرینی به خوبی در آن رعایت نشد. البته این اثر حتی در قسمت اکشن نیز حرف خاصی برای گفتن نداشت و این داستان خوب بود که باعث شد Mass Effect به اثری ماندگار تبدیل شود. اما در طول سالیان و عرضه نسخه دوم و سوم بازی صفحه ترازو به سمت اکشن سنگینی کرد. نسخه دوم و سوم این اثر اکشن نرم و قابل قبول، در کنار المان‌های نقش‌آفرینی گیم‌پلی بسیار خوبی را به گیمر ارائه می‌دادند اما حالا همه چیز در Andromeda تغییر کرده. هسته اصلی گیم‌پلی این بازی تمرکز زیادی رو قسمت اکشن دارد اما حالا تزریق درست المان‌های نقش‌آفرینی باعث شده تا با چیزی فراتر از انتظار روبرو شویم. شخصی سازی شخصیت‌ها، اسلحه‌ها و استفاده درست از قدرت‌های جانبی باعث شده تا Andromeda در نمایش‌های خود دل هر گیمری را به سمت خود جذب کند. شاید به راحتی می‌توان گفت Andromeda همان چیزی است که Bioware قصد پیاده‌سازی آن را در نسخه اول بازی داشت. شاید تغییر زیادی در هسته گیم‌پلی Andromeda شاهد نباشیم اما اصلاح درست ویژگی‌های موجود و استفاده ترکیبی از آنها در بازی باعث شده تا گیم‌پلی روان و اکشن آن این اثر را به یکی از بهترین بازی‌های سال 2017 تبدیل کند. در Andromeda حتی اسحله‌های بازی نیز مرتب‌تر شده‌‌اند. حالا شاهد سه دسته اصلی از سلاح به نام‌های اسلحه‌های کهکشان راه شیری، Helios و The Remnant خواهیم بود. اسلحه‌های کهکشان راه شیری همان چیزی است که همه با آن آشنایی داریم. سلاح‌هایی که به لطف فشنگ مسلح شده و امکان حمله به دشمن را به گیمر می‌دهد. سلاح‌های Helios با استفاده از پلاسما تجهیز می‌شوند. این نوع سلاح‌ها با استفاده از سیستم جستجوی گرما به دنبال هدف خود می‌روند. دسته سوم سلاح نیز The Remnant است. این نوع از سلاح نیاز به فشنگ یا پلاسما ندارد اما به صورت شارژی مورد استفاده قرار گرفته و بعد از چند شلیک به خاطر داغ شدن بدنه دیگر قابل استفاده نیستند. حملات این نوع سلاح بسیار مرگبار است اما استفاده از آنها محدود. بر اساس اعلام Bioware همچنین دیگر محدودیتی برای کلاس‌های مختلف در بازی برای استفاده از سلاح‌های مختلف وجود ندارد. امکان شخصی سازی همه سلاح‌ها برای گیمر وجود خواهد داشت. نکته قابل توجه در سیستم مبارزه Mass Effect Andromeda اضافه شدن بخش جدیدی به نام سلاح‌های تن به تن (Melee) است. این بخش از بازی در نسخه سوم با اضافه شدن Omni Blade به هسته اصلی گیم‌پلی نفوذ کرد اما حالا شاهد این هستیم که گیمر می‌تواند سلاح‌های مخصوصی را برای نبرد‌های تن به تن استفاده کند. مانند گذشته هر کدام از دشمن‌های بازی حساسیت خاصی به نوع خاصی از سلاح دارند و برای از بین بردن آنها باید بدانید که چگونه از قدرت‌ها و سلاح‌های خود استفاده کنید. Mass Effect Andromeda جهش بلندی در قسمت گیم‌پلی را در تریلر‌های منتشر شده، نمایش داده است. باید منتظر عرضه رسمی بازی باشیم و ببینیم که این اثر همانند تریلر‌ها گیم‌پلی درگیر کننده و نفس‌گیر خواهد داشت یا خیر.

سفری به کهکشان همسایه – پیش‌نمایش Mass Effect Andromeda 3

کهکشان زیر پای رایدر

بنا به داستان سری بازی‌های Mass Effect گشت و گذار در کهکشان، امری تقریبا عادی است. سه گانه اول Mass Effect دارای دنیای بزرگی بود که انتظار همه گیمر‌ها را برآورده می‌کرد. اگر در ابتدای این نسل Dragon Age Inquisition را بازی کرده باشید می‌دانید که Bioware قدرت خلق دنیا‌های بسیار بزرگ با جزئیات بسیار زیاد را دارد. در مصاحبه‌ای که چندی قبل با طراحان این بازی انجام شد آنها ادعا کردند که در این بازی چند سیاره وجود دارد که دنیای آنها چندین برابر کل دنیای Dragon Age Inquisition خواهد بود. این نکته می‌تواند نمایا‌گر دنیای بسیار بزرگ Andromeda باشد. چیزی که شاید در دنیای بازی کمتر شاهد آن باشیم. با توجه به حجم قبلی که از دنیای Mass Effect به یاد داریم می‌توان به راحتی حدس زد که Andromeda بسیار بزرگ خواهد بود. مراحل جانبی در بازی‌های نقش‌آفرینی یکی از پایه‌های اصلی بازی هستند. بزرگی دنیای بازی می‌تواند باعث شود که Andromeda حتی در مراحل جانبی نیز برای گیمر‌ها بسیار هیجان‌انگیز باشد.

سفری به کهکشان همسایه – پیش‌نمایش Mass Effect Andromeda 4

آندرومدا با طعم Frostbite

شرکت EA در چند سال گذشته با کمک استودیوی DICE موتور Frostbite را به بهترین حالت خود رسانده‌‌ است به صورتی که تقریبا تمام بازی‌های بزرگ زیر مجموعه این شرکت با استفاده از این موتور ساخته و پرداخته می‌شوند. Mass Effect Andromeda نیز از این قاعده مستثنی نیست. در نگاه کلی Andromeda واقعا چشم‌نواز است. طراحی بسیار زیبای شخصیت‌ها، محیط‌های بازی، سلاح‌ها و … به بهترین شکل ممکن انجام شده است. نورپردازی و سایه پردازی با توجه به محیط‌های خاص بازی می‌تواند بسیار چشم‌نواز باشد. طراحی شخصیت‌ها و انیمیشن‌های مخصوص آنها بسیار عالی به نظر می‌رسند. Andromeda در بازه زمانی خوبی به بازار عرضه شده چون می‌تواند از قابلیت‌های سخت‌افزاری PS4 Pro نیز به بهترین شکل ممکن استفاده کند. در کنار گرافیک فنی بسیار خوب، طراحی هنری بازی نیز می‌تواند به راحتی توجه هر گیمری را جلب کند. با توجه به ذات بازی و مشاهده مناطق مختلف می‌توان به راحتی تیم طراحی هنری Mass Effect Andromeda را تحسین کرد. Andromeda روی پلتفرم PC بدون شک بهترین گرافیک را ارائه خواهد کرد البته باید سخت‌افزار مورد نظر آن را نیز داشته باشید. آنطور که Bioware اعلام کرده نسخه PC تنها نسخه‌ای از بازی است که محدودیت نرخ فریم ریت نخواهد داشت. در میان نسخه‌های کنسولی نیز به نظر می‌رسد که PS4 از رقیب خود یعنی Xbox One بسیار بهتر ظاهر شده است. نسخه PS4 با رزولوشن 1080P اجرا می‌شود اما Xbox One این اثر را با رزولوشن 900P اجرا می‌کند. هر دو این کنسول‌ها با نرخ فریم ثابت 30 این بازی را اجرا خواهند کرد.

سه‌گانه Mass Effect یکی از خاطره انگیز ترین بازی‌های نسل قبل بود که با ارائه شخصیت‌های جدید با داستان‌های مجزا و پیچیده توانست دل اکثریت گیمرها را به دست آورد. حالا Bioware قصد دارد تا سکان هدایت سفینه فضایی این سری را به دوقلو‌های رایدر بدهد. ادامه این سری با خط داستانی جدید و شخصیت‌های تازه یکی از بهترین تصمیم‌هایی بود که توسط Bioware گرفته شده اما هنوز هم ریسک‌های مختلفی در این مورد وجود دارد. تا به امروز نمایش‌های بسیار مطمئنی از بازی ارائه شده و آنطور که به نظر می‌رسد باید شاهد یک شاهکار دیگر توسط Bioware باشیم. Mass Effect Andromeda در تاریخ 21 مارچ (1 فروردین 1396) برای پلتفرم‌های PC، Xbox One و PS4 عرضه خواهد شد. Andromeda می‌تواند عیدی بسیار خوبی نیز برای گیمر‌های ایرانی باشد.

 

جواد محسنی

جواد محسنی

دبیر بخش خبر وبسایت VGMAG

نظری ارسال کنید

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

یک × سه =