پیش نمایش

هویت یک هوش مصنوعی – پیش‌نمایش NieR Automata

پیش‌نمایش NieR Automata

در زمانی نه چندان دور، شاید ده یا بیست سال پیش و در دوره‌ای که علوم مربوط به کامپیوتر و به خصوص هوش مصنوعی هنوز در ابتدای راه خود بودند این سوال که آیا زمانی فرا خواهد رسید که انسان بتواند موجودی خلق کند که از نظر درک و فهم با خودش برابری کند، امری تقریبا مبهم بود. اما امروزه این سوال امری چندان عجیب نیست. دور نیست آینده‌ای که در آن ربات‌هایی با هوشی همسان با ما کنترل بسیاری از امور را به دست گرفته باشند. در دنیایی که سرعت پیشرفت تکنولوژی در آن این چنین سرسام‌آور است و هر روز شی‌ای بدیع پا به عرصه وجود می‌گذارد. هوش مصنوعی و علوم مربوط به ربات‌ها نیز با سرعتی هر چه بیشتر، هر چند در بخری از موارد نیز با وقفه‌ای کوتاه، در حال رشدند و شاید پر بی راه نباشد که ادعا کنیم در 20 یا 30 سال آینده اطراف ما را ربات‌های پر تعدادی فرا خواهند گرفت که امور بسیاری بر آن‌ها محول خواهد شد. با این حال هنوز هم یک سوال برای ما بی پاسخ باقی مانده است. آیا این ربات‌ها علاوه بر دانش بشری، مانند انسان دارای شعور، احساس و ادراک نیز خوهند بود؟ این سوالیست بی پاسخ که شاید تا سال‌ها نتوان جوابی برای آن پیدا کرد زیرا اگرچه انتقال دانش بشر به صورت کاربردی امری دشوار است، اما در نهایت عملی و امکان پذیر است. ولی احساس و عاطفه را نمی‌توان به آنچه ذاتا از آن بی بهره است انتقال داد. با این حال شاید این امر خطیر، همانطور که در اثر جدید استدیو Platinum Games می‌بینیم، ممکن شود. NieR Automata ادامه ای است غیر مستقیم بر عنوانی که در سال 2010 عرضه شد و فارغ از بازخوردهای نسبتا سردی که با آن رو به رو شد، به سبب مبارزات لذت بخش و داستان خاص و به یاد ماندنی‌اش توانست تا طرفدارانی را به خصوص در سرزمین آفتاب برای خود دست و پا کند. هم اکنون با فاصله ای نسبتا زیاد ادامه‌ای بر آن عنوان عرضه می‌شود. با داستانی درباره زمانی که بشریت شکست خورده و از ملک مادری خود پا پس کشیده است. در دنیایی که زمین در آن رو به تباهی رفته و انسان‌ها در آن جایی ندارند، این ربات ها هستند که امور را به جریان می اندازند. فکر می کنند، تصمیم می گیرند و حتی احساسات نیز به خرج می دهند!

پیش‌نمایش NieR Automata

ضربان قلب فلزی
داستان بازی در زمانی پس از وقوع جریانات بازی اصلی (Nier) و پس از وقوع پایان چهارم آن عنوان رخ می‌دهد. سال 11945 میلادی است و جهان در حال تجربه چهاردهمین جنگ مابین ماشین‌هاست. مدتی اندک پس از غصب زمین توسط ارتش مکانیکی‌ای که از جهان دیگر پا به دنیای ما گذاشته و پس از مهاجرت اجباری باقیمانده انسان‌ها به ماه، نوع بشر ربات‌هایی موسوم به YorHa را برای انجام یک جنگ نیابتی به زمین می‌فرستد. اگر در جنگ بخواهید دشمن را به طور کامل نابود کنید می‌بایست ذهن خود را از هرگونه احساسات و آنچه سبب عدم تمرکز شما بر پیروزی می‌شود، خالی کنید. بدین سبب ربات‌های یورها عاری از هر گونه اسم هستند و تنها با پسوندهایی معین شناخته می‌شوند و اگرچه احساسات نیز دارند، اما از ابراز آن نیز به طور کامل منع شده‌اند و این چیزیست که پایبندی به آن، حتی برای ربات‌هایی که تنها آن را مزه مزه کرده‌اند بسیار دشوار است و از این رو کم نمی بینیم مواردی را که از این امر تخطی می‌کنند. اگرچه ربات‌ها از داشتن اسمی مشخص محرومند، با این حال هر دسته از آن‌ها ویژگی‌های رفتاری خاص خود را دارد که سبب شناسایی آن توسط هم نوعانش و سایر ربات‌ها می‌شود. آنچه که به ربات‌ها فرمان می‌دهد و ماموریت‌های مختلف را به آن‌ها محول می‌کند، پایگاه شناسایی‌ای است در مدار زمین که با نام Bunker از آن یاد می‌شود. آنچه کهBunker  به ربات‌ها فرمان می‌دهد وظیفه آن‌هاست و هدف نهایی، بازپسگیری زمین از ربات‌های مهاجمی است که آن را تسخیر کرده‌اند. در بازی ما کنترل YorHa 2 مدل B را بر عهده داریم که به اختصار با نام 2B شناخته می‌شود. رباتی دارای ظاهری زنانه و اخلاقی آرام و خونسرد که ماموریت محول شده به او برایش اهمیت بسیاری دارد. در طی بازی او با مدل‌های دیگری از ربات های یورها همراهی خواهد شد. 9S  رباتیست در ظاهر پسری نوجوان و مودب که احساسات بیشتری نسبت به سایر ربات های یورها، از جمله 2B  از خود نشان می‌دهد و وظیفه شناسایی محیط را بر عهده دارد. همچنین این دو توسط ربات مونث دیگری به نام YorHa model A No.2 همراهی خواهند شد که در اصل نمونه‌ای پایه برای ساخت 2B بوده. این ربات بسیار کم حرف است و علاقه فراوانی به انجام ماموریت‌ها به صورت تک نفره دارد. علاوه بر این سه که شخصیت‌های اصلی هستند، با شخصیت‌های جانبی مختلفی از جملهCommander  رباتی که مسئولیت فرماندهی Bunker را بر عهده دارد،  Adam و Eve دو قلوهایی که هدف واقعیشان مشخص نیست، پاسکال، رباتی که از درگیری گریزان است و…نیز مواجه می شویم. روابط بین کاراکترهای اصلی، عواطف و احساسات و ماجراهایی که با آنها می‌گذرانیم حوادث داستان را تشکیل خواهند داد. لازم به ذکر است که با توجه به اینکه این عنوان جزیی از سری Drakengard محسوب می‌شود، شاهد حضور شخصیت‌های از این سری در بازی خواهیم بود.

پیش‌نمایش NieR Automata

سلاخی ماشین‌ها
مشابه با قسمت پیشین، NieR Automata نیز عنوانی در سبک اکشن/نقش آفرینی است. همانطور که پیشتر گفته شد در طی بازی ما کنترل B2 را بر عهده داریم و می‌بایست با استفاده از سلاح‌های سرد مختلف به مقابله با ربات‌های مهاجم که شباهت بسیاری به نماد سیستم عامل توسعه داده شده توسط گوگل یعنی اندروید دارند، بپردازیم. در این جا بد نیست اشاره کنیم که به گفته سازندگان، نامی که در ابتدا برای پسوند بازی در نظر گرفته شده، اندروید بوده است اما به دلیل اینکه لایسنس این نام در اختیار گوگل قرار دارد و با توجه به وقوع احتمالی مشکلات حقوقی، آتوماتا به جای اندروید به عنوان پسوند نام بازی انتخاب شده است. در Nier جدید ما شاهد طیف نسبتا وسیعی از سلاح‌های سرد خواهیم بود با این حال B2 به طور عمده از شمشیر و به خصوص کاتانا برای مبارزه استفاده می‌کند و به طور کلی نیز می‌توان دو سلاح به صورت همزمان در دسترس این شخصیت قرار داد. در بازی ضربه‌ها به دو دسته کلی سبک و سنگین تقسیم می‌شوند که با ترکیب آن‌ها می‌توان ضربات ترکیبی مختلفی را به اجرا درآورد. علاوه بر سلاح های سرد، B2 ربات کوچکی را نیز همراه خود دارد که قابل برنامه ریزی بوده و دارای دو مود مختلف است. در مود اول با توجه به انتخاب گیمر این ربات نوعی حمله مشخص را انجام می‌دهد. برای مثال تیراندازی و یا چرخش مکرر به دور شخصیت اصلی و واردن کردن آسیب به دشمنان دو مورد از حالت های مختلف حمله این ربات هستند. در مود دوم اما، این ربات کوچک با توجه به انتخاب شما می‌تواند حمله‌ای قدرتمند تر و شارژ شونده را انجام دهد و یا سپرهای محافظی را در اطراف شما ایجاد کند.

پیش‌نمایش NieR Automata

ربات پلاتینیومی
در طی بازی و با نابود کردن دشمنان، شخصیت اصلی امتیاز تجربه(XP) کسب می‌کند که می‌توان از آن در زمینه‌هایی چون افزایش سلامتی کاراکتر و یا قدرت دفاع و حمله استفاده کرد. علاوه بر این مورد با استفاده از چیپ‌های مختلفی که در بازی وجود دارد می‌توان قابلیت‌های مختلفی را فعال کرد که هر کدام ویژگی خاصی را به B2 اضافه کرده و یا توانایی‌های او را بهبود می‌بخشد. این چیپ‌ها را می‌توان از فروشگاه‌های درون بازی تهیه کرد و یا آن‌ها را از دشمن های نابود شده برداشت. با مرگ درون بازی، B2  کار خورد را از آخرین چک‌پویت ادامه می‌دهد اما بدن قبلی وی از بین نمی‌رود و می‌توان با مراجعه به آن از آیتم‌هایی که از آن به جا مانده استفاده کرد. همچنین می‌توان این جسد را تعمیر کرد تا به طور موقت به شما کمک کند. با این حال در صورت عدم موفقیت در تعمیر وی، جسد تبدیل به دشمن شما خواهد شد که با از پای در آوردن وی آیتم‌های بیشتری به دست خواهید آورد. خوشبختانه NieR Automata یک عنوان جهان باز است و از محیط گسترده ای نیز بهره می‌برد که برای سفر در این محیط علاوه بر پای پیاده، می‌توان از حیوانات مختلف نظیر گوزن و گراز استفاده کرد که برای این کار می‌بایست ابتدا با قرار دادن طعمه‌ای آنها را مشغول کرده و سپس بر آن‌ها سوار شوید. با توجه به ماهیت جهان باز این اثر علاوه بر مراحل اصلی، مراحل جانبی مختلفی نیز وجود دارد که از افرادی که در طی بازی با آنها برخورد می کنید قابل دریافت هستند و می‌توان با انجام آن‌ها XP آیتم‌های مختلف را کسب کرد. طبق نمایش‌ها بازی از گرافیک چندان قدرتمندی بهره نمی‌برد و نمی‌توان از این نظر حساب ویژه‌ای بر روی آن باز کرد. کیفیت مدل سازی کاراکترهای اصلی و البته دشمنان در حدی است که می‌توان به آن صرفا کلمه خوب را نسبت داد اما نمی‌توان آن را پر جزئیات دانست. همچنین محیط بازی اگرچه وسیع است، اما از جزئیات قابل توجهی بهره نمی‌برد و دارای گرافیکی معمولیست که این نکته مسلما در نهایت به ضرر بازی تمام خواهد شد.

NieR Automata در تاریخ 7 مارچ برای PS4 و سه روز پس از آن برای PC عرضه خواهد شد. با توجه به تغییر سازنده بازی به استدیو پلتینیوم گیمز، این بار شاهد عنوانی بسیار سریع هستیم که می تواند به واسطه گیمپلی و مبارزات سریعش، در میان عناوین پر تعداد نسل هشتم جایگاه مناسبی برای خود دست و پا کند و بدین وسیله در آینده نیز شاهد عرضه عناوین دیگری از این سری باشیم. اگرچه هنوز برای قضاوت نهایی زود است، اما با توجه به بازخوردهای اولیه، می‌توان انتظار عنوان شایسته‌ای را داشت.

محمد کیانی

محمد کیانی

نظری ارسال کنید

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

13 − 4 =