نقد و بررسی

نقد و بررسی Assassin’s Creed 4 Black Flag

پیش از شروع نسل فعلی کنسول های خانگی این تنها شبیه ساز های ورزشی بودند که به صورت سالانه عرضه می شدند. بالا رفتن هزینه ساخت بازی ها و البته به وجود آمدن رقابتی سخت باعث شده در نسل فعلی اکثر سازندگان از عناوین شناخته شده خود استفاده کرده بازیباز ها را با بازی های سالانه همراه کنند.

در این میان هستند عناوینی که با توجه به استقبال هر ساله بازیباز ها از فرصت به وجود آمده استفاده کرده و تا کنون تعداد زیادی ادامه مختلف از آنها ساخته شده است. یکی از این بازی ها که تا همین سال قبل به شدت دچار تکرار و افت شده بود، Assassin’s Creed (AC) است. سری بازی محبوب یوبی سافت که به نوعی پرچم دار امروز آن شناخته می شود.

در راستای عرضه این سری به صورت سالانه اینبار شاهد چهارمین نسخه اصلی از AC هستیم که بر خلاف انتظارات توانسته در سطح خوبی قرار گرفته و مشکلات به خصوص عنوان سوم را برطرف کرده و تبدیل به یکی از کامل ترین قسمت های این سری شود.

همه چیز از یاد رفت

داستان AC4 همچون نسخه های پیشین در دو بازی مختلف زمانی دنبال می شود. بازه اول روایت گر دنیای امروزی است. بعد از اتمام داستان دزموند مایلز اینبار شاهد شخصیت جدیدی هستیم که به صورت کامل نیز معرفی نمی شود. این شخصیت جدید Sample 17 نام دارد. بعد از مرگ دزموند به نظر می رسد که حافظه او در دنیا پخش شده و اینبار ابسترگو به وسیله شاخه سرگرمی خود قصد دارد این خاطرات را مورد بررسی قرار داده و به اطلاعات جدیدی از Assassin ها دست پیدا کند.

یکی از ضعف های اصلی چهارمین قسمت از سری همین بخش است. پرداخت نامناسب به ادامه داستان دزموند و اتفاقی که قرار بود بعد از آن شکل گیرد در کنار ارائه یک سری اطلاعات جانبی و زودگذر از جمله ضعف هایی است که بخش مدرن داستان AC4 از آن رنج می برد. نکته دیگری که بایستی به آن اشاره کرد نبود شخصیت پردازی برای Sample 17 است. شخصیت اصلی بازی در زمان مدرن دیده نمی شود،‌ صدایی ندارد و هیچ تعاملی با دیگر شخصیت ها ندارد. در مقابل زمانی که به بخش اصلی بازی می رسیم با هیچ کدام از این ضعف ها روبرو نمی شویم.

نه تنها در این قسمت ادوارد کنوی شخصیت پردازی بسیار خوبی دارد بلکه در دنیایی قرار گرفته است که از جزییات بسیاری بالایی برخودار بوده و گشت و گزار در آن لذت بخش است. ادوارد کنوی که در اصل پدربزرگ کانر(شخصیت اصلی قسمت سوم) است، در گذشته شکست خورده و همسر خود را ترک کرده تا با سفر در دریا پول بیشتری را به دست آورده و زندگی خوبی را شکل دهد. در مقابل همسرش موافق نبوده و در نهایت ادوارد از انگلیس به آمریکای جنوبی سفر می کند.

در همان ابتدا ادواردی که روی یک کشتی کار می کند دچار سانحه شده در طوفان از دیگر ملوان ها جدا می شود. در کنار ساحل ادوارد بهوش آمده و با یک Assassin روبرو می شود. در ادامه ادوارد Assassin را از پا در آورده و محموله او را برای تمپلار ها حمل می کند. بازیباز بعد از دنبال کردن مراحل ابتدایی متوجه حضور تمپلار ها و اسسین ها شده و در ادامه سعی می کند با دوری کردن از آنها تنها یک هدف که چیزی جز به دست آوردن پول است را دنبال کند.

یکی از نکات مثبت داستان بازی هدف شخصیت اصلی است. بر خلاف قسمت های پیشن که انتقام یا پیش بردن اهداف فرقه به عنوان الویت های شخصیت اصلی قرار می گرفتند اینبار ادوارد هر چند در نهایت به این سمت گرایش پیدا می کند اما در بخش اعظمی از داستان تنها به آرزو هایش می اندیشد.

تکامل سری

بر خلاف داستان که تنها نیمی از آن نسبت به گذشته پیشرفت کرده گیم پلی در تمامی ابعاد نسبت به قسمت قبلی ارتقا یافته است. یکی از بزرگ ترین مشکلات سری بازی های AC مربوط به باگ های فراوان آن می شد که در این عنوان تا حد بالایی برطرف شده است. هر چند هنوز هم شاهد باگ های مختلف هستیم اما اکثر آنها در گیم پلی نقشی نداشته و بازی را با مشکل روبرو نمی کنند.

در ادامه بایستی به این نکته اشاره کنیم که سازندگان بازی برای دوری از کلیشه های سری و ایجاد تنوع سعی کرده اند گیم پلی را به دو بخش مجزا تقسیم کنند. اولین بخش همان گیم پلی همیشگی سری است. بازیباز با کنترل شخصیت اصلی می تواند در محیط حرکت کرده،‌ ماموریت های مختلف را دریافت کند و آنها را انجام دهد. در این بین تنها ضعف مراحل شاهد به وجود بعضی ساختار های تکراری تعقیب به صورت مخفیانه و از پا در آوردن هدف خلاصه می شود. به جز این مورد گیم پلی بازی در این حالت به بهترین شکل ممکن در مقابل بازیباز قرار گرفته و به نوعی کامل ترین در نوع خود است.

هر چیزی که در گیم پلی عناوین قبلی همچون مبارزات جذاب، خرید و ارتقا املاک و استفاده از اجزای محیطی برای حرکت به صورت مخفیانه دیده ایم در این عنوان حضور داشته و در کنار نکات جدید قرار گرفته است. مبارزات یکی از اصلی ترین بخش های گیم پلی بازی است که سعی شده نسبت به گذشته در تعادل قرار گیرد. استفاده از بدل ها و در ادامه اجرای فنون مختلف به خوبی طراحی شده و تنوع مناسبی دارند. یکی از نکات کلیدی و البته مثبت در این نسخه مربوط به اسلحه های گرم می شود. هر چند در قسمت های قبلی نیز این قابلیت وجود داشت اما اینجا سعی شده نقش آن پر رنگ تر از پیش شود.

بازیباز با پیشرفت در بازی این قابلیت را دارد که تا چهار اسلحه مختلف را حمل کرده و نه تنها به صورت جداگانه از آنها استفاده کند بلکه در میان مبارزات تن به تن نیز برتری مناسبی را به دست بیاورد. سازندگان بازی برای ایجاد تعادل استفاده از اسلحه های گرم را در اختیار دشمن ها نیز قرار داده اند. پیش تر به این موضوع اشاره کردیم که سازندگان بازی برای تکراری نشدن گیم پلی و البته ایجاد تنوع نسبت به قسمت های قبلی سعی کرده اند گیم پلی را به دو بخش کلی تقسیم کنند.

بخش دوم نبرد های دریایی است که برای اولین بار و به صورت ابتدایی در قسمت سوم معرفی شد. اینبار نزدیک به 70 درصد کل بازی در دریا دنبال می شود. بعد از گذشت مدتی بازیباز کشتی خود را در اختیار گرفته و بایستی برای پیشبرد مراحل از آن استفاده کند. نبرد های دریایی یکی از جذاب ترین و البته  بهترین قسمت های AC4 است. وجود حالت های مختلف مبارزه و البته اسلحه های متفاوت باعث شده هیچگاه مبارزات دریایی تکراری نشوند.

این در حالی است که تنوع کشتی های دشمن و تفاوت آنها در قدرت به نوعی ارتقا و پیشرفت در بازی را به خوبی نشان می دهد. از نبرد ها که بگذریم به ماجراجویی در دریا می رسیم که خود نکات مثبت بسیاری را به همراه دارد. حرکت در دریا به خودی خود شامل شرایط مختلفی می شود. به طور مثال زمانی که آب و هوا به صورت کاملا پویا تغییر می کنند، طوفان های دریایی شروع شده و شرایط جدیدی برای حرکت به وجود می آید. در این حالت موج ها بزرگ تر بوده و حتی در بعضی قسمت ها گردباد شکل می گیرد که مسیر کشتی را تغییر داده و دردسر ساز می شود.

در کنار این موضوع بازیباز می توان به وسیله کشتی فعالیت های مختلفی همچون به دست آوردن خدمه جدید یا محموله های گمشده را انجام دهد. در این قسمت حتی سازندگان دنیای زیر آب را نیز از یاد نبرده اند. هر چند بازیباز این قابلیت را در اختیار ندارد که در هر قسمتی از دریا به زیر آب برود اما در محیط های تعیین شده با جزییات بالایی روبرو می شود. در این محیط ها بازیباز به وسیله ابزار قواصی قرن هجدم به زیر آب رفته و می تواند گنج های متعددی را به دست آورد. البته انجام این فعالیت به همین راحتی ها نیز نبوده و بایستی حضور و خطر کوسه ها را نیز در نظر گرفت که هر لحظه می توانند بازیباز را از پا در بیاورند.

در مقابل بازیباز نیز این فرصت در اختیار دارد که طی یک Mini Game جداگانه به شکار کوسه های مختلف و نهنگ ها بپردازد. شکار حیوانات در خشکی یا دریا یکی از نکات مثبت جدید این شماره است. سیستم ارتقا جالب بازی نه تنها نیاز به پول و مواد اولیه مختلف دارد بلکه در بسیاری از مواقع از پوست و استخوان حیوانات استفاده می کند. جالب است که سیستم ارتقا معرفی شده در AC4 تنها به شخصیت اصلی و قابلیت های مختلف آن اختصاص نیافته و به کشتی نیز ارتباط پیدا می کند.

از اسلحه ها و مقوامت کشتی در مقابل حملات گرفته تا ظاهر و جزییات آن همگی قابل تغییر و ارتقا هستند. برخلاف قسمت سوم که در زمینه گیم پلی حرف آنچنانی برای گفتن نداشت اینبار یوبی سافت موفق شده کامل ترین نوع گیم پلی سری AC را به نمایش در آورد. وجود مبارزات متنوع دریایی، نقشه ای بسیار بزرگ به همراه جزییات فراوان و البته ارائه گیم پلی متعادل و بدون باگ روی خشکی از جمله مواردی هستند که باعث شده اند AC4 در زمینه گیم پلی به نوعی نمایشگر تکامل این سری باشد.

دنیای زیبای دزد های دریایی

بعد از محیط های سرد و برفی قسمت سوم اینبار شاهد ظاهری کاملا متفاوت برای محیط بازی هستیم. استفاده از جزیره های دریای کارائیب و به طور کلی دریا تفاوت های بسیاری با محیط های سه عنوان اصلی گذشته داشته بی شک یکی از نکات مثبت AC4 است.

هر چند این مورد به گرافیک هنری ارتباط پیدا می کند اما در زمینه فنی شاهد پیشرفت آنچنانی نیستیم. همچنان مدل ها و افکت ها در سطح قسمت گذشته بوده اما طراحی هنری باعث شده تا به طور کلی شاهد پیشرفت مناسبی در زمینه جلوه های بصری باشیم. یکی از نکات مثبت این بخش دریا و حتی زیر آب است. تغییر آب و هوا و ایجاد موج ها بی شک از جذابیت های AC4 به شمار می روند که در قسمت های قبلی به این شکل وجود نداشتند.

در انتها بایستی به صداگذاری بازی نیز اشاره کنیم که همچنان در سطح خوبی قرار دارد. استفاده از موسیقی های مناسب با حال و هوای دزد های دریایی و البته صداگذاری خوبی شخصیت ها همچنان به عنوان یکی از نکات مثبت این سری شناخته می شوند. هر چند تنها یک سال از عرضه قسمت سوم می گذرد اما یوبی سافت توانسته با برطرف کردن ضعف های اصلی نسخه های پیشین و ارائه گیم پلی ای مناسب AC4 را به تبدیل به یکی از بهترین عناوین سری کند.

  • 8.5/10
    امتیاز نهایی - 8.5/10
8.5/10

خلاصه

نکات مثبت:
تنوع گیم پلی در خشکی
مبارزات جذاب و استفاده مناسب از اسلحه های گرم، وجود جزییات فراوان در محیط بزرگ بازی
جذابیت بالای نبرد های دریایی و به طور کلی بخش سوار بر کشتی
استفاده مناسب از جزییات فرعی در گیم پلی
گرافیک هنری بسیار خوب

نکات منفی:
پیشرفت نکردن داستان در قسمت امروزی
استفاده بیش از حد از یک نوع ساختار مرحله

محمد طالبیان

محمد طالبیان

نظری ارسال کنید

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

شش − 4 =