نقد و بررسی

نقد و بررسی FIFA 18

نقد و بررسی FIFA 18

عرضه سالانه بازی‌های ورزشی، عادتی همیشگی است که با توجه به تغییرات موجود امری غیر قابل اجتناب به نظر می‌رسد. همین مورد باعث شده تا آثاری مثل FIFA که همیشه در مرکز توجهات قرار دارند به صورت سالیانه پیشرفت اندکی را تجربه کنند و شاید هر بار با عوض شدن نسل کنسول‌ها شاهد پیشرفتی شگرف در این سبک از بازی‌ها باشیم. FIFA 18 هفته گذشته در حالی عرضه شده که با فروش و استقبال بسیار خوبی روبرو است. این بازی مانند رسم چندین و چند سال گذشته بازهم توانسته رقیب اصلی خود را از لحاظ تجاری تقریبا شکست دهد گرچه هنوز هفته‌های اول عرضه این بازی را شاهد هستیم. FIFA 18 در حالی کار خود را آغاز کرد که بهتر بودن نسبت به FIFA 17 کار آسانی نبود. در ادامه با نقد و بررسی FIFA 18 همراه وی جی مگ باشید.

نقد و بررسی FIFA 18 1
FIFA 18

همانطور که اشاره شد، FIFA 17 نسخه‌ای کامل از فوتبال‌های عرضه شده در این نسل توسط EA بود. البته باید گفت که این بازی خالی از هر گونه ایراد نبود اما هسته اصلی بازی بسیار کامل بود و به همین خاطر پیشرفت از هر نظری شاید برای خیلی‌ها غیرقابل باور بود اما به نظر EA موفق به انجام اینکار شده است. در ابتدا باید گفت که انتظار انقلابی عظیم در FIFA 18 را نداشته باشید. این بازی در قلب خود همان نسخه قبلی است اما با این تفاوت که توجه به جزئیات، رفع ایرادات و اضافه کردن ایده‌های جزئی توانسته روح آن را تازه نگه دارد. در ابتدا باید به گیم‌پلی اشاره کنیم. FIFA 18 نسبت به چند سال گذشته از سرعت بسیار بیشتری برخوردار است و این نکته باعث شده تا بازی‌ها بیش از پیش هیجان انگیز باشند. این سرعت در کنار تغییرات موجود در سیستم انیمیشن ترکیبی را به وجود آوردند که فوتبال را بسیار طبیعی‌تر از گذشته نمایش می‌دهد. تغییرات سیستم انیمیشن این اثر باعث شده تا بازیکن‌ها در زمین بر اساس موقعیتی که برایشان پیش آمده تصمیم گیمر را بلافاصله و بدون هیچ درنگی پیاده‌سازی کنند. البته انتظارات غیرعادی از بازیکن‌ها نداشته باشید، اگر حالت بدنی و تکیه‌گاه پا آنها خوب نباشد و گیمر تصمیم به شوت زدن و یا پاس بگیرد، دقت به شدت پایین خواهد آمد. ترکیب این دو باعث شده تا FIFA 18 بسیار باورپذیرتر از نسخه‌های قبلی باشد و به قولی از حالت ماشینی خود بیرون بیاید. دقت در بازی حرف اول و آخر را می‌زند. دقت در نزد بازیکن‌های درون زمین به شدت افزایش یافته و فرمان‌پذیری آنها از گیمر انعطاف بیشتری دارد. شوت‌ها دقت بیشتری دارند، پاس‌ها با توجه به دستور گیمر مسیر خود را طی خواهند کرد، آرایش بازیکن‌ها در زمین بهتر از قبل قابل درک و تاکتیک‌پذیری کمی نسبت به قبل بهتر شده است.

نقد و بررسی FIFA 18 2
FIFA 18

در کنار این بهبود‌ها، ویژگی‌های جدیدی نیز به بازی اضافه شده که می‌تواند گیمر را از فاز بازی کردن خارج و به بیننده یک بازی واقعی فوتبال تبدیل کرده که مشغول به کنترل بازیکن‌ها است. ویژگی تعویض سریع (Quick Sub) برای اولین بار در FIFA 18 تعبیه شده است. این بدان معنی است که گیمر قبل از بازی می‌تواند چندین بازیکن مورد نظر خود را که می‌داند در استراتژی مد نظرش قابل تعویض هستند را انتخاب کند. این تعویض‌ها در طول بازی و پخش صحنه‌های آهسته با نگه داشتن دکمه مد نظر قابل انجام هستند و دیگر نیازی نیست برای هر بار تعویض گیمر به منو بازی برگشته و چند ثانیه و دقیقه را صرف تعویض کند. این مورد باعث شده تا با عدم قطع شدن بازی، حس و حال فوتبالی واقعی به گیمر انتقال پیدا کند. اگر قبل از بازی فراموش کنید که گزینه‌های مورد نظر خود را انتخاب کنید، خود بازی تعویض‌های پیش‌فرضی را به گیمر ارائه خواهد کرد. البته FIFA 18 چندان خالی از ایراد نیز نیست. اولین و بزرگترین مشکل در این بازی بدون شک در همان چند مسابقه اول کاملا خود‌نمایی خواهد کرد و آن چیزی جز هوش مصنوعی پایین دروازبان‌ها نیست. دروازبان‌ها در اکثر مواقع در تشخیص سرعت و جهت توپ با مشکل مواجه هستند و همین مورد باعث شده تا تعداد گل‌های رد و بدل شده در بازی به شدت افزایش پیدا کند. این مورد همانطور که می‌تواند برای گیمر موقع گل زدن خوشحال کننده باشد، موقع دریافت گل‌های بسیار مضحک ناراحت کننده خواهد بود. مورد بعدی قدرتمند بودن تعدادی از بازیکن‌های بزرگ مثل رونالدو و مسی است. در FIFA 18 اگر مهارت کافی برای دریبل زنی و شوت را فرا گرفته باشید تقریبا می‌توانید با این دو بازیکن تیم حریف را به صورت کامل به هم ریخته و گل‌های مختلف و متنوعی را در یک بازی به ثمر برسانید. البته در طول فصل با ارائه به‌روزرسانی‌ها شاید قدرت بازیکن‌ها کمی متعادل‌تر شود و یا حداقل دروازبان‌ها از هوش بهتری برای بسته نگه داشته دروازه خود برخوردار شوند.

نقد و بررسی FIFA 18 3
FIFA 18

بخش Journey که سال گذشته برای اولین بار به سری بازی‌های FIFA به عنوان یک کمپین داستانی اضافه شده بود، امسال نیز حضور پررنگی دارد. اینبار نیز در Journey با ادامه داستان Alex Hunter مواجه خواهید شد. قسمتی مثل Journey نسبتا برای FIFA تازگی دارد اما بسیار کلیشه‌ای و به دور از هرگونه نکته خاصی است. البته جذابیت به خاطر تازگی همیشه وجود دارد اما در باطن Journey نسبت به سال گذشته تغییر زیادی نکرده است. شاید جذاب‌ترین قسمت Journey، بخش‌هایی است که ربط چندانی به قسمت اصلی ندارد، مثل فوتبال خیابانی در برزیل که گیمر را شدیدا به یاد FIFA Street خواهد انداخت. قسمت‌های جدیدی به Journey اضافه شدند مثل تغییر ظاهر و لباس Alex Hunter که آنها نیز تاثیری روی روند بازی ندارند. نکته جالب در مورد ظاهر این شخصیت این است که پول‌های به دست آمده توسط او قرارداد‌هایش برای خرید این موارد صرف نمی‌شود و مثلا برای دسترسی به یک شلوار جدید باید یک کار خاص را در بازی انجام دهید. یکی از مشکلات اساسی Journey این است که این بخش به شدت طولانی شده و در نهایت گیمر را کلافه خواهد کرد. تمام کردن Journey به تقریبا 10 ساعت زمان نیاز دارد که اکثر آن به مسابقات معمولی و کار‌های تکراری اختصاص پیدا کرده است. در حالی که Journey یک ایده جدید در بازی‌های سری FIFA به شمار می‌رود اما به نظر می‌رسد که EA تلاش زیادی برای بهبود این بخش انجام نداده و انتظارات از Journey در FIFA 18 بسیار بیشتر از سال گذشته بود.

نقد و بررسی FIFA 18 4
FIFA 18 The Journey

در بخش گرافیکی FIFA 18 جهش زیادی نسبت به سال گذشته نداشته و طراحان بازی سعی کردند که بیشتر به جزئیات پرداخته و آنها را نسبت به گذشته بهبود دهند. به عنوان مثال طراحی و موشن کپچر بسیار واقعی‌تر از گذشته شده، گرچه مدل‌های صورت بازیکن‌ها هنوز نیز جای کار دارند و FIFA 18 در این زمینه به نسبت از رقیب خود عقب‌تر است. طراحی استادیوم و تماشاگران نسبت به سال گذشته بسیار بهتر شدند و این مورد را بعد از گل زدن در شادی تماشاگران می‌توانید مشاهده کنید. در قسمت صداگذاری و گزارش باید گفت که کار نسبتا خوبی انجام شده است. گرچه اگر زیاد FIFA 17 بازی کرده باشید با شیوه گزارش و حرف‌های روتین دو گزارشگر آشنا هستید. بسیاری از دیالوگ‌های هر دو گزارشگر از FIFA 17 قرض گرفته شده‌اند البته در کنار آنها دیالوگ‌های زیادی نیز اضافه شدند اما در برخی مواقع دیالوگ‌های تکراری می‌تواند باعث آزرده خاطر شدن کسانی شود که به گزارش بازی توجه دارند. موسیقی در سری FIFA همیشه جز نقاط قوت بوده و امسال نیز آهنگ‌های انتخاب شده برای این اثر بسیار خوب و متنوع است.

نقد و بررسی FIFA 18 5
FIFA 18

FIFA 18 گرچه انقلابی در سبک بازی‌های شبیه‌ساز فوتبال نیست اما می‌توان به قاطعیت کامل گفت که، FIFA 18 بهترین و جامع‌ترین نسخه از شبیه‌ساز فوتبالی است که در حال حاضر تولید شده است. گرچه ایراد‌های کوچک و بزرگ هم در کلیت بازی وجود دارد اما نقاط قوت باعث می‌شوند که هواداران ورزش فوتبال بیشتر به FIFA 18 علاقه داشته باشند. این مورد را می‌توان کامل از فروش این بازی درک کرد. اگر از هواداران سری FIFA هستید برای خرید و تجربه این بازی لحظه‌ای شک نکنید.

Engish Section

As Expected, the newest entry in the long running FIFA series continues the trend of iterating and improving on the already stablished formula, but to be frank: This is not a huge departure from the previous game in the series. The changes made are more of a refinement than a complete overhaul. These refinements include a somewhat faster gameplay and improvements to the animations that makes the player movements more natural while tying the physics to the momentum. However one glaring problem this year is with how the AI for the goal keepers behaves and leads to embarrassing mistakes that while funny to see, are not so fun when you are at the receiving end of a dumb one made by the goal keeper. The story mode of the game, “Journey” has not seen that much of a change as well. It does provide some great moments such as street style matches in Brazil but overall, it runs a little too long and does nothing exciting most of the times.

Make no mistake, this year the latest FIFA game is among the “in between” titles of the yearly releases where a successful formula has been already stablished and only small refinements are made instead of a huge change. But that does not make FIFA 18 a game not worthy of a purchase if you are a fan of the series and football in general.

PS4 Review

  • 85%
    - 85%
85%

خلاصه

نکات مثبت:
-گیم‌پلی روان و عالی
-افزایش سرعت گیم‌پلی
-تغییر سیستم انیمیشن‌ها و دقت بالا در پیاده‌سازی این قسمت
-اضافه شدن سیستم تعویض سریع
– بهبود جزئیات گرافیکی

نکات منفی:
-هوش مصنوعی بسیار پایین دروازبان‌ها
-قسمت Journey پیشرفت شگرفی نسبت به سال گذشته نداشته
-طولانی بودن بیش از حد Journey که در نهایت باعث تکراری شدن آن می‌شود
-طراحی صورت بازیکن‌ها هنوز جای کاری بیشتر دارد

Sending
User Review
92% (8 votes)
جواد محسنی

جواد محسنی

دبیر بخش خبر وبسایت VGMAG

4 نظر

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

6 + 14 =