نقد و بررسی

نقد و بررسی Halcyon 6

نقد و بررسی Halcyon 6

فضا همیشه برای انسان‌ها جذاب و ناشناخته است و تقریباً همه ما رویا‌هایی در مورد فضانوردی و امکان زندگی در سیاره‌ها و کهکشان‌های دیگر داشته‌ایم. فیلم‌هایی مانند Star trek نیز در راستای همین علاقه ذاتی انسان‌ها به فضا ساخته شده‌اند اما مهم‌تر از آن دنیای بازی‌های ویدئویی است که محیط بسیار مناسب‌تری در این راستا به شمار می‌رود . بازی Halcyon 6، یادآور آثاری مانند XCOM است که البته حالتی شادتر و غیر جدی دارد و به شما امکان این را می‌دهد که در نقش فرمانده کل یک پایگاه فضایی برای نجات بشریت در مقابل بیگانگان تلاش کنید و به این آرزوی درونی حداقل در دنیای مجازی حقیقت بخشید.

نقد و بررسی Halcyon 6 1

در Halcyon 6 با ترکیبی از چند سبک مختلف مواجه هستیم. از قسمت مدیریت گرفته که مربوط به اداره پایگاه فضایی و تصمیم در مورد نحوه مصرف کردن منابع است تا بخش نقش آفرینی که شامل رسیدگی به نیروهای زیردستی و سفینه‌های جنگی است. در کنار آن، قسمت مبارزات است که به‌صورت نوبتی و تکیه‌بر انواع و اقسام توانایی‌های نیروها و سفینه‌ها انجام می‌شود. تمام این‌ها در پس‌زمینه جنگی است که تقریباً نژاد انسان‌ها را از میان برداشته است. شما به‌عنوان تنها بازمانده نیروهای انسانی، در پایگاهی متروک که توسط نژادی قدیمی و ناشناس ساخته‌شده برای نجات باقی بازماندگان و مبارزه با دشمنان مختلف تلاش می‌کنید. در قسمت مدیریت وظایفی مانند اکتشاف قسمت‌های مختلف پایگاه و ساخت قسمت‌های مختلفی مانند تربیت افسران جدید، تعمیرگاه سفینه‌ها و غیره بر عهده شما است. پس از ساخت اولین ناوگان کشتی‌های فضایی ، گشت‌وگذار در کهکشان میسر می‌شود که در این میان پایگاه‌های مسکونی تولید/برداشت سوخت و موارد اولیه قابل اکتشاف هستند. علاوه بر این با استفاده از ناوگان فضایی می‌توان به قسمت‌های مختلف منظومه برای مبارزه با دشمنان و انجام مأموریت‌ها رفت. هر از چند گاهی فرستاده‌ای از جانب نژادهای بیگانه به سمت شما می‌آیند و درخواستی دارند که داستان بازی را پیش می‌برد. علاوه بر این اتفاقات مختلفی می‌افتند که روال داستان به تغییر می‌دهند و به عبارتی نقش مأموریت‌های جانبی را ایفا می‌کنند.

نقد و بررسی Halcyon 6 2

شاید مهم‌ترین خصلت Halcyon 6 حالت فانتزی و غیر جدی آن باشد. باوجود جدی بودن موضوع اصلی (از بین رفتن نژاد بشریت) تمامی دیالوگ‌ها و اکثریت اتفاقات کمدی و خنده‌دار هستند. سازندگان کاملاً واضح تصمیم در ساخت داستانی مفرح داشته‌اند که در این امر کاملاً موفق بوده‌اند. در کنار فضاسازی کلی بازی ترکیب قسمت مدیریت پایگاه، مدیریت نیروها و ناوگان فضایی حس فرمانده کل بودن را به‌خوبی منتقل می‌کند. با توجه به محدود بودن منابع (چه ازنظر نیرو، و چه ازنظر مواردی مانند سوخت و مواد اولیه) تصمیمات مهمی در مورد ساخت‌وساز قسمت‌های مختلف بر عده شماست. برای مثال یکی از مهم‌ترین قسمت‌های موردنیاز مربوط به ساخت سفینه‌های خودکاری است که برای جمع‌آوری منابع از پایگاه‌های مختلف تحت کنترل استفاده می‌شوند. برای خارج کردن روال پیشرفت در پایگاه در مواردی مأموریت‌های دارای محدودیت زمانی در اختیار شما قرار می‌گیرد که با توجه به سود و زیان، باید در مورد اختصاص دادن منابع به آن‌ها تصمیم بگیرید و یا آن‌ها را ندیده گرفته و البته با پیامد منفی آن‌ها کنار بیایید. قسمت نقش آفرینی بازی در مورد افسرهای تحت کنترل به میان می‌آید. در حین انجام مأموریت‌های مختلف و اکتشاف در پایگاه فضایی، این افسرها با به دست آوردن تجربه می‌توانند قابلیت‌ها مختلفی را بیاموزند که در مواردی به‌صورت سلاح‌های مختلف وجود دارند و انتخاب مسیر این پیشرفت در اختیار شماست. مبارزات چه بر روی زمین و چه در فضا به‌صورت نوبتی و با تکیه فراوان بر ترکیب قدرت‌ها و استفاده از نقاط ضعف دشمنان انجام می‌شود و تا حدودی آثاری مانند Final Fantasy را به یاد می‌آورند. Halcyon 6 مطلوب کسانی است که از این سبک مبارزات لذت می‌برند و می‌توانند دقایق بسیاری را در مورد کار آیی و اثر قدرت‌های مختلف مطالعه و به‌صورت عملی تحقیق کنند تا با استفاده مناسب از آن‌ها کار آیی جنگی خود را به حداکثر برسانند. به‌طور کل می‌توان گفت که اجزای تشکیل‌دهنده گیم پلی Halcyon 6 به‌خوبی در کنار یکدیگر قرارگرفته‌اند.

نقد و بررسی Halcyon 6 3

باوجوداینکه بازی تلاش می‌کند تا با مأموریت‌های مختلف و ناگهانی از تکراری شدن روال پیشرفت خودداری کند ولی در مواردی این مسئله نگریز است. با توجه به اینکه انجام هر کاری به چند روز(در زمان بازی) نیاز دارد مواردی پیش می‌آید که کاری به‌جز سریع گذراندن زمان و انتظار برای تکمیل پروژه ندارید. با پیشروی در داستان زمان ساخت‌وساز امکانات پیشرفته طولانی‌تر می‌شود که خود مزید بر علت است. یکی از مشکلاتی که این زمان انتظار را افزایش می‌دهد نیاز انجام تقریباً تمامی پروژه‌ها توسط افسری موجود در محل است. با توجه به اینکه کهکشان محلی خطرناک است فرستادن یک کشتی فضایی برای انجام ساخت‌وساز ریسک بالایی دارد و بهتر است که ناوگان کامل متشکل از سه کشتی به محل فرستاده شود. مشکل اینجاست که در این صورت کل ناوگان در محل ساخت‌وساز معطل می‌شود و امکان جدا کردن باقی کشتی‌ها وجود ندارد، پس پیش می‌آید که مثلاً برای نصب یک سفینه خودکار حمل منابع مجبور شوید دو کشتی و افسر را در محل بیکار نگه‌دارید. از مواردی که کنترل و مدیریت نیروها و وظایف روزمره را سخت می‌کند نحوه طراحی رابط کاربری است که چندان قابل‌انعطاف نیست. پس از ساعت‌ها بازی، کاملاً متوجه نشدیم که برای انتخاب کردن ناوگان باید دقیقه چه‌کاری انجام داد(گاهی اوقات تنها راه برای انتخاب ناوگان حرکت دادن آن به سمت هدفی بود). از همه مهم‌تر، یکی از مواردی که بعد از چند ساعت بازی کردن هنوز گنگ بود نحوه بازگرداندن ناوگان به پایگاه اصلی بود. در برخی موارد با کلیک در کنار (یا بر روی؟) ناوگان دکمه بازگشت در کنار آن‌ها ظاهر می‌شد ولی در موارد اصلاً! با توجه به اینکه مسافرت به هر مقصد سوخت مصرف می‌کند فرستادن ناوگان به قسمتی دور و باز برگرداندن آن به درون پایگاه اصلی کاملاً بیهوده و موجب اتلاف وقت و منابع است. در قسمت دیگر دسترسی به برخی قسمت‌ها مانند ساخت‌وساز سفینه توسط میانبری در بالای صفحه امکان‌پذیر است ولی برای بقیه باید به درون خود پایگاه مراجعه شود که حالتی نه‌چندان کارآمد به رابط کاربری می‌دهد.

نقد و بررسی Halcyon 6 4

گرافیک Halcyon 6 همان‌طور که از بازی‌های کوچک این‌گونه انتظار می‌رود پیکسلی است. با توجه به انجام مبارزات به‌صورت نوبتی انیمیشن‌های چندانی بکار گرفته نشده ولی بااین‌وجود، گرافیک هنری آن در حد قابل‌قبول است. طراحی کشتی‌های فضایی، چه خودی و چه در مورد نژادهای بیگانه متفاوت از یکدیگر کارشده است در حدی که پس از مدتی با دیدن آن‌ها می‌توانید پی ببرید با کدام نژاد طرف هستید. البته در این میان گرافیک افکت‌های بکار رفته در حین مبارزات از نقاط ضعف هستند که چندان خوانایی باحالت پیکسلی باقی بازی ندارند و تا حدی از انسجام ظاهری آن می‌کاهند. صداگذاری و موسیقی بکار رفته همان‌طور که انتظار می‌رود نقش چندانی در کل بازی ندارد و کار خود را انجام می‌دهد. در نبود صداپیشه جا دارد که بر نویسندگی قوی بازی تأکید کنیم که تم کمدی دارد و در مواردی حتی بسیار خنده‌دار است. یکی به دو کردن با نژادهای مختلف و انتخاب دیالوگ‌ها بامزه برای گفتگو با آن‌ها تأکیدی بر نویسندگی قوی Halcyon 6 است.

نقد و بررسی Halcyon 6 5
Halcyon 6 ادای دینی واضح به بزرگان سبک خود مانند XCOM است. می‌توان گفت که این بازی ورژن ساده‌شده آثاری است که به از آن‌ها الهام گرفته ولی این مسئله به‌هیچ‌عنوان نقطه‌ضعفی برای آن نیست. گاهی اوقات تجربه بازی‌های به‌قول‌معروف سبک‌تر خالی از لطف نیست. باوجود مشکلاتی اندک از قبلی تکراری شدن روال بازی به‌خصوص در نیمه دوم و مشکلات طراحی رابط کاربری که تا حدی قدرت تسلط بر قسمت‌های مختلف را کم می‌کند، Halcyon 6 نمونه خوبی از بازی‌های مدیریت/RPG و ماجرایی است. با توجه به داشتن انتخاب‌های هرازچندگاه در مقابل مأموریت‌های مختلف، ارزش تکرار آن نیز بالا می‌رود و با توجه به زمان 10-12 ساعته، می‌تواند ساعت‌ها شمارا سرگرم کند.

PC Review

Halcyon 6 به صورت رسمی توسط سازنده برای نقد در اختیار VGMAG قرار گرفته است.

  • 70%
    - 70%
70%

خلاصه

نکات مثبت:
داستان و دیالوگ‌های طنز و خنده‌دار
ترکیب مناسب قسمت مدیریتی، مبارزه و نقش آفرینی
انواع و اقسام قدرت‌ها و قابلیت‌ها که به مبارزات پیچیدگی خاصی می‌بخشد

نکات منفی:
رابط کاربری نه‌چندان مناسب
در مواردی یکنواخت شدن روال کلی بازی

Sending
User Review
0% (0 votes)
آیت سلطانی

آیت سلطانی

نظری ارسال کنید

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

شانزده + 10 =