نقد و بررسی

نقد و بررسی بازی South Park Fractured But Whole

نقد و بررسی South Park Fractured But Whole

برخلاف چیزی که تصور می‌شود، معمولا اقتباس‌ها به دنبال جذب مخاطبی هستند که شاید حتی توجهی به منبع اقتباس نداشته. یکی از دلایلی که برای سال‌ها بازی فیلم‌ها چنین رویکردی را اتخاذ کرده بودند، همین مسئله بود. بازی‌های بسیاری براساس فیلم‌های سینمایی یا مجموعه‌های تلویزیونی ساخته شده‌اند که داستانی مشابه با منبع اصلی را دنبال کرده و اصولی را مورد استفاده قرار داده‌اند که شاید اگر شما مخاطب منبع اصلی هم نباشید، در نهایت توانایی برقراری ارتباط با بازی را به دست آورید. با وجود این مسئله آیا می‌توان به راحتی بازی را تجربه کرد که براساس یک سریال 21 ساله که بیش از 280 قسمت از آن پخش شده، توسعه یافته ؟ وضعیت South Park Fractured But Whole تقریبا با شرایط توضیح داده شده مشابه است.

با بازی ویدئویی طرف هستیم که عملا یک قسمت طولانی از سریال تلویزیونی است اشارات مختلفی به موضوعاتی دارد که طی 21 سال گذشته در آن مطرح شده‌اند. هرچند می‌توان با مرور پنج یا شش قسمت با کلیت داستانی ساخته جدید Ubisoft آشنا شد اما واقعیت ماجرا این است که لذت تجربه برای کسی که مخاطب South Park نیست شاید نیمی از چیزی باشد که طرفدار مجموعه موفق شبکه کمدی سنترال تجربه می‌کند. اینجا سعی کرده‌ایم دومین بازی نقش آفرینی ساخته شده براساس South Park را با نگاه مخاطبی بررسی کنیم که شاید آشنایی زیادی با مجموعه تلویزیونی نداشته باشد. در ادامه با نقد و بررسی بازی South Park Fractured But Whole همراه وی جی مگ باشید.

نقد و بررسی بازی South Park Fractured But Whole

در قسمت قبلی این مجموعه که توسط استودیو Obsidian توسعه یافته بود و South Park The The Stick of Truth نام داشت، گیمر در دنیایی تاثیر گرفته از مجموعه Dungeons & Dragons قرار می‌گرفت که پیش‌تر در قسمت مرتبط با ارباب حلقه‌ها معرفی شده بود. اینبار اما بازی از انتهای قسمت پیشین شروع شده و به سراغ داستانی کاملا متفاوت رفته است. سال‌ها پیش شخصیت‌های مجموعه تلویزیونی هویت‌های ابرقهرمانی خود را معرفی کرده و چند قسمتی نیز در دو دهه گذشته با مشخصات آنها پیش روی مخاطب‌ قرار گرفته‌اند. برای سال‌ها خبری از تم ابرقهرمانی در South Park نبود تا در فصل 21 که اکنون پخش می‌شود، قسمتی کامل به این موضوع پرداخت.

در سریال کارتمن تصمیم می‌گیرد که دنیای ابرقهرمانی خود را با همکاری نتفلیکس تبدیل به فیلم و سریال کند. همین موضوع جنگی داخلی را میان شخصیت‌ها به وجود آورده و آنها را به دو تیم متفاوت تقسیم می‌کند. داستان بازی ادامه‌ای برای همین قسمت 20 دقیقه‌ای است و گیمر را در نقش «بچه جدید» قرار می‌دهد که توسط مخاطب ساخته شده و جزئیات مختلف آن تعیین می‌شود. کارتمن همچنان در تلاش برای ساخت دنیای سینمایی ابرقهرمانی خود است و برای انجام این کار نیاز به پول دارد.

در این میان مشخص می‌شود که گربه‌های شهر South Park دزدیده شده و با پیدا کردن یکی از آنها می‌توان جایزه‌ای 100 دلاری را دریافت کرد. بازی با چنین شرایط و خصوصیات ساده‌ای شروع می‌شود اما در ادامه پیچیده شده و نهایتا به اوج می‌رسد. داستان South Park Fractured But Whole شاید برای یک مخاطب عادی آنچنان نکته‌ خاصی نداشته باشد اما اگر طرفدار سریال باشید با مجموعه‌ای بزرگ از نکات و جزئیات ریز مواجه می‌شوید که هر کدام داستانی جالب را در پشت خود دارند. شاید اصلی‌ترین ضعف داستانی Fractured But Whole در مقایسه با The Stick of Truth کاهش میزان بار طنز آن باشد. در شرایطی که ساخته Obsidian با هر موضوع مهم یا بی‌اهمیتی شوخی می‌کرد اینجا بیشتر شاهد وارد شدن بازی به فاز انتقاد و کمدی سیاه هستیم.

در همان ابتدا که ساخت شخصیت اصلی را به پایان می‌رسانید باید درجه سختی بازی را تعیین کنید و متوجه می‌شوید که هرچه درجه سختی افزایش پیدا می‌کند، رنگ پوست شخصیت نیز تیره‌تر می‌شود. نکاتی این چنینی در تمامی بخش‌های بازی پخش شده و پیدا کردن آنها شاید فعالیتی جانبی باشد اما ارزش زیادی دارد. اگر با تغییر نوع کمدی سریال و اشاره به موضوعات جدی‌تری همچون افزایش جان باخته‌های رانندگانی که از تلفن همراه استفاده می‌کنند یا رئیس جمهوری ترامپ کنار آمده‌اید، South Park Fractured But Whole می‌تواند شما را راضی کند.

نقد و بررسی بازی South Park Fractured But Whole

هرچند دیگر خبری از Obsidian نیست اما Ubisoft San Francisco در زمینه گیم‌پلی تغییر اساسی نسبت به قسمت پیشین ایجاد نکرده و تنها سعی کرده گیم‌پلی نقش آفرینی بازی را ارتقا دهد. برای بار دیگر گیمر در شهر South Park می‌تواند به نقاط مختلف رفته و فعالیت‌های طراحی شده را دنبال کند. فعالیت‌هایی که به انجام ماموریت، حل کردن پازل‌ها یا پیدا کردن آیتم‌های مخفی خلاصه می‌شود. گیم‌پلی South Park Fractured But Whole شباهت بسیاری به نقش آفرینی‌های نوبتی کلاسیک دارد اما سعی کرده جزئیات مبارزات را نسبت به The Stick of Truth ارتقا دهد. در بخش عمده‌ای از بازی گیمر می‌تواند تیمی سه نفره را همراه با شخصیت اصلی وارد مبارزه کند. تیمی که می‌توان اعضای آن را از میان 12 شخصیت مختلف انتخاب کرد و از قابلیت‌های متفاوت آنها در مبارزه بهره گرفت.

همچون اکثر عناوین نقش آفرینی در اینجا نیز گیمر می‌تواند از قابلیت‌های مبارزه‌ای چند کلاس به طور همزمان استفاده کرده و خصوصیاتی را برای قهرمان خود تعیین کند که معمولا از اصول اولیه کلاس‌های سنتی نقش آفرینی پیروی می‌کنند. با وجود استفاده همزمان از چند کلاس باز هم گیم‌پلی بازی در بخش مبارزات مخاطب را محدود نکرده و این فرصت را در اختیار او قرار می‌دهد که با انتخاب تیمی مناسب اکثر قابلیت‌های مورد نیاز را پیش روی خود ببیند. مانند قسمت پیشین مجموعه باز هم مبارزات به صورت نوبتی دنبال می‌شود اما اینبار برای افزایش تنوع و البته چالش‌ها، سازندگان سعی کرده‌اند محیط درگیری‌ها را به بخش‌های کوچک تقسیم کرده و به واسطه آنها نقش برنامه‌ریزی و استفاده از تاکتیک را پررنگ‌تر از گذشته کنند. حالا نحوه آرایش تیم قهرمان بازی و دشمن‌ها نقش پررنگی در پیروزی یا شکست دارد.

هرچند تمام این نکات باعث شده که مبارزات نسبت به گذشته تنوع بیشتری داشته باشند اما واقعیت ماجرا این است که بخش اکشن South Park Fractured But Whole در مقایسه با دیگر نقش آفرینی‌های فعلی درجه سختی پایینی داشته و آنچنان که باید گیمر را به چالش نمی‌کشد. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که درجه سختی بازی تاثیری روی مبارزات نداشته و به دریافت پول کمتر و تغییر برخورد دیگر شخصیت‌ها با قهرمان اصلی بازی منتهی می‌شود. شاید تنها در مبارزه با چند باس گیم‌پلی بازی تغییر کرده و مبارزات روندی متفاوت را دنبال کنند. همین باس‌ها باعث می‌شوند که شما برای پیروزی تاکتیک همیشگی خود را تغییر داده و حتی مجبور به انتخاب شخصیت‌های جدید برای تیم خود باشید. سازندگان بازی سعی کرده‌اند مطابق با روند پیشروی گیمر، قابلیت‌های جدیدی را پیش روی او قرار دهند و همین مسئله تنوع مثال‌زدنی را به وجود آورده اما کاری کرده‌اند که حتی نگارنده فراری از درجه سختی بالا را بعد از مدتی خسته کرده‌اند.

نقد و بررسی بازی South Park Fractured But Whole

بخش دیگری از بازی که تقریبا نیمی از زمان گیم‌پلی 20 ساعته South Park Fractured But Whole را به خود اختصاص می‌دهد، گشت و گذار در محیط و حل کردن معماهاست. چه طرفدار این مجموعه باشید چه تاکنون حتی یک قسمت از آن را تماشا نکرده باشید، شهر South Park پر است از نکاتی که پیدا کردن آنها می‌تواند لذت بسیاری را به همراه داشته باشد. هرچه این قسمت از ساخته Ubisoft سرگرم‌کننده است، قسمت حل کردن معما‌ها عملا هیچ چالشی را به همراه ندارد. تقریبا بعد از گذشت چند ساعت اکثر نیازهای شما برای حل کردن معما‌ها و پازل‌ها برطرف شده و بعد از آن دغدغه اصلی پیدا کردن آنهاست. با توجه به این موضوع عملا می‌توان نتیجه گرفت که مشکل اصلی این بازی درجه سختی پایین آن در بخش‌های مختلف است. مشکلی که شاید در ابتدای کار خود را نشان دهد اما بعد از چند ساعت تبدیل به ضعف اصلی South Park می‌شود.

نقد و بررسی بازی South Park Fractured But Whole

همچنان سازندگان بازی به گرافیک مجموعه تلویزیونی وفادار بوده و سعی کرده‌اند از همان اصول 2.5 بعدی استفاده کنند. گشت و گذار در محیط بازی بدون هیچ مشکلی انجام می‌شود و شاید از لحاظ تکنیکی شاهد جلوه‌های گرافیکی خاصی نباشیم اما در همان ساختار دو بعدی جزئیات بسیاری به صورت دستی طراحی شده. دشمن‌ها نیز تقریبا شرایطی مشابه دارند. بار دیگر سازندگان برای طراحی دشمن‌ها به سراغ بسیاری از نکات ریز سریال رفته و از کشیش‌ها گرفته تا مردم خرچنگی همگی به بهترین شکل ممکن در جریان گیم‌پلی معرفی شده و مشخصات خاص  خود را به نمایش در می‌آورند.

بخش دیگری از گرافیک بازی که احتمالا در همان نگاه اول توجه‌ها را به خود جلب می‌کند، جلوه‌های مورد استفاده در زمان انجام حملات قدرتمند است. هر کدام از شخصیت‌های قابل انتخاب بازی یک ضربه مخصوص داشته و انیمیشنی برای آن پخش می‌شود که حتی از دید گرافیکی بالاتر از مجموعه تلویزیونی قرار می‌گیرد. البته مواردی نیز همچون میستریون یا همان کنی از این ماجرا استثنا بوده و با شرایطی متفاوت حمله ویژه خود را انجا می‌دهند. در نهایت باید اشاره کوتاهی نیز به موسیقی بازی کرد. موسیقی که رویکرد جدی و تاریکی داشته و در اکثر مواقع شما را به یاد فیلم‌های برقهرمانی می‌اندازد.

همین موضوع البته به حس بازی کمک کرده و بعضا با قرار دادن یک موسیقی حماسی روی صحنه‌ای احمقانه، تصویری جالب را به وجود می‌آورد. اگر طرفدار یا مخاطب مجموعه تلویزیونی South Park  هستید، یک لحظه هم برای تجربه بازی نباید درنگ کنید. مجموعه‌ای که می‌توان برای بار دیگر فرصت قرار گرفتن در شهر کامل South Park را به شما دهد. اما اگر مخاطب این مجموعه نیستید باز هم تجربه South Park Fractured But Whole را پیشنهاد می‌کنیم. عنوانی نقش آفرینی با گیم‌پلی روان، گرافیکی زیبا و البته داستانی خنده‌دار که می‌تواند برای ساعت‌ها شما را سرگرم کند. بازی که شاید در بدترین حالت به خاطر برقرار نشدن ارتباط درست میان محتوا و مخاطب بخشی از ارزش‌های خود را پنهان کند.

PC Review

English Section

Typically games based on licensed material focus on bringing in new audiences that might not be so familiar with the original material. In case of South Park however with almost 20 years of episodes, this task is almost impossible. Although the game is fine by itself, to truly shine one must be familiar with the TV series for at least a couple of seasons. Unlike Stick of Truth which was focused on Dungeons and Dragons mythos, this time Cartmen and friends are deep into the new fad: Super heroes! When Cartmen tried to make a TV series on Netflix all hell breaks loose and kids turn into two sides battling each other. This time the overall tone of the jokes is much more serious, dealing with the hardships of black people to Trump and the likes.

In the gameplay section, Fractured But Whole follows the same mechanics of its predecessor while refining it slightly. You can control a team of 4 troops out of a 12 person reserve, and the fights follow the same turned based style. This time the battlefield is turned into smaller sections, giving the player more tactical control over the flow of combat. In spite of this, the overall gameplay in this game is relatively easy. Even on harder difficulties not much is changed except a few bosses that might require new techniques.

Other than that, there numerous puzzles across the city that while fun, still suffer from being too easy and feel like busy work after a while. Graphic-wise the game faithfully follows the style of the TV series, and in some places even surpasses it, especially in cut scenes where characters do their special move during combat. The music also does it job very well, following a serious tone similar to Super Hero movies which in contrast with the silliness of the game, leads to some hilarious scenes. If you are a fan of the TV series, you owe it to yourself to check out Fractured But Whole to have another chance to be in the world that you love. Even if you are not a fan, the game is still worth playing, if not for anything other than the insane and hilarious jokes and the overall weird game play. Who knows, maybe you will get interested enough in this world to become a fan of the show!

  • 85%
    - 85%
85%

خلاصه

نکات مثبت:
داستان جذاب و شخصیت‌پردازی خوب
گیم‌پلی روان با وجود امکانات متنوع
استفاده درست از نکات مجموعه تلویزیونی
ارتقا مبارزات
افزایش جزئیات بخش نقش آفرینی

نکات منفی:
درجه سختی پایین
ساده بودن بیش از حد معماها
ناتوانی بازی در برقراری ارتباط با گیمرهایی که مخاطب South Park نیستند

Sending
User Review
82% (2 votes)
محمد طالبیان

محمد طالبیان

2 نظر

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

بیست − 13 =

  • سوث پارک به عنوان یه مجموعه تلویزیونی به شدت خوش ساخت و لذت بخش و به عنوان بازی یه مقدار کوچیکه یعنی موفق نشدن که خیلی رفرنس های مهم سریال رو جا بدن تو بازی، با این حال این بازی به عنوان یه بازی جدا (بدون در نظر گرفتن سوث پارک بودن) خیلی نقش آفرینی خوب و سرگرم کننده ایه، مخصوصا مبارزات که خیلی میچسبه با باسا مخصوصاً. ممنون بابت نقد، منم یه فن دو آتیشه سوث پارکم مثه شما.

  • نیم ساعتشو دیدم،از بازیش خوشم نیومد تا حالا ندیدم سریالشو ولی تو فکرم ک حتما شروعش کنم،بازیش یه مدلی بود ک اصلا هدف نداشت به نظرم،نمیدونم شاید من اشتباه میکنم ولی واقعا خوشم نیومد از بازیش