مقاله

قاتلین بالفطره – 20 باس برتر سری Dark Souls (بخش اول)

20 باس برتر سری Dark Souls (بخش اول)

دنیای Dark Souls چند مشخصه کلی دارد: یک داستان غیرخطی با نشانه‌گذاری‌های متعدد، عدم وجود Pause، یک شخصیت اصلی لال، یک دنیای مالیخولیایی و بسیار عجیب، سختی بی‌رحمانه و چالش‌آفرین و موارد دیگر. ولی اگر بخواهیم یک ویژگی را به عنوان امضای کلی این سری برگزینیم، در نهایت به غول‌آخرها یا همان باس‌های آن می‌رسیم. باس‌های Dark Souls یعنی مرگ، مرگ، مرگ و باز هم مرگ. آن‌قدر مرگ تا دیگر از مرگ نهراسید و به جای فرار از آن، جلوی آن بایستید و به دنبال راه چاره‌ای برای از میان بردن آن باشید. باس‌های Dark Souls در عین اینکه هویت آن به شمار می‌روند؛ کابوس‌های شبانه ما نیز هستند. خدا می‌داند چند شب و روز، در میدان مبارزه با آن‌ها گیر کرده‌ایم و خواسته‌ایم کنترلر را به سوی صفحه نمایش پرتاب کنیم! مبارزه با پرچمداران این سری، لذت‌های خودش را دارد. با اعصاب خُردی شروع می‌شود و با کشیدن یک نفس راحت و دور افتخار زدن در اتاق پایان می‌یابد. حالا، آب‌ها از آسیاب افتاده و نابغه ژاپنی یعنی Hidetaka Myazaki گفته که دیگر خبری از یک نسخه جدید از این سری نخواهد بود و دو محتوای الحاقی نسخه سوم سری، آخرین برگ‌های این دفتر زرین خواهند بود. پس، بیایید بار دیگر خاطرات‌مان را مرور کرده و در کنار هم نگاهی داشته باشیم به سخت‌ترین باس‌های سری Dark Souls.

پیش از شروع، بد نیست به این نکته اشاره کنیم که در این رتبه‌بندی باس‌های موجود در محتویات الحاقی 3 نسخه نیز لحاظ شده‌اند و در صورت صلاحیت، در لیست قرار گرفته‌اند. نکته دیگر هم آن که Demon Souls به طور مشخص یک نسخه از سری Dark Souls محسوب نمی‌شود پس باس‌های این بازی در لیست قرار نخواهند داشت. در ادامه با این مقاله، همراه VGMAG باشید.

20 باس برتر سری Dark Souls (بخش اول)

20 – Bell Gargoyles  – Dark Souls

این باس جزو باس‌های اول نسخه اول سری Dark Souls است ولی سختی‌های خاص خود را دارد. اولاً مبارزه با این باس در مکانی انجام می‌شود که هر لحظه، امکان سقوط وجود دارد! سقوط کردن در Dark Souls هم یعنی مرگ آنی و بی‌قید و شرط. اصولاً در این سری وقتی خطر سقوط را حس می‌کنید، سختی مبارزه با باس دو چندان می‌شود! به این استرس ناشی از سقوط، مدل حمله کردن باس را هم اضافه کنید. این باس یک حمله دارد که در آن، آتش افروزی می‌کند آن هم در سطحی وسیع و گسترده. فرار کردن از این حمله هم دردسرهای خود را دارد. تازه وقتی نوار سلامتی این باس را به نصف برسانید، یکی از هم‌نوعانش نیز به سراغ شما می‌آید و در حقیقت مبارزه دو به یک خواهد شد! این باس هم از آن دسته باس‌هایی است که نیاز به دقت فراوانی در هنگام مبارزه دارد. البته با چنین باسی در نسخه دوم هم روبرو می‌شوید، ولی احتمالاً شما هم به مانند نگارنده اعتقاد دارید که مبارزه با آن در نسخه اول، سخت‌تر و نفس‌گیرتر بود.

20 باس برتر سری Dark Souls (بخش اول)

19 – Lost Sinner – Dark Souls 2

این باس به طور کلی اگر روی Stamina شخصیت خود سرمایه گذاری کرده باشید و همچنین به حملات‌اش دقت کنید، کشتن‌اش کار خیلی سختی نیست. این باس تقریباً سریع است و بلاک کردن حملات‌اش مقدار زیادی از نوار Stamina را کم می‌کند پس بهتر است با دقت روی حملات او، به جای استفاده از سپر از جاخالی استفاده کنید. یکی از مهم‌ترین دلایل وجود این باس در لیست، مربوط به محیط مبارزه با اوست. مبارزه با این باس در یک سالن بزرگ صورت می‌پذیرد که دست بر قضا، تاریک هم هست! تاریکی محیط باعث می‌شود تا خیلی زودتر از حالت عادی، وقتی که دوربین را روی او قفل کرده‌اید آن قفل برداشته شود و همین موجب می‌شود تا گاهاً به مشکلاتی بربخورید. البته اگر آیتم Bastille Key را داشته باشید، می‌توانید چراغ‌های سالن را روشن کنید تا با خیال راحت‌تر مبارزه را ادامه دهید، که البته پیدا کردن آن کلید هم دردسرهای خود را دارد.

20 باس برتر سری Dark Souls (بخش اول)

18 – Four Kings – Dark Souls

از اسم باس مشخص است که با 4 پادشاه باید بجنگید، که شاید در نگاه اول به شدت سخت و ترسناک به نظر برسد. همین‌طور هم هست البته و جنگیدن با چندین باس به طور همزمان کار سخت و نفس‌گیری محسوب می‌شود ولی حقیقت امر آن است که هر چقدر مبارزه با این باس بیشتر طول بکشد، شرایط سخت‌تر خواهد شد.  نکته بعدی در مورد این باس، آن است که مبارزه در مکانی تقریباً تاریک انجام می‌شود (امان از این محیط‌های تاریک!) و همین کار را برای تخمین فاصله شما با باس سخت می‌کند. شاید بهتر باشد پس از یادگیری الگوی حمله هرکدام از این باس‌ها، روی یکی تمرکز کرده و بیشتر سعی کنید به یکی ضربه بزنید.

قاتلین بالفطره - 20 باس برتر سری Dark Souls (بخش اول) 1

17 – Gwyn, Lord Of Cinder – Dark Souls

این باس به شدت دردسرساز است خصوصاً اگر در Parry کردن تخصص نداشته باشید چرا که مدام شما را تعقیب می‌کند و به همین جهت فرصت کمی برای درمان خود خواهید داشت. اگر مراقب نباشید او با توجه به حملات قدرتی خود و استفاده از آتش خیلی زودتر از چیزی که فکر می‌کنید، می‌تواند کار شما را یکسره کند. چند خط بالاتر اشاره کردیم که باید در Parry کردن برای این باس تخصص داشته باشید و اگر داشته باشید، تقریباً تمامی حملات او قابل Parry کردن هستند و مبارزه خیلی آسان‌تر خواهد شد. در این مبارزه مدیریت کردن خط Stamina ضروری برشمرده می‌شود و باید در استفاده از موانع محیطی به عنوان پوشش هم هوشمندانه عمل کنید. از آن جایی که این باس از آتش هم استفاده زیادی می‌کند، اگر به زره و تجهیزاتی مجهز باشید که در مقابل آتش مقاومت دارند خیلی راحت‌تر می‌توان این باس را شکست داد.

20 باس برتر سری Dark Souls (بخش اول)

16 – Duke’s Dear Freja – Dark Souls 2

این باس کریه‌المنظر، به چند علت سخت برشمرده می‌شود. اولاً که فاصله نزدیک‌ترین Bonfire تا آن کمی زیاد است و در طول راه، به دشمنانی برمی‌خورید که ممکن است دردسرساز شوند و باعث شوند از بسته‌های سلامتی یا همان Estus Flaskهای خود استفاده کنید.البته این مسئله در سری Souls به طور کلی خیلی عجیب نیست ولی دشمنانی که در راه شما هستند با وجود سادگی، می‌توانند ضربات مهلکی به شما بزنند. وقتی هم به خود باس رسیدید، در ابتدا به جز خود باس تعداد تقریباً زیادی از عنکبوت‌های کوچک به سمت شما حمله ور می‌شوند و همین کار را برای رفتن به سمت خود باس سخت می‌کند. خود باس هم نوار سلامتی نسبتاً طویلی دارد و ضرباتی هم که به شما وارد می‌کند، سنگین هستند. ضربه زدن به تمام قسمت‌های بدن این عنکبوت غول پیکر هم در کم شدن سلامتی او تاثیری ندارد پس باید ضربات را به بخش‌هایی حساس از بدن او وارد کرد. تمامی این موارد باعث شده تا این باس از جمله باس‌های سخت این سری محسوب شود.

20 باس برتر سری Dark Souls (بخش اول)

15 – Soul of Cinder – Dark Souls 3

آخرین باس نسخه سوم، در رتبه پانزدهم قرار گرفته است. جالب است، مگر نه؟ دلیل آن که این باس این رتبه را به خود اختصاص داده، دو نکته کلی است. یکی این که این باس واقعاً چندان برای شما دردسرساز نیست و نوار سلامتی طولانی و عجیب و غریبی هم ندارد، دوم هم آن که حملات این باس و البته چندفازی بودن آن، دقیقاً به مانند باس‌های قبلی همین نسخه است و به نوعی مثلاً در فاز اول، کاملاً شبیه یکی از باس‌های بازی است، در فاز دوم شبیه یکی و به همین ترتیب. البته اینکه او فقط نسبت به یخ ضعیف است و Parry هم نمی‌شود، کمی ممکن است مبارزه را چالش‌برانگیز کند ولی باز هم تکرار می‌شود که حرکات او کاملاً شبیه به باس‌های قبلی بازی است و به شدت قابل پیشبینی، پس مقابله با او کار خیلی عجیب و سختی نیست و خیلی راحت‌تر از آن چه که فکرش را بکنید می‌توان او را شکست داد. البته این نکته را هم در نظر بگیرید که باید دو بار نوار سلامتی این باس را خالی کنید.

20 باس برتر سری Dark Souls (بخش اول)

14 – Blue Smelter Dragon – Dark Souls 2

این باس در اصل در محتوای الحاقی Old Iron King که برای دومین نسخه از این سری عرضه شد، حضور دارد و یکی از آن باس‌های به شدت دردسرساز هم به شمار می‌رود. اگر خوب به اسم او دقت کنید، مسلماً یاد یکی از باس‌های اصلی نسخه دوم یعنی Smelter Dragon خواهید افتاد که او هم به نوبه خود، یکی از آن باس‌های سرسخت بود (ولی نه آن قدر سرسخت که به این لیست راه یابد!) اگر یادتان باشد آن نسخه این باس که در بازی اصلی بود حرکاتی قابل پیشبینی داشت و همین مبارزه با او را آسان کرده بود، ولی اینجا با یک باس غیرقابل پیشبینی طرف هستیم که اکثر حملاتش هم بر پایه جادوها طراحی شده پس استفاده از یک زره مقاوم در برابر جادو یک امر ضروری محسوب می‌شود. این باس می‌تواند الگوی حملات خود را هم عقب و جلو کند که همین باعث می‌شود که برنامه‌های شما برای شکست او، ناگهان بهم بخورد. حتی اگر حملات این باس را هم دفع کنید، باز صدماتی جدی خواهید دید، پس دقت در مبارزه نیز نکته‌ای ضروری به شمار می‌رود.

20 باس برتر سری Dark Souls (بخش اول)

13 – Afflicted Graverobber, Ancient Soldier Varg and Cerah the Old Explorer – Dark Souls 2

بگذارید همین ابتدا خیال‌تان را راحت کنیم: این یک باس چندنفره محسوب می‌شود و اگر بخواهید تنهایی از این میدان پیروز درآیید، روزهای بسیار سختی را پیش رو خواهید داشت. هر سه باس (که البته در مجموع یک باس محسوب می‌شوند) قابلیت‌های فراوانی در مبارزه دارند. مثلاً می‌توانند از پشت به شما خنجر بزنند (همان Backstabing)، گارد شما را باز کنند و حتی در صورت نیاز، نوار سلامتی خود را مجدد پر کنند! حتی تصور این موارد هم رعب‌آور است. هر کدام از این 3 دشمن نقاط ضعف و قوت خاص خود را دارند و همین باعث می‌شود مبارزه رنگ و بویی سخت و جدی به خود بگیرد و آزمون و خطای زیادی طلب می‌کند. ولی به طور کلی با حرکت مداوم در محیط می‌توان بر آن‌ها فائق آمد، فقط در یاد داشته باشید که اگر Varg را برای آخرین دشمنی که از بین می‌رود نگه دارید، کار راحت‌تری پیش رو خواهید داشت. لازم به ذکر است که این باس در محتوای الحاقی Crown Of The Sunken King قرار دارد.

20 باس برتر سری Dark Souls (بخش اول)

12 – Ruin Sentinel – Dark Souls 2

یکی از باس‌های اصلی نسخه دوم که در منطقه Lost Sinner با آن مواجه می‌شوید. سختی این باس به دو جهت است؛ یکی آن که آن‌ها در اصل 3 تا هستند و در بهترین حالت هم باز باید با 2 تا به صورت همزمان مبارزه کنید، دومی هم آن که این باس جزو باس‌های ابتدایی بازی محسوب می‌شود و طبیعتاً شخصیتی قدرتمند برای مقابله با آن نخواهید داشت، که همین مسئله به سختی این باس می‌افزاید. این سه باس در اصل از جنس برنج هستند و به شدت هم قدشان بلند است، 3 برادر یا دوست هستند و همکاری جالبی هم برای از پای درآوردن شما دارند. در ابتدا باید روی یک سکوی نسبتاً کوچک، با یکی از آن‌ها مصاف کنید که این تازه اول کار است! تا وقتی او را نکشید، خبری از دوتای دیگر نیست. پس از یک مبارزه سخت با اولی و کشتن او، نوبت به دوتای بعدی می‌رسد که در ابتدا یکی از آن‌ها روی سکو می‌پرد. اگر اندکی تعلل کنید، دومی نیز به روی همان سکو می‌پرد و اینجاست که باید فاتحه خود را بخوانید. مبارزه با این باس صبر زیادی می‌طلبد و اگر لحظه‌ای از یکی از Sentinelها غافل شوید، ممکن است که خیلی راحت ببازید و مجبور شوید از ابتدا مبارزه را شروع کنید.

20 باس برتر سری Dark Souls (بخش اول)

11 – Sir Alonne – Dark Souls 2

این باس در محتوای الحاقی Old Iron King مربوط به نسخه دوم سری قرار دارد. یکی از مشخصه‌های اصلی این باس که باعث می‌شود تا مبارزه با او خیلی سخت شود، قابل پیشبینی نبودن حرکات او و البته سرعت بیش از حد اوست که باعث می‌شود استفاده از آیتم‌های سلامتی در هنگام مبارزه به شدت سخت شود. گاهی اوقات نیز شمشیر او رنگی قرمز به خود می‌گیرد و در صورت برخورد شمشیر با شما در این لحظات، می‎‌توانید خود را مرده فرض کنید! به طور کلی این باس را می‌توان به راحتی در لیست جای داد و یکی از سخت‌ترین باس‌های نسخه دوم لقب داد. از لحاظ طراحی نیز این باس، یکی از برترین‌های این سری است.

ادامه دارد …

دانیال دهقانی

دانیال دهقانی

2 نظر

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

8 + 2 =

    • اگه منظورتون همون دارک سولز 3 و Lorian و Lothric هستش که اونا تو بخش دوم مقاله هستن تو لیست، ولی به طور کلی شما اون باس رو کلاً سعی کنید از سپر استفاده نکنید و فقط Dodge کنید حملاتش رو. بعد اینکه اون یکی برادر هم به مبارزه اضافه شد باید دوباره باس رو شکست بدید و در این حین اون برادر شروع به شفا دادنش می کنه و در همین حین باید سریع اون برادری که داره شفا میده رو هم بزنید تا جایی که میشه. همین رویه رو تکرار کنید. زیرنظر گرفتن حملات و خوندن دست باس برای Dodge کردن مهم ترین کلید شکست اون هست و یه خورده دقت کنید، دردسر زیادی نخواهید داشت.