نقد و بررسی

اتحادی برای نابودی خاطرات – نقد و بررسی Assassin’s Creed Unity

یکی از نکاتی که همواره بایستی در نقد یک اثر مورد توجه قرار گیرد، دیدگاهی است که به واسطه آن نقد شکل می گیرد. متاسفانه طی سال های اخیر این دیدگاه در بررسی آثار مختلف سینمایی یا مرتبط به بازی های ویدئویی جای خود را به مجموعه ای از نکات بی ارتباط با یکدیگر داده که سعی دارند در قالب نقد قرار گرفته و اثری را ضعیف یا قدرتمند جلوه کنند. برخلاف اینگونه نقد ها در اینجا سعی کرده ایم از دیدگاه خاصی به آخرین نسخه از مجموعه بازی های «کیش آدمکش» که تحت عنوان «اتحاد» شناخته می شود، نگاه کنیم. بدون شک بر هیچ مخاطبی پوشیده نیست که عرضه بازی های این چنینی به صورت سالیانه سطح کیفی آنها را کاهش می دهد. اتحاد نیز از این قاعده مستثنی نیست. همچون ندای وظیفه، کیش آدمکش نیز چند سالی است که به صورت مرتب در اختیار گیمر ها قرار می گیرد. مسئله ای که ناخودآگاه سطح کیفی این بازی را کاهش داده و مشکلات جدیدی را به وجود آورده که کمتر در نسخه های پیشین دیده شده. اما اکنون سعی داریم از زاویه ای متفاوت به اتحاد نگاه کرده و آن را به عنوان یک بازی مستقل مورد بررسی قرار دهیم. عنوانی که هرچند در زمان عرضه با مشکلات مختلفی همراه شد اما بعد از گذشت یک ماه به پایداری مناسبی رسیده و توانایی جذب مخاطب را در اختیار دارد.

دروغی به نام انقلاب فرانسه

یکی از اصلی ترین نکات موفقیت کیش آدمکش در طول سال های اخیر، داستان و نحوه پرداخت آن بوده. بررسی دو خط داستانی متفاوت و برخورد با نقاط کلیدی که این دو خط را با یکدیگر ارتباط می دادند، بدون شک یکی از جذاب ترین خصوصیات این سری تا انتهای قسمت سوم بود. بعد از خارج شدن یکی از شخصیت های اصلی و به نوعی حذف خط داستانی زمان حال اکنون تنها با بستری روبرو هستیم که سعی در شخصیت پردازی همیشگی و روایت داستانی آشنا در این مجموعه دارد. شاید تنها نکته مثبت مربوط به زمان و محل اتفاق افتادن داستان شود. انقلاب فرانسه و به قدرت رسیدن فردی همچون ناپلئون به همان میزان جذاب است که برای اولین بار در قسمت دوم با لئوناردو داوینچی مواجه شدیم. سازندگان بازی در استودیوی یوبی سافت مونترال توانسته اند با استفاده از حداقل های موجود، داستان این عنوان را در سطح قابل قبولی قرار دهند. داستانی که نه تنها روایت گیر انتقام گیری همیشگی سری است بلکه اینبار توجه خود را به یک رابطه عاطفی میان آرنو و الیس به عنوان شخصیت های محوری داستان قرار داده.

تکامل تجربه قدیمی

اگر یکی از طرفداران و دنبال کنندگان قدیمی این مجموعه باشید، مطمئنا در نگاه اول شیفته گیم پلی و حرکات خاص شخصیت اصلی در بازی شده اید. حرکت روان و بدون توقف در ارتفاعات شهر، از میان برداشتن دشمن ها به صورت مخفیانه و درگیری با اسلحه های سرد همگی جزو نکاتی محسوب می شوند که در طول این سال ها بار سنگین مجموعه را به دوش کشیده اند. حضور همیشگی و ارتقای این قابلیت ها در گیم پلی همچنان توانایی جذب مخاطب را در اختیار دارد. سازندگان کیش آدمکش در هر نسخه با اضافه کردن نکات جدید به گیم پلی سعی در باقی نگه داشتن طرفداران قدیمی دارند. بعد از حضور پر رنگ مبارزات دریایی اینبار کیش آدمکش به ریشه های خود بازگشته و از تمامی موارد جانبی موجود در سابقه اش دوری کرده. نه خبری از اسب سواری است و نه دیگر جنگ با کشتی های دشمن اهمیتی دارد. اتحاد همان چیزی است که طرفداران این سری چند سال پیش انتظار آن را می کشیدند. بعد از گذشت نزدیک به 8 سال تمامی روش های از پا در آوردن دشمن های اصلی بدون تغییر مانده و هیچ نکته خاصی به آنها اضافه نمی شد. در این میان تنها بعضی عناوین سعی در افزایش بار سینمایی این موضوع داشتند. برخلاف تمامی آنها اتحاد سعی کرده ساز و کار هدف قرار دادن دشمن ها را ارتقا داده و نکات جدیدی را به آن اضافه کند. اینبار بعد از دریافت ماموریت های مختلف گیمر اجازه دارد که محیط خود را بررسی کرده و با انجام فعالیت های جانبی فرایند از پا در آوردن هدف اصلی را ساده تر از گذشته کند. به طور مثال ساختمانی را فرض کنید که تنها یک درب اصلی به همراه چند نگهبان دارد. اولین روش موجود درگیری با نگهبان های درب اصلی، به صدا در آمدن زنگ خطر و از پا در آوردن دشمن اصلی طی یک نبرد سخت است که در اکثر مواقع به مرگ شخصیت اصلی ختم می شود. در مقابل گیمر می تواند با بررسی محیط به روش های دیگری دست پیدا کند. در ابتدا می توانید فردی که کلید یکی از پنجره های بخش بالایی ساختمان را در اختیار داشته، پیدا کرده و کلید را به صورت مخفیانه از جیب او خارج کنید. در ادامه این قابلیت وجود دارد که فعالیت های هدف را بررسی کرده و متوجه شوید که او در ساختمان مورد نظر با یک فرد جانبی قرار ملاقات دارد. بعد از پیدا کردن فرد جانبی می توانید او را از پا در آورده و از پنجره اشاره شده به صورت مخفیانه وارد ساختمان شوید. هدف اصلی با یک نفر قرار ملاقات داشته و این فرصت در اختیار شما قرار دارد که خود را به جای آن نفر قرار دهید. اکنون کافیست در زمان مناسب و طی یک حرکت مخفیانه هدف را از پا در آورید. خوشبختانه بعد از چندین عنوان مختلف از این مجموعه بالاخره سازندگان آن به فکر افتاده و اصول پشت سر گذاشتن ماموریت های اصلی را به کلی تغییر دادند. مسئله ای که به عنوان یکی از اصلی ترین نکات قوت اتحاد شناخته شده و بسیاری از ضعف های آن را پوشش می دهد.

شروعی نا امید کننده

با وجود توضیحات اشاره شده، چه چیزی باعث شده اتحاد از یک اثر عالی به خوب تنزل پیدا کند ؟ جواب این سوال در مشکلات فنی نهفته است که از همان ابتدای عرضه گریبان گیر اتحاد بوده. نبود زمان کافی برای تولید و فرایند آماده سازی مشکلات بصری را در این اثر به وجود آورده که عملا طی هفته های اولیه آن را غیر قابل بازی کرده بود. ناپدید شدن بافت های شخصیت ها و افت قابل توجه نرخ فریم به عنوان بزرگ ترین عواملی شناخته می شوند، که بسیاری از گیمر ها را نسبت به آینده مجموعه نگران کرد. خوشبختانه با عرضه به روز رسانی اخیر مشکلات ذکر شده تا حد زیادی برطرف شده و اتحاد را به اثری قابل تجربه تبدیل کرده اند. اکنون که دیگر خبری از ضعف های اولیه نیست با یکی از بهترین عناوین نسل جدید از لحاظ بصری روبرو هستیم. کیفیت بالای محیط و شخصیت ها در کنار حضور صد ها هوش مصنوعی به عنوان مردم پاریس مجموعه ای از بی نظیر ترین صحنه های صنعت بازی های ویدئویی را شکل داده است. اتحاد هرچند گرفتار عرضه سالیانه شده اما تولیدکنندگان آن به سرعت ضعف های موجود را برطرف کرده و اثری را در مقابل گیمرها قرار داده اند که یکی از بهترین تجربه های ممکن در این مجموعه را رقم می زند. تجربه ای که بدون شک زیباترین و واقعی ترین پاریس دهه 18 میلادی را به تصویر کشیده.

 

  • 80%
    - 80%
80%

خلاصه

نکات مثبت:
وجود راه‌های مختلف برای انجام ماموریت‌ها
تنوع طراحی مراحل
گرافیک مناسب
طراحی خوب فرانسه

نکات منفی:
باگ‌های گرافیکی مشکل‌ساز در ابتدای انتشار
نبود نکته خاص در داستان

Sending
User Review
75% (2 votes)
محمد طالبیان

محمد طالبیان

نظری ارسال کنید

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

یازده + 3 =