نقد و بررسی

افقی بی انتها – نقد و بررسی Forza Horizon

سری عنوان های Forza در این نسل به یکی از بزرگترین عنوان های اختصاصی کنسول مایکروسافت تبدیل شده است. Turn 10 استدیو سازنده سری بازی های فورتزا در این نسل 3 نسخه مختلف از این عنوان را به بازار عرضه کرده است که به راحتی می توان گفت هر نسخه، نسبت به نسخه قبلی پیشرفت قابل توجهی دارد. T10 سعی کرد با استفاده از نظر منتقد ها و دوست داران این بازی، فورتزا را به یک بازی کم نقص تبدیل کند که دوست داران این سبک را ساعت ها به خود مشغول می کند، اما اینبار Forza Horizon تفاوت بسیار زیادی با نسخه های قبلی دارد. شاید به وجود آوردن تغییرات در یک بازی کم نقص مانند فورتزا کمی اشتباه به نظر برسد اما به نظر می رسد استدیو Playgrounds توانسته است در کنار T10 این مسئولیت را به خوبی به انجام برساند.

تفاوت را احساس کنید!

اگر از طرفداران بازی های ریسینگ باشید حتما با نوع گیم پلی در سری بازی های فورتزا آشنایی کامل دارید، یک شبیه ساز عالی که می تواند ساعت ها بازیباز را مشغول خود نگه دارد. اما اینبار Forza Horizon فصل جدیدی از سری بازی های فورتزا خواهد بود. Forza Horizon به یک بازی کاملا آرکید تبدیل شده است و تفاوت بسیار زیادی با نسخه های قبلی دارد. شاید تغییر و تحول این چنینی برای اکثر بازی ها منجر به برخورد بسیار بد بازیباز ها و منتقدان و حتی شاید شکست تجاری شود اما Horizon جز این گروه نیست. استدیو Playground توانسته است این عنوان را به یکی از مفرح ترین آرکید های این نسل تبدیل کند. سرعت، حرکات نمایشی، تصادف های عالی، گیم پلی نرم و دوست داشتنی باعث می شوند تا Forza Horizon نسبت به نسخه های قبلی تفاوت بسیار زیادی داشته باشد و علاوه بر آن، سبک بازی را به یک آرکید تمام عیار نزدیک کند. کنترل اتومبیل ها تغییرات بسیار زیادی نسبت به گذشته دارد و اینبار بازیباز می تواند به دور از المان های واقع گرای نسخه های قبلی از رانندگی لذت ببرد. به راحتی می توان گفت نبود عنوان های خوب آرکید در چندین سال گذشته باعث شده بود تا عنوان های نه چندان جالب Need for speed مانند The run به مهم ترین انتخاب بازیباز ها تبدیل شوند. گرچه نسخه جدید Most wanted ساخته استدیو موفق Criterion به یکی از جدی ترین رقیب های Forza Horizon در سال جاری تبدیل شده است.

موسیقی، سرعت و دیگر هیچ

Forza Horizon علاوه بر سبک جدید کاملا آرکید، نکات و ویژگی های جدیدی به همراه دارد که باعث می شود تا بازیباز هیچگاه احساس خستگی نکند. اولین نکته، استفاده از دنیای Open world برای بازی است. Forza Horizon در منطقه ای از کولورادو در آمریکا اتفاق می افتد که هر ساله یک فستیوال منحصر به فرد در آن برگذار می شود. فستیوالی که در آن مسابقات اتوموبیل رانی با یک فستیوال موسیقی همگام می شود. بازیباز می تواند در این منطقه با آزادی کامل به گشت و گذار بپردازد و در مسابقات مورد نظر خود شرکت کند و همچنین با رانندگان دیگر به مسابقات خیابانی بپردازد. گشت و گذار در نقشه بازی به حدی لذت بخش است که بازیباز بعد از ساعت ها مسابقه ترجیح می دهد تا فقط در نقشه بازی، بی هدف رانندگی کند و در کنار موسیقی عالی، از جاده ها و طراحی بی نظیر محیط لذت ببرد. بازیباز در ابتدا در نقش یک راننده بی نام و نشان در فستیوال حضور پیدا می کند که امید دارد با شرکت در مسابقات ابتدایی علاوه بر دست یابی به اتوموبیل های جدید به درجه ای از محبوبیت دست پیدا کند که بتواند در مسابقات به عنوان قهرمانی برسد. داستان سرایی در بازی های مسابقه ای (Racing) به نوعی یک ویژگی اضافی به شمار می رود که حتی نبود آن نیز تاثیری بر روند بازی نخواهد داشت اما استدیو Playground تلاش کرده است که قسمت تکنفره بازی را با استفاده از یک داستان نه چندان تاثیرگذار پیش ببرد که بازیباز در بعضی از مواقع حتی حضور داستان را در بازی حس نخواهد کرد. استفاده ضعیف از عناصر داستانی گرچه ضربه ای بزرگ به پیکره بزرگ بازی وارد نکرده است اما عدم وجود آن می توانست تجربه بازی را لذت بخش تر کند. در کنار ویژگی های جدید اضافه شده باید به سیستم جدید محبوبیت (Popularity) در بازی اشاره کرد. بازیباز با شرکت در مسابقه های مختلف، انجام حرکات نمایشی، رد کردن دوربین های کنترل سرعت با سرعت های دیوانه وار و حتی مسابقات خیابانی به محبوبیت خود در میان هواداران بیافزاید. مقدار محبوبیت برای انجام یک سری از مسابقات، معیار به شمار می رود. به عنوان مثال بازیباز برای شرکت در سری مسابقات Showcase باید به مقدار محبوبیت خاصی برسد تا برای شرکت در این مسابقات دعوت شود. سیستم محبوبیت در بازی باعث می شود تا بازیباز حتی در گشت و گذار آزاد در نقشه بازی از مهارت های خود به بهترین شکل ممکن استفاده کند. بازیباز با شرکت در مسابقات به پیشرفت در بازی می پردازد و این پیشرفت با اهدای دستبند های رنگی به بازیباز، رده بندی می شود. هر دستبند شامل مسابقات جدیدی است که فقط با دست یابی به رنگ مخصوص می توان در آن مسابقات شرکت کرد. به نوعی رده بندی رانندگان از لحاظ مهارت ها با استفاده از این دست بند ها انجام می شود. دستیابی به این دستبند های رنگی حس پیشرفت و رقابت را در بازی زنده نگاه می دارد و باعث می شود تا بازیباز مسابقات بیشتری را برای پیشرفت در سطوح مختلف انجام دهد. مسابقات نیز دچار تغییراتی نسبت به گذشته شده اند به عنوان مثال بسیاری از مسابقات در نقشه هایی انجام می شوند که بسیاری از مسیر بازی خارج از جاده های معمولی و بر روی زمین خاکی انجام می شود و یا مسابقات Showcase که در آن بازیباز باید با یک هواپیما و حتی بالون به مسابقه بپردازد! تنوع در مسابقات یکی از مواردی است که باعث خواهد شد بازیباز ساعت های متمادی را در دنیای Forza Horizon صرف کرده و احساس خستگی نکند. کماکان رده بندی اتوموبیل ها در کلاس های مختلف در بازی وجود دارد و هر اتوموبیل بر اساس قدرت های خود در کلاس مخصوص خود قرار می گیرد. برای شرکت کردن در مسابقات نیز بازیباز باید داری حداقل یک اتوموبیل در کلاس آن مسابقه باشد. یکی از بزرگترین نکات مثبت در Forza Horizon حفظ روح سری بازی های فورتزا در بازی است. بازیباز های قدیمی تر به سرعت با بازی ارتباط برقرار خواهند کرد گرچه باید به سیستم جدید کنترل و گیم پلی بازی عادت کنند. همانند دیگر نسخه بازی های فورتزا، Forza Horizon نیز شامل تعداد بسیار زیادی اتوموبیل است و در کنار آن شخصی سازی و ایجاد طرح های بسیار زیبا بر روی بدنه اتومبیل ها در بازی حفظ شده است. تعداد زیاد اتومبیل ها و همچنین امکان شخصی سازی و آپگرید آنها باعث می شود تا بازیباز ساعت های متمادی را صرف انجام بازی بکند و از گیم پلی بسیار عمیق و همچنین مفرح بازی لذت ببرد.

به دنبال رقابتی سخت

شاید به نظر برسد استفاده از المان های بازی های آرکید باعث آسان شدن بیش از حد Forza Horizon شود اما این تفکر چندان درست نیست. درجه های سختی مختلف Forza Horizon می تواند بازیباز های مبتدی را راضی نگه دارد و در کنار آن چالشی بسیار سخت برای بازیباز های ماهر باشد. در بازی برای خرید اتوموبیل ها و همچنین آپگرید ها از واحدی به نام CR استفاده می شود که مقدار CR برای هر پیروزی، رابطه مستقیمی با درجه سختی بازی دارد. بدین ترتیب حتی بازیباز های نه چندان ماهر برای دستیابی به اتوموبیل های جدید سعی می کنند تا مهارت های خود را در بازی پیشرفت داده و با استفاده از درجه های سختی بالاتر دستیابی به اتوموبیل و آپگرید های جدید را آسان تر کنند. بدین گونه حس پیشرفت در بازی زنده نگه داشته می شود و حتی بعد از چندین ساعت، Forza Horizon اصلا تکراری به نظر نخواهد رسید. اما در درجه های سختی بسیار بالا، پیروز شدن در مسابقات بسیار سخت و بعضا غیر ممکن خواهد شد و در کنار آن تمرین و یادگیری مسیر مسابقات حرف اول را برای پیروزی خواهد زد. هوش مصنوعی بسیار قوی نیز کار بازیباز را برای رسیدن به پیروزی بسیار مشکل خواهد کرد. این سختی بیش از حد شاید برای بسیاری از بازیباز ها چندان خوشایند نباشد.

گرافیک در Forza Horizon بسیار زیبا است. طراحی بسیار عالی نقشه، همراه با طبیعت بسیار زیبای بازی دست به دست هم داده اند تا محیطی کم نقص را در بازی شاهد باشیم که شاید بسیاری از بازیبازها حتی بعد از به اتمام رساندن بازی به گشت و گذار در محیط های بی نقص بازی بپردازد. طراحی اتوموبیل های مختلف در بازی به بهترین شکل ممکن انجام شده است و بافت ها در بازی کیفیت بسیار خوبی دارند. نورپردازی در Forza Horizon بسیار عالی انجام شده است. در Forza Horizon چرخه شب و روز وجود دارد. قدرت نور پردازی در بازی را می توان در هنگام غروب و طلوع آفتاب مشاهده کرد که در اولین نگاه بیننده را چندین ثانیه میخکوب خواهد کرد! سایه پردازی نیز همانند نور پردازی بسیار عالی و کم نقص انجام شده است. موسیقی بازی نیز با توجه به فستیوال موسیقی انتحاب شده و در برای اولین بار در بازی، بازیباز می تواند بین 3 کانال رادیویی یکی را برای گوش دادن به موسیقی های بسیار زیبا انتخاب کند. صداگذاری اتوموبیل ها نیز همانند گذشته بسیار عالی انجام داده شده است.

Forza Horizon با توجه به تغییرات بنیادی و کم شدن المان های شبیه سازی یک بازی متفاوت به نظر می رسد اما به نوعی روح عنوان های Forza در این بازی حفظ شده است. شاید طرفداران سبک شبیه سازی چندان از Forza Horizon راضی به نظر نرسند اما تغییرات گیم پلی و استفاده از قابلیت های جدید مانند سیستم محبوبیت و مسابقات متفاوت باعث شده است تا بازیباز ها با علایق مختلف از این عنوان لذت ببرند.

 

 

  • 85%
    - 85%
85%

خلاصه

نکات مثبت:
گیم پلی عمیق و درگیر کننده
استفاده جالب از سیستم محبوبیت
حس پیشرفت و به چالش کشیده شدن مهارت ها

نکات منفی:
سخت شدن بیش از حد بازی در درجه های سختی بالا
استفاده نه چندان جالب از عناصر داستانی

Sending
User Review
0% (0 votes)
جواد محسنی

جواد محسنی

دبیر بخش خبر وبسایت VGMAG

نظری ارسال کنید

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

18 − هفت =