نقد و بررسی

بازگشت به گذشته – نقد و بررسی Far Cry 3: Blood Dragon

در سال 2004 عنوانی با نام Far Cry توسط استدیوی تازه کار، به دنیای بازی های اول شخص وارد شد که کمتر کسی فکر می کرد به کوچکترین موفقیتی دست یابد. با توجه به حضور دو غول این سبک یعنی Doom III و Half-Life 2 به نظر نمی رسید که Far Cry شانس چندانی برای خود نمایی داشته باشد. اما این عنوان با گیم پلی متفاوت، طراحی مراحل بی نظیر و گرافیک خیره کننده توانست تا نظر بسیاری از منتقدین و بازیباز ها را نسبت به خود جلب کند. می توان گفت از آن سال تا به امروز سری Far Cry به نمادی از سبک شوتر اول شخص امروزی تبدیل شده است که طرفداران زیادی در سراسر دنیا دارد. چیزی کمتر از 5 ماه از عرضه آخرین نسخه Far Cry نمی گذرد و عرضه DLC های مختلف این روز ها برای تمامی بازی ها به نوعی سنت تبدیل شده است. تا به امروز نیز چندین DLC مختلف برای Far Cry 3 به بازار عرضه شده است اما Far Cry 3: Blood Dragon به نوعی یک بسته الحاقی کاملا جدا به شمار می رود و یک بازی تقریبا کامل است.

ترکیب انسان و ماشین

اولین نمایش بازی Blood Dragon در روز اول آپریل انجام گرفت که عدم شباهت این عنوان به سری Far Cry  باعث شد بسیاری باور داشته باشند که این خبر April Fool’s است! اما بعد از چند روز قرار گرفتن بازی در لیست فروش XBOX Live و منتشر شدن لیست اچیومنت های بازی باعث شد تا بسیاری از بازیباز ها سردرگم شوند که آیا این بازی واقعا وجود دارد یا تمامی این خبر ها یک دروغ بزرگ است. بعد از چند روز یوبی سافت وجود این بازی را به صورت رسمی تایید کرد و اشاره شد که این بازی به نوعی یک بسته الحاقی جداگانه برای Far Cry 3 است. Blood Dragon در واقع  ترکیبی از بازی ها و فیلم های علمی-تخیلی دهه 80 میلادی است که جای جای بازی، بازیباز های کمی قدیمی تر را یاد خاطرات کودکی خود با این فیلم ها و یا بازی ها می اندازد. حس نوستالوژیک عجیبی در بازی وجود دارد که باعث می شود بازیباز بعد از این همه سال به فیلم ها و یا بازی های دوران کودکی خود مراجعه کند. شاید یکی از بهترین نکات Blood Dragon نیز همین تجدید خاطرات باشد. داستان بازی در سال 2007 رخ می دهد. در اواخر قرن 20 میلادی جنگ سخت هسته ای بین کشور های مختلف دنیا اتفاق می افتد و بعد از چند سال تقریبا تمامی دنیا نابود می شود. بعد از گذشت چند سال یک ارتش مجهز به سرباز های سایبری قصد دارد تا تمامی کشور ها را مورد تصرف قرار داده و به نوعی دنیا را به پایان برساند. اینجاست که بازیباز با شخصیت اصلی بازی، گروهبان REX Power Colt آشنا می شود که به اختصار به او REX می گویند. REX در واقع نیمی انسان و نیمی ماشین است و از این لحاظ بسیاری از بازیباز ها را یاد فیلم های بسیار محبوب Terminator در دهه 80-90 میلادی می اندازد. داستان بازی در این خلاصه می شود که REX در جزیره ای مملو از سرباز های سایبری قرار داد و در طول بازی به نابود کردن آنها می پردازد و در انتها نیز رئیس این ارتش شیطانی را نابود می کند و همه چیز به خیر و خوشی تمام می شود. داستان بازی هیچ ربطی به FC3 ندارد و به هیچ وجه دارای نکته جدید و جالب نیست و از نظری بسیار کلیشه ای نیز هست. با توجه به سبک و سیاق طراحی بازی نیز انتظار چندانی از داستان بازی نمی توان داشت و به نقل قول از سازندگان، این بازی یک فیلم ویدیویی با سبک و سیاق فیلم های دهه 80 است که در آینده اتفاق می افتد. در حالت کلی، بازی نه تنها فیلم های دهه 80 را به صورتی کمدی نمایش می دهد، بلکه بعضی از مکانیزم های خسته کننده و احمقانه بازی های امروزی همانند مراحل و متن های تمرینی بی دلیل که در اکثر بازی ها وجود دارند را به شیوه ای بسیار زیبا و خنده دارد به نمایش می گذارد. این مدل کمدی در بازی، بازیباز را به نوعی به بازی جذب می کند و باعث می شود تا بازیباز به تک تک دیالوگ ها گوش دهد.

کپی برابر اصل

شاید داستان، شیوه روایت آن و پیگیری آن در بازی هیچ شباهتی به Far Cry 3 نداشته باشد اما از لحاظ گیم پلی Blood Dragon شباهت بسیار زیادی به FC3 دارد. بازیباز در جزیره ای بزرگ بازی را دنبال می کند که حالتی گردش آزاد دارد و بازیباز می تواند در هر جای آن به گشت و گذار بپردازد. ولی طراحی مراحل بازی، بسیار خطی و پشت سر هم است و به بازیباز این اجازه را نمی دهد که همانند FC3 آزادی عمل کاملی در این قسمت داشته باشد. نبرد ها اکثرا در ساختمان ها با راهرو های پیچ در پیچ رخ می دهد اما در بعضی از موارد نبرد ها در محیط های بسیار بزرگ دنبال می شود. همانند FC3 بازیباز می تواند مراحل را به صورت مخفی کاری به پایان برساند و یا با نفوذ به یک پایگاه تمامی سرباز های دشمن را به اسلحه و نارنجک نابود کند. مکانیزم مخفی کاری بازی همانند FC3 است و این کار با انجام Take Down های مختلف انجام می شود. سازندگان بسیاری از Take down های ترکیبی بازی را از ابتدا در اختیار بازیباز قرار داده اند و در کنار آن سیستم Talent را از بازی حذف کرده اند. گیم پلی بازی سرعت بسیار زیادی نسبت به Far Cry 3 دارد و شاید از این لحاظ بازی تبدیل به یک Run N’ Gun خالص شده باشد. اما این سرعت به نوعی با گیم پلی و روایت داستان هماهنگی بسیار خوبی دارد و بازیباز از این سرعت بالا لذت خواهد برد. مراحل جانبی بازی نیز همانند FC3 دنبال می شوند و تغییر خاصی نسبت به بازی اصلی نداشته اند. گرچه بازیباز نیازی به انجام مراحل جانبی نمی بیند زیرا مراحل اصلی بازی با ریتمی بسیار تند بازیباز را به انتهای بازی می رسانند. یکی از بزرگترین مشکلات این بسته الحاقی، عدم وجود تنوع در قسمت سلاح های بازی است. عدم تنوع اسلحه ها در بازی کمی اذیت کننده است اما می توان آن را تحمل کرد. در کنار آن در مرحله آخر بازی اسلحه ای به بازیباز داده می شود که تفاوتی با استفاده از رمز های تقلب در بازی ندارد. این اسلحه می تواند اکثر دشمن های بازی را با یک شلیک نابود کند و هیچگاه نیاز به مهمات ندارد. این اسلحه بعد از پایان بازی در اختیار بازیباز باقی می ماند و از این لحاظ تمام کردن مراحل جانبی بازی به هیچ وجه کار سختی نخواهد بود.

در ساخت بازی از موتور گرافیکی Dunia Engine 2 استفاده شده است که از آن در ساخت بازی FC3 نیز استفاده شده بود. بازی در پلتفرم PC همانند FC3 بسیار بهتر به نظر می رسد. همچنین در پلتفرم PC این عنوان از بسیاری از قابلیت های DirectX 11 استفاده کرده است. گرچه در نگاه کلی گرافیک بازی اصلا در حد و اندازه های FC3 نخواهد بود اما باید اشاره کرد برای یک بازی تقریبا آرکید، چنین گرافیکی بسیار خوب است. نور پردازی در بازی بسیار عالی انجام شده است و به واسطه آن سایه ها نیز در بازی بسیار عالی به نظر می رسند. افکت ها مربوط به انفجار در بازی بسیار عالی طراحی شده اند و در کنار آن فیزیک بازی نیز بسیار خوب به نظر می رسد. اما طراحی کلی بازی از لحاظ بصری بازیباز را به دنیای فیلم های علمی-تخیلی دهه 80 می برد. طراحی عجیب و تقریبا فضایی ساختمان ها، دشمن ها و محیط ها بسیار عالی به نظر می رسند و در کنار آن میان پرده های بازی به سبک بازی های دهه 80-90 به صورت 16 بیتی طراحی شده اند. لودینگ ها نیز بازیباز را به یاد فیلم های VHS خواهد انداخت. در کنار گرافیک و طراحی بصری منحصر به فرد این عنوان، صداگذاری نیز همانند فیلم های دهه 80 انجام شده است.موسیقی متن، صداپیشگی شخصیت اصلی، صداگذاری اسلحه ها، صدای سرباز های سایبورگ و … همگی بازیباز را به یاد گذشته می اندازد. ترکیب گرافیک، موسیقی و صداگذاری منحصر به فرد این بازی نکته ای است که آن را نسبت به تمامی بازی های اول شخص متفاوت می کند

Far Cry 3: Blood Dragon یک بسته الحاقی جدا برای عنوان محبوب Far Cry 3 است که از لحاظ داستانی هیج ارتباطی میان این دو عنوان نیست. در Blood Dragon سعی شده است تا بازیباز به دوره فیلم ها و بازی های علمی-تخیلی دهه 80 بازگردد و آنها را تجربه کند. حس کمدی موجود در بازی بسیار عالی پیاده سازی شده است و گیم پلی، گرافیک و صداگذاری بسیار خوب، می تواند تجربه ای منحصر به فرد برای بازیباز به وجود آورد.

 

 

  • 81%
    - 81%
81%

خلاصه

نکات مثبت:
بازسازی عالی فیلم ها و بازی های دهه 80 میلادی
حس کمدی بسیار جالب در بازی
گیم پلی سریع و به دور از حاشیه
طراحی بسیار خوب گرافیکی
صداگذاری و موسیقی جذاب

نکات منفی:
داستان کلیشه ای
عدم تنوع سلاح ها

Sending
User Review
63.67% (3 votes)
جواد محسنی

جواد محسنی

دبیر بخش خبر وبسایت VGMAG

نظری ارسال کنید

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

16 + هجده =