نقد و بررسی

زلزله در دنیای وارکرفت – نقد و بررسی World of Warcraft: Cataclysm

شايد بسياري از بازيباز هاي ايران فقط اسم World of Warcraft را شنيده باشند و حتي فرق اين عنوان با سري Warcraft که به صورت RTS ساخته مي شد را ندانند ولي عده زيادي از بازيباز هاي ايراني در چند هفته گذشته سخت مشغول تجربه نسخه الحاقي  جديد WORLD OF WARCRAFT با نام Cataclysm هستند. همانطور که از نام اين عنوان پيدا است اين بار تحولات بسيار زيادي در آزراث (Azeroth) در حال رخ دادن است که باعث شده است تا خون تازه اي در رگ هاي دنياي وارکرفت جريان يابد. تغييرات و آيتم هاي بسيار زيادي در اين نسخه ديد ديده مي شود که در ادامه به آن خواهيم پرداخت.

نسخه الحاقي قبلي World of Warcraft که داستان يکي از شخصيت هاي محبوب دنياي وارکرفت يعني Lich King را بازگو مي کرد به عقيده بسياري از دوست داران اين بازي تکراري به نظر مي رسيد و شايد حق با اين سري از بازيباز ها بود چون بازي روند 4 سال گذشته را ادامه مي داد و با تغييرات جزيي به پيش مي رفت اما در Cataclysm تقريبا همه چيز دست خوش تغيير شده است. داستان اصلي Cataclysm در مورد نگهبان زمين يعني نلثاريون است که حالا او با نام Deathwing شناخته مي شود، اژدهايي که قصد بر نابودي آزراث دارد. داستان نلثاريون بسيار طولاني و البته بسيار زيبا است که متاسفانه نمي توان در چندين خط در مورد آن توضيح داد اما پيشنهاد مي کنيم اگر دوست داريد تا با داستان اين شخصيت بزرگ آشنا شويد و بدانيد که تصميمات اين اژدهاي غول پيکر چه تاثيري بر دنياي آزراث داشته است حتما سري کتاب هاي وارکرفت را مطالعه کنيد. بر خلاف نسخه هاي الحاقي قبلي که منطقه اي جديد را به بازي اضافه مي کردند و منطقه هاي قبلي دست نخورده باقي مي ماندند اين بار تمامي آزراث به خاطر اعمال  Deathwing دچار تغييرات بسياري شده اند و در کنار آن مناطق جديد و جالبي به بازي اضافه شده اند و در کنار آن بسياري از قابليت هاي بازي دستخوش تغييرات شده اند.

جنگ سالار جديد

اگر از افرادي باشيد که کتاب هاي وارکرفت را مطالعه کرده يا سري بازي هاي RTS وارکرفت را تجربه کرده باشيد، حتما با نام Thrall آشنايي داريد. جنگ سالار نژاد Orc که توانست خانه اي جديد براي نژاد خود پيدا کند و او بود که اتحاد Horde را به بالاترين حد خود رساند. Thrall يکي از شخصيت ها محبوب دنياي وارکرفت است که حتي دوست داران Alliance نيز احترام خاصي براي اين جنگ سالار بزرگ قائل هستند. يکي از عمده ترين تغييرات در World of Warcraft در اين بسته الحاقي در شهر Orgrimmar پايگاه Orc ها رخ داده است. جنگ سالار محبوب Orc ها جاي خود را به Garrosh Hellscream داده است و خود او به قصد متوقف کردن Deathwing و جلوگيري از نابودي آزراث، شهر را ترک کرده است. Orgrimmar با رهبري Hellscream ظاهري جديد به خود گرفته است و با تماشاي دور نماي اين شهر مي توان حدس زد که اين شهر هر لحظه انتظار جنگ را مي کشد، جنگي سخت با نگهبان زمين Deathwing! خوشبختانه اين تغييرات با اينکه بسيار زياد هستند اما ظاهر کلي شهر بسيار زيبا کار شده است و دسترسي به قسمت هاي مختلف هنوز به صورت طبقه بندي شده و بسيار راحت است، فقط کافي است از نگهبانان شهر آدرس قسمت مورد نظر خود را بپرسيد. در نزديکي شهر در قسمت مرزي با قسمت هاي Ashenvale و Azshara درگيري هاي شديدي بين نزاد هاي Orc و Night Elf به وجود آمده است که در نزديکي اين قسمت ها کمپ هاي متعددي براي انجام ماموريت هاي جديد وجود دارد که درگيري Horde و alliance را به خوبي به نمايش مي گذارد.

زنجيره اي از ماموريت

با توجه به حضور دو نژاد جديد Worgen و Goblin، طبيعتا بسياري از بازيباز ها دوست دارند تا يک کاراکتر از اين نژاد ها نيز داشته باشند. يکي از نکات مثبت بازي تغييرات در مناطق مختلف بازي است که شور و هيجان از ابتدا بازي کردن را براي بازيباز ها به وجود مي آورد و تغييرات عمده در مناطق مختلف و ماموريت هاي جديد مي تواند اين شور و اشتياق را چندين برابر کند. شايد مهم ترين چيزي که نظر بازيباز ها را به خود جلب کند حالت زنجيره اي جديدي است که براي ماموريت ها در نظر گرفته شده است. تقريبا در هر گوشه کنار از دنياي آزراث دو اتحاد Horde و Alliance در حال مبارزه با يکديگر هستند و بازيباز در نقش سرباز مقتدر هر يک از اين اتحاد ها مي تواند در زنجيره اي از ماموريت ها به خدمت دشمن ها برسد و پيروزي شيريني براي اتحاد خود به دست بياورد، گرچه اين پيروزي و شکست ها فقط براي خود بازيباز قابل مشاهده خواهند بود. يکي از نکات مثبتي که باعث مي شود بازيباز نسبت به انجام ماموريت ها ترغيب شود پاداش هاي جديد و خط داستاني جالب ماموريت ها است که مي توان گفت انجام ماموريت ها هيچ وقت در World of Warcraft به اين اندازه لذت بهش نبوده است. حدود 3500 ماموريت جديدي در Cataclysm وجود دارد که مي تواند بازيباز را تا ساعت هاي متمادي مشغول خود کند! در روند بعضي از ماموريت ها بعضي از مواقع باگ هايي  پيش مي آيد که مي تواند کمي اذيت کننده باشد که اميد مي رود در آينده اين مشکلات نيز حل شوند.

در مورد دو نژاد جديد Worgen و Goblin بايد گفت که در اين روز ها اين دو نژاد به خاطر جديد بودن داراي طرفداران بسيار زيادي هستند و تقريبا هر بازيباز يک کارکتر از اين نژاد ها براي خود ايجاد مي کند. سازندگان براي آشنايي بازيباز ها با اين دو نژاد دست به ابتکاري جالب زده اند. مثلا نژاد Worgen در ابتدا انسان هستند و در طي انجام يک سري از ماموريت هاي زنجيره اي اجباري به Worgen ها که شبيه به همان Werewolf ها هستند تبديل مي شوند. يا نژاد Goblin در ابتدا در جزيره اي زندگي مي کنند اين بار هم بازيباز در طي انجام يک سري از ماموريت هاي زنجيره اي اجباري اين نژاد را از جزيره هاي دور افتاده به Orgrimmar مي رساند. وجود ماموريت هاي اجباري در اوايل بازي براي هر 2 اين نژاد ها نه تنها باعث محدوديت نشده است بلکه اصليت نژاد ها را نشان داده و بازيباز را بيشتر با آنها آشنا مي کند. اما نکته آزار دهنده در مورد اين 2 نژاد تعداد بسيار زياد آنها در سرور ها است که شايد از هر 5 بازيباز 4 نفر آنها يکي از نژاد هاي جديد را انتخاب کرده باشد. اما اين نکته به مرور زمان حل خواهد شد.

استعداد يابي

يکي از قسمت هايي که به شدت در Cataclysm تغيير کرده است، قسمت Talent Tree است که مستقيما بر روي نقش کارکتر بازيباز تاثير مي گذارد. طبق روال گذشته در اين درخت 3 انتخاب مختلف وجود دارد، اما مانند گذشته نمي توانيد همزمان در درخت هاي مختلف امتيازات خود را صرف کنيد، بلکه بايد ابتدا يکي از درخت ها را انتخاب کرده و 32 امتياز را در آن به ثبت برسانيد و سپس مي توانيد امتياز هاي باقي مانده را براي تقويت جادو هاي جانبي در درخت هاي جانبي مصرف کنيد. اين مورد باعث مي شود تا بازيباز تمرکز خود را بر روي يک درخت معطوف کند و با پيشرفت درست در يک درخت کاراکتر خود را بيش از پيش قدرتمند کند. چون استفاده کردن امتيازات به صورت هزمان در چند درخت مختلف باعث ايجاد ضعف در کاراکتر ها مي شود. يکي از قابليت هايي که در سال هاي گذشته جاي خالي آن بسيار حس مي شد بالاخره به قسمت Talent tree اضافه شده است. قبلا اگر بازيباز امتياز خود را اشتباه به يک قسمت اختصاص مي داد نمي توانست آن را برگرداند و بايد با مراجعت به Trainer مخصوص نژاد خود تمامي Talent Tree را Reset مي کرد. انجام اين عمل به مقداري سکه طلا نياز داشت که حالت افزايشي دارد، يعني بار اول از شما 1 سکه طلا درخواست مي شود، بار دوم 5 و به همين منوال قيمت افزايش مي يافت. براي حل اين مشکل قابليتي جديد در بازي به وجود آمده است که بازيباز با خيال راحت مي تواند امتيازات خود را در قسمت مورد نظر اعمال کند ولي اينکار قبل از تاييد نهايي به صورت کامل ثبت نمي شود، بعد از اينکه بازيباز امتياز ها را خرج کرد و از درست بودن آن اطمينان پيدا کرد مي تواند با کليک کردن بر روي دکمه Learn تاييد نهايي را انجام دهد. اين مورد کمک بسيار زيادي به جلوگيري از اشتباهات و صرف پول براي Reset کردن Talent ها کرده است. همانند گذشته قابليت Dual Talent در بازي وجود دارد تا بازيباز اختيار اين را داشته باشد تا در هر لحظه Build کارکتر خود را تعويض کند. اما نکته جديد در مورد قابليت Dual Talent ارزان شدن آن است. قبل از عرضه Cataclysm بازيباز بايد براي داشتن اين قابليت 1000 سکه طلا خرج مي کرد اما در Cataclysm اينکار تنها با 10 سکه طلا انجام مي شود! اين کار باعث شده است تا بازيباز هاي بيشتري از اين قابليت استفاده کنند چون اگر بازيباز براي اولين بار World of Warcraft را تجربه کند به دست آوردن 1000 سکه طلا امري بسيار دشوار و تقريبا محال است! در کنار اين تغييرات که بسيار مثبت به نظر مي رسند همانطور که مي دانيد بسياري از قابليت هاي نژاد هاي مختلف توسط Train کردن انجام مي شود. براي اينکار مانند گذشته بايد با توجه به کلاس کارکتر، به Trainer مورد نظر مراجعه کرد اما اينبار براي رسيدن به جادو ها و قابليت هاي جديد بايد تلاش بيشتري کرد. سازندگان قابليت ها و جادو هاي موجود براي هر کلاس را از حالت طبقه بندي خارج کرده اند و سطح دسترسي را براي رسيدن به قابليت ها و جادو هاي پر استفاده افزايش داده اند. اينکار شايد براي کساني که مي خواهند دوباره يک کارکتر را از ابتدا تا Level 85 برسانند کمي زننده به نظر مي رسد.

تيم هايي که از پشت پرده بيرون آمدند

همانطور که مي دانيد در دنياي World of Warcraft تيم هاي کوچک و بزرگي وجود دارند که به اين تيم ها Guild گفته مي شود. قبل از عرضه Cataclysm عضو شدن در اين تيم ها قابليت خاصي جز دسترسي به بانک مخصوص  Guildوجود نداشت که بعضا در اين بانک ها آيتم هاي جالبي پيدا مي شد که بازيباز مي توانست در صورت داشتن دسترسي به صورت مجاني از آنها استفاده کند. بيشتر بازيباز ها هيچ استفاده خاصي از تيم خود نمي کردند و اين تيم ها فقط در حد يک نام باقي مي ماندند. اما ساختار اين تيم ها کمي دچار تغيير شده است تا بيشتر شبيه به تيم شوند! سازندگان سيستم کسب درجه يا همان Level را براي تيم ها به وجود آورده اند که در واقع فقط با همکاري بازيباز هاي موجود در آن تيم مي توان درجه تيم را بالا برد. اينکار را مي توان با انجام ماموريت ها به صورت دسته جمعي، انجام دادن Dungeon هاي مختلف به صورتي که از 5 نفر حداقل 4 نفر از تيم مورد نظر حضور داشته باشند، انجام Raid ها به صورت دسته جمعي و بسياري از موارد ديگر که مي توان با انجام دادن آنها سطح تيم را ارتفا داد. اما اين ارتقاي سطح به چه دردي مي خورد؟ اينجاست که سيستم Perk معرفي مي شود. بعد از ارتقاي تيم به سطح جديد يک Perk جديد آزاد مي شود که قابليت جديدي را براي تيم به ارمغان مي آورد. به عنوان مثال يک Perk مي تواند مقدار قيمت آيتم هاي مختلف را براي اعضاي تيم کاهش دهد، مي تواند ميزان سرعت حرکت را افزايش دهد، مي تواند قابليت هاي جديدي براي انجام Raid هاي به صورت دسته جمعي در اختيار تيم قرار دهد و بسياري از موارد ديگر که مي تواند حس درون يک تيم بودن را افزايش دهد. تعداد اين Perk ها 25 عدد به اندازه تعداد Level هايي است که يک تيم مي تواند کسب کند. وجود اين سيستم حس همکاري را در بازي افزايش داده است و بسياري از بازيباز ها براي رسيدن به قابليت هاي جديد با اعضاي تيم خود رابطه برقرار مي کنند تا بتوانند با انجام ماموريت ها و Dungeon ها و Raid ها به قابليت هاي جديدي دست يابند.

وقتي همه چيز تغيير مي کند

تغييرات زيادي در قسمت هاي مختلف در World of Warcraft رخ داده است. مهم ترين نکته تغييراتي است که در Dungeon ها ايجاد شده است. ديگر نيازي نيست تا تمام Dungeon را زير پا بگذاريد تا يک ماموريت پيدا کنيد، اين بار اکثرا تمامي ماموريت ها در قسمت ورودي Dungeon وجود دارند و بازيباز مي تواند بدون جستجو آنها را دريافت کند. Map هاي Dungeon ها نيز به خوبي طراحي شده اند و Boss هاي مختلف به خوبي بر روي نقشه نمايش داده مي شود. تعدادي Dungeon ها جديد هم در level ها پايين طراحي شده اند که مي تواند به هيجان بازي بي افزايد و آن را از تکراري شدن نجات دهد. Raid ها و Dungeon هاي جديد که در قسمت هاي جديد گنجانده شده اند در حال حاضر کمي سخت به نظر مي رسد و نياز به هماهنگي در آنها به خوبي مشاهده مي شود. اين مورد نه تنها باعث ناراضي شدن بازيباز نمي شود بلکه بازيباز تلاش مي کند با هماهنگ تر شدن و قوي کردن کاراکتر خود بتواند قسمت هاي جديد بازي را نيز تا انتها تجربه کند و از آيتم هاي جديد در بازي بهره ببرد. قسمت هاي جديدي نيز در آزراث اضافه شده اند که بيشتر مربوط به level هاي بالا است.  اما طراحي اين مناطق بسياري عالي و بي نقص انجام شده است و با ورود به اين مناطق هيچ وقت احساس نمي کنيد که اين مناطق بعد از 6 سال به بازي اصلي اضافه شده اند. رابط کاربري بازي نيز دچار تغييرات مختصر و مفيدي شده است. به صورتي که Spell book کاملا دچار تغيير شده است و مي تواند به بازيباز نشان دهد که در Build هاي مختلف در چه سطحي چه قابليتي به دست مي آيد که مي تواند پيش نمايش جالبي از قدرت هاي آينده به بازيباز بدهد که ايده بسيار جالبي به نظر مي رسد. صفحات Profession و Guild هم دچار تغييراتي شده اند که بيشتر مربوط به ظاهر آنها مي شود. قسمت Profession ها تغيير خاصي در ايده کلي نداشته اند و فقط يک Profession جانبي با نام Archaeology به بازي اضافه شده است که بيشتر در مورد تاريخ است. اين Profession چندان جالب به نظر نمي رسد و بيشتر براي کساني که از سر بيکاري در دنياي آزراث سرگردان مي چرخند ايده جالبي به نظر مي رسد. اما اين Profession پاداش هاي جالبي در اختيار بازيباز قرار مي دهد که معمولا يافتن نمونه همسان آن بسيار سخت و يا بسيار گران قيمت است. اين پاداش ها مي تواند Mount هاي جديد لباس ها يا حتي زره هاي جديد باشد. در هر صورت اين Profession نيز مانند Profession هاي جانبي ديگر بيشتر موقعي به درد مي خورد که بازيباز حوصله و وقت آزاد براي جستجو در دنياي بزرگ وارکرفت را داشته باشد. يکي از نکات جديدي بسيار خوب بازي قابليت استفاده از Flying Mount ها در آزراث است که کار را براي بسياري از بازيباز ها راحت مي کند. قبلا استفاده از Flying Mount ها فقط مختص Outland و Northrend بود.

گرافيک بازي نيز همانند گذشته چشم نواز به نظر مي رسد. تغييرات زيادي که در طراحي مناطق مختلف انجام شده است بسيار هنرمندانه و با دقت انجام شده است به صورتي که نمي توان کوچک ترين ايرادي به اين قسمت گرفت. يکي از مواردي که در قسمت گرافيک بازي خود نمايي مي کند ظاهر جديدي سطح آب در بازي است که ديگر مانند گذشته يک تکسچر خشک نيست بلکه سطح آب کاملا به تماس حساس است و حالات مختلفي به خود مي گيرد که بسيار جالب و زيبا به نظر مي رسد. در قسمت صداگذاري هم مانند هميشه موسيقي متن بازي يک شاهکار به تمام معني است. 17 قطعه موسيقي جديد براي Cataclysm نواخته شده است که از هر نظر با جو بازي همخواني دارد. صداپيشگي شخصيت هاي مهم داستاني هم به بهترين شکل ممکن انجام شده است به صورتي که مثلا در صداي شخصيت Deathwing مي توان خشم و نفرت را به خوبي درک کرد.

در نگاه کلي Cataclysm از بسته الحاقي گذشته World of warcraft  يعني Wrath of the lich king تا به امروز بسيار موفق تر ظاهر شده است و تغييرات مثبت فراواني که در جاي جاي بازي ديده مي شود حتي کساني که ماه ها و شايد سال ها است که اکانت خود را شارژ نکرده اند وسوسه مي کند. بر خلاف هميشه اينبار تغييرات زيادي در سطوح پايين بازي نيز به وجود آمده است که بعضي از آنها سال ها دست نخورده باقي  مانده بودند. وجود دو نژاد جديد نيز مي تواند دليل خوبي براي شروع دوباره باشد و سازندگان نيز با انجام تغييرات بسيار زياد در بازي کاري کرده اند که انتخاب يک نژاد جديد تجربه تقريبا متفاوت نسبت به قبل باشد. تغييرات عمده در ماموريت ها و حالت زنجيره اي جديدي که به آنها اضافه شده است مي تواند بسيار سرگرم کننده باشد. تغييرات مناطق مختلف و در کنار آن انتخاب يکي از شخصيت هاي تاثير گذار در دنياي وارکرفت براي خط اصلي داستاني، بازي را بسيار جذاب کرده است. وجود مناطق جديد و Dungeon ها و Raid هاي جديد بهانه خوبي براي خريد Cataclysm به شمار مي رود.

 

 

 

  • 90%
    - 90%
90%

خلاصه

نکات مثبت:
انتخاب به جاي خط داستاني جديد و تغييرات مثبت در مناطق مختلف
سيستم جديدي زنجيره مراحل
تغييرات مثبت در قسمت هاي مختلف بازي
اضافه شدن تعداد زيادي dungeon و Raid و ماموريت

نکات منفي:
وجود بعضي از باگ ها

Sending
User Review
90% (1 vote)
جواد محسنی

جواد محسنی

دبیر بخش خبر وبسایت VGMAG

نظری ارسال کنید

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

4 × 3 =