نقد و بررسی

سرنوشت مبارزه پدر و پسر – نقد و بررسی Tekken 7

نقد و بررسی Tekken 7

سبک مبارزات تن‌به‌تن یکی از خاص‌ترین ژانر‌های بازی‌های ویدئویی است که در اختیار آثاری محدود قرار دارد. به‌جز بازی‌هایی از قبیل King of Fighters و Guilty Gear که طرفداران محدودی دارند، می‌توان گفت که سه مجموعه Street Fighter، Mortal Kombat/Injustice و Tekken از سردمداران مبارزه تن‌به‌تن هستند. در این میان Street Fighter  با شماره پنجم خود ضعیف عمل کرد و باعث ناامیدی بسیاری از طرفداران پر و پا قرص خود شد. حال Tekken  بعد از سال‌ها دوری از میدان رقابت، با قسمت هفتم به عرصه بازگشته است. البته این بازی در سال 2015 روی دستگاه‌های آرکید عرضه‌شده بود و به‌تازگی روی کنسول‌های خانگی و برای اولین بار برای PC نیز به بازار آمده است. پس از شماره ششم که پسرفت محسوسی داشت، Tekken 7 در کل موفق عمل کرده است و با تجربه ای ناب از نوع Tekken گیمرها را همراه کرده. با نقد و بررسی Tekken 7 همراه وی‌جی‌مگ باشید.

سرنوشت مبارزه پدر و پسر – نقد و بررسی Tekken 7 1

اولین تغییر ایجاد شده در Tekken 7 نسبت به نسخه‌های پیشین اضافه شدن دو مکانیک جدید است.یکی از این قابلیت‌ها Rage Art نام دارد که به وضوح با الهام ازMortal Kombat  و Street Fighter طراحی‌شده. هنگامی ‌که در زمان کمی ضربات زیادی دریافت کنید، شخصیت شما هاله‌ای قرمز پیدا می‌کند و در صورت فشردن دکمه مخصوص، حرکتی چند ضرب انجام می‌دهد که در صورت پیاده‌سازی درست قابل دفاع نیست.  مکانیک دیگر Power Crush نام دارد و سبب این می شود که حرکت چند ضرب آغاز شده حتی در صورت ضربه خوردن از سوی حریف متوقف نشود. به جز مکانیک های توضیح داده شده، مادهای مختلف مبارزات آنلاین و آفلاین و قسمت داستانی متفاوت با شماره های قبل در Tekken 7 وجود دارد. قسمت داستانی به درگیری های ادامه دار Heihachi و Kazuya می‌پردازد و در طول آن مبارز‌های مختلفی به عنوان شخصیت اصلی حضور پیدا می‌کنند. نکته جالب در این میان گنجاندن Akuma از مجموعه Street Fighter در بطن داستان است که با وجود تعلق نداشتن به دنیای Tekken به خوبی هماهنگ شده. البته در این میان عدم حضور شخصیت های معروف و قدیمی Tekken مانند Lei Wulong تعجب برانگیز است که شاید در آینده به بازی اضافه شوند.

 نقد و بررسی Tekken 7

روال کلی مبارزات همانند شماره‌های قبلی روان و جذاب و بدون تغییربه خصوصی است. تأکید در مبارزات Tekken همیشه بر juggling (در هوا نگه‌داشتن دشمنان ضمن حرکات چند ضرب) بوده و Tekken 7 از این قاعده مستثنا نیست. در نبود حرکات و قدرت‌های پرتابی (Projectile) مبارزات همه فیزیکی و از نزدیک انجام می‌شوند. در این راستا هر شخصیت از تعداد بسیار بالایی فنون و ترکیب حرکات برخوردار است که در مقایسه با بازی‌های هم سبک این تعداد بالا (بیشتر از 100 و در مواردی حتی 150) نظیر ندارد! بیش از 30 شخصیت موجود در بازی نیز از تفاوت بالایی برخوردارند و هرکدام سبک مبارزه خاصی را می‌طلبند: از شخصیت‌های کند ولی قوی گرفته تا سریع و ضعیف با حرکات مختص به خود. ترکیب تعداد شخصیت‌ها و تعداد بالای حرکات مختلف Tekken 7 را از همتایانش متمایز می‌کند و پیچیدگی مخصوصی به آن می‌بخشد. برای لحظه‌لحظه حرکات باید برنامه داشته باشید، پس قبل از به جلو رفتن برای حمله باید از قبل کاملاً استراتژی خود را تنظیم کرده باشید. بدون شک، به‌جرات می‌توان گفت که Tekken یکی از فنی‌ترین بازی‌های مبارزه تن‌به‌تن در بازار است. علاقه‌مندان به حرفه‌ای شدن در این بازی می‌توانند ساعت‌ها با تمرین کردن و ترکیب فنون مختلف خود را سرگرم کنند. این مسئله باوجود Practice mode جامعی که امکان انواع و اقسام تنظیمات برای AI را در اختیار قرار می‌دهد لذت‌بخش‌تر و ساده‌تر شده است. از جمله دیگر تغییرات ایجاد شده می‌توان به افزایش تنوع بخش شخصی‌سازی مبارز‌های مختلف اشاره کرد. این امکانات به‌قدری متفاوت و فراوان‌اند که شکل شخصیت‌ها را کاملاً متفاوت می‌کنند و دیدن آن‌ها در مبارزات آنلاین هیچ‌وقت قدیمی نمی‌شود. برای آزادسازی آن‌ها از طلای داخل بازی استفاده می‌شود که به‌طور مستمر و به‌وفور با بازی کردن در اختیار بازیکن قرار می‌گیرد. همین باز کردن امکانات شخصی سازی مختلف می تواند دلیل خوبی برای بارها بازگشت به بازی باشد. تاکید بر این قسمت به حدی است که قسمتی آفلاینی به نام Treasure Battle در بازی قرارداده شده که مکان خوبی برای جمع آوری طلا در حین تمرین است. حال که صحبت از پول داخل بازی به میان آمد، باید اشاره کرد که نکته تحسین‌برانگیز، غیبت Microtransaction درTekken 7 و گفته هارادا تهیه‌کننده بازی مبنی بر اضافه شدن شخصیت‌های احتمالی آینده بصورت رایگان است. در این روزگار پر از DLC و Season pass این حرکات نعمتی هستند!

 نقد و بررسی Tekken 7

شاید بزرگ‌ترین کاستی Tekken 7، به‌خصوص برای تازه‌واردها عدم وجود راهنما در بازی باشد. با توجه به پیچیدگی پایه‌ای و ارائه مکانیک‌های جدید عجیب است که به‌جز قسمت Practice هیچ‌گونه راهنمایی هرچند ساده و کوتاه برای آشنایی با مکانیک‌های اولیه قرار داده نشده است. تازه‌واردان به دنیای Tekken شاید سخت‌ترین ساعات اولیه را داشته باشند تا کم‌کم باتجربه از گیم پلی آن سردر بیاورند. در این دور و زمانه که بازی‌های مشابه همه قسمت آموزشی کامل و جامعی برای بازیکنان در اختیار قرار می‌دهند عدم حضور این بخش در Tekken 7 بسیار تعجب‌برانگیز است. متأسفانه به دو مکانیک اصلی اضافه‌شده به بازی نیز در هیچ جا اشاره نشده‌است و بدین‌صورت حتی سابقه‌داران Tekken نیز دچار مشکل می‌شوند. در کنار این موارد، شاید تعداد بالای فنون هر شخصیت برای عده‌ای نکته منفی محسوب شود. نمی‌توان انکار کرد که هرکسی علاقه به حفظ کردن ده‌ها حرکت مختلف ندارد و این خود عوض کردن شخصیت را سخت می‌کند چون زمان زیادی برای آشنایی با حرکات هرکدام نیاز است. این مسئله نیز Tekken را معروف به Button mashing کرده است. این اصطلاح یعنی بدون دقت و ترتیب خاصی تند تند دکمه‌های مختلف را به‌صورت تصادفی فشار داده شوند. نگارنده شخصاً بارها مشاهده کرده‌ام که افرادی به این تکنیک (!) پرداخته‌اند و از آن بدتر کسانی که در حال تلاش برای بازی با برنامه و با دقت را داشته‌اند را شکست داده اند!

 نقد و بررسی Tekken 7

 مانند گذشته طراحی شخصیت‌ها و مراحل جالب، متفاوت و از همه  مهم‌تر کیفیت انیمیشن‌ها روان و طبیعی است. نحوه حرکات و ضربه زدن شخصیت‌ها حتی در حینی که کاملاً قوانین جاذبه و آناتومی بدن انسان را زیر پا می‌گذارند در حد مطلوب کارشده‌اند. البته در این میان کیفیت پایین گرافیک ازنظر فنی آشکار است و نشان از طراحی آن در چند سال پیش می‌دهد. استفاده از موتور Unreal 4 باوجود راحت کردن ارائه بازی برای PC و کنسول‌ها سبب شده که بافت‌های به کار رفته حالتی پلاستیکی و غیرطبیعی پیدا کنند. ازنظر موسیقی اکثر آهنگ‌های بکار رفته گوش‌نواز و هیجان‌انگیزند و احتمال زیاد یکی دوتا در این میان در ذهن شما باقی می‌ماند. البته اگر علاقه‌ای به موسیقی الکترونیکی ندارید شاید خیلی از شنیدن آهنگ‌ها راضی نباشید. صداگذاری هم که بیشتر در قسمت داستانی حضور دارد در حد مناسب است، نکته جالب سخن گفتن هر شخصیت به زبان مادری خود است که بدون مشکل توسط بقیه قابل‌درک است! در کنار بخش داستانی هر شخصیت چند خط دیالوگ محدود دارد که در ابتدا وانتهای مبارزه و در حین استفاده از Rage art به زبان می‌آورد. عجیب‌ترین انتخاب صداپیشه در مورد راوی قسمت داستانی است که بسیار نامناسب و بدون احساس است، در حدی که با هر بار سخن گفتن شور و هیجان داستان را از بین می‌برد!

سرنوشت مبارزه پدر و پسر – نقد و بررسی Tekken 7 2

اگر علاقه‌ای به بازی‌های مبارزه‌ای دارید، چه آنلاین و چه آفلاین در حال حاضر انتخابی بهتر از Tekken 7 به‌خصوص روی PC ندارید. سیستم مبارزه پیچیده، انواع و اقسام شخصیت با سبک مبارزاتی بسیار متفاوت و تعداد فراوان حرکات و چند ضرب‌ها Tekken را برای همه، چه حرفه‌ای و چه غیرحرفه‌ای ساعت‌ها سرگرم‌کننده می‌کند. البته می‌توان گفت در کنار عناوینی مانند Injustice 2 شاید محتوای Tekken 7 محدود به نظر بیاید ولی با این ‌وجود گیم پلی حاضر در بازی در حد کاملاً مطلوب و لذت‌بخش است و می‌تواند مخاطب را راضی کند. پس از حضور ضعیف  Street Fighter V، بازگشت سازنده‌های ژاپنی  به میدان درزمانی که غربی‌ها باعرضه Injustice 2 در اوج قرار دارند با موفقیت همراه بوده.

[mks_button size=”large” title=”   این بررسی روی نسخه PC انجام گرفته است” style=”squared” url=”” target=”_blank” bg_color=”#dd3333″ txt_color=”#000000″ icon=”fa-windows” icon_type=”fa” nofollow=”0″]

  • 80%
    - 80%
80%

خلاصه

نکات مثبت:
سیستم مبارزه پیچیده با تعداد فراوان حرکات و فنون چند ضرب
قابلیت شخصی‌سازی ظاهری بسیار متفاوت شخصیت‌ها
گرافیک هنری قوی به‌خصوص ازنظر انیمشن ها

نکات منفی:
مشکلات آنلاین
گرافیک فنی قدیمی
عدم وجود رهنما و قسمت آموزشی مناسب

Sending
User Review
73.44% (9 votes)
آیت سلطانی

آیت سلطانی

4 نظر

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

دو × 1 =

  • نقد خوب و منصفانه و به دور از غرض ورزی بود در شرایطی که معمولا طرفداران فایتینگ فن یکی از سری های معروف هستند و دیگری رو می کوبن.
    دو نکته به نظرم اومد : 1. استفاده از موتور Unreal Engine 4 چه ربطی به بافت های پلاستیکی و مصنوعی داره؟ این مشکل مدلسازی کاراکتر ها و شیدر بندی تکسچره و به موتور بازی مربوط نیست.
    2.در این جمله بهتر بود نوشته می شد : نگارنده بارها مشاهده کرده است ( یاد نوشته های آقای ذوالفقاریان بخیر!) ؛ یا به عنوان نگارنده بارها مشاهده کرده ام…
    موفق باشید.

    • ممنون
      در مورد اول نظری ندارم. چون شناختی نسبت به انجین ندارن.
      در مورد دوم چون منعکس کننده این نقد سایت هست از زبان سایت به منتقد نسبت داده شده و منتقد رو توی نقد، سوم شخص در نظر گرفتیم. ولی جمله شما هم درسته.
      موفق باشید.

    • با سلام،
      این مسئله به سیستم نورپردازی استفاده شده در موتور آنریل بر می گرده که حالت خاصی داره و در خیلی موارد دیدن بافت ها مشخص می کنه از این موتور استفاده شده. البته در کل ممکنه به خود سازنده برگرده ولی به شخصه زیاد دیدم که گفته شده تا حدی به نورپردازی در آنریل مرتبط هست.

      • سلام
        تا اونجایی که علم محدود من قد میده سیستم lighting در آنریل برداری و پیوسته عمل می کنه که در اینصورت مستقل از بافته و به بافت یا شیدر اجسام کاری نداره و حتی اگر هم حرف شما درست بود اونموقع باید تو زوایای خاصی دیده بشه که در اینصورت باز هم مشکل نورپردازی نیست و به ترنفیوژن تکسچر ربط داره.
        در کل دیدن اینطور خرده گیری فقط از جنبه حرفه ای مطلب کم میکنه.
        (امیدوارم نارحت نشده باشید اما نظرات کاربرا باعث میشه که نقاط ضعف رو بشناسید)