نقد و بررسی

نقد و بررسی Destiny 2

نقد و بررسی Destiny 2

در نسل هشتم کنسول‌های خانگی شاهد شکل گیری تعداد زیادی توسعه دهنده هستیم که خود را مدعی معرفی کرده و کاری جز حرف زدن و عمل نکردن بلد نیستند. بهترین نمونه این موضوع را می‌توان در شعبه‌های مختلف یوبی‌سافت دید. کمپانی فرانسوی از ابتدای نسل با Watch Dogs شروع کرد و هر سال مجموعه‌ بازی مدعی اما معمولی را روانه بازار می‌کند. در مقابل شاید یکی از استودیوهایی که بسیاری انتظار داشتند، نسل را با وضعیت بهتری شروع کند، Bungie بود. خالق مجموعه بسیار موفق Halo که بعد از بیش از یک دهه همکاری با مایکروسافت از این کمپانی جدا شد و تصمیم گرفت، بازی کاملا جدید را با همکاری Activision تولید کند که عملا در بازار بازی‌های حرفه‌ای چیزی جز Call of Duty را برای ارائه به مخاطب‌ها نداشت. حالا اما Activision وضعیت را کاملا تغییر داده. بلیزارد به عنوان زیرمجموعه آنها با Overwatch روزهای خوبی را پشت سر می‌گذارد و از سویی Bungie توانسته تا اکثر مشکلات نسخه اول Destiny را برطرف کند. هرچه استودیو سازنده این بازی در ابتدای نسل حاضر با ادعاهای تو خالی مخاطب‌ها را جذب کرد، اینبار اما شرایطی کاملا متفاوت را رقم زده و توانسته اکثر مشکلاتی که گیمرها به آنها اشاره داشته‌اند را برطرف کرده و همان نکات مثبت قسمت اول را در Destiny 2 ارتقا دهد. در ادامه با نقد و بررسی Destiny 2 همراه وی جی مگ باشید.

نقد و بررسی Destiny 2 1
Destiny 2

یکی از اصلی‌ترین مشکلات قسمت اول این مجموعه به داستان بازی ارتباط داشت. در شرایطی که اکثر مخاطب‌های Bungie به داستان‌های قدرتمند مجموعه Halo عادت کرده بودند، Destiny عملا در این زمینه حرفی برای گفتن نداشت. قسمت اول نه پیش‌زمینه مناسبی را در اختیار مخاطب قرار می‌داد و نه روایت درستی از داستان اصلی داشت. اکثر دیالوگ‌ها در جریان گرفتن و تحویل ماموریت‌ها به شکلی ابتدایی مطرح شده و برخی بخش‌های مهم داستان نیز همزمان با نمایش سکانس‌های انتقال به سیاره‌های مختلف روایت می‌شد. همین مسئله باعث شده بود که بسیاری از مخاطب‌ها عملا نکته خاصی را از داستان Destiny دریافت نکرده و حتی آن را در ابتدای کار رها کنند. استودیو Bungie به نظر می‌رسد که در این زمینه کاملا از ضعف‌های خود باخبر بوده و برای Destiny 2 شرایط را به شکلی کاملا متفاوت رقم زده. از همان ابتدا متوجه می‌شوید که اینبار داستان با استفاده از حجم زیادی میان‌پرده سینمایی، دیالوگ‌های بهتر و البته جزئیات بیشتر بازگو می‌شود. همچنان مشکل پایه‌ اصلی داستان وجود دارد و اگر مخاطب بازی‌های تک نفره و متمرکز روی داستان باشید، Destiny 2 توانایی ارائه نکته خاصی در این بخش را ندارد اما تلاش Bungie‌ برای بهبود داستان ستودنی است و می‌توان آن را به عنوان یکی از نکات مثبت دومین قسمت از این مجموعه دانست. اصلی‌ترین مشکل داستان بازی را می‌توان در نوع پیشرفت آن یافت. شاید کلیت داستان بازی در چند خط خلاصه شده و طی 2 یا 3 ساعت به پایان برسد اما سازندگان بازی با استفاده از ترفندهای ساده و کلیشه‌ای سعی در طولانی کردن آن داشته‌اند. به طور مثال انجام کاری ساده یا گرفتن آیتمی خاص که به پیشرفت داستان کمک می‌کند طی سه یا چهار مرحله انجام شده و بازی با دلایلی ساده گیمر را مجبور به انجام کارهایی می‌کند که عملا منطق داستانی خاصی پشت آنها قرار نگرفته است. معمولا بازی‌های اکشن ماجراجویی بیشتر از این نحوه پیشرفت در بازی استفاده می‌کنند که گیمر باید برای انجام یک کار چند کار کوچک‌تر انجام دهد اما در مورد Destiny 2، داستان نه پیچیدگی اکشن ماجراجویی‌های قدرتمند چند سال اخیر را دارد و نه گستردگی در آن سطح را ارائه می‌کند. عملا اگر به دنبال داستانی غنی در ژانر علمی تخیلی هستید، Destiny 2 تنها می‌تواند برخی کلیشه‌های این سبک را پیش روی شما قرار دهد.

نقد و بررسی Destiny 2 2
Destiny 2

هرچه Destiny 2 در زمینه داستان عملکرد کاملا معمولی را از خود به جا گذاشته، تمام ضعف‌های خود در دیگر قسمت‌ها را به واسطه گیم‌پلی سرگرم‌کننده و جذاب پوشش می‌دهد. قسمت اول این مجموعه در زمینه گیم‌پلی بعضا تنها شوتری روان را به گیمر ارائه می‌کرد اما اینبار به نظر می‌رسد که Bungie تمرکز بیشتری روی جنبه‌های MMO ساخته خود داشته. کلیت گیم‌پلی و بخش‌های نقش‌ آفرینی تقریبا دست نخورده باقی مانده یا تغییرات جزئی در آنها ایجاد شده است. همچون قسمت اول گیمر می‌تواند در ابتدای کار از میان سه کلاس یکی را انتخاب کرده و با پیشرفت در بازی قابلیت‌ها و مهارت‌های بیشتری را از طریق زیرکلاس‌های اختصاصی هرکدام از سه کلاس اصلی به دست آورد. با انجام ماموریت‌ها و از بین بردن دشمن‌ها میزان مشخصی از تجربه (XP) به گیمر اختصاص یافته و در ادامه شاهد ارتقای درجه (Level) هستیم. شاید تنها ضعف این قسمت به آزاد شدن مهارت‌ها و محدودیت در انتخاب آنها خلاصه شود. با توجه به ساخته شدن Destiny 2 با محوریت قرار دادن کنسول‌های خانگی، محدودیت‌هایی در زمینه استفاده از مهارت‌های نقش آفرینی به وجود آمده است. در هر لحظه شما تنها امکان استفاده از دو مهارت و یک قابلیت سوپر شارژ را دارید. در اصل دو کلید و یک کلید ترکیبی برای این بخش اختصاص یافته در نتیجه گیمر نمی‌تواند به صورت همزمان از چند مهارت مختلف استفاده کند. هر زیر کلاس هشت مهارت Active (فعال شونده با فشردن کلید) و Passive ( فعال به صورت پیش‌فرض یا در مواقع لازم) داشته که به دو بخش تقسیم می‌شوند. مخاطب در هر لحظه تنها می‌تواند از یک شاخه چهارتایی مهارت استفاده کند و به این ترتیب عملا محدودیت‌های بیشتری را پیش روی خود می‌بینید. در کنار این مسئله اختصاص داشتن مهارت‌ها به زیرکلاس را نیز باید در نظر گرفت. با توجه به روند پیشرفت در بازی عملا گیمر نزدیک به انتهای بخش داستانی تمامی مهارت‌ها را آزاد می‌کند اما برای ایجاد تنوع در استفاده از آنها باید مدام به منوی شخصی‌سازی رفته و تغییرات مورد نیاز را اعمال کند. هرچند این مسئله روی کاهش تنوع بازی در زمینه نقش آفرینی تاثیر مستقیمی داشته اما نباید از بهبود کلی مهارت‌ها و افزایش جذابیت‌ آنها در Destiny 2 چشم‌پوشی کرد. در این میان باید اشاره کوتاهی نیز به سوپرشارژ یا قابلیت اصلی هر کلاس نیز داشت که با فعال شدنش دوربین بازی به صورت سوم شخص در آمده و گیمر می‌تواند برای زمان کوتاهی با دشمن‌ها به شکل سخت‌گیرانه و هیجان‌انگیز مبارزه کند.

نقد و بررسی Destiny 2 3
Destiny 2

اصلی‌ترین نکته مثبت Destiny 2 همچون قسمت اول این مجموعه به Loot (جمع آوری آیتم‌ها) کردن و تجهیز اسلحه‌ها و بخش‌های مختلف زره اختصاص پیدا می‌کند. با توجه به اینکه ساخته Bungie در این زمینه به شکلی دقیق از اکشن نقش‌آفرینی‌های کلاسیک و MMORPG‌ها الگو گرفته است، نتیجه کار به بهترین شکل ممکن صورت گرفته و این توانایی را دارد که ساعت‌ها گیمر را سرگرم کند. همچون قسمت اول باز هم تمامی آیتم‌ها در دسته‌بندی‌های مشخصی قرار گرفته و گیمر باید با نگاهی به مشخصات هرکدام از آنها و سبک بازی خود بهترین را انتخاب کرده و از آنها در جریان بازی استفاده کرده. به این نکته نیز باید اشاره کرد که در زمینه تقسیم‌بندی اسلحه‌ها کمی تغییر ایجاد شده است که آنچنان دردسرساز نبوده و در مقابل کیفیت کلی بازی را نیز ارتقا نداده است. با توجه به اینکه در حال حاضر محدودیت درجه بازی روی 20 قرار داشته و می‌توان با سرعتی قابل توجه به این محدودیت رسید، گیمر در ادامه تنها وظیفه پیدا می‌کند که قدرت کلی خود که با توجه به نوع اسلحه‌ها و زره تعیین می‌شود را ارتقا دهد. هرچند کلیت کار با یک عدد ساده به نمایش در می‌آید اما بعد از پشت سر گذاشتن چند ساعت، افزایش این مورد و البته پیدا کردن آیتم‌های بهتر تبدیل به اصلی‌ترین هدف گیمر می‌شود. هدفی که جذابیت بسیاری را پشت خود داشته و می‌توان از آن به عنوان یکی از اصلی‌ترین عوامل جذب مخاطب Destiny 2 یاد کرد.

نقد و بررسی Destiny 2 4
Destiny 2

اسمش را نمی‌توان انقلاب گذاشت اما رفع شدن مشکلات گشت و گذار در میان سیاره‌ها و محیط‌ آنها در Destiny 2 باعث شده در همان ابتدای کار در مقابله با این قسمت لذت بیشتری را نسبت به نسخه اول تجربه کنید. اگر قسمت اول این مجموعه را تجربه کرده باشید حتما با مشکلات این زمینه مواجه شده‌اید. گیمر برای دریافت ماموریت ابتدا باید به Tower می‌رفت، در ادامه به Orbit منتقل می‌شد، سیاره هدف را انتخاب می‌کرد و نهایتا بعد از تحمل چند Loading طولانی وارد سیاره مقصد می‌شد. ماجرا اما به اینجا خلاصه نمی‌شد و در همان سیاره هم باید با استفاده از تنها وسیله نقلیه بازی که Sparrow نام داشت به محل اصلی ماموریت می‌رسید. این فرایند ساده اما طولانی در قسمت دوم به کلی حذف شده. شما حالا به راحتی وارد Farm (جایگزین Tower) شده، ماموریت را دریافت می‌کنید و بدون رفتن به Orbit و با باز کردن صفحه Director سیاره هدف و محل دقیق فرود در آن را انتخاب می‌کنید. تا رسیدن به حداکثر درجه بازی خبری از وسیله نقلیه Sparrow نیست اما هر کدام از سیاره‌ها حاوی تعداد زیادی نقطه Checkpoint هستند که نقش نقاط فرود و محل‌های Fast Travel را ایفا می‌کنند. با این فرایند گیمر تقریبا هیچگاه مجبور به پشت سر گذاشتن مسافت‌های طولانی نشده و به سرعت می‌تواند سراغ روند اصلی انجام ماموریت برود. البته اگر کمی کنجکاو باشید با بُعد دیگری از Destiny 2 مواجه می‌شوید که به عنوان یکی از نکات مثبت آن شناخته می‌شود. برخلاف قسمت اول، دنیای Destiny 2 پر از اتفاقات تصادفی و گیمرهایی است که در هر نقطه‌ای از آن حضور دارند. به جز مراحل اصلی (داستان) و فعالیت جانبی، تعداد زیادی Live Event نیز در نقشه‌های بازی فعال می‌شوند که جذابیت بسیاری را به همراه داشته و ممکن است حتی بعضا شما را از مسیر اصلی بازی دور کنند. بارها اتفاق می‌افتد که در حال انجام ماموریت‌های داستانی بازی هستید اما در همان نزدیکی یکی از Live Eventها فعال شده و به سراغ آن می‌روید تا تجهیزات خاصی را دریافت کنید. در مقابل شاهد افزایش قابل توجه کیفیت ماموریت‌های جانبی هستیم. هرچند داستان آنها حرفی برای گفتن ندارند اما در حرکتی غیرقابل انتظار Bungie تنوع قابل توجهی را در این زمینه رقم زده و دیگر تنها برای افزایش قدرت به سراغ انجام آنها نمی‌روید. به طور کلی در زمینه فعالیت‌های جانبی Destiny 2 پیشرفت چشم‌گیری را نسبت به قسمت اول دیده و می‌توان در ادامه امیدوار بود که این مسیر طی به‌روزرسانی‌ها و بسته‌های قابل دانلود آینده پیشرفت بیشتری را تجربه کند. هرچند Destiny 2 پر است از فعالیت‌های جانی به صورت PVE  اما بخشی اصلی از آن به حالت Crucible اختصاص داشته که در اصل PVP است و ساختاری مشابه با بخش آنلاین دیگر شوترها را پیش روی گیمر قرار می‌دهد. این بخش به طور کلی دارای پنج حالت اصلی است که در دو زیرمجموعه اصلی تقسیم‌بندی شده‌اند. در قسمت پیشین Bungie برای بخش چند نفره این قابلیت را ایجاد کرده بود که طی مادهای متفاوت گیمرها در تیم‌های 3 یا 6 نفره در مقابل یکدیگر قرار گیرند اما اینبار تمامی تیم‌ها به چهار کاربر خلاصه شده تا نه تنها رقابت هیجان‌انگیزتر از گذشته دنبال شود بلکه نقشه‌ها نیز اصولی‌تر و استانداردتر طراحی شوند. خوشبختانه Bungie توانست به خوبی از تجربیات خود در ساخت Halo بهره گرفته و حالت Crucible را با سطح کیفی خوبی طراحی کند.

نقد و بررسی Destiny 2 5
Destiny 2

در نهایت باید اشاره‌ای نیز به گرافیک بازی کنیم. هرچند قسمت اول این مجموعه نیز در زمان عرضه جلوه‌های گرافیکی مناسبی را به نمایش در آورده بود اما اینبار ارتقای قابل توجهی در این زمینه صورت گرفته و گرافیک را در میان بهترین‌های این نسل قرار داده. فریم‌ریت پایدار نیز در این بخش بی‌تاثیر نبوده و ساختار روانی را در جریان گیم‌پلی به وجود آورده. بافت‌ها و افکت‌ها به خوبی ارتقا یافته و حالا با دنیایی روبرو هستیم که هر بخشی از آن جزئیات منحصر به فرد خود را داشته و تنوع قابل توجهی را ارائه می‌کند. دومین قسمت از مجموعه Destiny شاید در نگاه کلی تفاوت چندانی از لحاظ ساختار اولیه با قسمت اول نداشته باشد اما در تمامی زمینه‌های ممکن پیشرفته داشته و به جایگاهی رسیده که Bungie چند سال پیش وعده آن را داده بود. اگر به MMORPG روی کنسول‌های بازی علاقه‌دارید، اگر شوترهای هیجان‌انگیز و سریع در فهرست خرید شما قرار دارند و یا اگر گشت و گذار در دنیایی علمی تخیلی در فهرست علایق شما قرار دارد، Destiny 2 یکی از بهترین گزینه‌هایی است که در حال حاضر می‌توانید به تجربه آن بپردازید.

PS4 Review

  • 90%
    - 90%
90%

خلاصه

نکات مثبت:
گرافیک فنی و هنری خوب
بهبود نحوه روایت داستان و میان‌پرده‌های سینمایی
ایجاد تعادل بیشتر میان کلاس‌ها
وجود تعداد زیادی فعالیت جانبی و سرگرم‌کننده
تنوع بالای مراحل

نکات منفی:
برخی مشکلات اندک هوش مصنوعی
ساده بودن اساس اولیه داستان

Sending
User Review
97.33% (3 votes)
محمد طالبیان

محمد طالبیان

5 نظر

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

1 × سه =

  • اقای طالبیان یه سوال داشتم
    بازیش چقد حجم می بره برای انلاین بازی کردن!؟بعدشم وضعیت سروراش چطورین !؟خیلی اذیت نمیکنه!؟
    من وضعیت انلاین بازی کردنم خیلی خنده دار????نت گوشی هات اسپات میکنم واسه انلاین
    در کمال ناباوری تا الان خیلی از بازیا رو هم خوب انلاین بازی کردم????

    • والا دقیق نگاه نکردم که مثلا تو یه بازه زمانی چه قدر مصرف میکنه اما چیزی که بررسی کردیم هر ثانیه تقریبا 20 تا 40 کیلوبایت مصرف میکنه
      از لحاظ سرعت سرور و این داستان‌ها هم خیلی خوبه. من هر موقع نت ـم اوکی بوده تو بازی هیچ لگ یا مشکلی نداشتم