نقد و بررسی

قدم‌های کوچک تا پیروزی – نقد و بررسی PES 2017

Pro Evolution Soccer یکی از بزرگترین بازی‌های کونامی و بلاشک یکی از آثاری است که در شبیه سازی فوتبال نقش به سزایی داشته. این بازی از سال 2001 به صورت سالانه به بازار عرضه می‌شود و از سالیان گذشته تا به کنون با تغییرات بسیاری مواجه شده است. Pro Evolution Soccer بعد از طی دوران طلائی خود در نسل ششم با افت محسوسی در نسل هفتم رو به رو شد اما این افت همیشگی نبود و این بازی توانست با استفاده از نظر گیمرها و منتقدان بار دیگر اوج بگیرد. Pro Evolution Soccer توانسته تا در 3 سال گذشته روند صعودی داشته باشد و با رفع ایرادات خود دوباره جای خود را در دل گیمرها باز پس گیرد.

pes-4

حرکتی زیرکانه از کونامی
همانطور که می‌دانید مسابقات فوتبال هر ساله در فصل تابستان به خوابی چند ماهه فرو می‌رود و با بازگشایی لیگ‌ها در کشورهای مختلف به خصوص اروپا و عرضه Pro Evolution Soccer و FIFA تب فوتبال اوج می‌گیرد. یکی از ایراداتی که در گذشته به سری Pro Evolution Soccer وارد بود عدم خرید لیسانس تیم‌ها و بازیکنان مختلف بود که باعث می‌شد بازی حالت خوشایندی به خود نگیرد. باید بگوییم که این مشکل هنوز در مورد این اثر حل نشده است و مشکلات زیادی در این زمینه وجود دارد اما کونامی تلاش کرده تا با قراردادهایی مختلف این مشکل را کمرنگ‌تر کند. در اقدام اولیه کونامی با یک حرکت زیرکانه توانست با باشگاه بارسلونای اسپانیا به توافق رسیده و قراردادی 3 ساله را با آنها امضا کند. طبق این قرارداد کونامی می‌تواند ورزشگاه نیو کمپ را در این اثر بازسازی کند و از بازیکنان افسانه‌ای سال‌های گذشته این تیم بهرمند شود. طی این قرارداد سه ساله حق استفاده از موارد یاد شده برای Pro Evolution Soccer انحصاری خواهد بود! به همین دلیل تا سه سال شاهد حضور ورزشگاه نیوکمپ در بازی فیفا نخواهیم بود. قراردادهای مشابهی نیز با باشگاه‌های لیورپول انگلیس، دورتموند آلمان و ریورپلاته آرژانتین امضا شده است. آنها همچنین توانستند طی قراردادی با فدراسیون فوتبال برزیل، حق استفاده لیگ برزیل را از آن خود کنند. این اقدامات، قدم‌های بزرگی برای رفع نقص مشکلات این قسمت از بازی خواهد بود.

pes-2

به سوی پیروزی

مشکلات قسمت حق امتیاز استفاده از نام‌ها و بازیکن‌ها در Pro Evolution Soccer باعث شده است تا آنها هر سال از طریق دیگری خود را به پای گود برسانند و این ویژگی چیزی جز گیم پلی منحصر به فرد نیست. در قسمت گیم پلی می‌توانیم بگوییم تغییرات در دو سطح خیلی جزئی و کلان انجام شده است. یکی از تغییرات کلی در بازی طراحی دوباره دروازبان‌ها و مکانیزم توپ گیری آنها است. دروازبان‌ها بسیار بهتر از گذشته بر روی ضربات آزاد و کرنر‌ها واکنش نشان می‌دهند و کمتر دچار اشتباه می‌شوند. گرچه نمی‌توان دروازبان‌ها را عاری از هرگونه ایراد دانست اما در فوتبال واقعی هم دورازبان‌ها گاهی دچار مشکل می‌شوند! انیمشین دروازبان‌ها تغییرات بسیار زیادی کرده و عالی به نظر می‌رسد در کنار آن حرکات بسیار زیادی به لیست حرکات دروازبان‌ها اضافه شده که به طبیعی‌تر شدن بازی کمک شایانی کرده است. اما در خط دفاعی هنوز مشکلاتی مشاهده می‌شود که باعث می‌شود دفاع کردن کمی ابتدایی به نظر برسد. خط دفاع در بسیار از موارد جا می‌ماند و عدم پر کردن فضا‌های خالی میان مدافعان می‌تواند بسیار دردسرساز باشد. در میانه میدان تغییرات بسیار محسوس‌تر خواهد بود. سرعت، حرف اول را در بازی خواهد زد و گیمری که بتواند توپ را سریع تر در میانه میدان به حرکت درآورد می‌تواند در نهایت صاحب موقعیت‌های بیشتری شود و دروازه حریف خود را تهدید کند. لازمه اصلی سرعت، کنترل توپ خواهد بود. کنترل توپ بسیار طبیعی‌تر از گذشته شده و بازیکنان می‌توانند مانور بهتری روی توپ داشته باشند و با سوار شدن بر توپ پاس‌های بهتری برای ساختن موقعیت ارسال کنند. نکته مثبت بعدی در مورد فیزیک بازیکنان انجام شده است. آنها می‌توانند توپ را بسیار بهتر از گذشته کنترل کنند و در درگیری‌های فیزیکی نیز کنترل روی توپ بسیار خوب طراحی شده است. کنترل شوت،پاس و سانتر‌ها دقت بیشتری پیدا کردند و گیمر می‌تواند با کنترل بیشتری به پخش توپ میان بازیکنان خود بپردازد. این موارد باعث شده است تا در کل شاهد یک بازی روان با سرعت بالا باشیم که تجربه‌ای خوب برای گیمر به ارمغان می‌آورد. دریبل‌های نمایشی نیز همچنان در بازی وجود دارند اما یکی از مشکلاتی که می‌توان به Pro Evolution Soccer 2017 وارد کرد این است که یادگیری این حرکات و پیاده‌سازی آنها در میدان بازی بسیار سخت است و انجام دادن آنها برای بسیاری از گیمر‌ها محال خواهد بود. در خط آتش، مهاجمان تغییرات جزئی داشتند و همانند گذشته زهردار و خطرناک هستند. اگر گیمر مهارت کافی در شوت زدن به دروازه حریف را داشته باشد نبرد میان مهاجمان و دروازبانان در بازی به زیباترین لحاظات بازی تبدیل می‌شود. طراحی بهتر شوت‌ها و ضربات سر در حالی که کنترل گیمر در این موارد بسیار بیشتر از گذشته شده است می‌تواند تجربه‌ای لذت بخش برای تمامی طرفداران فوتبال به ارمغان آورد.

pes-3

هزارتویی به نام فوتبال

استفاده از رابط کاربری ساده و قابل فهم برای همه کاربران یکی از مهم‌ترین اصول طراحی هر اثری است. اما به صورت استاندارد طراحی رابط کاربری در بازی‌های ژاپنی همیشه با دیگر بازی‌ها تفاوت دارد. طراحی منو‌ها در صفحه اصلی بازی به خوبی انجام نشده است و دسترسی به هر بخش با کندی و دقت کمی صورت می‌گیرد. منوی بازی به صورتی طراحی شده است که به نظر می‌رسد گیمر وارد هزارتویی شده و باید به دنبال راه خروج بگردد. این مورد در قسمت طراحی ترکیب و تعویض بازیکنان نیز صدق می‌کند. گیمر نمی‌تواند به راحتی کاری را که می‌خواهد انجام دهد و دستری به ویژگی‌های مختلف در این قسمت کمی گنگ به نظر می‌رسد.

Pro Evolution Soccer 2017 قدم‌های بسیار بزرگی برای کونامی به شمار می‌رود. آنها توانستند که حق امتیاز استفاده از چند تیم بزرگ را در اختیار بگیرند و از این تیم‌ها و ورزشگاه‌ها در بازی خود استفاده کنند. در قسمت گیم پلی تغییرات بسیار محسوس هستند. دروازبان‌ها بیشترین تغییر را در کل بازی داشته‌اند و نسبت به سال گذشته بسیار بهتر ظاهر شده‌اند. فیزیک و طراحی کلی گیم پلی با تغییرات کوچک و بزرگی رو به رو شده است که همگی باعث شده‌‌اند تا شاهد یک اثر بسیار مفرح و راضی کننده باشیم. به نظر می‌رسد Pro Evolution Soccer 2017 توانسته است تا این اثر را به روز‌های اوج خودش نزدیک کند اما هنوز نیز ایرادات کوچکی در بازی مشاهده می‌شود که می‌توان از آنها چشم پوشی کرد.

pes-5

  • 85%
    - 85%
85%

خلاصه

نکات مثبت:
گرافیک خوب
اضافه شدن امتیاز بعضی تیم‌های بزرگ
پیشرفت گیم‌پلی نسبت به نسخه‌های پیشین

نکات منفی:
محدود بودن حالت‌های آنلاین
نبود امتیاز تمامی تیم‌های اروپایی
طراحی ضعیف رابط کاربری

Sending
User Review
81% (6 votes)
جواد محسنی

جواد محسنی

دبیر بخش خبر وبسایت VGMAG

نظری ارسال کنید

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

چهارده − 1 =