نقد و بررسی

نقد و بررسی PES 2018

نقد و بررسی PES 2018

کوکاکولا یا پپسی ؟ اگر روزی یک نفر با دلیل و منطق توانست نظر شما را به یکی از این دو برند جلب کند، ما هم به شما جواب این سوال را می‌دهیم که PES یا FIFA. ذات طرفداری در هر موضوعی باعث به وجود آمدن تعداد زیادی از این دست سوالات شده و هیچگاه به درستی نمی‌توان جواب مناسبی به آنها داد. با این حال بهترین گزینه پیش روی شما این است که بعد از تجربه هر کدام از این دو بازی، عنوان مورد علاقه خود را انتخاب کرده و در ادامه اثر دیگر را حذف کنید. زمانی گزینه اول نگارنده برای تجربه فوتبال در بازی‌های ویدئویی PES بود و حالا ترجیح می‌دهیم که FIFA را برای طولانی مدت تجربه کنیم اما این مسئله به هیچ‌وجه نباید روی نظر شخصی شما به عنوان یک گیمر تاثیر عمیقی بگذارد. هر آن چیزی که در ادامه می‌خوانید نقد یک مخاطب و نه طرفدار FIFA 18 است که برای بیش از 20 ساعت بخش‌های مختلف PES 2018 را تجربه کرده و اتفاقا مشکل خاصی با آن ندارد. در ادامه با نقد و بررسی PES 2018 همراه وی جی مگ باشید.

نقد و بررسی PES 2018 1

فوتبال با فلسفه طرفداری از تیم‌های مختلف زنده است و شاید همین موضوع بزرگ‌ترین ناامیدی را برای مخاطب‌های PES 2018 به وجود آورد. در همان تجربه اولیه متوجه می‌شوید که تعداد زیادی از تیم‌های باشگاهی، لیگ‌ها و استادیوم‌ها به صورت دقیق و با جزئیات اصلی در بازی قرار نگرفته‌اند و باید به طور مثال برای تجربه بازی با تعدادی از تیم‌های بزرگ اروپا خود را آماده روبرو شدن با نام‌ها و لباس‌های عجیب و غریب کنید. هرچند این مشکل به واسطه فایل‌های ذخیره ساخته شده توسط کاربرها تا حد زیادی برطرف شده اما در هر صورت نکته منفی اشاره شده به طور کلی وجود داشته و مطمئنا از ارزش‌های ساخته جدید Konami کم می‌کند. همین مسئله درباره به‌روز بودن ترکیب تیم‌ها نیز صدق می‌کند. اینکه در تمام تبلیغات PES 2018 نیمار با لباس بارسلونا به نمایش در می‌آید، نشان از فاجعه‌ای تمام عیار دارد. سازندگان بازی حتی به خود این زحمت را نداده‌اند که انتقالی در این سطح مهم را در نسخه اولیه بازی لحاظ کنند. بله درست می‌گویید و این مشکل نیز با به‌روزرسانی‌های بعدی و فایل‌های ذخیره موجود در اینترنت قابل رفع است اما ما اینجا بسته‌ای را مورد بررسی قرار می‌دهیم که خروجی Konami است و باید به صورت جداگانه و بدون نیاز به هیچ فایل یا داده اضافی سنجیده شود.

نقد و بررسی PES 2018 2

بعد از ایجاد تغییرات در ساختار کلی PES و استفاده از موتور گرافیکی جدید حالا شاهد این هستیم که کونامی در مسیر درستی حرکت کرده و به جای شبیه شدن به FIFA سعی دارد، گیم‌پلی خاص خود را پیش روی مخاطب‌ها قرار دهد. گیم‌پلی PES 2018‌ شباهت بسیاری به نسخه پیشین این مجموعه دارد و بیشتر تمرکز خود را روی برطرف کردن ضعف‌هایی گذاشته که مخاطب‌ها پیش‌تر به آنها اشاره کرده بودند. حالا فیزیک حرکت توپ و بازیکن‌ها در سطح بهتری قرار داشته و کمتر شاهد واکنش‌ها و حرکات غیرواقعی در بازی هستیم. هنوز هم اعتقاد دارم که ساخته الکترونیک آرتز در زمینه شبیه‌سازی دقیق فوتبال در مرتبه بالاتری قرار دارد اما PES 2018 تمرکز خود را روی ارائه گیم‌پلی سرگرم‌کننده گذاشته و در این مسیر موفق بوده. از همان ابتدا و بعد از شروع زمان قانونی بازی متوجه می‌شوید که سرعت و دیگر عوامل تاثیرگذار در جریان گیم‌پلی برای ارائه تجربه‌ای سرگرم‌کننده به خدمت گرفته شده‌اند. جزئیات بسیاری برای حرکت و انجام کارهای مختلف در بازی وجود دارد اما استفاده از آنها در ساختار اولیه کنترل قرار نگرفته و باید از کلید‌های ترکیبی برای انجام چنین کاری استفاده کنید. به طور مثال برای ارسال پاس‌های دقیق نیاز است که کلید L2 یا LT را نگه دارید تا نشانه‌گری ظاهر شده و پاس یا شوت خود را دقیقا در زاویه‌ای ارسال کنید که مد نظرتان است. این قابلیت به صورت پیش‌فرض در FIFA وجود دارد اما اینجا سازندگان سعی کرده‌اند برای کاهش پیچیدگی و البته سریع‌تر شدن جریان بازی از آن به صورت یک روش ثانویه استفاده کنند. اینکه ساختار کدام بازی بهتر است، کاملا به سلیقه مخاطب بستگی دارد و یکی از مواردی است که نمی‌توان در رابطه با آن نظر دقیق و یکسانی داد. تمام تصمیمات سازندگان PES 2018 در راستای افزایش سرعت و جذابیت بازی بوده اما اشتباهات جزئی آنها در بخشی کاملا بی‌ارتباط باعث شده این مسئله به شکل قابل توجهی دچار مشکل شود. در شرایطی که اکثر گیمرها از ضعف PES در زمینه «ارائه» شکایت دارند، سازندگان بازی سعی کرده‌اند در این نسخه تمام تلاش خود را برای افزایش جذابیت‌های تصویری و مسائلی که به ارائه محتوای مناسب ارتباط دارد، به کار گیرند. نتیجه این موضوع به استفاده زیاد از نماهای صحنه آهسته منتهی شده که برای پشت سر گذاشتن سریع هر کدام بایستی یک انیمیشنی چند ثانیه‌ای از لوگوی بازی پخش شود. هر چه رقیب در مقابل سعی کرده فاصله میان لحظات توقف بازی را کاهش دهد، Konami مسیری کاملا متفاوت را اتخاذ کرده و با زیاده‌روی در این زمینه جریان بازی را بیش از حد متوقف می‌کند.

نقد و بررسی PES 2018 3

هرچه PES 2018 در زمینه کلیت گیم‌پلی پیشرفت داشته، بخش‌های جانبی آن و حالت‌های مختلف گیم‌پلی همچنان راه زیادی را برای رسیدن به FIFA 18 پیش رو دارند. کاری به Journey و نبودش در PES نداریم. این بخش حالتی کاملا فرعی داشته و به تجربه کلی بازی امتیاز آنچنان قابل توجهی اضافه نمی‌کند اما کافیست به حالت‌های مختلف PES 2018 همچون myClub و Master League نگاه کنید تا متوجه شوید که نبود چیزی شبیه به Fifa Ultimate Team با جزئیاتی بسیار زیاد، می‌تواند در طولانی مدت ارزش‌های PES را کاهش دهد. شاید در چند ماه ابتدایی بتوانید خود را با مسابقات معمولی میان دوستان یا به صورت آنلاین سرگرم کنید اما بعد از آن بالاخره باید به سراغ حالت‌های متفاوت آنلاین بروید که خبری از آنها در PES 2018 به شکل کامل و درست نیست. زمانی که درباره بازی‌ای با طول عمر تقریبا یک ساله صحبت می‌کنیم، چنین مواردی به عنوان ارزش‌های اصلی بازی شناخته می‌شوند و فعلا تولیدکننده ژاپنی نسبت به رقیب غربی خود در این زمینه ضعف‌های بسیاری را احساس می‌کند.

نقد و بررسی PES 2018 4

زمانی که از گرافیک یک شبیه ساز فوتبال صحبت می‌کنیم باید چند قسمت مختلف را مورد بررسی قرار دهیم که البته مکمل یکدیگر هستند. طراحی چهره‌ بازیکن‌ها، استادیوم‌ها، کیفیت چمن، نورپردازی و انیمیشن‌ها مهم‌ترین اجزای تشکیل دهنده گرافیک یک بازی مرتبط با فوتبال هستند و PES 2018 در رابطه با برخی از آنها توانسته به موفقیت خوبی برسد. در زمینه طراحی چهره بازیکن‌ها با نگاهی به ستاره‌های حال حاضر دنیا متوجه می‌شویم که کونامی کار خود را به درستی انجام داده و اکثر بازیکن‌های مطرح فوتبال با بالاترین جزئیات ممکن طراحی شده‌اند. اگر این مسئله را کمی گسترش داده و به سراغ چهره‌های بیشتری که شاید آنقدر معروف نباشند برویم، کمی اوضاع تغییر می‌کند. داده‌های PES 2018 در این حوزه کمی ضعیف بوده و نمی‌تواند نظر کسانی که سعی دارند با تیم‌های معمولی بازی را تجربه کنند، به خود جلب کند. همین مسئله درباره کیفیت انیمیشن‌ها نیز صدق می‌کند. از انیمیشن‌های صورت گرفته تا حرکت بدن بازیکن‌ها هرچند استانداردهای اولیه را رعایت کرده اما نکته‌ای اضافه نداشته و مخاطب را شگفت‌زده نمی‌کند. اگر به سراغ استادیوم‌هایی برویم که سازندگان بازی امتیاز آنها را خریداری کرده‌اند با کیفیت قابل توجهی روبرو هستیم. کافیست مسابقه‌ای را در نیوکمپ برگزار کنید تا تحت تاثیر جو منحصر به فرد این استادیوم بزرگ قرار گیرید. زمانی که استادیوم‌های کم اهمیت را انتخاب می‌کنید اما وضعیت به کلی تغییر کرده و کیفیت طراحی اجزای مختلف و البته نورپردازی به شکل قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند. رویکرد کونامی نسبت به گرافیک PES 2018 دوگانه است و همین موضوع روی عملکرد نهایی آن تاثیر منفی می‌گذارد.

نقد و بررسی PES 2018 5

اگر هنوز هم برای خرید و تجربه PES 2018 یا FIFA 18 تصمیم نگرفته‌اید، بهترین راه حل تجربه هر دوی آنهاست. اگر فکر می‌کنید که با خواندن این متن می‌توانید گزینه مد نظر خود را انتخاب کنید، اشتباه کرده‌اید. بسیاری از نکات اشاره شده و در اصل تشکیل دهنده کلیت تجربه هر دوی این بازی‌ها ارتباط بسیاری به سلیقه شما دارد. با این حال باید به این مسئله اشاره کرد که PES 2018 نسبت به نسخه پیشین این مجموعه پیشرفت کرده و حالا از هر زمان دیگری اختلاف خود را با ساخته الکترونیک آرتز کاهش داده.

PC Review

  • 80%
    - 80%
80%

خلاصه

نکات مثبت:
بهبود فیزیک توپ و بازیکن‌ها
طراحی خوب چهره بازیکن‌های مطرح
بهبود طراحی منوها و رابط کاربری
ارائه تجربه‌ای سرگرم‌کننده

نکات منفی:
ضعف قابل توجه در زمینه امتیاز تیم‌ها، لیگ‌ها و استادیوم‌ها
نبود حالت‌های متنوع و جدید برای بخش آنلاین یا تک نفره
ارائه جلوه‌های گرافیکی دوگانه برای بازیکن‌ها و استادیوم‌های کم طرفدار
هنوز هم جا برای پیشرفت انیمیشن‌ها وجود دارد

Sending
User Review
85.57% (7 votes)
محمد طالبیان

محمد طالبیان

1 نظر

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

پنج + 14 =

  • Pes و fifa دیگ به جایی رسیدن ک پخته شدن و هرسال فقط گرافیک بیشتر میشه نه مود بازی جدیدی نه قابلیت جدیدی همونی ک بودن میمونن با یکم تغییر،پس خیلی عقبه تو نقل و انتقالات نمیدونم چرا،خب دوروز دیرتر رلیز کن همشو درست کن دیگ فازت چیه؟