نقد و بررسی

ترکیب گربه، حلزون و آخرالزمان – نقد و بررسی Rain World

ترکیب گربه، حلزون و آخرالزمان - نقد و بررسی Rain World 1

نقد و بررسی Rain World

هرچند وقت یک‌بار در دنیای بازی‌ها با اثری مواجه می‌شویم که متفاوت با جریان معمول حرکت می‌کند و سعی دارد تا تجربه‌ای جدید را در اختیار مخاطبین قرار دهد. همانند اکثر نوآوری‌ها در عرصه هنر و فناوری، این تلاش‌ها در عین خاص بودن از مشکل نپرداختن به ‌تمامی اجزای اثر رنج می‌برند. در این موارد به نظر می‌آید که  قسمتی از بازی اکثر توجه و تلاش سازندگان را به خود جلب کرده و در حدی آنها را  درگیر کرده که از نگاه کلی به جزئیات دیگر بازی توجه نکرده‌اند. Rain World از این دست آثار است که باوجود الهام گرفتن از آثار کلاسیک دنیای بازی‌ها موفق شده کاملاً تازه باشد ولی در همین حال، با تصمیمات بسیار عجیب سازندگان در حین جذابیت و بی‌نظیری در مواردی کلافه کننده و ناامیدکننده است.

ترکیب گربه، حلزون و آخرالزمان - نقد و بررسی Rain World 2

در Rain World شما در نقش یک گربه-حلزون هستید که از خانواده خود در دنیایی غریب و ناشناخته دور افتاده اید. این دنیا آخر الزمانی به نظر می آید با بازمانده هایی مخروبه از تمدنی که کاملا از بین رفته و توسط موجودات عجیبی تصاحب شده است. Rain World در بنیان، بازی های سبک Metroidvania را به یاد می‌آورد. مراحل بازی از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده اند و هر کدام صفحه‌ای ثابت را تشکیل می دهند. بر خلاف سایر بازی‌های این سبک، سیستم مبارزات چندانی در Rain World وجود ندارد. اکثریت قریب به اتفاق موجودات به دنبال شکار شما هستند و تنها دفاع در مقابل آنها فرار و قایم شدن است. یکی از مکانیک‌های جالب و اصلی این بازی هوش مصنوعی این موجودات است. بنا بر گفته سازندگان هر موجود در بازی مانند شما برای زندگی و پیدا کردن غذا تلاش می کند و فقط برای کشتن شما در دنیا قرار داده نشده است. از دیگرموارد خاص بازی نحوه ذخیره پیشرفت است. برای این کار باید اتاق مخصوص خواب زمستانی را پیدا کنید و به خواب فرو بروید. ولی برای این کار نیاز به ذخیره غذایی دارید که با پیدا کردن میوه‌ها، خفاش‌ها و حشرات پر می‌شود. در مقابل با هر بار به خواب رفتن درجه Karma شما بالاتر می رود که برای پیشروی به مراحل بعدی به درجات بیشتری از آن نیاز دارید.

ترکیب گربه، حلزون و آخرالزمان - نقد و بررسی Rain World 3

نحوه رفتار و تقابل بین موجودات دنیای بازی یکی از اصلی ترین نقاط قوت Rain World است. همانطور که اشاره شد تمام موجودات جزو یک اکوسیستم زنده هستند و به بازیکن به عنوان یکی از اعضای همین اکوسیستم نگاه می‌کنند، بنابراین از شکار و حمله کردن به یکدیگر ترسی ندارند. دیدن تقابل این موجودات مانند پرنده های عجیب غریبی که به زمین فرود می‌آیند و سوسمارهای رنگینی که راه شما را سد کرده اند به چنگال گرفته و با خود می برند از لحظات جذاب و هیجان انگیز این بازی است. استفاده از مکانیک شکار و شکارچی می تواند به عنوان راهی برای پشت سر گذاشتن قسمت‌های خطرناک مراحل در نظر گرفته شود. نکته دیگر در مورد موجودات این است که هر کدام محدود به قسمت مخصوص خود نیستند و حتی هنگامی که شما در مرحله قرار ندارید به زندگی خود ادامه می دهند و در طول قسمت‌های مختلف حرکت می‌کنند. پس هیچ وقت نمی توانید مطمئن باشید که جای قبلا امن هنوز خالی از خطر مانده باشد. این خود در مواردی می تواند سبب کشته شدن شما شود بدون اینکه فرصت عکس العمل داشته باشید. برای مثال در مواردی به محض ورود به صفحه بعد توسط سوسماری که در ورودی صفحه جا خوش کرده شکار می‌شوید. نکته دیگری که Rain World را از همتایانش متمایز می‌کند، عدم راهنمایی بازی در مورد مکانیک های آن است. در اکوسیستم اشاره شده علاوه بر حیوانات، گیاهان، موجودات عجیب غریب و اشیای مختلفی وجود دارند. گربه-حلزون می تواند تا دو جسم بزرگ را در دستان و جسمی کوچک را در شکم خود حمل کند. راهی به جز دقت به جزییات و آزمون و خطا برای پی بردن به کاربرد موارد ذکر وجود ندارد این مسئله از عناصر اصلی بازی محسوب می شود. با توجه به این مسئله صحبت در مورد این موضع خطر اسپویل شدن بازی را به همراه دارد ولی به عنوان مثال می توان از حشره ای سبز رنگ نام برد که به نظر می‌آید به عنوان فراری دهنده یکی از حیوانات خطرناک است و یا اجسامی مروارید مانند که برای دوست شدن با موجوداتی در حالت عادی دشمن بکار می روند. طبیعتا با پیشرفت در مراحل با موجودات و اشیای بیشتر آشنا می شوید و تلاش شما برای درک آنها قسمت زیادی از زمان بازی را به خود اختصاص می دهد. رسیدن اولین بار به حیوانی عجیب، نزدیک شدن آرام آرام به آن و ترس ازاینکه ناگهان به شما حمله کند از موارد هیجان انگیزاین اثر است. این حس ناشناس بودن همه چیز و عدم راهنمایی در Rain World ، آثاری مانند Dark Souls و بازی های Survival را به یاد می‌آورد. به طور خلاصه، Rain World در مورد تجربه ناشناخته‌ها و درک آنها است.

ترکیب گربه، حلزون و آخرالزمان - نقد و بررسی Rain World 4

اساس Rain World آزمون‌وخطاست. این ممکن است برای برخی خسته کننده باشد ولی در کل مناسب است و طرفداران مخصوص خود را دارد. تکرار، از ملزومات آزمون‌ وخطاست و اینجاست که تصمیمات واقعاً عجیب سازندگان ضربه بزرگی به روال بازی می‌زند. در مورد نحوه ذخیره پیشرفت در بازی صحبت کردیم که مانند بقیه آثار سبک  Metroidvania  برای این کار نیاز به پیدا کردن اتاق‌های مخصوص است. در برخی موارد به‌خصوص مراحل جدید و ناشناخته، امکان این وجود دارد که بدون رسیدن به این اتاق‌ها کشته شوید. این به‌خودی‌ خود مشکلی ندارد، ولی در Rain World برای ذخیره بازی، باید حداقل 4 قسمت از منبع غذای شما پرشده باشد. از منابع غذایی، خفاش‌ها موارد اصلی و بقیه محدود هستند (مانند میوه‌ها). مشکل اینجاست که خفاش‌ها مانند سایر موجودات جای خاصی ندارند و در سرتاسر مرحله در حال حرکتند. زیاد پیش می‌آید که پس از پیشرفت در مرحله به اتاق ذخیره  می‌رسید ولی غذای کافی برای خواب ندارید و پس باید شروع به گشتن کنید. در مقابل با هر بار مردن یک درجه Karma خود را از دست می‌دهید، پس‌نیاز به چندین بار خواب‌دارید تا بتوانید  Karma را به ‌اندازه کافی برای رفتن به مرحله بعد افزایش دهید. به این مسئله این قضیه را هم اضافه کنید که برای جستجو زمان محدودی در اختیاردارید زیرا پس از مدتی باران شدیدی سر می‌گیرد و شما را در همه‌ جا به‌جز اتاق ذخیره پیشرفت، غرق می‌کند. ترکیب این محدودیت‌ها سبب می‌شود که زمان بسیاری را صرف پیدا کردن غذا کنید و در صورت کشته شدن بارها این کار را تکرار کنید. اثری که اصل آن بر اساس جستجو طراحی ‌شده محدود کردن بازیکن به این شکل بسیار عجیب است. به جای گشتن مرحله، همیشه فقط به سرعت در حال پیدا کردن غذا و رسیدن به اتاق ذخیره پیشرفت هستید. متاسفانه این سختی ذخیره پیشرفت یک تنه تجربه Rain World را از حالت لذت بخش خارج کرده است و حتی در برخی موارد باعث آزار و اذیت گیمر می‌شود. در اکثر بازی های خوش ساخت، تکرار کردن قسمت های مختلف بازی سودی برای بازیکن در پی دارد، برای مثال یاد گرفتن نحوه مقابله با دشمنان یا موارد مشابه به آن. ولی در این بازی با توجه به تصادفی بودن نحوه قرار گیری دشمنان در طول مراحل و برخورد های غیر قابل پیش بینی آنها، تکرار کردن قسمت‌هایی از آن چیزی به جز وقت تلف کردن و کلافه کردن گیمر در پی ندارد.

ترکیب گربه، حلزون و آخرالزمان - نقد و بررسی Rain World 5

از نظر گرافیکی Rain World تا حدودی بازی‌های سری Oddworld را به یاد می‌آورد. طراحی محیط به خوبی حس آخرالزمان را به گیمر منتقل می‌کند. وجود ساختمان‌های زنگ ‌زده و مخروبه در کنار گیاهان ناشناس غنای خاصی به بازی می‌بخشد که بی ‌نظیر است. در مقابل موجودات همه کاملاً خاص  طراحی‌شده‌اند و حس خطرناک بودن را به وجود می‌آورند، حتی اگر اینگونه نباشند. نکته بسیار خیره‌کننده نحوه طراحی انیمیشن‌ها در بازی است. تمامی انیمیشن‌ها به ‌صورت کنترل ‌شده توسط موتور بازی انجام می‌شوند. این به معنای این است که با توجه به فیزیک پیچیده بازی، هر قسمت از بدن موجودات به‌صورت خاص و با توجه به محیط پیش رو حرکت می‌کند. این خود حالتی طبیعی و غیرقابل‌پیش‌بینی به نحوه حرکت آنها می‌دهد.  به جرات می‌توان گفت که این نحوه کنترل انیمیشن یکی از نقاط قدرت اصلی بازی است. صداگذاری بازی نیز به خوبی انجام‌شده است و هرکدام از موجودات صدایی غریب و فرازمینی دارند که بر حس بیگانه بودن آنها می‌افزاید. در مقابل موسیقی بازی نیز بسیار اتمسفریک است و در با توجه با اتفاقات در حال جریان تغییر می‌کند. برای مثال با نزدیک شدن خطر، ریتم موسیقی تند تر شده و گیمر را از خطر احتمالی آگاه می‌کند.

ترکیب گربه، حلزون و آخرالزمان - نقد و بررسی Rain World 6

در سال‌های اخیر با محبوب شدن بازی‌های سری  Souls، سازندگان دیگری به دنبال الهام گرفتن از این آثار رفته‌اند و تلاش کرده‌اند رگه‌هایی از سختی معروف سری Souls را در بازی خود پیاده کنند. ولی متاسفانه برخی از این سازندگان از درک دلیل محبوبیت بازی‌های Souls بازمانده‌اند. میازاکی، کارگردان و خالق این سری، در مصاحبه‌های خود همیشه تاکید بر این نکته داشت که قصد وی از طراحی این بازی‌ها فقط ساخت تجربه‌ای صرفا سخت نبوده است. متاسفانه Rain World از نمونه‌های این دست از آثاراست که مکانیک‌هایی برای افزایش مصنوعی درجه سختی به آن اضافه‌شده بدون اینکه دلیلی خاصی پشت آن باشد. از دست دادن پیشرفت در صورت مرگ و نیاز به جمع‌آوری غذا در این بازی مکانیک‌هایی از بازی‌های Survival و Souls را به یاد می‌آورد ولی عدم ‌پردازش مناسب آنها و عدم توجه به تأثیرشان بر روال بازی، ضربه‌ای سنگین بر پیکره Rain World وارد کرده است. مجبور کردن بازیکن به تکرار بارها و بارهای قسمت‌هایی از بازی، بدون به‌دست آوردن نتیجه خاصی به تجربه بی‌نظیر آن در حد تأسف‌برانگیزی ضرر زده است. اگر بتوانید این تکرار مکررات را تحمل‌کنید، Rain World  کاملاً ارزش امتحان را دارد.

[mks_button size=”small” title=”Rain World به صورت رسمی توسط سازنده برای نقد در اختیار VGMAG قرار گرفت.” style=”squared” url=”” target=”_blank” bg_color=”#dd3333″ txt_color=”#FFFFFF” icon_type=”fa” nofollow=”1″]

 

  • 60%
    - 60%
60%

خلاصه

مثبت
گیم پلی بی نظیر و تازه در عین حال الهام گرفته شده از آثار کلاسیک سبک Metroidvania
سیستم انیمیشن نوآورانه که به موجودات بازی پویایی خاصی می بخشد
هوش مصنوعی طبیعی و پیچیده که حالت زنده و فعال به همه موجودات بازی می دهد
دنیای غریب و رمز آلود که بازیکن را به کشف آن ترغیب می کند
گرافیک قوی از لحاظ هنری و تکنیکی

منفی
سیستم ذخیره پیشرفتی که سبب تکرار بیهوده می شود و بازیکن را کلافه می کند
زمان محدود برای جست و جو که در تقابل با سیستم اصلی بازی است
گنگ بودن بیش‌ازحد مواردی از بازی

Sending
User Review
21.5% (2 votes)
آیت سلطانی

آیت سلطانی

نظری ارسال کنید

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

سه + شانزده =