نقد و بررسی

نقد و بررسی Spintires: Mudrunner

نقد و بررسی Spintires: Mudrunner 1

بازی‌های مبتنی بر وسایل نقلیه معمولا در مورد مسابقه دادن و رقابت با حریفان مختلف هستند. البته در این میان استثناهایی وجود دارند ازجمله سری Euro Truck Simulator و Spintires. در این‌گونه آثار هدف موفق شدن در مسابقات و یا از بین بردن حریفان نیست بلکه بیشتر به جنبه فوت‌وفن رانندگی و شبیه‌سازی آن می‌پردازند. Spintires: Mudrunner که نسخه‌ای ارتقا داده‌ شده از Spintires است تمرکز خود را در رانندگی در جاده‌های گل‌آلود و صعب‌العبور به‌عنوان هسته اصلی گیم پلی گذاشته است.

نقد و بررسی Spintires: Mudrunner

گیم پلی اصلی در Spintires در مورد انجام اهداف مختلف توسط ماشین‌های اکثراً سنگین و مخصوص عبور در جاده‌های سخت است. این عمل به دو قسمت چالش و قسمت مرحله‌ای تقسیم می‌شود. چالش‌ها شامل 9 مرحله است که تا حدی به‌عنوان قسمت آموزشی پیشرفته عمل می‌کند و مخاطب را با تکنیک‌های مختلف و ماشین‌های مختلف موجود در بازی آشنا می‌کند. این چالش‌ها شامل رساندن سوخت به کامیون حاوی بار چوب و رساندن آن به مقصد، عبور دادن کامیون بزرگی از رود خروشان، رساندن یک جیپ به قله تپه‌ای هستند که در هرکدام نکته جدیدی از مکانیک‌های موجود در بازی آموزش داده می‌شود. در کنار این، قسمت مأموریتی نیز وجود دارد که در هرکدام می‌توان سه ماشین مناسب برای انجام را به همراه برد. این مأموریت‌ها قابلیت انجام به‌صورت تک‌نفره و چندنفره آنلاین را دارا هستند و معمولاً شامل اعمال مختلفی مانند جمع‌آوری چوب و رساندن آن به چوب‌بری هستند که در این میان نیاز به سوخت‌رسانی و خارج کردن ماشین‌های گیرکرده در گل می‌شود. مهم‌ترین چالش در بازی گیرکردن در گل است که برای غلبه بر آن چندراه وجود دارد. ساده‌ترین راه استفاده از دنده غیر اتوماتیک در حالت‌های مختلف است که برای خارج کردن ماشین از گل بکار می‌آید. علاوه بر آن می‌توان از حالت چرخش همزمان تمامی چرخ‌ها استفاده کرد که البته این مسئله سوخت بیشتری مصرف می‌کند. در موارد بسیار خطیر نیز امکان استفاده از سیم‌بکسل وجود دارد. این سیم یا می‌تواند به درخت‌ها و اجسام نزدیک متصل شده و ماشین را باقدرت حرکت دهد و یا می‌توان با استفاده از آن ماشین دیگر گیرکرده در گل را بیرون آورد.

نقد و بررسی Spintires: Mudrunner

ستاره بازی در Spintires فیزیک گل و تا حدی آب است. واضح است که تلاش بسیاری برای شبیه‌سازی نحوه تعامل ماشین‌ها و گل موجود در جاده و آب رودها شده و این در مرکز گیم پلی قرارگرفته است. نحوه حرکت ماشین‌ها با توجه به وزنشان از میان زمین گل‌آلود و آب خروشان بسیار طبیعی کارشده و به‌جرئت می‌توان گفت که در دنیای بازی‌ها نظیری ندارد. در هنگام تلاش برای عبور، گل‌ها به چرخ می‌چسبند و از حرکت ماشین جلوگیری می‌کنند و کم‌کم به‌قول‌معروف ماشین به گل می‌نشیند! گیم پلی Spinties کاملاً بر اساس شبیه‌سازی رانندگی عادی است و از هیجان آن‌چنان برخوردار نیست. به‌جای آن نحوه انتخاب مسیر مناسب و تلاش برای جلوگیری از گیرکردن در گل هدف اصلی است. علاوه بر آن در مواردی باید مواظب عمق آب اطراف ماشین بود تا از خفه کردن و آسیب دیدن آن جلوگیری کرد. به‌طورمعمول بیشترین سناریوهای جالب در بازی به‌صورت ناگهانی و غیرخطی پیش می‌آید. با توجه به یکنواخت بودن اهداف در مراحل (حمل‌ونقل چوب به مقصد) اتفاقاتی مانند گیرکردن یک ماشین در گل و نیاز به بیرون آوردن آن با ماشین سنگین دیگری و یا نیاز به سوخت‌گیری توسط کامیون حامل تانکر در روال روتین وار بازی تغییر به وجود می‌آورد. شاید بتوان گفت که مد Hardcore بازی بیشترین تأثیر در طولانی کردن عمر آن و افزودن چالش به گیم پلی دارد. در این حالت تغییرات زیادی در نحوه کنترل ماشین ایجادشده و تعداد قابل‌توجهی از امکانات رابط کاربری کاسته می‌گردد. برای مثال کنترل ماشین در سرازیری سخت‌تر شده و به‌سادگی نمی‌توان با فعال کردن چرخش چهارچرخ از گل بیرون آمد. به‌طور خلاصه می‌توان گفت Spintires نمونه‌ای از بازی‌هایی است که گیم پلی آن به‌قول‌معروف در مورد طی مسیر است، نه هدف.

نقد و بررسی Spintires: Mudrunner

مهم‌ترین خاصیت Spintires ساده بودن اهداف در آن است که ممکن است برای برخی جذاب نباشد. تقریباً تمامی وقت شما در بازی به رانندگی برای رسیدن به مقصد برای انجام کارهای بسیار معمولی و ساده می‌گذرد و از هیجان معمول بازی‌های ماشین‌سواری خبری نیست. با توجه به گل‌آلود بودن اکثر جاده‌ها، این پیشروی به سمت هدف نیز بسیار کند پیش می‌رود و در تمام موارد در حال تلاش برای جلوگیری از گیرکردن ماشین هستید. این مسئله خود می‌تواند خسته‌کننده و حتی کلافه کننده شود و اگر به دنبال هیجان هستید این بازی اصلاً مناسب شما نیست. در کنار گیم پلی ساده، دوربین بازی نیز محل بحث فراوانی در میان طرفدارهای آن است. برخلاف بازی‌های ماشین‌سواری معمولی، دوربین بکار رفته در Spintires به‌صورت شناور در اطراف آن قرار دارد و آزادی قابلیت چرخش در اطراف ماشین را دارا است. واضح است که این عمل برای دادن امکان تنظیم دوربین به‌صورت دستی برای قرار دادن آن در هر مکان موردنیاز طراحی‌شده است، ولی همین آزادی زیادی مشکل‌ساز می‌شود. عدم امکان قفل‌کردن دوربین در مکان خاص موجب می‌شود که در همه حال نیاز به تنظیم آن باشد که این مسئله در حین تلاش برای عبور از قسمت سخت مسیر، مشکلات را دوچندان می‌کند. علاوه بر آن تغییر دنده توسط آنالوگ راست انجام می‌شود که درعین‌حال برای تغییر زاویه دوربین نیز استفاده می‌گردد پس انجام این دو همزمان ممکن نیست.

نقد و بررسی Spintires: Mudrunner

ازنظر گرافیکی Spintires به طرز غافلگیرکننده‌ای عالی است. همان‌طور که انتظار می‌رود گل طراحی‌شده در بازی بسیار نزدیک به دنیای واقعی عمل می‌کند و در کنار لاستیک ماشین‌ها حرکت می‌کند و تغییر شکل می‌دهد. در کنار آن قرار گرفتن در گل و آب اثرات ظاهری بر روی ماشین می‌گذارد و همه‌چیز به‌خوبی شبیه‌سازی‌شده است. در این میان باید از فیزیک بسیار مناسب جریان آب نیز سخن به میان آورد که از نقاط قوت موتور بازی است. گرافیک و طراحی ماشین‌های موجود نیز بسیار خوب است و این ماشین‌ها کاملاً شبیه به همتایان واقعی خود هستند و در تعامل با محیط به‌خوبی عمل می‌کنند. حرکات طبیعی چرخ‌ها و خود بدنه ماشین همگی به نحو احسن کارشده‌اند. در کنار این‌ها، محیط‌های بازی نیز که همگی در جاده‌های خارج از شهر و جنگل مانند است کیفیت خوبی دارند، البته تا حدی محیط پس از مدتی یکنواخت می‌شود زیرا تغییر چندانی در آن نیست.

نقد و بررسی Spintires: Mudrunner

Spintires: Mudrunner عنوانی بسیار خاص است. طبیعتاً این‌گونه بازی‌های مبتنی بر شبیه‌سازی با تمرکز بر موضوعی خاص برای هرکسی جذاب نیست. شاید افراد زیادی باشند که خیلی زود از رانندگی بسیار کند و انجام مأموریت‌های بدون هیجان خاصی خسته شوند، ولی در مقابل افرادی نیز هستند که از این تجربه‌های خاص لذت فراوانی می‌برند. موضوع تازه این بازی و فیزیک واقعاً تحسین‌برانگیز آن می‌تواند توجه قشر خاصی از جامعه گیمر را به خود جلب کند. توصیه و یا عدم توصیه Spintires در کل بسیار سخت است، ولی به‌جز مشکلات کوچکی مانند دوربین نه‌چندان کارآمد و شاید کند بودن روال کلی بازی می‌تواند به تجربه‌ای منحصربه‌فرد برای علاقه‌مندان شبیه‌سازی تبدیل شود.

Engish Section

Spintires: Mudrunner takes after the likes of Euro Truck Simulator. A driving game that is not about high octane racing, but about the actual driving and the challenge of driving in tough train. As the name implies, the mud is the start of the show here. Driving through mud and water has been simulated to a frankly impressive degree. This laser focus on overcoming tough terrain is the main focus of the game, so much so that the actual objectives in the challenge and campaign mode are nothing but simple exploration and fetch quests. Unless you are enjoying the emergent gameplay, like getting stuck in the mud with one vehicle and needing another more capable one to bail it out with a winch, the gameplay in this game might get boring and fast. There is a more involved hardcore mode where the driving mechanisms get more realistic and there are less helpful UI elements but in the end everything boils down to how much you enjoy the rather long and slow treks through the maps.

  • 70%
    - 70%
70%

خلاصه

نکات مثبت:
فیزیک گل و آب بسیار طبیعی
انواع و اقسام ماشین‌های سبک و سنگین که به‌خوبی با فیزیک بازی تعامل دارند
گرافیک زیبای محیط
گیم پلی چالش‌برانگیز و نو که بر اساس طی مسیر در جاده‌های صعب‌العبور بناگذاری شده است

نکات منفی:
ساده و بی اتفاق بودن روال اصلی بازی
دوربین نه‌چندان مناسب که نیاز به تنظیم دائم دارد

Sending
User Review
45% (1 vote)
آیت سلطانی

آیت سلطانی

1 نظر

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

19 + ده =