نقد و بررسی

نقد و بررسی بازی The Walking Dead A New Frontier

بررسی بازی The Walking Dead A New Frontier

استودیوی Telltale Games از آن دست استودیو‌هایی نیست که با بازی‌های بسیار بزرگ و یا بودجه‌های چند ده میلیون دلاری و گرافیک بسیار زیبا گیمر‌ها را مجذوب خود کند. در چند سال گذشته این استودیو صرفا به خاطر ساخت بازی‌هایی که تمرکز ویژه روی بخش داستانی دارند شناخته می‌شوند. آثاری که تقریبا بیرون از محدوده تعریف شده داستانی تقریبا هیچ حرفی برای گفتن نداشتند اما روایت زیبا داستان و تاثیر عمیق تصمیم‌گیری گیمر در نتیجه داستان، باعث شد که آنها بسیار محبوب شوند. فرآیند رشد Telltale Games با ساخت فصل اول از بازی The Walking Dead آغاز شد. حالا بعد از گذر چند سال فصل سوم این بازی با نام The Walking Dead A New Frontier به صورت کامل عرضه شده است. با بررسی بازی The Walking Dead A New Frontier همراه وی جی مگ باشید.

بررسی بازی The Walking Dead A New Frontier
The Walking Dead: A New Frontier

در ابتدا باید گفت که اگر جز آن دست از گیمر‌هایی هستید که به شخصیت کلمنتاین (Clementine) عادت کرده بودید، بهتر است که آماده تغییرات تقریبا اساسی در فرآیند روایت داستانی باشید. دو فصل اول صرفا به داستان کودکی به اسم کلمنتاین محدود می‌شد. در طی این مدت گیمر با مشکلات زندگی این شخصیت آشنا شد و تصمیم‌های مهمی را در دو فصل گذشته اتخاذ کرد که به نوعی هسته اصلی این سری به شمار می‌روند. اینبار داستان A New Frontier شامل یک فرد جدید به عنوان شخصیت اصلی است.

نام او خاوی گارسیا (Javi Garcia) است. داستان دقیقا از جایی شروع می‌شود که اپیدمی تبدیل شدن مردم به زامبی تازه آغاز شده است و خانواده خاوی که خود دارای مشکلات فراوانی هستند بسیار سریع درگیر این مشکلات می‌شوند. گرچه داستان صرفا از نقطه صفر روایت نخواهد شد و بلافاصه به دنیای امروزی بازمی‌گردیم، جایی که چند سال از دنیای پس آخرالزمانی پر از زامبی می‌گذرد. قبل از اینکه وارد جزئیات زیادتری شویم، نگران این نباشید که فایل‌های ذخیره‌سازی بازی‌های قبلی را در دسترس ندارید. در ابتدای A New Frontier این امکان وجود دارد که تمام تصمیم‌های مهم و تاثیر‌گذار خود را دوباره انتخاب کرده و همان روایت داستانی را دنبال کنید.

داستان با شخصیت خاوی و اعضای خانواده‌اش که زنده ماندند دنبال می‌شود و آنها بسیار سریع درگیر مسائلی می‌شوند که در نهایت باعث می‌شود سرنوشت خاوی و خانواده‌اش به نوعی به داستان کلمنتاین گره بخورد. شاید یکی از تصمیم‌های خوب Telltale در مورد داستان این بود که صرفا دوباره از کلمنتاین برای روایت استفاده نکرد و با اضافه کردن شخصیت‌های جدید باعث شد بُعدی جدیدی از داستان برای گیمر‌ها روایت شود. شخصیت‌های جدید اضافه شده دارای داستانی جدا هستند و تیم Telltale سعی کرده تا با اشاراتی به گذشته شخصیت پردازی مناسبی برای درک بهتر گیمر انجام دهد. به نظر آنها در این زمینه موفق بودند چون خاوی گارسیا و اعضای خانواده‌اش بسیار خوب با داستان کلی The Walking Dead هماهنگ شده‌اند.

بررسی بازی The Walking Dead A New Frontier
The Walking Dead: A New Frontier

در حالی که A New Frontier از داستان نسبتا خوبی برخوردار است باید گفت که این قسمت بدون ایراد نیز نیست. این اثر شامل 5 قسمت است که در هر کدام از آنها شاهد بخش‌هایی هستیم که با دیالوگ‌های نه چندان جالب حوصله گیمر را سر خواهند برد و به نوعی روایت داستان در برخی از قسمت‌ها به حاشیه رفته است. یکی دیگر از مشکلات اصلی داستان شاید نقطه قوت آن نیز باشد. همانطور که می‌دانید تصمیم‌گیری در بازی‌های Telltale Games نقش بسیار اساسی دارند.

در مواقع بسیار حساس و تاثیرگذار داستان دو انتخاب در اختیار گیمر قرار می‌گیرد و گیمر باید در مدت زمان محدودی یکی از آنها را انتخاب کند که در نهایت قطعا روی فرآیند روایت داستان تاثیرگذار خواهد بود. نکته منفی آنجا خودنمایی می‌کند که در بسیاری از مواقع انتخاب‌های موجود به گونه‌ای هستند که گیمر نمی‌تواند از نام آنها برداشت درستی داشته باشد. گیمر جمله‌ای را انتخاب می‌کند که شاید از نظرش برای داستان خوب است اما در عمل می‌بینیم که اتفاقی کاملا در تناقض با جمله ذکر شده رخ می‌دهد. به نوعی می‌توان گفت که جمله در نظر گرفته شده برای تصمیم‌های مهم به صورت مبهم انتخاب شده‌اند که در نهایت باعث ناراحتی عده‌ای از گیمر‌ها خواهد شد.

بررسی بازی The Walking Dead A New Frontier
The Walking Dead: A New Frontier

از دید گیم‌پلی باید گفت که انتظار تغییر خاصی را نداشته باشید. بازی‌های Telltale Games از چند ماه گذشته با عرضه فصل اول Batman و The Walking Dead A New Frontier دچار تغییرات جزئی شده‌اند. اول از همه باید گفت که تیم سازنده سعی کرده صحنه‌هایی که گیمر کنترل شخصیت اصلی را برعهده گرفته و دنبال آیتم خاصی می‌گردد را بسیار محدود کند و با صحنه‌های QTE (Quick Time Event) و دکمه زدن در زمان خاص سرعت گیم‌پلی را افزایش دهند.

بدون شک این تصمیم تاثیرگذاری خوبی داشته است و گیم‌پلی A New Frontier کمی از گذشته لذت‌بخش‌تر است اما در هسته اصلی باید گفت که هیچ تغییری انجام نشده است و تیم سازنده صرفا با طراحی دوباره رابط کاربری و مدرن‌سازی آن سعی بر این داشته که کار خود را متفاوت نشان دهد، که در واقع اینگونه نیست. در قسمت گرافیک باید گفت که به نظر می‌رسد Telltale Games هنوز از موتور قدیمی خود استفاده می‌کند. موتوری که از لحاظ بازدهی فنی در سطح یک فاجعه قرار دارد.

هر از چند گاهی و در صحنه‌های مختلف شاهد افت نرخ فریم به صورت بسیار وحشتناک خواهید بود که خود جای تعجب فراوان دارد چون A New Frontier گرافیک فنی خوبی ندارد. همانطور که اشاره شد تیم سازنده رابط کاربری را برای زیباتر شدن از ابتدا طراحی کرده است و به نظر در این کار موفق بودند. در ظاهر باید گفت که گرافیک به صورت کلی نسبت به دو فصل قبل بهبود خوبی داشته است اما مشکلات فنی باعث می‌شوند که این پیشرفت چندان مورد توجه قرار نگیرد. طراحی شخصیت‌ها جزئیات بسیار بهتری دارند و محیط‌های مختلف با دقت بیشتری طراحی شده‌اند.

گرچه باید گفت که انیمیشن‌ها همچنان بسیار خشک و بی‌روح هستند. انیمیشن‌های حرکات لب و صورت بسیار بسیار ضعیف هستند و در نهایت همانطور که اشاره شد بازده فنی بازی در بسیاری از مواقع به خصوص صحنه‌های شلوغ فاجعه است. تیم صداگذاری شخصیت‌های مختلف کار بسیار خوبی را انجام داده‌اند و مخصوصا شخصیت‌های جدید می‌توانند صرفا به خاطر صدا‌گذاری خوبشان بسیار سریع در دل گیمر جا باز کنند. موسیقی البته چندان حضور قدرتمندی در بازی ندارد و شاید در محدود نقطه‌های بازی شاهد موسیقی متن قوی باشید.

بررسی بازی The Walking Dead A New Frontier
The Walking Dead: A New Frontier

اگر از افرادی هستید که دو فصل اول The Walking Dead ساخته استودیوی Telltale Games را تجربه کردید، بازی کردن A New Frontier را به شما پیشنهاد می‌کنیم. شخصیت‌های جدیدی به دنیای این اثر اضافه شدند که داستان آنها به نوعی با سرنوشت کلمنتاین، شخصیت اصلی این سری گره خورده است. روایت خوب داستان باعث می‌شود که گیمر به تجربه این اثر علاقه‌مند شود. در حال حاضر هر پنج قسمت این فصل عرضه شدند و به نظر می‌رسد که Telltale قصد دارد که سال آینده فصل پایانی این بازی را منتشر کنند.

PS4 Review


نقد و بررسی بازی The Walking Dead A New Frontier


 

  • 75%
    - 75%
75%

خلاصه

نکات مثبت:
داستان و روایت خوب
شخصیت پردازی خوب
گره زدن داستان شخصیت‌های جدید به داستان شخصیت کلمنتاین
بهبود جزئی گیم‌پلی
بهبود رابط کاربری

نکات منفی:
تصمیم‌گیری‌های مهم داستانی به خوبی پیاده‌سازی نشدند
مشکلات فنی و افت فریم
مشکلات گرافیکی
انیمیشن‌های بسیار ضعیف، خشک و بی روح
موسیقی متن نه چندان قدرتمند

Sending
User Review
89% (1 vote)
جواد محسنی

جواد محسنی

دبیر بخش خبر وبسایت VGMAG

نظری ارسال کنید

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

10 − 10 =