نقد و بررسی

پدرخوانده – نقد و بررسی Counter-Strike: Global Offensive

کمتر کسي فکر مي کرد که يک ماد طراحي شده براي Half-life در طي سال هاي پيش رو به يکي از بزرگترين و پرطرفدار ترين بازي آنلاين و تحت شبکه تبديل شود. بيش از يک دهه پيش Counter-strike به عنوان يک ماد، طراحي و ساخته شد و در طي مدت زمان کوتاهي مورد توجه همگان قرار گرفت و تبديل به يک بازي مجزا و پرطرفدار شد. دليل اصلي موفقيت Counter-Strike از نگاه بسياري از منتقدان و بازيباز ها رعايت بالانس، وجود رقابت و نياز به داشتن مهارت براي موفق شدن، در نظر گرفته شده است.به نوعي مي توان گفت سري Counter-strike پدرخوانده بازي هاي FPS آنلاين و تحت شبکه امروزي است و بسياري از بازي هاي امروزي پايه و اساس خود را از روي سري بازي هاي Counter-Strike کپي برداري کرده اند و با ايجاد اندکي تغييرات آن را بهبود بخشيده اند.

همچون گذشته

Counter-Strike: Global Offensive ابتدا در غالب پورت بازي Counter-Strike : Source براي پلتفرم X360 در نظر گرفته شده بود ولي بعد از مدتي valve تصميم گرفت تا از اين فرصت استفاده کند و نسخه جديد و کاملي را براي 3 پلتفرم اصلي حال حاضر به بازار راوانه کند. ساخت بازي از ماه مارس سال 2010 شروع و در ماه آگوست سال 2011 ساخت بازي به صورت رسمي تاييد شد. Counter-Strike: Global Offensive در حالي به بازار جهاني عرضه مي شود که کليت بازي يک بازسازي بسيار عميق از سري کلاسيک بازي است اما در کنار آن، نکات و ويژگي هاي جديد نيز به بازي اضافه شده است. کساني که تا کنون فرصت تجربه هيچ کدام از عناوين Counter-Strike را نداشته اند حالا مي توانند تجربه اي متفاوت نسبت به بازي هاي آنلاين امروزي که صرفا به بازي هاي Run and gun تبديل شده اند، داشته باشند.

نکته اصلي در مورد Counter-Strike: Global Offensive پايبند بودن استديو سازنده به نکات اصلي سري Counter-Strike است. سازندگان به هيچ عنوان تلاش نکرده اند تا با کپي برداري از استاندارد هاي امروزي بازي هاي آنلاين، هسته اصلي گيم پلي را تغيير دهند بلکه با وفادار ماندن به سبک و هسته اصلي گيم پلي سري بازي هاي COUNTER-STRIKE  و بازگشت به گيم پلي کلاسيک که مورد علاقه بسياري از بازيباز ها است، ثابت کردند که کليشه اي بودن به صورت قطعي هميشه “بد” نيست! در Counter-Strike: Global Offensive خبري از بازيابي سلامتي، داستان هاي سينمايي، Perk هاي مختلف و حتي سيستم کسب درجه نيست! سازندگان ترجيح داده اند با ادامه استفاده از سيستم کلاسيک مربوط به سري بازي هاي Counter-Strike معني و محتوي بازي تيمي و استفاده از تاکتيک را به دنياي بازي يادآورد شوند، مفهومي که اين روز هاي به کمک بازي هاي Call of duty و battlefield تقريبا به فراموشي سپرده شده است و به راحتي مي توان گفت کار تيمي و تاکتيکي در اين سري بازي ها به کمک Perk ها و وسايل نقليه و جنگي بسيار مدرن و رنگارنگ تبديل به رويايي دست نيافتني شده اند. اما در کنار پايبندي به ويژگي هاي کلاسيک، مود هاي جديد، سلاح هاي جديد و همچنين نقشه هاي جديدي نيز به بازي اضافه شده اند. علاوه بر قابليت هاي کلاسيک اشاره شده که همچنان در Counter-Strike: Global Offensive حفظ شده اند دو ويژگي اصلي و بسيار مهم ديگر نيز همچنان دست نخورده باقي مانده اند. اين دو ويژگي شامل قابليت نشانه گيري با اسلحه ها و قابليت دويدن است. در بازار بازي هاي آنلاين امروزي نشانه گيري اصلي جدايي ناپذير از گيم پلي بازي است اما سازندگان بازي ترجيح داده اند تا با استفاده از ويژگي هاي قديمي گيم پلي بازي را همچنان چالش برانگيز طراحي کنند. نشانه گيري در بازي تحت تاثير عواملي همچون سرعت راه رفتن و لگد اسلحه نيز قرار مي گيرد و اين مورد براي طرفداران قديمي Counter-Strike يک قابليت بسيار خوب و رويايي به شمار مي رود در صورتي که بازيباز هايي که به تازگي با اين سري آشنا شده اند بسيار زود از عدم وجود قابليت نشانه گيري و سخت بودن مورد هدف قرار دادن دشمن ها عصبي خواهند شد. اما به صورت کلي مي توان گفت حفظ استيل نشانه گيري کلاسيک بازي، باعث شده است تا Counter-Strike: Global Offensive تفاوت زيادي نسبت به رقيب هاي خود داشته باشد و اگر بازيباز بتواند به اين قابليت عادت کند، لذت Counter-Strike: Global Offensive چندين برابر بازي هاي مشابه خواهد بود. در اين بين که سعي شده است اکثر موارد هسته اي و اصلي بازي دست نخورده باقي بماند تغييراتي کوچک به وجود آمده است که عادت کردن به آنها کمي زمان بر است.  نام و کاربرد بعضي از اسلحه ها در بازي تغيير کرده است مانند MP5 که در Counter-Strike: Global Offensive با نام MP7 شناخته مي شود و از لحاظ گيم پلي تغييرات خاصي نسبت به MP5 دارد يا قابليت اضافه کردن Silencer به اسلحه M4 در حال حاضر بازي وجود ندارد. در کنار اين تغييرات کوچک که شايد بعضا اصلا به چشم هم نمي آيند، تغييري تقريبا بزرگ در سيستم ظاهري منوي انتخاب اسلحه ها به وجود آمده است که به صورت کلي مي توان اين تغييرات را براي آسان تر شدن انتخاب اسلحه ها در نسخه هاي کنسولي دانست. عده بسياري از ظاهر جديد اين منو استقبال کرده اند و در مقابل عده بسيار زيادي نيز خواستار بازگشت منوي کلاسيک به بازي هستند. يکي از بزرگترين ويژگي هاي منوي جديد دسته بندي بسيار منظم انواع سلاح ها است. در حالي که اين ويژگي در نگاه اول مثبت به نظر مي رسد بعد از مدت کوتاهي بسيار دست و پاگير خواهند شد چون منو ها بسيار پيچ در پيچ و عميق ساخته شده اند و در بعضي از مواقع اين مورد بسيار گيج کننده خواهد بود. نکته قابل توجه ديگر عدم وجود قابليت دخيره کردن سلاح هاي و تجهيزات مورد نظر بازيباز در غالب يک کلاس است. در حالي که انتخاب سلاح ها مانند گذشته از طريق کليد هاي ميانبر نيز امکان پذير است عدم وجود قابليت ذخيره کردن يک کلاس مورد نظر که شامل سلاح ها و تجهيزات مورد نظر است، کمي زننده به نظر مي رسد.

زاويه اي جديد از ديدگاه قديمي

Counter-Strike: Global Offensive شامل چهار مود جديد براي بازي است که اين چهار مود Classic casual، Classic Competitive، Arms Race و Demolition است. دو مود کلاسيک بر اساس شمارش راند (Round) بازي مي شود و در هر راند  هر تيم مي بايست هدف مورد نظر را براي بردن راند به انجام برساند که اين اهداف نابود کردن يا نجات دادن يک بمب سايت باشد يا نابود کردن يا نجات دادن گروگان ها! در حالي که اهداف در مود هاي Casual و Competitive يکي است اما در مود Competitive تعداد راند هاي بازي به جاي 10 راند، 30 راند خواهد بود. در کنار آن قابليت زخمي کردن افراد تيم خودي وجود دارد همچنين براي از بين بردن دشمن هاي مقداري پول در اختيار بازيباز قرار مي گيرد تا بازيباز بتواند با آن زره خود را تقويت کند و موارد لازم براي از بين بردن بمب ها را بخرد. در حالت کلي مي توان گفت اين دو مود تفاوت خاصي با ديگر بازي هاي Counter-Strike ندارند و اصالت خود را حفظ کرده اند. اما در نقطه مقابل دو مود جديد اضافه شده به بازي شباهت چنداني به مود هاي کلاسيک ندارند.

مود Arms Race به صورت مستقيم از Call of duty Black ops کپي برداري شده است و شيوه مسابقه بدين صورت است که بازيباز هاي درون يک سرور همگي با يک سلاح بازي را آغاز مي کنند و با نابود کردن هر دشمن اسلحه جديدي به بازيباز داده مي شود، اين روند ادامه پيدا مي کند تا بازيباز به “چاقوي طلايي” برسد. هر بازيباز که بتواند سريع تر به چاقوي طلايي رسيده و بتواند با آن يک دشمن را نابود کند برنده مسابقه خواهد بود. از آنجا که سيستم کسب درجه و آپگريد براي اسلحه هاي بازي وجود ندارد وجود اين مود کمي سردرگم کننده به نظر مي رسد چون حتي با اول شدن نيز پاداش چندان قابل توجهي در انتظار بازيباز نيست و به نظر اين مود بعد از مدت کوتاهي خسته کننده مي شود. در سوي ديگر Demolition ترکيبي از مسابقات کلاسيک و Arms race است. اين نوع مسابقه از 2 راند تشکيل مي شود و هدف بازي نيز مانند مود کلاسيک نابود کردن/حفاظت از بمب سايت است با اين تفاوت که بازيباز با نابود کردن هر دشمن مانند مود Arms race سلاح جديدي در اختيار مي گيرد. بر خلاف Arms race مي توان گفت ترکيب 2 ايده بسيار متفاوت و بهره گيري بجا و بالانس شده از آن باعث شده است تا مود Demolition بسيار مفرح و جالب باشد.

ظاهري جديد، صدايي عالي

يکي از بزرگترين تغييرات Counter-Strike: Global Offensive نسبت به نسخه هاي قبلي، گرافيک آن است. گرافيک بازي با کمک موتور قدرتمند Valve بسيار زيبا به نظر مي آيد. Counter-Strike: Global Offensive بر خلاف Counter-Strike 1.6 و Counter-Strike :Source بسيار مدرن و امروزي تر به نظر مي رسد اما در مقام مقايسه با بازي هايي همچون Battlefield 3 و يا Crysis 2 به راحتي مي توان گفت Counter-Strike: Global Offensive حرف چنداني براي گفتن ندارد! اما به راحتي مي توان گفت گرافيک بازي در ابعاد مختلف از بسياري از شوتر هاي امروزي بهتر است. بافت ها در بازي از کيفيت و رزولوشن بسيار خوبي برخوردار هستند و اين مورد بازي را با Counter-Strike هاي قبلي بسيار متفاوت کرده است. افکت ذرات ملعق در محيط، در کنار نورپردازي بسيار عالي FULL HDR باعث شده است تا محيط و مدل هاي موجود بسيار طبيعي به نظر برسند. در کنار اين موارد مي توان به تغييرات ظاهري نقشه هاي موجود در بازي اشاره کرد. به عنوان مثال محبوب ترين نقشه موجود در سري بازي هاي COUNTER-STRIKE  با نام De_dust2 دچار تغييراتي جزيي شده است که اين تغييرات بر خلاف آن چيزي که تصور مي شود تاثيري بر کليت نقشه نداشته است. به عنوان مثال پايگاه شروع تيم تروريست دچار تغييرات بسيار زيادي شده است ولي بلافاصله بعد از شروع مسابقه مي توان همان ساختار کلاسيک را در نقشه مشاهده کرد، اما اينبار با ظاهري بسيار شکيل و زيبا! طراحي نقشه هاي جديد نيز به بهترين شکل ممکن انجام شده اند و بازيباز مي تواند در مدت زمان کمي با آنها آشنا شده و از بازي کردن در اين نقشه ها نيز لذت ببرد. صداگذاري در بازي هاي آنلاين تاثير بسزايي دارند و Valve با در نظر گرفتن اين ويژگي يکي از بهترين صداگذاري هاي نسل حاضر را در Counter-Strike: Global Offensive پياده سازي کرده است. صداگذاري بازي به حدي عالي و بدون نقص انجام شده است که هر بازيباز بدون داشتن هدست و يا سيستم صوتي بسيار گران قيمت، مي تواند صداي پاي دشمن ها را بشنود و به راحتي فاصله آنها را تحمين بزند. در کنار اين نکته صداگذاري بازي در سيستم هاي صوتي بهتر به حدي عالي و طبيعي است که کمتر کسي مي تواند فرق Counter-Strike: Global Offensive با ميدان جنگ را تشخيص دهد.

Counter-Strike: Global Offensive يک بازي متفاوت در سيل بازي هاي شوتر آنلاين است که بر خلاف ديگر بازي ها بر داشتن مهارت و اجراي درست تاکتيک، تاکيد دارد. اگر از ساعت ها متمادي بازي بي هدف در سرور هاي Call of duty و يا Battlefield خسته شده ايد و نياز داريد تا مهارت هاي خود را در يک بازي تاکتيکي به چالش بکشيد، Counter-Strike: Global Offensive بهترين انتخاب براي شما است. اما در کنار اين مورد Counter-Strike: Global Offensive مي تواند براي طرفداران قديمي Counter-Strike نيز بسيار عالي باشد. گيم پلي بازي تغييرات بسيار زيادي داشته است تا بتواند بازيباز هاي قديمي را در کنار بازيباز هاي تازه کار جمع کند.

 

 

 

  • 83%
    - 83%
83%

خلاصه

نکات مثبت:
حفظ ويژگي هاي قديمي
گيم پلي تاکتيکي که پياده سازي آن نياز به مهارت دارد
پيشرفت گرافيکي خوب
صداگذاري فوق العاده

نکات منفي:
منوی جديد انتخاب اسلحه

Sending
User Review
100% (2 votes)
جواد محسنی

جواد محسنی

دبیر بخش خبر وبسایت VGMAG

نظری ارسال کنید

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

نوزده − سه =